Under juldagen så flög vi vidare ner till MELBOURNE. Återigen så hyrde vi bil för att kunna köra en tvådagars roadtrip längs med the great ocean road. Sammanfattningsvis så tyckte jag att det var en jättevacker väg att köra med sjukt fin natur. Dock var både jag och Oliver ganska besvikna då "sevärdigheterna" längs med vägen var extremt över-turistade vilket gjorde det svårt att njuta av. Men vi hade 2 roliga dagar i bilen ändå.

Förutom the great ocean road så fick vi se liite utav Melbourne som stad också (hade dock önskat att vi hade haft fler dagar här). Men hann i alla fall träffa min tjejkompis Matilda som har bott i Australien ett år nu. SÅ KUL! Vi hann också besöka st Kilda beach på juldagen vilket var helt galet. Sist men inte minst så var vi runt och fotade lite på en annan strand där alla dessa små söta hus låg:

En av alla våra dagar i Australien spenderade vi på australia zoo och hälsade på kängurus och koalor. Det var så mysigt att man fick gå runt inne bland djuren och klappa och mata dem. Såhär såg det ut:

Efter Brisbane som jag avslutade med i förra inlägget så var det dags att flyga upp till vår nästa destination -Airlie beach. Här hade vi totalt 5 nätter att spendera vilket inkluderade Julafton. Dagen efter vi anlänt på vårt hotell i Airlie så bokade vi en tre dagars tur ut på segelbåt i Whitsundays. Vi bokade med båten Tongarra och hade det heeeelt fantastiskt.

Dag 1 så lämnade vi Airlie och träffade vårt crew som vi skulle åka med. Totalt 25 härliga taggade personer från alla möjliga platser i världen. Sedan åkte vi ut på en stor katamaran mot vårt första stopp där vi badade ifrån båten och hoppade ifrån hopptornet. Sedan var det dags för middag innan vi allihopa somnade ute på däck. Dag 2 så åt vi frukost och badade innan vi seglade mot Whitehaven beach som var helt fantastiskt fint! Kändes som att vi befann oss i paradiset. Efter några timmar på den kritvita stranden så tog vi oss tillbaka till båten igen. Därefter snorklade vi i barriärrevet, vilket tyvärr var en besvikelse. Men vi fick i alla fall se vilda delfiner hoppa kring båten, sååå fina!

Under eftermiddagen så blåste vi upp en stor banana boat som vi roade oss med att åka runt på, kan sammanfattas i mycket skratt och många kallsupar. Avslutade med en mysig solnedgång tillsammans med hela gänget.

Dag 3 så seglade vi vidare till ett nytt ställe där vi skulle snorkla i barriärrevet ännu en gång. Detta stället var lite bättre (mycket finare koraller och rikare djurliv) vilket var kul! Såg dessutom total 4-5 sköldpaddor! Därefter var det dags att åka tillbaka till Airlie beach efter 3 grymma dagar ute till havs (även om det var riiiiiiktigt skönt att få sig en ordentlig dusch när vi kom tillbaka haha).

Nästa höjdpunkt i Airlie beach var såklart - JULAFTON. Trots att varken jag eller Oliver hade några vidare julkänslor (svårt att få i 30+ och strålande sol). Vi bestämde oss i alla fall för att göra Julafton till något speciellt, så istället för att köpa vanliga julklappar så gav vi varandra var sitt SKYDIVE ifrån 3000 m!! Har alltid velat testa skydive så det var roligt att få bocka av det ifrån sin bucketlist och speciellt på julafton. Kan inte beskriva känslan med ord, mer än att det var heelt fantastiskt och att det var över alldeles för snabbt. Helt klart en av de bästa sakerna jag någonsin har gjort!

Gick runt med världens största leende resten utav dagen sen.. På kvällen skämde vi bort oss själva med en god middag ute på en fin restaurang precis vid vattnet. Sedan gick vi hem och hade videosamtal med våra familjer. Så skulle säga att vi fick en riktigt bra Jul ändå trots att det alltid är mysigast att vara hemma med släkten på julafton.

Är ju desvärre inget vidare på att uppdatera här men får väl skylla på att jag har roligare saker för mig just nu än att hänga på datorn. Har i alla fall precis landat på hotellet i Koh Lanta efter nästan en månad i the land down under med min kärlek. Så här kommer ett första inlägg kring vår Australien resa. Vi flög direkt från Singapore till Sydney för att sedan hyra bil och köra östkusten med flertalet stop. Först ut var Port Macquarie följt av Byron Bay, Surfers Paradise, Harvey Bay, Fraser Island och sista stoppet på roadtripen blev i Brisbane där vi lämnade tillbaka bilen. Därifrån så flög vi sedan upp till Airlie beach där vi spenderade 5 dagar med segling i whitsundays och julfirande. Efter Airlie så flög vi till Melbourne, där vi plockade en hyrbil ännu en gång, men denna gången för att köra the great ocean road. Avslutade sedan med två dagar i Melbourne innan vi tog en nattbuss till Sydney där det blev nyårsfirande. Har haft en helt underbar resa! men känns helt rätt nu med lite semester ifrån semestern med att bara få landa i thailand några veckor och koppla av.

3 dagar i Port Macquarie såg ungefär ut såhär. Vi gick långa promenader längst med kusten, solade och badade, tittade på den lilla fyren, såg vilda delfiner och njöt av solnedgången. 3 dagar kändes i efterhand lite väl länge att spendera här, 1-2 dagar hade varit optimalt.

Byron Bay 2 nätter! Byron är ett av mina absoluta favoritställen på hela resan. En liten supermysig surfar-by med riktigt sköna vibes.

Surfers paradise eller även kallat australiens mini-miami. Spenderade 2 dagar här och hade det så bra! Försökte oss dock på att surfa vilket gick mindre bra på grund av alla undervattensströmmar.

FRASER ISLAND, även fraser var en utav resans höjdpunkter! Fraser Island är världens största sand-ö, fanns massor att se och göra vilket var så kul!

BRISBANE, spenderade våra dagar med att äta brunch, gå runt och mysa i parker och att sitta på uteserveringarna med ett glas rosé och titta på folk. Inget att klaga på med andra ord. Sedan var det dags för oss och flyga vidare till Airlie Beach (mer om det i nästa inlägg) Puss & Kram

Förutom den härliga videon i förra inlägget så togs det en hel del bilder under vår lilla roadtrip på Sumbawa, vilket blev min allra sista weekendresa ifrån Singapore. Tänkte att det var på tiden av även dessa fick visas upp här, sååå enjoy.

Stress stress stress. Har så extremt mycket plugg denna veckan vilket har gjort att bloggen har ekat tom. Men i tisdags så kom jag i alla fall hem ifrån Bali, där jag har haft en lugn och välbehövlig långhelg med familjen. Vi bodde i Nusa dua, ett väldigt lugnt men superfint område i södra Bali. Har spenderat majoriteten av dagarna i solstolen på stranden med en bra podd haha, precis vad jag behövde innan denna hets-vecka!

Då surfabstinensen blev lite väl påtaglig så bestämde jag mig för att ta med mig min kära syster på surflektioner. Så vi åkte och spenderade en heldag i seminyak på kuta beach med PRO surf school. Hade SÅ kul och Ida vad jätteduktig!

Vi har dessutom hunnit med att turista lite då vi spenderade en heldag i Ubud. Där kollade vi på vattenfall, gick runt bland risterasserna, besökte monkey forrest och testade världens mest exklusiva kaffe. Risterrasserna var min personliga favorit, så himla fint och coolt!

Så rolig dag! Sedan blev det ännu mer strandhäng innan det var dags för mig att lämna familjen i Bali och åka hem till Singapore..

Min nya bikini ifrån billa bong btw, älskar den!

Har haft det så bra och var fantastiskt att få träffa familjen igen efter 3(!!) månader. Så skönt att få känna sig lite extra som hemma och att bara få va. Har ätit så himla god mat och blivit extra bortskämd och ompysslad dessa dagar vilket har varit guld. Så tråkigt att behöva säga hejdå igen dock, men tiden går så himla snabbt! Nu längtar jag tills nästa besök kommer hit om ynka 20 dagar... ♡

När man veeeerkligen borde plugga men det är tråkigt så nu bloggar jag istället haha...

Håller mig för tillfället i Singapore då min familj är här och hälsar på som jag skrev i förra inlägget. Vi bor på Marina Bay Sands och mår som kungar. Hittills har jag agerat turist-guide så än så länge har våra dagar varit fullspäckade med allt ifrån shopping på Orchard Road, gardens by the bay, poolhäng på MBS, tempel i chinatown, chili crabs, hawker centers, botaniska trädgården, raffles hotel & singapore sling, universal studios och massor med god mat samt rooftop häng. Idag har vi dessutom varit och hälsat på lägenheten hemma i River Valley, sedan tog jag och pappa en lång promenad genom staden tillbaka till MBS.

Tyvärr så har jag gått och blivit sjuk nu dessvärre (bra timing), så har precis kommit ifrån skoldoktorn med massor av tabletter. Förhoppningsvis piggnar jag till snart igen för imorgon åker vi ju vidare till BALI. Ska bara kötta mig igenom tre lektioner innan dess..

Just nu befinner jag mig hemma i Singapore igen. Kom hem i måndags kväll efter ännu en fantastisk resa (kanske till och med min bästa resa hitills). Denna gången så har jag varit tillbaka på Gili Trawangan en sväng men sedan åkte vi vidare till Lombok och spenderade knappt en vecka där. Reste tillsammans med vääärldens bästa vicki. Har haft så sjukt roligt dessa dagar och har skrattat tills magen värker, älskar att resa med henne och att vi funkar så himla bra ihop!
Bilder ifrån Gili där de två första dagarna spenderades. La varje ledig timme på sol, bad, surf och två dyk. Riktigt bra tidsfördriv om ni frågar mig!

Direkt efter vårt andra dyk på dag 2 så tog vi sista färjan över till - LOMBOK. bestämde redan förra gången vi var på Gili att vi ville åka till Lombok då vi har tyckt att det ser så himla fint ut när vi bara har åkt igenom ön påväg från flygplatsen till hamnen. Så nu var det äntligen dags! Så fort vi gick iland på Lombok så tog vi en taxi ner till Kuta där vi skulle bo. Bodde på ett hotell som hette Kutamaran hotel & villas vilket va GRYMT.

vet inte om jag någonsin sett lyckligare ut än vad jag gör på alla surfbilder haha.. säger väl en hel del om vad jag känner när jag surfar. Även om vi har en lång väg kvar med massor att lära så är surfa något av det roligaste jag har gjort (tror jag talar för vicki också) för vi kan verkligen inte sluta prata om det. Dessutom bokade vi en ny surfresa så fort vi landade hemma i Singapore...
Lomboks solnedgångar gör sig ej rättvisa på bild..
Efter två dagar med surfskola så kom Rob ner till Lombok som vi har lärt känna på Gili. Så resten av dagarna surfade vi med honom. Dessutom så var Johanna och hennes kompis på Lombok samtidigt som oss, så på kvällarna åt vi middag och umgicks tillsammans med dem, såååå kul!!
Trots att jag är en plånbok fattigare & en tatuering rikare efter denna resan så kunde jag verkligen inte haft det bättre. Tog verkligen emot att lämna Lombok och lääääängtar så tills vi åker tillbaka om mindre än 3 veckor (!!)

Mina senaste dagar hemma i Singapore har spenderats på SMU. Har en hel del grupparbeten just nu samt individuella inlämningar att skriva ikapp. Så har haft fullt upp med intensivt plugg men det är det värt så att jag får lite ledig tid i helgen. För IMORGON KOMMER MIN FAMILJ hit. Är såååå glad och det ska bli så himla mysigt att få träffa dem igen efter 3 månader (helt sjukt hur fort tiden går här). Så nu är det dags för mig att sova för ska upp till flygplatsen redan klockan 07 imorgon och möta upp dem innan vi flyttar in på MBS och lyxar några dagar. Puss & Kram

vår sista dag på filippinerna spenderade vi på den vackraste ön jag någonsin varit på. Inte konstigt att Kalanggaman island pryder flertalet travel guides samt de flesta av vykorten man ser ifrån filippinerna.

Helt magiskt fint! Ett perfekt avslut på en grym resa. Kom tillbaka till Singapore igårkväll så idag har jag tränat, tvättat, haft gruppmöte och packat om väskan. För nu ska jag strax boka en uber och åka mot flygplatsen igen (haha mitt andra hem) och möta upp Vicki för att sedan åka mooooooot LOMBOK. Kommer stå surf på schemat de flesta dagarna vilket ska bli riktigt kul. Är så taggad! Är tillbaka i Singapore om en vecka. Puss & Kram