Hej på er! Idag har vi bestämt oss för att dra till Vegas! Lite spontant sådär hehe. Nej men vi har planerat det i tett par dagar nu så har hyrt en Mustang som vi ska hämta om ungefär en timme. Skolan börjar inte förens på måndag så tänkte att det är lika bra att hitta på saker nu medan alla är lediga. Vi har valt kurser än så länge och det verkar som att jag får några av de kurserna jag vill ha i alla fall. Systemet här fungerar ju lite annorlunda så man vet inte säkert om man får kursen förens 12:e september. Så det är bara att hålla tummarna!

Här kommer lite bilder från pool-partyt i lördags! Puss på er!

Hejsan! Så sjukt att jag varit här en vecka idag! Känns som jag bott här hela mitt liv. Har kommit alla så när direkt, antar att det blir så när man bor tillsammans. Alla som bor i huset gör nästan alltinget varandra eftersom ingen direkt känner någon annan. Det känns som att man äntligen har kommit på plats lite också. Har skaffat bil nu t.ex., ska dela den med två andra i huset. Insåg att vi verkligen behövde ha en bil för att kunna göra saker, även om vi bor ganska bra till avståndsmässigt till stranden och barerna, Skolan är det lite längre till, det tar ca 25 min med bil men nästan en och en halv timme med buss/ tåg. Vår skola är för övrigt väldigt enorm, känns som att gå på Hogwarts typ. Det tar nästan 20 min att gå över campus området (om man hittar) och vi har egna parkeringshus som är till för enbart studenter. Har inte varit i skolan så mycket den här veckan, bara tre gånger för lite information om kurser och hur systemet fungerar. har fått låsa två av fyra kurser nu i alla fall så på måndag hoppas jag att kunna fixa de sista två kurserna också så att mitt schema blir komplett.

Eftersom vi inte haft så mycket skola den här vecka har det blivit lite mer strandhäng och festande istället. I torsdags var det Kick Off Party och vi hade förfest hemma hos oss i PB Palace. En party-buss kom och hämtade upp oss och körde alla till SideBar som är en nattklubb inne i stan. Förfesten hos oss var riktigt rolig, det var jättemycket folk och alla körde beer pong som man gör på alla amerikanska förfester haha. Hade egentligen kunnat stanna här hela kvällen för vi hade så kul men alla hade köpt biljett vi tog party-bussen in till stan ändå.

Idag är det pool party på Hard Rock Hotel. Det ska bli riktigt roligt. Vi ska ha champagne frukost hos oss om ungefär två timmar sen börjar festen på Hard Rock Hotels takvåning vid 13:00. Kommer ta så mycket bilder haha. Hoppas alla har en trevlig helg, kram!

Hej!! Alltså det här stället är verkligen helt insane. Är så glad att jag hittade det här boendet. Och att Amanda bor här med mig. Det kommer bli så jobbigt när hon flyttar. Vi är ungefär åtta personer som bor i ett hus tillsammans i Pacific Beach. Vi bor högst upp på en kulle så har utsikt över hela området och stranden. Igår var vi lediga så hela gänget drog till stranden och hängde hela dagen. Jag har bestämt mig för att lära mig att surfa men det blåste lite mycket igår så det fick vänta. Var lite trött också för att vi hade druckit massa margaritas i måndagskväll efter skolan. Det heter "Margarita Monday" här vilket innebär att man kan köpa billiga margaritas på de flesta barerna runt Pacific Beach. Jag köpte en som var lika stor som mitt huvud. Kunde inte ens dricka upp hela och jag dricker ALLTID upp mina drinkar. Igår var det "Taco Tuesday" så var det billig tacos som gällde. San Diego ligger ju så nära Mexiko så deras tacos här är väldigt bra.

Efter stranden drog vi hem till vårt grymma hus, also called "PB Palace". Där körde vi beer pong och bestämde oss för att gå ut. Vi drog till en annan förfest i Pacific Beach där det var massa andra studenter från SDSU innan vi drog ut. Det var riktigt kul och mycket folk fastän det var tisdag. Antar att det inte spelar någon roll här haha. Idag antar jag att vi ska till stranden igen. Helt okej liv ändå, puss och kram hoppas ni har det bra där hemma! Kom gärna och hälsa på mig :)))

Hej på er och förlåt för dålig uppdatering de senaste dagarna! Det har varit mycket nytt och har haft dåligt med internet så har varit lite svårt att skriva. Känns så sjukt att vara här nu! Jag kom i förrgår kväll med planet och hela resan gick jättebra. Eller ja, fram tills att jag kom till San Diego. Jag skulle ta en Uber från flygplatsen till där jag skulle bo men WiFi:et på flygplatsen fungerade väldigt dåligt. Försökte beställa en taxi i två timmar men mitt internet försvann hela tiden eller så hittade jag inte min bil. Dessutom lyckades jag få mitt SIM-kort inaktiverat så jag kunde varken ringa eller sms:a heller. Det slutade med att jag frågade en som jobbade på flygplatsen om hjälp och som tur var skulle han precis sluta och han bodde i samma område som mig så jag fick skjuts av honom hem. Väldigt konstigt men men haha.

När jag kom till huset var festen i full gång. Jag välkomnades av en tequila shot trots att jag egentligen bara ville sova. Var uppe till halv fyra och hängde med mina nya roomies som för övrigt verkar riktigt trevliga. Amanda, den svenska tjejen som jag ska bo med de första två veckorna, kom där på natten någon gång också.

Igår drog jag och Amanda ner på stan och träffade upp en annan svensk tjej som också ska plugga på San Diego State University. Vi gick runt på stan och kollade mest och fixade nytt SIM-kort till våra mobiler. Så skönt att kunna använda telefonen igen. Vi åt inne i stan, drack mimosas och sen åkte vi hem till vårt hus i Pacific Beach. Det var kul att ha sett stan men är väldigt glad att vi valt att bo i PB istället. Man vill hellre vara nära stranden än inne i stan i det här klimatet. Vi tog en kvällspromenad net till stranden och åt på en pub som låg där. Jättemysigt ställe och de sålde XXL margaritas. Me like haha. Var så sjukt trötta efter maten igår så drog hem och sov bara.

Och idag är första skoldagen!! Herregud. Vi får väl se hur det går. Skriver ikväll puss och kram!

God förmiddag! Sitter just nu på Landvetter flygplats i Göteborg och dricker en sista chai latte från Espresso House innan jag lämnar svensk mark. Kommer verkligen sakna deras chai latte alltså. Vet att det finns på Starbucks men den smakar inte alls likadant. Får väl vänja mig vid att dricka White Chocolate Mocha till frukost istället. Det är min favorit på Starbucks, den smakar grädde och vit choklad och innehåller lika många kalorier som en Big Mac. Drack en sån om dagen sist jag var i USA utan att gå upp i vikt så jag ska se om jag lyckas med det den här gången också. Dock var jag där i drygt två veckor då och nu ska jag vara där i fem månader. Kanske borde hålla mig till vanlig chai ändå. Eller bara lära mig dricka vanligt bryggkaffe...

Hur som helst, så kom jag till Göteborg igår eftermiddag med tåget. Jag var sjukt trött så åkte diket hem till Rasmus och sov i två timmar medan han ännu var på jobbet. När han kom hem drog vi till Systemet eftersom tanken var att vi skulle möta upp lite annat folk inne i Göteborg senare. Så blev det inte, vilket jag faktiskt är väldigt glad över idag. Vi satt hemma vid honom och blev lite småfulla och vid halv tolv satte vi på en film som båda somnade till. Ingen av oss orkade verkligen ta oss in till stan. Men det var nog lika bra så att jag kan vara utvilad idag, hatar att resa när man mår dåligt/ är bakis.

Rasmus skjutsade mig till flygplatsen så att jag var här tills 09:00 ungefär, ca 2 timmar innan planet skulle gå. Nu har jag kollat lite taxfree butiker, testat tusen parfymer och gått och drömt om att äga allt i den lilla Victoria Secret butiken som finns här. Nu ska jag ringa mamma och pappa en sista gång. Ska försöka skriva när jag mellanlandar i London, annars hörs vi i San Diego!!

Espresso House v.s. Starbucks

Godmorgon! Nu har jag sagt hejdå till de jag hann med i Kalmar igår och även till mamma och pappa. Så sorgligt att man inte kommer ses på så länge nu, har nästan lite svårt att ta in det. Mitt uppe i alla blandade känslor igår innan jag skulle med båten ringer Victoria och säger att hon har bokat biljetter för att hälsa på mig om drygt två veckor! Gissa hur glad jag blev? Hon kommer vara där i tio dagar, inklusive min födelsedag så vi ska försöka resa runt så mycket som möjligt. Min kusin och hennes kompis kommer att vara i LA samma datum så vi tänkte även dra dit och hänga med dem några dagar. Herregud vad kul det ska bli!

Snart är vi återförenade igen, Vickis och Lickis😍

​Jaha då var det dags då. Nu i eftermiddag kl.17:00 går båten till Oskarshamn. Sedan kör vi till Kalmar där vi ska bo på hotell eftersom jag hyrt ut lägenheten. Är så glad att mamma och pappa åker med upp och hjälper mig med det sista. Förhoppningsvis hinner jag träffa lite Kalmar-kompisar som jag inte träffat på hela sommaren när jag kommer fram ikväll också. Det är verkligen sorgligt att säga hejdå till alla. Ska jag vara ärlig har jag försökt undvika att säga till vissa att jag åker nu bara för att det blir för jobbigt. Jag kommer ju komma tillbaka men hatar verkligen "goodbyes" speciellt när man inte vet när man ses nästa gång.

Ikväll bor vi som sagt på hotell i Kalmar. Längtar redan till hotellfrukosten imorgon bitti haha. Kl.09:00 går mitt tåg till Göteborg så innan dess måste jag säga hejdå till mamma och pappa. Usch vad jobbigt det kommer bli. I Göteborg ska jag bo hos Rasmus en natt innan flyget går till San Diego på lördag morgon. So excited! Nu måste jag åka till båten, puss puss!

Hej! Önskar att jag kunde säga "skönt med helg" men tyvärr så får det lite mindre klang när man varit hemma från jobbet i fyra dagar p.g.a. hög feber och förkylning. Har inte varit sjuk på flera år men nu var det tydligen dags. Vet att det har gått något skit på jobbet som jag antagligen blivit smittad av och sen gör nog resfebern sitt också. Kanske bra att jag blev sjuk nu ändå och inte om en vecka när jag ska åka. Hur sjukt är inte det förresten? Att det är en vecka kvar nu! Och endast fem dagar kvar på Gotland. Borde verkligen börja packa men har varit sängliggandes fram tills idag så har verkligen inte orkat. Kanske tar det ikväll. Eller imorgon.

Hoppas ni har en superbra lördag! Kram :)

En bild från en mysig hotellfrukost i LA för ca ett halvår sedan

​Trodde aldrig det här om mig själv men ja, tydligen har jag skaffat blogg. Som ni kanske märker. Tänker väl egentligen att det är den enklaste lösningen för mig själv, rent praktiskt, eftersom jag vill försöka minnas och därmed dokumentera så mycket som möjligt av min kommande termin som kommer att vara liiite annorlunda. Om ungefär (ganska exakt) en vecka flyttar jag till San Diego, Kalifornien för att plugga en termin på San Diego State University. I vanligaste fall åker universitetsstudenter på en s.k. utbytestermin som är arrangerad av hemuniversitetet och dess samarbete med något annat universitet utomlands. Jag har då (som alltid) valt att krångla till det lite extra för mig själv. Eftersom jag kände att det inte var något universitet som min skola hade samarbete med som lockade mig speciellt mycket valde jag att söka helt själv, via den svenska organisationen blueberrysprak.nu. Där fick man välja helt själv vilket delstat man ville vara i samt vilken skola man ville gå på så länge man uppfyllde vissa engelskakrav och kunde finansiera terminsavgiften själv. Valet av stad och delstat för mig var självklart eftersom jag älskar San Diego och hela Kalifornien i sig och har varit på besök där flera gånger tidigare, fast som turist. Skolor hade jag ganska dålig koll på men eftersom jag läser till Civilekonom hemma i Sverige visste jag att jag måste gå på en skola som ger "business courses" som jag kan tillgodoräkna när jag kommer hem. Därför blev det San Diego State University som är den största skolan för ledarskapsutbildningar i hela Kalifornien.

För er som inte vet ligger San Diego geografiskt sett ca 2 timmar söder om Los Angeles, precis vid gränsen till Mexiko. En bilfärd till närmaste mexikanska stad, Tijuana, tar ungefär 10 minuter. Jag hoppas på att skolan inte tar upp alltför stor del av min tid så att jag kan resa runt och se andra delar av det enormt stora landet. Ska verkligen försöka uppdatera så mycket som möjligt. Känner jag mig själv så lär det mest bli bilder men det är enligt mig det ändå det roligaste att titta på. Här kommer några bilder från senaste gången jag var i San Diego!

Ha en fortsatt bra fredag! :)