Senast på Instagram@emmaradman

BABYLIFE, WORKOUT , ÖVRIGT

Jag fick ett önskemÄl förra veckan att dela med mig av trÀningstips för gravida och nyblivna mammor. SÄ hÀr kommer mina tips.

Under tiden som man Ă€r gravid sĂ„ delar sig magmusklerna i takt som magen vĂ€xer. Men detta gör det inte omöjligt att trĂ€na magen! En del (sĂ€rskildt Ă€ldre mĂ€nniskor) ser pĂ„ graviditeten som en slags sjukdom, att man mĂ„ste ta det lugnt och bara vila sig igenom dessa mĂ„nader. Jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag blev tillsagd av tex mormor att jag skulle varva ner och ta det lugnt! Jag blev lika irriterad varenda gĂ„ng! HallĂ„, det Ă€r faktiskt 2016 nu och de flesta vet att trĂ€ning och motion Ă€r BRA FÖR BÅDE MAMMA OCH BEBIS! PĂ„ mvc sa barnmorskan att jag var jĂ€tte duktig som höll i min trĂ€ning genom hela graviditeten. MEN KÄNN EFTER OCH GÖR INGET SOM INTE KÄNNS BRA! Du mĂ„ste vara noga med att lyssna pĂ„ kroppen och sluta direkt nĂ„got kĂ€nns konstigt. Man bör kanske inte lyfta de tyngsta vikterna, men man kan absolut trĂ€na "lagom" styrketrĂ€ning. Vad som Ă€r lagom Ă€r ju individuellt sĂ„ klart, sĂ„ Ă„ter igen - lyssna pĂ„ din kropp. Jag trĂ€nade i stort sett lika som innan jag blev gravid, men inte lika tungt. Det enda jag slutade med efter ett tag var löpningen, den kĂ€ndes inte riktigt bra. Cardion blev för min del promenader och crosstrainer, det rĂ€ckte bra just för att hĂ„lla igĂ„ng kroppen.

TrĂ€ningen efter förlossningen mĂ„ste man starta försiktigt med. Jag var ganska snabb och lite oförsiktig med detta, kanske Ă€r det dĂ€rför jag fĂ„r problem med höftpartiet nĂ€r jag springer mycket nu i efterhand. SĂ„ ett tips frĂ„n mig Ă€r att vĂ€nta med löpningen! Starta med annan trĂ€ning. NĂ€r man har fött barn behöver magen byggas upp igen frĂ„n de inre magmusklerna innan man gĂ„r pĂ„ de yttre. Ni hittar ett tidigare inlĂ€gg dĂ€r jag visar exempel pĂ„ sĂ„na övningar HÄR !

NĂ€r man fĂ„tt ett bra magstöd sĂ„ kan man smyga igĂ„ng med lite andra övningar. Plankan i olika former Ă€r bra att köra innan man börjar nöta crunches. Ni hittar en av mina favorit övningar som Ă€r lĂ€tt att göra hemma HÄR !

Tipsen jag har Àr egentligen att helt enkelt lyssna pÄ kroppen. Man kÀnner sjÀlv vad som Àr okej, en del orkar köra pÄ precis som vanligt och andra mÄste sakta ner ganska ordentligt... Allt Àr individuellt. Men trÀning Àr bra för kroppen Àven nÀr du Àr gravid!

​// HĂ€r Ă€r jag i vecka 40 đŸ’Ș 

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

WORKOUT

Ännu ett svettigt pass pĂ„ gymmet avklarat, och jag kĂ€nner mig helnöjd! Fokus pĂ„ ben/rumpa idag! SĂ„ hĂ€r sĂ„g det ut 👇

UppvÀrmning 20 min crosstrainer

(tabata intervaller, 20x8 / övning)
sidosteg med gummiband
donkey kicks
sumo squats med kettlebell
insida lÄr, viktplatta
höftlyft
marklyft

Just nu - svettig och nöjd! Dags för lunch đŸ’Ș

Likes

Comments

ÖVRIGT

God morgon! En god frukost (kvarg med hallon & solrosfrön) och en PW fick starta denna söndag! Jag har även hunnit fila lite på ett tränings schema åt en vän som jag ska öva lite på ☺ Längtar tills det är kursstart! Dock är det ju kostrådgivare jag ska bli nu i första hand, men jag vill göra en PT utbildning också så fort som möjligt, så att jag kan komma igång med mina planer nån gång! Hoppas på att hösten blir lika rolig som jag förväntar mig! Nu ska jag busa med vildingen lite innan vi åker till stan för träning och lunch vid svärmor! 💪

Likes

Comments

ÖVRIGT

Kvällsmat när den är som bäst! Grillat på altanen i solen, ganska nice. Nu har lillen gått och lagt sig, så vi päron ska kura ner oss i soffan till en film med lite färsk frukt och nötter till efterrätt! Hoppas att ni också har en härlig kväll. I morgon är det GYMTIME! PUSS

Likes

Comments

WORKOUT

Tjingeling regniga Sverige! Vi valde att motionera utomhus tillsammans i morse trots regnvädret! Rätt så härligt faktiskt! Melwin sov som en stock i vagnen, vi gick 2,5 km PW till en lång backe. Den ser inte brandt alls ut på bilden, men det är den, och det sög som satan i benen! Spurtade i max fart upp och joggade ner 5 ggr. Sen blev det PW hem igen. Så 5 km PW och lite backintervaller fick bli dagens motion. I morgon taggar vi gym igen! WOOP WOOOOP 🤗🤗💪💪

Dagens lunch ser ni på bilden också, vi lyxade till det med lite restaurang mat en regnig dag som denna! Ris och kyckling, rätt in i musklerna 😜😜

Likes

Comments

ÖVRIGT

HÀr har ni en bild frÄn gÄrdagens storhandling och pÄfyllning i skÄpen! Folk frÄgar mig dÄ och dÄ vad jag har hemma, vad jag Àter istÀllet för bröd till frukost osv... HÀr Àr nÄgra av de saker som alltid finns hemma hos oss. Lite otydlig bil kanske, men ni ser i det stora hela. AlltsÄ inget bröd, inget vetemjöl, inget socker (jo, lite i kaviaren), ingen pasta (vanlig), inget fikabröd, ingen lÀsk osv..

För att svara pĂ„ frĂ„gan vad jag Ă€ter för frukost istĂ€llet för smörgĂ„s - Det jag Ă€ter allra mest Ă€r naturell kvarg mixat med bĂ€r toppat med solrosfrön, bananpannkakor, havregrynsgröt, Ă€gg med lite kaviar (ja jag tycker om kaviar haha) eller smoothie! Nyttiga och goda frukostar allihop! Jag var ocksĂ„ en "smörgĂ„s mĂ€nniska" en gĂ„ng i tiden, kunde typ leva pĂ„ det! Men nu saknar jag det faktiskt inte alls! Det finns sĂ„ mycket andra goda saker att Ă€ta, och som dessutom inte gör magen uppsvĂ€lld och fluffig resten av dagen! Hoppas ni fick lite inspo nu i alla fall. Puss pĂ„ er 😙

Likes

Comments

WORKOUT

Jag har tränat på ganska lugnt den här veckan, inte så tunga pass alls. Nästan ingen styrka alls faktiskt! Mest löpning. Därför hade jag VÄRLDENS energi idag på gymmet! Överkroppen fick sig en omgång med tunga vikter, och det känns hur bra som helst! Så här körde jag idag 👇

Uppvärmning 20 min crosstrainer
militärpressar 10x3
stående rodd 12x3
biceps curls med axelpress 20x3
dips 20x3
hantellyft åt sidan 10x3

situps på boll i cable 15x3
sittande övning för sidan 20x3 / sida
mountain climbers 20x3
crunches på busoboll 25x4
sidoplankan med höftlyft 15x3 / sida

Nu sitter jag och väntar på att Melwin ska vakna, vi har precis tagit en hundpromenad. Mot kvällen ska vi in till stan en vända, vi ska käka och sen kolla på min bror som har spelning på Gamrocken. Ni som är härifrån, det lär ni se, super bra är dom 🙂🤗

Likes

Comments

WORKOUT

Fylld med dagens dos av endorfiner checkar jag nu ut ifrån gymmet! Cardio, armar och mage blev det idag! Älskar känslan att vara nytränad!! Jag delar passet senare under dagen. Nu ska jag storhandla, fylla alla skåp med massa goda nyttigheter! Sen ska jag hämta lilleman hos sin farmor där han har varit under tiden. Ha en härlig fredag mina läsare 😚😚

Likes

Comments

ÖVRIGT

Hej och god kväll på er! Idag har jag haft en riktig kanon dag med nära och kära! Först torpet med mamma som jag skrev tidigare, och sedan husbåten med pappa! Solen har lyst och humöret har varit kanon på lilla killen hela dagen! Att jag hann med en joggingtur var ju också toppen! Just nu sitter jag hemma i soffan och knåpar ihop ett träningspass tills i morgon, samtidigt som det glider ner en smoothie och två ägg till kvällis 🙄

Likes

Comments

WORKOUT

Plocksallad i sommarvĂ€rmen! HĂ€rligt va? Idag Ă€r vi i torpet i Nora och myser med min mamma och hennes karl. Melwin har Ă€tit smultron och badat i balja pĂ„ gĂ„rden, hundarna busar och jag har precis tagit mig en löptur i skogen! Just nu vilar jag benen lite i skuggan och ska strax köra lite helkropps styrka! Om en stund Ă„ker vi hemĂ„t igen! Hoppas ni har en hĂ€rlig dag i solen! 😙

Likes

Comments