Nu har jag inte bloggat på ett tag. Jag har haft fullt upp samt att jag varit lite lat när det kommit till bloggandet. Jag tänker att jag sammanfattar de två senaste veckorna lite:

För två helger sedan så var jag, Karolina och Josefin i Richmond Park. Där åt vi lite mat och vandrade runt i den enormt stora parken. Och åh så vackert det var. Väldigt stort, orört och med vida djur som vandrade omkring. Som avslutning i Richmond så filade vi på ett café som heter Richmond Hill café. Ett litet mysigt smultronställe sådär. Verkligen mysigt att sitta på uteserveringen då det var 17 grader och sol den dagen. När vi var klara åkte vi vidare till Svenska kyrkan i London för att titta på mellofinalen! Superkul att samlas med en massa andra svenskar för att titta på mello. Det blev verkligen en härlig stämning där.

Veckan rullade sedan på som vanligt fram till slutet som fylldes av sjukdomar. Jag fick hämta upp sonen från skolan då han inte mådde bra, och så kulminerade det i en throw up på fredagen... härligt! För övrigt så spenderades fredagskvällen på Bel&the Dragon med Ola, Iván och Coleen för att fira St. Patrick's Day med Guinness.

På lördagen åkte jag sedan in till Notting Hill för att fixa håret hos Samantha Cusick London. Jag gjorde en väldigt naturlig balayage och blev supernöjd! Till och med frisören blev så nöjd att jag fick modella lite med mitt hår. Kvällen avslutades med Josefin och Ola på the White Oak.

Söndagen bestod sedan av jobb då dottern hade sitt födelsedagskalas. Temat var Japanese tea party. Intensivt men det bästa med kvällen var att det blev massa rester så att vi vuxna kunde äta sushi till kvällsmat!

Denna helgen började med fredagslunch med Ola och en tur till apoteket. Har nämligen lyckats att bli förkyld. Misstänker att det är från att jag och barnen har badat i grannens pool nu når de har lov. Lördagen spenderades dock i Marlow med Josefin. Det var så himla fint väder denna helgen med så vi satt ute och fikade hela dagen. På kvällen var jag sedan barnvakt då värdföräldrarna vad iväg.

Idag, söndag så åkte jag, efter många komplikationer med tågen, in till London för att träffa Fanny och Karolina. Vi åkte till Hampstead där vi åt lunch på uteserveringen. Vi vandrade sedan runt i lite olika butiker och jag köpte ett par snygga byxor på GAP. Jag kan verkligen rekommendera att åka dit, för det var helmysigt!
När jag kom hem till värdfamiljen sen så blev jag bjuden på tårta och te då det är morsdag här i England.

Nu var det ett litet tag sedan jag skrev. Jag vet även att uppdateringen från helgen kommer några dagar efteråt men bättre sent än aldrig!

Förra veckan var lite uppochner då sonen var förkyld och fick vara hemma från skolan i några dagar. Detta betydde ju då mer arbete för mig, men familjen är alltid snäll och kompenserar om jag jobbar extra. I tisdags så var det Pancake Day/Shrove Tuesday här i England så då lagade jag, värdpappan och barnen pannkakor till efterrätt. Det var ganska kul. Värdpappan försökte få dottern att vända på pannkakorna genom att kasta upp dem i luften med stekpannan. Det gick de två första gångerna men den tredje gången hamnade pannkakan på marken!

I fredags så hade familjen lite gäster på besök, på så kallad Pizza & Prosecco Night. Det var lite mammor och barn från skolan som kom hit, samt någons man. Så jag hjälpte till med maten och sådant, samtidigt som jag fick vara med på "festen" om man kan kalla det för fest. Jättetrevlig kväll, men oj vad mätt jag var. Har inte ätit så mycket på länge. Det blev pizza, vitlöksbröd, makarons och chokladtårta!

I lördags mötte jag sedan upp med Ola för att gå på en härlig långpromenad. Vi gick runt Winter Hill och njöt av det fina vårvädret. Efteråt satte vi oss på uteserveringen på The Tea Shop här i Cookham och åt god lunch. På kvällen åkte vi in till Maidenhead där vi åt middag tillsammans. Efter middagen så mötte vi upp med lite olika kompisar, bland annat Josefin, Coleen, Zoe och Iván. Vi skulle alla gå till CoCo som är en nattklubb i Maidenhead. Det blev en superkul kväll med mycket dans!!

Dock var musiken så hög där inne att flera av oss fick lock för öronen och hör ett ringande ljud!! Så nu hopps jag på att ringandes snart slutar ;)

Söndagen var sedan mycket lugn. Jag och Ola åkte in till Marlow en snabbis för att äta men både kände sig riktigt hängiga så vi åkte hem igen, och tog det bara lugnt.

Fredagen började bra med en födelsedagslunch hemma hos Coleen. Hon har nämligen fyllt år och kände för att fira lite. På lunchen bjöds det på polska, grillade korvar, senap, sallad och gott bröd. Som avslut blev det även lite glass innan vi alla var tvungna att återgå till arbetet.

Vi hade även bestämt att vi skulle mötas igen på kvällen, fast denna gång för att gå till The Butcher's Wine Cellar. Det är en vinaffär här i Cookham, som öppnar en vinbar varje fredag. Då kan man välja mellan 12 olika viner att köp på glas.

Lördagen började sedan med en skön sovmorgon innan jag åkte in till Marlow för att träffa Josefin. Där började vi med att vandra runt lite för att sedan fika på Satollo. På kvällen lagade vi god mat, åt jordgubbar doppade i choklad och såg på Melodifestivalen. Supermysigt! Men när jag sedan hade gått hela vägen till stationen för att åka hem fick jag reda på att de två sista tågen hem var inställde. Som tur var så var Josefin snäll och skjutsade mig hem.

Söndagen spenderades här i Cookham med Ola. Vi började med en promenad till Maidenhead där vi åt en liten lunch, och promenerade sedan hem. Planen var först att åka till London men då jag och Ola i fredags köpte flygbiljetter till Skottland, kände jag att jag inte hade råd.

Det var lite roligt i lördags innan jag åkte iväg. Jag var inne en snabbis i köket där de andra satt och åt. Då säger dottern att "oh Emma you look pretty today. But you always look pretty". Då tackade jag så mycket och gick sedan ut för att ta på mig ytterkläderna. Men när jag stod i hallen hörde jag att de fortsatte. Då sa sonen "Emma is a really good cook", så höll de alla med, och så fortsatte dottern "she's even better than you mummy". Hahah jag stod då i hallen och höll på att skratta ihjäl mig. Man blir både glad och smickrad när man hör sådant!!

Söndagen började med en skön sovmorgon efter den föregående dagen i London. Från början var det meningen att jag skulle åkt in till London igen, men då jag fortfarande kände mig förkyld bestämde jag mig för att inte åka. Istället så följde jag med Ola på en härlig långpromenad utmed Themsen. Vi var ute och promenerade i 2,5 timmar! Vi skiljdes sedan åt för att äta lunch hemma på var sitt håll, men bestämde oss för att mötas för supper lite senare.

Men runt 14 så ringde vår kompis Iván och undrade om vi ville komma till Costa då han var där med några andra au pairer som vi känner. Så det bestämde vi oss för att göra. Där satt vi och fikade och pratade från 15 till 18:30. Vi blev en härlig blandning av folk från Polen, Spanien, Cypern, Sverige och England. Vi får ju inte heller glömma den ena tjejens söta små hundar. Hon hade lärt den lilla chihuahuan Max att sjunga. Så vi satt alla och sjöng tillsammans med hunden, otroligt sött. Det var så gulligt för när vi skulle ta gruppbilden så gjorde hundens ägare lite ljud, och då började Max att sjunga. Hon lyckades precis fånga på bild när han börjar.

Som avslutning gick jag, Ola och Iván till Pizza Dreams Café för att äta kvällsmat. Så kvällen fick ett väldigt bra slut. En heldag med härliga vänner!

Igår så åkte jag in till London för att möta Fanny. Vi hade länge pratat om att besöka St Paul's Cathedral, så nu bestämde vi oss äntligen för att göra det. Och vi blev inte besvikna kan jag lova. Det var en otroligt mäktig byggnad som var fantastisk arr vandra runt i.
Vi började med att gå runt på första "våningen" med var sin audio guide som berättade massa om alla konst och arkitektur. Vi började sedan den stora vandringen uppåt mot kupolen/toppen av katedralen. Efter 257 trappsteg kom vi till the gallery of whispers, där det sägs att om man viskar utmed väggen så kan personen på andra sidan höra det. Vandringen var dock inte slut där utan vi klättrade vidare till the gallery of stones, och sedan ända upp till toppen. Totalt 528 trappsteg uppåt! Där uppe hade vi utsikt över hela Londons skyline. Helt fantastiskt men även lite läskigt. Jag är inte höjdrädd men att vara 111 meter upp med bara ett järnräcke som skydd var en aning obehagligt.
Som sista stopp i katedralen gick vi ner i kryptan där vi såg bland annat Lord Wellingtons och Lord Nelson gravar.

När vi var klara med vårt turistande mötte vi upp med Karolina, Hanna och My vid Covent Garden för att äta tillsammans. Det gick dock inte att undgå att London Fashion Week hade börjat då hela Covent Garden kryllade av fotografer och modemedvetna människor. Trots allt folk lyckades vi dock hitta ett trevligt italiensk ställe. Mysigt att kunna avsluta dagen med middag tillsammans med härliga vänner!

Då helgen har varit riktigt bra tänkte jag att jag skulle sammanfatta den. Fredagen började med en middag hemma hos en tysk au pair som bor i närheten. Vi var fyra stycken så det var verkligen mysigt. Det blev middag, drinkar och spansk dans. Den ena au pairen är från Spanien, och då alla vi tjejer är intresserade av dans, tvingade vi honom att lära oss lite. Det blev salsa, bachata och flamenco. Superkul!

I lördags så åkte jag in till London för att träffa Karolina. Då vi båda är intresserade av historia hade vi bestämt oss för att besöka the Tower of London. Det var en riktigt häftig upplevelse. Det var väldigt bra bevarat och större än vad jag trodde. Där inne fick vi se rustningar, tortyrredskap samt Englands kronjuveler. Otroligt att ha sett kronan som Elizabeth II kröntes i. Vi fick även veta att borgen hade varit hem åt kungafamiljen i 500 år.
Efter Tower of London åkte vi vidare till Notting Hill där vi självklart lyckades gå vilse. Tillsluts hamnade vi dock på ett mysigt ställe där vi år glass på belgiska våfflor innan vi åkte hem. Hann även få med mig en red velvet cupcake från Hummingbird Bakery.

Idag, söndag, så åkte jag in till London igen fast med Josefin. Morgonen fick dock en intressant start så jag vaknade 08:49 och skulle hinna med 09:16 tåget. Jag lyckades dock och kom iväg till London i tid. Vi hade planerat att gå till 26 Grains, ett ställe vid Covent Garden. Den är väldigt duktiga på gröt och smoothie bowls. Jag beställde banana and cacao gröten och den var verkligen supergod!!

Efter en ganska så jobbig och ansträngande vecka både för mig och värdfamiljen var det väldigt skönt att det blev helg. Fredagskvällen började med en gemensam middag med värdfamiljen, vilket var mysigt. Pappan hade varit i Kroatien helgen innan och hade tagit med sig god skinka och getost hem. Detta inledde vi middagen med och gick sedan vidare till lasagnen som jag hade lagat. Värdmamman bjöd även på en Gin och Tonic innan jag skulle iväg. Jag och Josefin hade nämligen bokat bio i High Wycombe. Vi skulle gå och se den nya filmen Split med James McAvoy. Den var superbra!

På lördagen så skulle jag träffa Josefin igen. Vi skulle besöka slottet Cliveden som ligger ca 10 minuter från mig här i Cookham. Värdmamman var snäll och gav oss skjuts så vi var där först av alla på morgonen. Vi började med att promenera runt i den fina parken som omger slottet. Den första delen var the Water Park som var inspirerad av Kina och östra Asien. När vi gick runt fick vi även se snödroppar som hade kommit upp. Alltid härligt med små vårtecken. Vi vandrade sedan vidare mot Cliveden House som är själva slottet. Detta ställe är otroligt vackert, men tyvärr så får man inte gå in och kolla hur som helst. Det är nämligen ett privatägt hotell och främst öppet för gäster. Själva parken runt om ägs istället av the National Trust och är öppen för allmänheten. Dock så lyckades vi flörta lite med vakten och han lät oss titta en snabbis inne i receptionen. Ingen av oss vågade ta några bilder, då vi egentligen inte var tillåtna att vara där.

Cliveden är ett ställe som är mycket känt här i området. Det är känt för flera olika skandaler som har ägt rum under århundradena. Det byggdes 1666 av Duke of Buckingham som ett kärleksnäste där han kunde spendera tid med sin älskarinna. Slottet har efter det sedan ägts av andra uppsatta personer och medlemmar från den brittiska kungafamiljen. De sista ägarna av Clivenden innan National Trust tog över var the Astor Family. Det var en av de rikaste familjerna i Amerika under slutet av 1800-talet. Pappan i familjen Lord William Waldorf Astor köpte stället år 1893, och ägde det fram till 1966.Jag kan inte ta upp alla som hände där, men den sista skandalen som ägde rum där var the Profumo Scandal - Profumoaffären. Försvarsministern John Profumo hyrde ett hus på Clivedens ägor och hade där en affär med Christine Keeler. Älskarinnan hade samtidigt en affär med Eugene Ivanov från Sovjetunionen. Det hela slutade med anklagelser om att han läkt information till ryska spioner, och att frun och barnen lämnade honom.

Trotts skandaler och flera bränder som ägt rum på Cliveden så är det en mycket vacker plats som man borde besöka om man har krokarna förbi. utsikten är helt fantastisk och det sägs att man kan se ända till Windsor.

Kvällen med Josefin avslutades sedan med middag och drinkar på Baroosh i Marlow.

Igår så åkte in till London igen för att denna gången träffa Louice. Vi hade inte träffats på jättelänge så det var kul att ses igen. Vi började med att äta inne på Wagamama's i North Greenwich. Därifrån tog vi sedan bussen till mer centrala Greenwich där vi klev av för att titta på sevärdheterna. Vi började med att gå en snabb runda inne på National Maritime Museum, för att sedan gå vidare till Queen's House. Det var verkligen superfint där inne och man hade utsikt över hela parken.

Sedan började den stora vandringen uppför kullen mot observatoriet. Det är nämligen där upp på toppen som tideräkningen utgår ifrån. Och det var verkligen värt att ta sig upp dit för utsikten var helt fantastiskt. Jag skulle nästan säga att det slår Primrose Hill.

Som sista stopp i Greenwich gick vi till det gamla skeppet Cutty Sark. Det var ett brittiskt fartyg som har seglat runt hela jorden under sina aktiva år. Den började med att transportera te från Kina, och övergick sedan till att transportera ull från Australien. Skeppet blev också känt så det var otroligt snabbt och anlände ofta framför förutsatt tid. Namnet Cutty Sark kom från en gammal dikt om en häxa som jagade efter en man på häst. Kvinnan var klädd i en avklippt klänning=Cutty Sark, därav namnet. Denna häxa blev skeppets galjonsfigur och hängde längst fram med en hårtest i handen som ska föreställa hästens svans som hon drog av i jakten. Allt som allt mycket häftigt att se.

Som en liten rolig parentes lyckades jag och Louice göra bort oss på tunnelbanan på vägen hem. Då klev det på ett par där killen hade på sig sin mössa på ett mycket roligt sätt. Detta sa jag och Louice till varandra. Men efter att ha kollat på dem ett tag sa jag till Louice att "hoppas de inte är svenskar". Då svarade hon med att "ja han tog ju faktiskt av sig mössan...". Sedan hörde vi båda att de började prata svenska med varandra. Så pinsamt. Så förlåt till killen med mössan!

Igår så åkte jag in till London för att träffa Karolina. Vi skulle gå till British Museum då ingen av oss hade varit där, men båda var intresserade. Vi blev båda mycket imponerade också. Det var en enormt stort byggnad med mycket att se. Vi började med att kolla på den egyptiska delen där vi såg skulpturer och det häftigaste av allt, mumier och deras sarkofager. Det var roligt att se det på riktigt då man sett det på tv så många gånger. Vi vandrade sedan vidare och tittade på Mesopotamien, Assyrien, och antikens Grekland/Rom.
Vi tog oss även en välförtjänt fikapaus inne på museet för att ladda batterierna för ännu mer information.

När vi var klara på British Museum åkte vi till Primrose Hill. När vi kom dit så hade det hunnit bli mörkt men utsikten var mycket vacker ändå. Man ser ut över nästan hela London därifrån, vilket är en anledning till att det är så populärt. Som avslutning åt vi middag på Bill's vid Baker Street vilket var supermysigt.

Denna lördagen har spenderats utomhus vid Hernes Estate utanför Henley. Jag följde nämligen med värdpappan och barnen på jakt. Just nu så är det säsong för fasaner så det var det som stod på schemat idag. Vi kom dit lite innan 9 på morgonen och gjorde oss redo för en heldag utomhus. Innan vi drog iväg till fälten vi skulle vara på bjöds det på bacon rolls (mackor med bacon), och portvin till oss vuxna. Inte varje dag som man dricker portvin klockan 9 en lördagsmorgon! Dock var det ganska gott då det var otroligt kallt ute.

Sedan tog vi med alla hundar och människor ut till fälten/skogen där vi skulle skjuta. Det var ca 7 personer som sköt, medan resten av oss var beaters och retrievers. Beaters är vi som driver fram fasanerna. Vi går genom skogen/ över fältet och gör ljud så att de flyger upp. Retrivers är de som hämtar upp fåglarna. Majoriteten av alla som var där hade även sina jakthundar med sig som jobbade på duktigt. Innan dagen började fick vi alla även satsa pengar på hur många fåglar som man trodde att de skulle få idag. Själv gissade jag på 33 då det är slutet av säsongen, och resultatet blev 36 fasaner och 1 duva. Så jag var rätt nära.

Det var även riktigt roligt en gång under mitten av dagen då vi gjorde vår tredje omgång av att driva. Då stod vi alla och väntade och började sakta gå framåt( men går i en lång linje med). Efter några meter stannade vi igen för att låta dem skjuta då en fasan flög upp. Plötsligt märker vi att otroligt många fasaner börjar flyga iväg hej vilt utan att vi gör något. Då är det någon som säger "Bill isn't that your dog?". Bill vänder sig då om och ser att hans hund inte längre sitter jämte honom. Då fick vi oss alla ett gott skratt, för det var så snopet men hunden gjorde ett så bra jobb!

Som avslutning så åkte alla som var med till den lokala puben the Maltsers Arms för att äta mat. Där serverades antingen fläsk eller kyckling med roast potatoes och grönsaker, samt sås. Till efterrätt fick vi Sticky Toffee Pudding med glass till. Verkligen gott och ett bra avslut på dagen!