Ett måste för mig när vi planerade den här resan var att vi skulle besöka ön Folegandros. Det är en liten ö med mer åsnor och getter än människor men den är troligt vacker och mysig. Varit där en gång tidigare med min familj så visste redan hur den såg ut. Men efter denna gången vet jag inte om jag vill tillbaka. Vi hade nämligen en del otur...

Vi hade dock tur i början. Vi följde med en dansk kvinna som sa att de hade rum på deras hotell men när vi kom fram visade det sig att alla rummen var fulla, förutom ett och det var ett hus för 1 familj. Så vi hade 2 våningar för oss själva med 3 balkonger och denna fantastiska utsikt som är på bilderna ovan från vår balkong.

Men turen vände snabbt och jag snubbla ner i ett hål i vägen och stukade min lilltå rejält. Hade sjukt ont och kunde knappt gå. Haltade fram i 2 veckor efter den incidenten. Men envis som jag var skulle vi ändå vandra upp för kyrkan som låg uppe på berget för där är solnedgången magisk. Så då gjorde vi det.

Och det var minst sagt värt det trots att foten sedan svullnade upp till en ballong. Kom ihåg när familjen gick upp till kyrkan nästan varje kväll som vi var där och såklart ville jag det med.

Man ser ju verkligen hur vacker byn är...

Åkte till första bästa närmsta strand som verkligen inte var fy skam. Även här hade jag vart innan men betydligt roligare att uppleva det med Ella! Men inte med en stukad fot kanske då det är en massa branta trappor ner till just denna strand.

Vi var där i 3 nätter och på den sista så satt vi på vår favorit restaurang. Och där fick jag lite mer otur, en fågel sket på mig 6 hela gånger?? Aldrig fått fågelskit på mig tidigare och alla skrattade inklusive jag.

Och sedan skulle vi hem. Men dagen innan vårt flyg så skulle vi ta en båt till Santorini eftersom det var därifrån vi skulle flyga. Just under den dagen ocg 2 dagar framåt valde alla färjor att ha strejk så vi kom inte av ön... Vi fick smått panik (jag, Ella var sten lugn) och gick ner till resecentrumet för att få hjälp vi behövde hinna med vårt flyg. Vi kunde varken boka om flygbiljetterna eller köpa nya båtbiljetter. De var supervänliga där nere och gjorde allt de kunde för att hjälpa oss. Det fanns bara en lösning för oss att koma av ön och det va....

... att ta helikopter!

Sjukt oväntat men det var den enda lösningen och det blev vi (inte så konstigt nog) väldigt glada över. Alla privat båtar som skulle till Santorini var fullbokade. Det fanns inga lokalfärjor som gick och vi kunde inte boka om vårt flyg. Vi hade inget annat val om vi inte ville boka nya flygbiljetter, båtbiljetter när strejken var över, nytt hotell och eventuellt missa en jobbdag hemma i Göteborg. Så vi valde helikopter. Ingen av oss hade tidigare flugit helikopter och oj vad roligt det va. Så glad att jag fick uppleva det med Ella. Det blev ett kanon avslut på vår resa tillslut och vi kunde haft det bättre. Två höjdrädda små tjejer och vår härliga kapten Carlos i en liten helikopter mot Santorini och mot Göteborg.

Livets resa med livets tjej. 3 veckor var alldeles lagom att vara borta tycker jag. Mot slutet ville vi bara hem och att stanna på Folegnadros ytterligare nätter pga strejk fanns inte på vår världskarta. Men slutet gott allting gott!

Imorgon flyttar Sara, en utav mina närmsta vänner till Bangkok för att plugga och bo med sin pojkvän. Väldigt spännande och roligt äventyr men väldigt tråkigt för oss här hemma som inte får träffa henne på ett bra tag. Vi har vart super nära varandra sen lite mer än 3 år sen tillbaka typ så det är väldigt tråkigt att inte få se henne på ett bra tag. Vi tog en frukost igår för att säga hejdå och krama på varandra vilket var super mysigt men väldigt tungt... Tror hon kommer trivas jättebra och ha sjukt roligt där! Får försöka åka dit för att hälsa på henne!

Kyss

Milos är tn tvekan en utav de vackraste platserna jag nånsin besökt. Så himla ledsen att vi bara hade 2 hela dagar som vi kunde ta till vara på där. Men vi gjorde absolut det bästa utav det! Vi bodde vid hamnen Adamas. Vi hade läst att det skulle vara den bästa utgångspunkten på ön. Det va en sån mysig "by" att bo i och alla var som vanligt jättetrevliga. På morgonen gick vi en promenad och sedan färskt bröd på bageriet precis där vi bodde.

Vi åkte till "stranden" Sarakiniko som är väldigt populär just för sina vita klippor och kristallblåa hav. Sjukt vackert ställe.

Vi hade en liten vik alldeles för oss själva. Väldigt mysigt men fullt av sjöaborrar så att bada var lite problematiskt men så värt det.

Precis som på Paros tog vi en hel dag ute på havet just för att kunna se hela ön! vi var borta från 9 till 8 på kvällen ungefär men tiden gick så fort och vi fick en massa mat och dricka när vi ville.

Och shiet vilka platser vi fick se... vi dök och snorkla under grottor, bada och hoppa från båten och såg gamla vulkanutbrott. Det kan ha varit nåt av det vackraste jag sett i hela mitt liv tror jag, det såg till och med bättra ut än på bild.

​Vi gick av båten med ett stooooooort leende på läpparna och vinglade hem med känslan av att hela vår värld gungade efter en dag på havet.

Älskar Milos. Vill ha ett hus på Milos. Åk till Milos.

​Åke till Stockholm i lördags för att hälsa på min älskade Filippa som jag inte sett sen min student (!!!) och detta är tyvärr de enda bilderna jag tog under helgen... ​Bodde hos henne och hennes pojkvän och vi hade det så himla mysigt. I lördags var vi ute och dansa så söndag blev en riktig sitta inne idag och hade Twilight maraton. Igår tog vi det väldigt lugnt på morgonen, sedan en snabbis in till stan för att äta lunch och kolla lite i butiker, sen var det dags att sätta sig på tåget hem. Det va så skönt att få en massa kvalitetstid med henne och antagligen den sista gången vi ses innan jag flyttar till alperna snart. Men vi försöker planera in att hon och hennes pojkvän ska komma och hälsa på mig då!

Kyss

Åkte tidigt på morgonen från Naxos med en liten båt som tog ynka 25 minuter till Paros. Vi hoppade av båten i Naoussa området som vi hade hört skulle vara finast.

Vi var på Paros i 6 nätter. Lite för läge enligt min åsikt då det inte fanns så mycket att göra sådär på eftersäsongen och det va inte jättemycket liv direkt. Maten var väldigt dyr och det var mest skaldjur och fisk att äta. Ingen höjdare hos varken Ella eller mig då vi båda föredrar annan mat.

Men oj vad vackert det var. Det fanns mitt i centrum en massa smala vägar som blev som en labyrint och det var omöjligt att hitta samma väg ut. Efter 6 dagar där hade vi nästan men bara nästan hittat helt utan problem i labyrinten. Det fanns en massa mysiga klädaffärer och smyckesbutiker och kika i. Dock var allt på denna ön rätt dyrt men tydligen var det speciellt dyrt i Naoussa!

Vi hittade vår favvo strand, santa maria. Så trevlig strand med vackert vatten, härlig beach reggea musik och god mat. Vi var även på andra stränder som golden beach men denna föll oss extra i smaken.

Vi bestämde oss även att ta en heldags utflykt med båt kring ön Antiparos precis bredvid Paros. Hade läst att det skulle vara en härlig upplevelse och det va det! Fick se massa fina plaster, äta gott och dricka gott. Vi åkte med Captain Ben's boattrips och vi var supernöjda!

Vi hade inga förväntningar på Paros mer än att det skulle va vackert men det va väldigt trevligt! Skulle inte rekommendera att stanna där så länge som vi gjorde utan vi var tvungna för att kunna matcha nästa båt till Milos! Men absolut ett tips att åka dit!

Vi var på Naxos i 3 nätter. Bodde mitt i centrum, nära till havet och hamnen med massa restauranger. Vattnet i Naxos var väldigt vackert, helt glasklart och alldeles ljusblått var det!

Hittade en jättemysig restaurang som hette "flamingo" med en mysig gård där man kunde äta och även en takterrass (har ju en kärlek för det). Jättegod mat och fin utsikt, tips!

Turistade och vandrade upp till den antika sevärdheten Apollo och kollade på en grymt vacker solnedgång. Alla solnedgångar vi sett har iofs varit magiska.

Fick tips av en vän att besöka "Fisvos beach bar" vid St. George beach och oj vad härligt ställe. Så trevligt, god mat och härlig restaurang. V lärde oss att på den stranden, ju längre bort man går, desto bättre blir det. I början av stranden är det bara en massa barnfamiljer och sedan längre bort är det mer lugnt och stillsamt folk.

Under vår sista kväll tog vi även oss en kvällsdrink på Fisvos beach bar. Satt på saccosäckar i sanden med varsin mojito och kollade på solnedgången. Det var nog höjdpunkten på Naxos turen. Det var så otroligt trevligt och mysigt verkligen.

​Naxos överlag var hyffsat dyrt men väldigt trevlig och vacker ö. Trevliga stränder, inget speciellt men ändå trevliga. Maten var väldigt god och drinkarna väldigt billiga!

​... Är den typen som är kjol/shortsvänligt just nu. Redan tröttnat på varma lager på lager kläder.

Idag var jag ledig, på allt för många dagar enligt mig. Jobbat 8 dagar idag tycker jag att jag förtjänade att vara ledig. Tog tag i en del saker som behövdes göra. Älskar att kunna bocka av saker från alla tusen checklister man har i huvudet. Även om de snabbt blir fler igen. Fick med mig Ella till Freeport under dagen, fyndade ett par skidbyxor och ett par bra skor att ha när jag jobbar (check & check från listan). Min lediga dag har helt enkelt vart otroligt skön.

Inristat på en klippa på Milos, made by me

​Jag är verkligen ingen höstmänniska. Tycker allt ser så dystert ut, träden ser alldeles nakna och ledsna ut utan sina blad, det blir kallt, mycket regn och det blir mörkt fortare och fortare. Visst det kan va mysigt. Krypa ner under täcket och somna till ljudet av regn, tappa upp ett bad eller gå en promenad. Men för det mesta känner jag väldigt sällan "åh vad härligt med höst". Är en riktig sommarflicka som vill ha sand mellan tårna med undantag för skidåkning, då vill jag ha pjäxor och skidor på fötterna.

Älskade älskade Ios. Vi tänkte stanna där i 3 nätter men eftersom ön var så vacker och vi hade det så trevligt stannade vi i 4 nätter istället.

Utsikten från där vi bodde. Vi bodde mittemellan "centrumet" och den mest besökta stranden Milopotas. Vi hade gångavstånd till allting och trivdes så bra med det läget. Tror inte det hade kunnat bli bättre. Morgonkaffet till vår utsikt var en ganska så bra start på dagen.

På Ios har man inte riktigt en normal dygnsrytm. Man äter middag sent och om man vill gå ut gör man det först vid halv 3 på natten... Vi gjorde detta första kvällen och oj va roligt vi hade det! Träffade ett par från Göteborg som vi hängde med resten av vistelsen på ön och en grek som kunde svenska. Efter vår partynatt/morgon gick vi upp för att se soluppgången vid 7 tiden och sedan var vi hemma 8 på morgonen...!

Ön var så vacker. Det blev ett gäng promenader här. Så mysig och vacker.

Det fanns fantastisk mat och härliga beach barer att välja mellan. Mina favoriter var Salt och Karma, ligger vid stranden Milopotas. Sedan Harmony och Ios club, även dessa helt fantastiska.

En av höjdpunkterna på Ios var att ta en heldag på "pool cluben" Pathos. Det öppnade 3, bada i infinity poolen med utsikt att dö för, lyssnade på hög tropical house musik och sedan en middag på deras restaurang till solnedgången och fantastiska mat. Kommer nog aldrig glömma den dagen just för att det var så otroligt vackert där, helt sjukt.

Ios behandlade oss väl och det kändes så tråkigt att åka hem därifrån. Ett ställe jag helt klart ska åka tillbaka till!