Äntligen, som jag har längtat efter tacos och hur gott var det inte. Kanske blir samma måltid någon mer gång här i vår lägenhet 🙄😍

Malaysia

Här på Langkawi hade vi svårt att hitta boende på grund av flyg-festivalen men tillslut hittade vi ändå ett hostel som vi tyckte verkade bra. 60kr/natten betalade vi per person och då sov vi i ett dorm med 4 personer. Det vi gillade bäst med boendet var att man hade tillgång till ett kök och ett kylskåp(!!) äntligen säger vi bara! Dessutom fick man gratis vatten så där sparade vi in lite pengar😜 Sedan var dom 2 som ägde stället superdupertrevliga och hjälpte till med transporter och tips på vart man borde åka osv! Fick till exempel höra om en nattmarknad som vi åkte till igår på kvällen. Märktes verkligen att vi inte handlat något alls hittills på resan (!) då vi gick lite loco hehe, får försöka ta det lite lugnt i Kuala Lumpur ändå.

Quotes fanns överallt på hostelet.

Denna "altan" spenderade vi mycket tid på, så mysigt!

Malaysia

Sitter just nu och äter frukost på flygplatsen på Langkawi. Vi är väldigt tidiga då alla rekommenderade oss att åka tidigt då festivalen här på ön tydligen skapat mycket trafik. Inte denna morgon dock så här sitter vi och väntar på vårt flyg som inte går förräns om 3 timmar. Äh, bättre tidiga än sena!

Malaysia

Precis där vi gick av linbanan fanns det lite annat kul att kolla på, till exempel ett 3D museum som vi roade oss i ett tag, kolla!

Hahahaha dom sista 2 bilderna....

Malaysia

Skybridge besökte vi ju som sagt, upp dit tog man en linbana (världens brantaste?!) och sedan kunde man gå runt lite på Skybridge, som för övrigt var mycket kortare än vad vi trodde. Väldigt högt upp var det iallafall, tror jag läste ca 650m och höjdskräcken slog till för både mig och Jakob haha. Utsikten var dock väldigt fin.

Malaysia

Idag hyrde vi moppe och åkte runt lite här på Langkawi (ja mamma och pappa vi hade hjälm och körde sakta och var jätteförsiktiga). En stor del av vår rundtur var dock oplanerad då en stressad Jakob och en Emma utan lokalsinne kanske inte riktigt var den bästa kombinationen för att hitta rätt. Men vi lyckades faktiskt till slut (trots att vi i början först åkte 3 varv runt kvarteret för att hitta en bensinstation och sen åkte ca 20 min åt fel håll och hamnade på en privat resort med vakter som bara skrattade åt oss med vår karta). Supermysig dag hade vi iallafall när vi besökte Skybridge och Geopark!

(Nej jag körde verkligen inte moppe det var bara Jakob som tyckte jag skulle "se cool ut") :-)?

Thailand, Malaysia

• Ha med dig eget toapapper överallt!!! Det finns typ aldrig

• Klaga aldrig på någonting till en thailändare, dom tar allting personligt

• Se upp för AC, stor risk att bli förkyld (dvs stanna ej för länge på 7 Eleven för där är det iskallt)

• 7 Elevens toastar för 10kr är en toppenbra och billig frukost

• Lita aldrig på bilderna som ett hotell lägger ut på internet

• Det är "environmental fees" överallt så man måste se till att ha med kontanter hela tiden. (Dvs att man måste betala för att gå till olika ställen/olika öar)

• Att kunna spola ner papper i en toalett är lyx

• Viewpoints är fina men vägen upp är alltid lika hemsk

• Enklaste sättet att pruta är att köpa 2 saker och fråga om du får "special price" på grund av det

• Man kan tro att en fruktshake är nyttig men eftersom dom slänger i typ 3 skopor socker så är den inte riktigt så nyttig som jag har trott nu när jag druckit minst en om dagen i en månad :-)....

• Hostel är KUL! Trevligt folk/personal och oftast väldigt fräscht

• Bra wifi är guld!! Uppskatta alltid det.

• Det går faktiskt att pruta på hotellrum! (Okej kanske inte hotell men iallafall hostel)

• Thailändare är tidsoptimister så lägg alltid till några timmar till den beräknade restiden.

• Lär dig tyska det är lika användbart som thailändska. (Skämt åsido men alla vi träffar på är tyskar)

• Köp med mat/snacks till alla båtresor!!! Det tar alltid längre tid än man tror att åka och finns oftast inget att köpa

• Båttips nr2: ta en plats inomhus!! Annars blir det för varmt, dessutom är platserna inomhus mycket skönare med riktiga säten istället för en träbänk.

• Efter att man fått lära sig att dyka så känns snorkling verkligen så tråkigt och ovärt (bortskämda vi blivit hehe)

Malaysia

Nu har vi förflyttat oss från Koh Lipe till Langkawi i Malaysia. Båtresan gick bra men som vanligt var det en försening på lite över en timme hehe... När vi kom hit så spöregnade det dock, alltså verkligen spöregnade!! Det var som att kliva in i en dusch, som tur var fick vi tag på en taxi direkt som tog oss till en ATM och sen efter lite letande, till vårt hostel. Two Peace House heter det och vi bor i ett mysigt dorm där det kostar 60kr/natt. Hon som äger hostelet är jättetrevlig och har tipsat om massa olika ställen så vi har en fullplanerad dag framför oss imorgon. Vi är jättenöjda!

Update: detta skulle laddas upp igår

Thailand

Ett av stoppen på snorklingsturen som var väldigt väldigt fint. Tyvärr ingen sol just då men det gjorde inte oss så mycket.

• Thailand

Thailand

Såhär såg min middag ut igår. Supergott var det och gissa vad det kostade? 50 baht!! Dvs ca 12kr. Supertips till alla som ska till Koh Lipe, dom säljer alltså denna mat längst ner på Walking Street och ställer fram det runt kl19 varje kväll. Man måste va snabb för det blir kallt fort/säljer slut av vissa sorter. Här har vi ätit 3 kvällar😜