Efter en intensiv vecka med half term för sonen har det äntligen blivit helg! Så otroligt skönt! Jag fick till och med sluta extra tidigt igår vilket alltid uppskattas.

Idag så åkte jag och Josefin in till London för att träffa Karolina. Idag var hennes sista dag i London och vi ville passa på att göra något mysigt tillsammans. Denna gång åkte vi till Kew Gardens som ligger vid Richmond. Ett otroligt vackert ställe som var helt enormt stort. Där inne fanns flera olika matställen att välja på medan man gick runt i trädgårdarna. Självklart stannade vi till och åt innan vi strosade runt.

Som avslut i trädgårdarna satte vi oss under ett fint träd och njöt av sommarvärmen. Det var hela 28 grader och sol idag. Så där i gräset satt vi en stund innan jag och Josefin gav Karolina ett litet hejdå-kort, innan det var dags för henne att dra sig hemåt till Cobham. Så det blev flera hejdåkramar innan vi skildes åt för denna gången. Men förhoppningsvis ses vi snart igen!

Jag och Josefin åkte sedan vidare in mot centrala London för att shoppa lite. Jag lyckades hitta två fina sommarklänningar som jag blev riktigt nöjd med. Vi gick sen vidare till Lush där jag fick en gratis ansiktsbehandling, vilket var helt underbart! Ville nästan somna där i stolen.

Runt 17 kändes det dock som det var dags att åka hem. Man blir ganska trött av den höga värmen, särskilt inne i staden. Tunnelbanan var otroligt varm, så varmt att de till och med varnade i högtalarna. Men trots hög värme är det härligt med sommar!

Igår så åkte jag in till London för att träffa Ebba och Karolina. Vi hade bestämt oss för att cykla runt i London på Santander cyklarna som man kan hyra för endast £2 per cykel. Så vi cruisade runt i soliga och somriga London hela dagen. Vi började med att cykla från Waterloo station och sedan över bron, men vi hamnade i sådan storstadstrafik att vi bestämde oss för att ta oss mot Buckingham Palace och vidare mot Hyde Park istället. Där stannade vi sedan och åt en picknick på en gräsplätt vid Marble Arch.

Efter en stund i gräset gick jag och Ebba på en shoppingtur på Oxford Street för att hitta en ny väska till mig. Och denna gången lyckades vi! Vi hittade en riktigt fin väska inne på Dune London. Sedan strosade vi runt en stund till och tittade i olika affären innan vi gick till en pub/restaurang som hette Browns. Där avslutade vi dagen med god mat och vin! Riktigt trevlig kväll.

Under tiden sen när jag satt på Paddington så skedde terrordådet i London, ca 5 minuter innan mitt tåg åkte iväg. Detta var inget som märktes av under tiden då min station ligger i västra London, och dådet skedde i östra. Väldigt obehagligt att vakna till nyheten dock då vi var nära de områdena igår, och att jag var i centrala London vi den tidpunkten det skedde. Som tur är så mår jag och alla mina vänner här bra.

Idag så åkte jag in till Marlow för att träffa Josefin. Från början var det tänkt att jag skulle in till London igen med Ebba och Karolina, men ingen av oss tyckte om den tanken. Så istället blev det en riktig lyxlunch i Marlow. Josefin och jag gick till det nyöppnade stället The Ivy Marlow Garden. Och vad fint det var där inne och supergod mat! Det stället kan jag verkligen rekommendera, och särskilt svärdfisken som jag åt! Sedan blev det lite shopping innan jag drog mig hemåt.

Egentligen så fick man inte fotografera inne på restaurangen, men jag lyckades ta en smygbild.

Här kommer ännu ett inlägg! Så produktiv jag känner mig. Tyvärr så har jag lyckats dra på mig en förkylning, så nu när man ligger här på rummet har jag ju all tid i världen att blogga.

I lördags så vaknade jag extra tidigt för att ta tåget till Brighton. Där skulle jag träffa Fanny, hennes kompis Hannah, Karolina, Ola och Coleen. Eftersom det vad bank holiday här i England så verkade det som att alla hade bestämt sig för att åka till kusten. Så alla tåg och hela Brighton var fullproppade av människor. Tyvärr så blev inte vädret som vi tänkt oss dock. Det var utlovat 28 grader och sol men vi fick 16 grader och molnigt(därav förkylning).

Vi började dagen med en brunch då vi alla hade rest långt. Sedan vandrade vi runt lite vid the lanes för att till sist komma fram till stranden. Där gick vi ut och satte oss på Brighton Pier ett tag och bara njöt av tillvaron. Jag och Karolina slog även till på en glass då vi ansåg det som obligatoriskt om man är vid piren.

Vi gick sedan tillbaka till the lanes för att kolla lite i alla små mysigs affärer. Jag och Karolina gick även på en väskjakt men hittade inget denna gången. Efter en lång shoppingtur samlades vi allihopa på en restaurang för att äta middag tillsammans. Fanny och Hannah skyndade sedan iväg till tåget medan jag, Karolina, Ola och Coleen gick tillbaka till stranden då solen äntligen hade kommit fram. Så där satt vi en bra stund och bara njöt av solen och den vackra utsikten över havet.

Nu har det varit dålig uppdatering här på bloggen igen. Men då blir det ju desto roligare när det kommer ett inlägg, kan jag ju intala mig iallafall.

I fredags eftermiddag så var det dags för min tidiga födelsedagspresent från värdfamiljen. Det var en överraskning med en hemlig destination och en hemlig aktivitet. Så jag och värdmamman hämtade barnen tidigt från skolan och började sedan åka mot stället vi skulle till. Vi skulle till en plats som hette Daylesford Farm Shop i Gloucestershire. Det är en ekologisk lanthandel med små affärer, spa och restaurang. Så vi började med en god middag med prosecco på restaurangen och avslutade med efterrätt. Vi gick även runt och kollade i shoppen innan det var dags att gå mot föreställningen som var Giffords Circus. Det är en speciell circus som varje år har ett tema för sin föreställning, och detta år var det 1600-talets Spanien. Det var mycket roligt att se och alla var väldigt duktiga. För en gångs skulle tyckte jag även att clownen var rolig, då han skämt var lite mer riktade till de vuxna i publiken. Överlag var det mycket brittisk och sarkastisk humor igenom hela showen.

Cirkusen avslutades med dans i ringen, där artisterna drog upp alla barn för att vara med. Men en av flamencodansarna drog upp mig och min värdmamma också, så där stod vi och dansade vi med. De ända två vuxna som de bjöd upp!

Verkligen en superbra kväll och bra present!

Lördagen började med en skön morgonpromenad med hunden innan det var dags för dagens aktivitet. Igår så åkte jag och Fanny nämligen till Oxford för att se oss omkring. Jag har ju varit där flera gånger innan, men det är lika kul och fint varje gång.

Vi vandrade runt till de olika sevärdheterna för att sedan sätta oss och äta lite brunch på The Grand Café, Oxfords äldsta café. Efter det gick vi till Blackwells, som är en välkänd bokaffär i staden. Där inne stannade vi alldeles för länge och kom båda ut nöjda, med flera böcker var.

Som avslut åt vi mat på The Turf Tavern, innan vi började dra oss mot stationen. En superbra dag i en superbra stad.

Idag, söndag så var jag på ett litet meet up på Costa i Cookham innan jag åkte till Marlow för att träffa Josefin. Vi åkte sedan vidare till ett garden centre för att köpa blommor att plantera utanför hennes lilla hus hos värdfamiljen. Vi hann även med en fika på Satollo innan vi började plantera. Eller, Josefin planterade och jag satt i solen med en kopp te och tittade på.

När jag kom hem åt jag lite middag med värdmamman och dottern i solen då det var 18 grader och sol idag.

Här kommer del två av min resa till Edinburgh.

Söndagen började även den med en god frukost på hotellet innan vi började promenera in mot centrum. Denna dagen hade vi planerat att besöka Edinburgh Castle så det var det första vi gjorde. När man väl kom in så fick man köpa en audio guide som berättade om alla ställen man besökte inne i slottet. Det var riktigt spännande då jag ser en serie om Mary Queen of Scots, som bodde där på slottet. Dock så verkar alla regenter ha tyckt att det var himla blåsigt och kallt där uppe på klippan så de var endast där när de behövde. Större delen så gick man runt utomhus, men man fick även gå in i museum och själva bostaden. Mycket var militär historia men vi fick även se Skottlands kronjuveler.

Det var riktigt kul att få gå i Marys sovrum, samt rummet där hon födde sin son King James VI av Skottland, och den första av England. Vi trodde dock båda att man skulle ha fått se mer av bostadsdelen, men vi antog att eftersom de inte gillade att bo där så satsade man nog inte för mycket på den. Den gamla medeltida delen där man också hade bott var förstörd, och hade varit det sedan flera hundra år tillbaka.

Efter slottet så var vi båda väldigt hungriga och gick ner mot Grassmarket för att äta på puben The Last Drop. Puben som de som skulle avrättas drack sitt sista glas. Där njöt vi av god mat innan vi gick vidare till en glassbar där de hade italiensk gelato. Oj vad god glass! De hade lite speciella smaker som de var kända för. Jag åt salted caramel och tea & biscuits. När vi satt där inne så hade vi en fantastisk utsikt över slottet (se bild ovan).

Vi gick sedan tillbaka till the Royal Mile för att utforska lite olika gränder, men det slutade med att vi gick och satte oss på The Devil's Advocate igen för att dricka goda drinkar. Som avslutning på dagen åt vid godis och drack te på hotellrummet.

Sista dagen, måndagen, spenderade vi med att vandra runt i Old Town igen efter att vi hade checkat ut. Vi passade på att gå in i St Giles Cathedral, som vår guide hade pratat om på vår rundtur under lördagen. Vi hade tänkt att vi skulle hinna med även ett till museum, Writers Museum, men det var tyvärr inte öppet på måndagen. På förmiddagen passade vi också på att göra den sista lilla shoppingen av souvenirer och lite smått och gott. Vi gick även och åt på the Last Drop igen då maten var god där dagen innan. Ola hade även läst om att man i Skottland äter deep fried mars bars, alltså friterad marsgodis. Så det var vi tvungna att testa innan vi var tvugna att dra oss tillbaka till hotellet för att hämta väskorna och åka till flygplatsen. Flyget hem gick bra och vi var helnöjda med vår resa till Skottland!

Långhelgen började med att jag, Coleen och Iván gick hem till Ola då hennes värdfamilj var bortrest. Det var en trevlig kväll med mycket mat och roligt sällskap.

På lördagen åkte jag in till London för att träffa Fanny och Karolina, samt hennes kompis Ebba, för att äta brunch. Fanny hade fyllt år innan i veckan så det var lite för henne. Jag och Fanny tog sedan en snabb sväng förbi Trafalgar Square, China Town och vidare till Oxford street. Jag kunde dock inte stanna så länge då jag skulle vara barnvakt på kvällen.

Söndagen, Valborg, spenderades också inne i London. Dagen började med att jag, Ola och Coleen åkte till Tower Bridge för att gå på Days of Poland. Efter som Ola är från Polen och Coleen har polska föräldrar, så tyckte de att det var kul att gå dit. Det är även kul för mig, då jag fick testa olika maträtter och se på folkdans.
Sedan drog vi vidare, jag och Ola till Hyde Park för att träffa Fanny. Firandet där var dock inget att hänga i julgranen så vi drog vidare till Queensway där Londonsvenskar arrangerande ett event. Där mötte vi Karolina och drack lite drinkar innan vi åkte hemåt. Det blev ett bra avslut på dagen.

Efter som det var bank holiday monday idag så var jag ledig och kunde ta en härlig sovmorgon. Jag har även hunnit med att jogga, dricka te med Ola och Coleen, samt dricka te med värdfamiljen och värdpappans föräldrar från Oxford.

Här kommer ett litet kortare inlägg om vad jag gjorde i helgen. Jag tänker att del 2 av resan till Skottland kommer lite senare i veckan.

I lördags så träffade jag Fanny inne i London för att strosa runt inne på Borough Market. Jag blev så glad över att någon ville följa med mig dit med tanke på att de flesta redan hade varit där, förutom jag då. Marknaden består utav alla olika sorters mat från flera olika länder. Det var kul att bara gå runt och titta, och man blev sugen på att köpa med sig nästan allt hem. Tillslut blev det dock en vegansk hamburgare och en acai-smoothie. Supergott!

Vid marknaden ligger även dörren/huset där Bridget Jones bor. Lite roligt att se var de har spelat in filmerna.

På söndagen träffade jag Josefin och Karolina. Vi hade bestämt oss för att mötas upp och äta brunch tillsammans. Vi var på ett ställe som heter The Mae Deli, som ligger i London. Tjejen som äger stället, Ella Woodward, har nämligen skrivit flera kokböcker, varav en som jag har. Då kändes det lite extra kul att gå dit. Allt som serveras där är plant based och oj vad gott det var. Jag åt gröt med äpple-& bärkompott, hemmagjord Granola och jordnötssmör. Var mätt ska dagen efter den brunchen!

Vi gick sedan vidare mot Westminster och St. James's Park för att titta lite på London Marathon. Vi stod med resten av publiken och hejade på alla som sprang. Det blev verkligen en superhärlig stämning med mycket kämparglöd.

På hemvägen så blev det sedan en liten löprunda för mig och Josefin då vi fick springa från tunnelbanan till tåget för att hinna med! Hann gjorde vi, men det var precis!

Dags för ett inlägg igen. Jag har märkt att jag har varit lite dålig på att uppdatera men det är lätt att glömma bort ibland när man har kul. Jag tänkte dock att det var dags för ett inlägg om min resa till Skottland då det är en vecka sedan jag var där. Jag har dock kommit fram till att jag får dela upp inlägget då det annars skulle bli alldeles för långt.

Resan började med att Ola kom förbi mitt hus på fredagen vid 05 för att ta taxin till Heathrow. På något sätt hade dock taxibolaget lyckats strula till allt och bokat taxin på lördagen istället, och blev därför en halvtimma sena. Som tur var så hade vi redan checkat in på mobilen och reste enbart med handbagage så vi hade gott om tid. Flyget gick bra och vi landade i Edinburgh vid 09:10. Från flygplatsen tog vi en buss för att komma in mot centrum och hotellet. Det var en mycket vacker utsikt hela vägen då man såg bergen/kullarna Pentland Hills. Men då vi båda var väldigt hungriga bestämde vi oss för att stanna vid Haymarket och äta lite frukost. Båda beställde in en Full Scottish Breakfast med haggis och black pudding. Jag får verkligen säga att jag blev positivt överraskad av haggis, som faktiskt var ganska gott, tro det eller ej.

Bilderna nedan är från frukosten och promenaden in mot centrum från hotellet:

Eftersom båda hade gått upp väldigt tidigt på morgonen så var vi helt slut. Vi satt en lång på Starbucks med var sin kaffedrink för att försöka få i oss lite socker och vakna till. När vi väl piggnat till en aning så fortsatte vi promenaden till centrum. När vi kom fram hamnade vi först på Prince's Street, som är shoppinggatan med alla affärskedjor som Primark, Next och Zara. När man promenerade där så kunde man hela tiden se Edinburgh Castle uppe på kullen, väldigt mäktigt. Vi stannade även till vid the Scottish National Gallery innan vi gick mot Old Town.

Old Town var helt klart min favoritdel av staden. Det är ju som man hör på namnet den gamla delen av staden. Huvudgatan där heter the Royal Mile, och har röstats fram som en av de finaste gatorna i Storbritannien. Ju närmare Royal Mile vi kom desto fler säckpipor kunde vi höra.

Upplägget var så att slottet ligger längst upp på gatan, och längst ner ligger Holyrood Palace. Det sistnämnda är slottet där kungafamiljen bor när de är på besök. När man gick nedför gatan kunde man även se en massa mysiga gränder med olika namn, bland annat Advocate's Close.

Första dagen avslutades på en italiensk restaurang efter att ha vandrat runt i staden.

Dag två, lördagen, började med en skön sovmorgon och en god frukost som bestod av äggröra och rökt lax. Efter att vi gjort oss i ordning begav vi oss tillbaka till Old Town där vi skulle gå på en free walking tour. Vi fick en superbra guide som hette Euan, som tog oss runt genom hela den gamla delen. Det var riktigt roligt att få veta fakta och historia om ställena vi besökte.

Vi började med att besöka lite olika gränder och gårdsplaner utmed Royal Mile. Där berättade han om hur man för slängde ut *sin toalett" som man hade gjort i pottan under natten. Men innan man slängde ut det genom fönstret så skrek man garde l'eau (uttalades gardi loo av skottarna) så att ingen på gatan fick det i huvudet. Han delade även med sig av att man i Skottland han tre stadier av att vara full. Man börjar som a wee bit tipsy, man går sedan vidare till att vara completely pissed. Vid det andra stadiet brukar man bli utslängd från puben, och tvingas gå hem. Men när man på vägen hem plötsligt hör garde l'eau, och tittar upp, så har man kommit till det tredje stadiet. absolutely shit faced. Det är alltså därifrån uttrycket kommer ifrån. Svårt att återberätta, men det var väldigt kul när han berättade.

När vi gick vidare fick vi reda på att slottet aldrig hade varit populärt bland de kungliga då det alltid var så kallt och blåsigt där uppe på kullen. Istället har de alltid huserat i Holyrood Palace, då de ansåg att det var trevligare. De vistades främst i Edinburgh Castle när de var i fara/hotade. Vi gick sedan förbi ett hjärta i marken som kallas the Heart of Midlothian. Där stod från början ett fängelse och det var en plats där folk avrättades. Platsen var även ett ställe där folk betalade sina skatter. Helt enkelt inget ställe som folk tyckte om. När allting revs och togs bort så behöll man dock hjärtat som var symbolen på dörren som varit där innan. Och idag är det tradition att spotta i detta hjärta. Det är det enda stället där det faktiskt är tillåtet att spotta på allmän mark.

Den guidade turen avslutades sedan vid Blackfriar's Kirk och Grassmarket där vi bestämde oss för att äta på en pub. Grassmarket var lite speciellt då det tidigare var en avrättningsplats. Puben vi åt på hette Maggie Dickson, och hon var en kvinna som blev avrättad på detta ställe. Hon överlevde dock och vaknade upp när hon låg i kistan på väg till bårhuset. Hon var dock dödsförklarad och fick leva som officiellt död i resten av sitt liv. Som sista aktivitet för dagen bestämde vi oss för att bestiga kullen Arthur's Seat, den högsta toppen i Edinburgh på 251 m. Efter den bestigningen var vi välförtjänta av några goda drinkar på det nya favoritstället the Devil's Advocate.

Idag är det onsdag och en otroligt lugn dag, efter en intensiv helg. I fredags kväll kom min fina familj på besök hit till England. Vi började med att äta lite pizza och så visade jag dem runt här i värdfamiljens hus i Cookham. Dock gick vi och lade oss relativt snabbt då vi skulle in till London med det tidiga tåget på lördagen.

Lördagen började med en hop on, hop off busstur genom London, förbi alla sevärdheter. Vi åkte igenom nästan hela staden, för att sen kliva av vid Blackfriars' Bridge. Därifrån började vi sedan vandra mot the London Eye och Embankment. Där lyckades vi hitta en mysig liten marknad med street food. Vi åt alla god souvlaki innan det var dags för ett besök på The London Dungeon, vilket vi alla tyckte var superbra. Som avslut på kvällen blev det även ett besök på en pub nära Piccadilly.

Dag två, söndag, började framför Buckingham Palace. Vi skyndade genom Londons gator och tillslut kom vi fram precis i tid för att se the changeing of the guards. Väldigt kul att se då jag inte sett det innan. De hade även som tema att de spelade James Bond musik, lite kul.

Eftersom vädret var så bra bestämde vi oss för att ta en macka och kaffe vid de vackra blommorna framför palatset. Sedan vandrade vi genom Green Park för att gå mot Piccadilly och Regent Street. På vägen stannade vi till vid butiken där Winston Churchill brukade köpa sina cigarrer. Tyvärr var det stängt, men pappa lyckades få lite bilder. Efter det tog vi oss till Carnaby Street för att Emil ville se Choccywoccydoodah, en chokladbutik som är känd från tv. Sedan blev det Oxford street och Selfridges. De tyckte alla att det var kul att se, men vi kom snabbt överens om att det var lite för mycket folk så vi drog oss tillbaka mot Carnaby Street för att sätta oss på en pub.

Som mysigt avslut på dagen blev det afternoon tea på Fortnum & Mason. Och oj vad gott det var! Det var unlimited supply på allt, så man kunde få in hur mycket som helst av det man hade beställt. Mycket bra ställe!

Måndagens aktivitet var denna gången vid utkanten av London. Vi besökte nämligen Harry Potter Studios i Leavsden. Detta var en födelsedagspresent till Emil, som hela familjen uppskattade. Det blev verkligen en lyckad dag, då alla av oss tycker mycket om Harry Potter. Vi spenderade säkert 3-4 timmar där inne. Jag och Emil passade även på att ta en fin bild på oss, iklädda Gryffindors kappor/mantlar.

När vi kom tillbaka till Cookham så väntade en middag på The White Oak. Jag har ju pratat mycket on stället så alla såg fram emot att testa. På måndagar är det även steak night då man äter kött lite billigare. De andra åt rump cap och jag lamm, och det var nog det bästa kött vi ätit. Otroligt mört och gott!

Igår, tisdag, var tyvärr sista dagen. Eftersom de skulle åka till Heathrow på eftermiddagen bestämde vi oss för att spendera dagen här i Cookham. Jag började med att visa dem den gamla kyrkan från 1000- talet, och så fortsatte vi sedan att promenera utmed Themsen. Därefter gick vi upp och ner för the High Street, där de flesta pubar och affärer ligger. Jag visade dem även rundan där jag brukar jogga med hunden, vilket de tyckte var fint och roligt. Som avslut åt vi en lätt lunch på Bell & the Dragon. Sedan blev det dags att säga hejdå när taxin kom vid 13:30 för att köra dem till flygplatsen. Det kändes allt lite tomt och ensamt på kvällen sedan när de hade åkt, men vi hade verkligen en superbra helg tillsammans! Och förhoppningsvis hinner de komma tillbaka en gång till innan jag åker hem.

Tack för en superbra helg familjen!