Under jullovet kraschade min mobil helt. Det var inte en sån där gång som när man kan hålla in båda knapparna och så löser det sig. Den var helt död och behövde lämnas in på lagning och jag har fortfarande inte fått tillbaka den. Detta har fått mig att förstå hur beroende jag verkligen är av att hela tiden vara uppkopplad, ha kontakt med andra och lyssna på något HELA TIDEN.

Innan mobilen dog var det aldrig tyst. Från och med att jag vaknade på morgonen tills jag somnat hade jag alltid en podd eller musik igång. För att inte tala om de timmar som jag lade på att kolla på serier och youtube. Jag tycker om allt sånt men när det blev tyst insåg jag hur lite jag tänker själv och hur jobbigt det var att inte ha uppkoppling, sociala medier och musiken/poddarna.

Vi matas med intryck, åsikter och underhållning dygnet runt utan att ens hinna reflektera över vad vi sett innan vi klickar på nästa video. Jag tror att denna ofrivilliga mobildetoxen fick mig att inse hur mycket tid jag spenderar på min mobil, hur osociala de flesta (inklusive mig) är i verkligheten och jag fick tid att reflektera över vad jag tänker och tycker om saker.

Just nu har jag en lånad mobil och kollar på serier och youtube på min padda men jag måste säga att jag inte alls är lika beroende längre och jag lever mer i verkligheten. När jag började tänka själv insåg jag vad som var viktigt för mig. Jag vill inte låta som en tjatig förälder som säger att man ska lägga ifrån sig mobilen. Men testa, bara i några minuter och se vad som händer....

/Emma Luna L.

Likes

Comments

Månadens Mål⭐️

Varje nyår tänker jag tillbaka på alla nyårslöften om träning, kost och liknande som jag aldrig följde och hur tiden bara rann iväg. 2017 var ett helt okej år. Inget superspeciellt hände. Jag blev inte en helt ny/förvandlad människa som gick upp tidigt för att meditera, laga en INSPO frukost och därefter åka till skolan och motiverat plugga men samtidigt ha tid för vänner, familj och träning efter skolan.

Min fråga är om detta är möjligt och därför har jag valt att år 2018 testa detta genom att sätta upp 12 mål, ett för varje månad. Detta för att jag tror att ett eller två stora mål är alldeles för luddigt för mig och därför blir det aldrig av. Till exempel har jag många gånger satt upp målen ”jag ska börja träna och äta nyttigare” och det säger i princip ingenting. Var, när, hur och varför ska jag träna och äta nyttigare?

Det finns forskning som säger att det tar ungefär en månad att skapa en vana. Därför ska jag varje månad utmana mig med något som jag skulle vilja ha som en vana. Sedan byggs det på med en ny vana varje månad medan jag förhoppningsvis fortfarande har kvar de tidigare månadernas vanor i åtanke. Målen är också utformade för att vara tydliga och inte överväldigande. Om detta fungerar så kanske jag ändå blir en ”helt ny och förvandlad människa” eller vad tror du?😂

I slutet av varje månad kommer jag uppdatera hur månadens mål har gått och vad jag har lärt mig😊 Men nu till målen:

JANUARI
⭐️Paleo och träning

FEBRUARI
⭐️5 min valfri meditation varje dag

MARS
⭐️Övningsköra 20 min och plugga teori 20 min/dag tre gånger i veckan.

APRIL
⭐️Ta ut svängarna i min klädstil. Testa att ha på mig något jag annars inte skulle våga/känna mig bekväm i.

MAJ
⭐️Plocka undan och hålla ordning i garderob och mitt rum varje dag

JUNI
⭐️Läsa en bok

JULI
⭐️Vegansk månad

AUGUSTI
⭐️Ta körkort

SEPTEMBER
⭐️Sova tidigare på skoldagar

OKTOBER
⭐️ Zero waste living

NOVEMBER
⭐️Sätt en budget och börja spara.

DECEMBER
⭐️Gör något för att hjälpa andra. Ex volontärjobba, skänk pengar till en välgörenhet osv


Jag hoppas du vill följa mig under denna utmaning och kanske till och med testa själv?😇🤗
Gott nytt år i förväg!
/Emma Luna L.



Likes

Comments

Subscribe