Åkte från vår "Swamp tour" till en restaurang. Jag och Kelly ville ha en köttbit så kött blev det. Åt för första gången en "loaded potato", har bara gjort sådana på FarmVille innan haha! Visst äter man bakpotatis då och då men har aldrig ätit med gräddfil, smält ost och gräslök på innan.

For hemåt och fixade oss. Tror faktiskt vi behållt sminket båda dagarna som vi fixade på morgonen, orken har inte funnit där och whatever helt enkelt! Drack lite, hälsade på morgans värdfamilj och begav oss sedan mot spårvagnen. Mötte upp Morgans pojkvän och vän, dem spenderade kvällen med oss.

Vandrade upp och ner längs med Bournbon och gick in på en klubb. Stannade inte allt för länge. Det är så sjukt mycket folk, tusentals. Helt plötsligt börjar alla tusentals springa och med springa menar jag löpa. Folk var livrädda och pushade allt ur sin väg. Vi såg folk ramla på marken och komma upp helt blodiga i ansiktena. Klubbar stängde fönster och dörrar på få sekunder. Vi greppade tag om varandra och försökte ta oss ifrån huvudgatan. Vi hörde flertal skott och det var fullständig panik. Det var en som dog och ytterligare 10 blev skadade. Hur sjukt var det inte att vi var där? Så ledsamt och frustrerande, så onödigt verkligen. Så glad att inget hände oss och att majoriteten av oss var helt nyktra. Som jag förstod det så hade två tjejer börjat bråkat(precis utanför klubben vi precis lämnat) och sedan hade killarna som var med dem stigit in och då tagit fram pistoler.

Begav oss mot spårvagnarna och väntade ett bra tag. Visade sig att dem inte gick längre från den hållplatsen vi stod vid, så vi vandrade mot en annan hållplats längre bort. Stod där i 1-2 timmar utan att någon kom, så jag beställde Uber. Kom hem runt 3 och gick direkt till sängs.

Under fredagen bestämde vi oss för att boka en träsktur(?) för lördagen. Jag och Kelly hade satt upp det på vår "att göra" lista.

Började morgonen med ett besök någonstans där vi åt "frukost" vilket blev kanelbulle och varm choklad. Därifrån mot träsket där vår tur började klockan 2. Såg kanske två, tre stycken alligatorer totalt. Började bli kallt och då ser man dem sällan. Ju större dem är desto tidigare "gömmer" dem sig för vintern, vilket förklarar varför vi bara såg små. Åkte med en så kallad "air boat", mindes att det var roligt när vi gjorde det i Florida så ville definitivt ha en sådan istället för vanlig båt. Fick en guidad tur med information om allt från träden till alligatorerna. Eftersom vi inte såg så många så hade vår "förare" med sig en som vi alla fick hålla i!!! Så coolt.

Vaknade upp och började fixa oss. Tog spårvagnen in till "downtown" där vi vandrade runt. Stannade och åt beignets på "cafe de monde" som är jättepopulärt! Morgan berättade att Kim Kardashian hade flugit från LA(eller vart hon nu var) till detta ställe när hon var gravid för att hon hade sådant sug efter dessa!

Själva bakelsen var nästan som vaniljhjärtan(?) fast utan vaniljen i mitten. Alla gick därifrån som spöken pga allt florsocker. Gick därifrån till en katedral som Morgan ville visa. Pågick ett framförande precis framför, så vi fastande där ett bra tag. Därefter hittade vi en marknad med souvenirer. Vi var alla hungriga och gick till en restaurang där vi skulle testa det som New Orleans' är känt för - skaldjur. Kelly fick äntligen sin "gumbo" och Morgan sin "Red Beans and Rice". Jag som inte är ett jättefan av skaldjur tog faktiskt en "crawfish" pasta, crawfish är som crayfish, alltså kräftor.

Åkte hem och började dricka av det vi köpt. Blev en hel del och åkte sedan spårvagnen igen till Bourbon. Spenderade kvällen till stor del inne på en klubb. Åkte inte hem förrän 4-5 på morgonen.

Kom fram till New Orleans vid 3 tiden. BÄST AV ALLT - jag fick träffa Morgan igen!!! Hela denna resa planerades efter denna helg hos Morgan. Planen var att komma till henne på fredagkvällen, men hennes värdfamilj bestämde sig för att åka till Alabama för thanksgiving och då var det antingen att stanna kvar eller åka med för morgans del. Hon valde att stanna, men skulle då fått fira själv. Vi skyndade då oss en aning och kom dit till torsdagen! Saknat henne så mycket efter 3 månader ifrån varandra.

Vi umgicks och bara pratade ett bra tag. Letade efter ställen som var öppna och hade "thanksgivingmat". Allt var i princip fullbokat men hittade ett ställe där uteserveringen och baren var först till kvarn. Vi chansade och hoppade på spårvagnen dit och lyckades få ett bord ute! Var runt 20 grader, så att sitta utomhus var inga problem och dessutom fick man se mer av staden samt folket!

Åkte hem och fortsatte prata. Gick och la oss inte allt för sent, vilket är typ 12-1... självklart sov jag och Morgan i samma säng! Var så glad att vi äntligen var återförenade

Jag och kelly hade hört om Hot Springs och trodde att det skulle vara flera stora pool-liknande källor. Numera var det flertal hus byggda runt källorna och användes som spa. Därför hette området Hot Springs och husen kallades "bath house". Lite besviken men förståeligt att det blivit en populär turistplats och därefter byggts saker. Fanns ett museum som vi inte kollade något vidare noga på, var som salar för bad/spa och hur det tidigare gått till. Det var 2-3 ställen där det hade byggts runt omkring de varma källorna, men så att man fortfarande kunde se och röra det utan att gå in någonstans. Så vi fick se källorna ändå, även om det inte var som vi tänkt oss!

Påbörjade resan mot Louisiana och stannade efter några timmar i Mississippi där vi sov kvar. Blev lite struligt där då datumet ändrades för bokningen till 4 december istället för 23 november och sedan drog dem ytterligare 77$ för något vi ej vet. Men allt är löst nu!

Lämnade som sagt Nashville runt 3-4 och kom fram i Memphis runt 7 tiden. Checkade in på Crown Plaza, vi hörde att Memphis ska vara rätt farligt så vi ville bo någonstans där vi och bilen var extra säkra.

Hotellet hade en buss som körde en vart man ville och hämta upp när man var klar. Vi blev körda till Beale som är gatan där allt händer. Vi hamnade på en bar/restaurant och kollade på live-framföranden. Åt mat och drack drinkar. Blev upplockade av bussen runt 12 och åkte tillbaka till hotellet där vi gick till sängs.

Vaknade upp och åkte direkt till Graceland(efter att ha ätit bästa hotellfrukosten hittills).
Varje morgon startar vi med Starbucks, men det är inte så kul att läsa om i varje inlägg... åkte ifrån Graceland och vidare mot Hot Springs, Arkansas.

Får bli ett inlägg med bara bilder från Graceland då det blev en hel del! Vi började med att köpa biljetter och vi valde att se både flygplan och hus. Biljetterna låg på nästan 400kr, men det var det värt.

Åkte buss upp till Elvis hus. Fick en iPad med en guidad tour via hörlurar. Fick se i princip hela huset och allt runtomkring. Det var verkligen bra planerat så att man fick se allt som var intressant. Vid tidigare besök av andra museum så har det känts som att mycket är "utfyllnad" eller bara inte väsentligt, här ville vi se alltihop!

Man fick se sovrum, vardagsrum, kök etc... ungefär allt som fanns då! Fick också se + gå in i hans privat jet(ett stort och ett mindre). Flesta av hans och Priscillas bilar. Allt ifrån bröllopskläder till gravsten. Det var riktigt intressant!

Velat gå på en skolbuss under hela mitt år här. Kanske inget man måste/vill göra enligt många, men för mig var det speciellt! Alla filmer man sett och alla barn som gått på dem under mitt år här, det var definitivt på min bucketlist!

Den stod utanför country museumet och var låst när vi kom dit. När vi var klara inne och kom ut så var chauffören där! Han måste trott att vi var galna, men det var kul. Tog några bilder och gick sedan vidare. Kan nu checka av det på min lista haha!

Kom fram till Country Music Hall Of Fame and museum och köpte biljetter. Återigen, country är inte riktigt den genre jag lyssnar mest på. Det mesta där inne hade jag inget större intresse av. Kände till Taylor Swift, Elvis Presley och andra riktigt kända artister. Fanns ett annat museum(Music Hall Of Fame) där jag säkert skulle ha känt till majoriteten. Vi tog ett gemensamt beslut att skippa då tiden började rinna ut, country är vad som är Nashville är känt för och vi hade precis lagt närmre 1000kr på de tidigare två.

Gick efter museum nummer två till Hard Rock Café. Beställde in en stor tallrik med lite allt möjligt på, åt b.la. den bästa bruschettan någonsin.

Tog Uber därifrån till Parthenon, som är en kopia av orginalbyggnaden som finns i Athen(Grekland). Varit i Grekland sisådär 5-6 gånger så har sett häftiga byggnader(äkta haha) så var inte överdrivet imponerad, men det var fint! Betalade entré och såg den stora statyn av Athena inuti. Tog sedan Uber tillbaka till hotellet där vi direkt hoppade in i bilen och påbörjade sträckan till Memphis!

Lite uppdatering med mestadels bilder. Vaknade upp på hotellet och tog Uber till Starbucks(kaffet på hotellet var inte tillräckligt bra enligt Kelly) därifrån till Johnny Cash museum där vi köpte biljetter och vandrade omkring. Hade fått lite tips att åka dit och det kom även upp på sevärdheter i Nashville. Jag själv är inte jättestort fan av Cash, men det var ändå kul att gå dit!

Vandrade längs med Broadway och vidare till nästa sevärdhet, som också var ett museum. Gör ett separat blogginlägg om det strax!