View tracker

Emma tränar, Emma äter

Jag är en riktig matälskare. Det finns ganska lite i matväg som jag ogillar faktiskt, jag är inte kräsen över huvud taget. Tvärtom så kan jag bli otroligt sugen på de allra enklaste maträtterna som till exempel tonfisksallad eller kycklingwrap. Eller pasta med någon köttbit, som jag fick cravings för idag. Kanske är det att jag ätit strikt så länge som gör att allt jag äter känns som himmelriket, men jag har faktiskt varit såhär så länge jag kan minnas. Vilket är skönt, att äta hälsosamt blir så enkelt! Jag väljer exempelvis hellre en lyxigare middag med exempelvis ugnsbakad potatis och någon köttbit istället för en godisskål, chips och dipp en fredagskväll. Någon godisråtta har jag aldrig varit, men desto större matvrak haha.

Förutom att jag gillar smaken av mat så älskar jag känslan av att vara sådär full av energi. Att kunna gå ut på gymmet, trots en lång arbetsdag, och riva av världens bästa ryggpass. Exakt den känslan hade jag idag! Jag känner verkligen hur mina energinivåer blir högre och högre för varje dag som går, och detsamma med min träningsmotivation. Jag bara längtar efter gymmet hela tiden! Och passen går så himla bra (till och med bättre än innan dieten) vilket gör mig ännu mer motiverad - om detta håller i sig så kan jag få till en riktigt bra off season innan tävlingsdieten drar igång igen tidigt i sommar!!

Två av mina luncher som jag ätit denna vecka -
* Rårispasta, rådjurskött, avokado, körsbärstomater och sallad
* Ris, tonfisk, wokgrönsaker, morotsstavar och sallad 

Efter dagens rygg-axelpass! Pump och energi hela passet igenom! Övningarna som jag gjorde var:
  • Stångrodd (8x10)
  • Hantelrodd (10x4) SUPERSET:
  • Omvända flyes mot bänk (10x4)
  • Lats pulldown, en arm i taget i kabeln (10x4)
  • Latsdrag med brett grepp (10x4)
  • Hög rodd med stång (10x4) SUPERSET:
  • Pull apart med gummiband (10x4)
  • Axelabduktion/lyft åt sidan med hantlar (dropset: 10+10x4)
  • Bicepscurls med hantlar (10x4)

Man kan för övrigt se på bilden att jag har lagt på mig mer fett, speciellt runt rumpan/benen. Magen lägger gärna på sig vätska och blir lite svullen framåt kvällen, antar att den inte är van vid mängden mat som jag äter nu. Inte så mycket fett har lagt sig på överkroppen men det brukar vara rätt så standard för mig. Men formen stör mig inte alls för jag vet att tävlingsformen bara var tillfällig samt att jag måste äta för att växa. Dessutom så trivs jag bättre när jag är lite fylligare :)

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Bikinifitness, Emma äter

Den vanligaste frågan som jag fått på senaste tiden är "är du glad att du äntligen får äta nu?". Haha jag skojar inte, jag får denna fråga minst 5 gånger om dagen. Och svaret är ja! Det är skönt att ha normala matrutiner, att kunna äta sig mätt och att inte behöva leva i sina matlådor (även om jag föredrar att göra matlådor oavsett). Något som jag dock inte förstår är när jag får följdfrågan "har det blivit mycket hamburgare/pizza/godis på senaste tiden då?". Vissa ifrågasätter även mina matlådor och blir förvånade, nästintill besvikna, när de får veta att jag fortsätter äta kyckling, råris och grönsaker till lunch. Jag undrar varför folk har fått uppfattningen om att man måste hetsäta efter en diet? Att man efter tävlingen släpper allt som har med hälsa och välmående att göra. Det är för mig inte ens tänkbart att börja äta dålig mat i alldeles för stora mängder- bara för att man kan. Det var inget jag gjorde innan dieten så varför ska jag börja nu? Jag mår bra av rena råvaror med mycket näring. Kyckling, fisk, råris, sötpotatis, havregryn, grönsaker... det ger mig energi, håller mig frisk, hjälper mig att prestera bättre på gymmet och gynnar min återhämtning samtidigt som jag tycker om att äta detta - så varför skulle jag välja annat? Självklart så kan man unna sig ibland om man så skulle vilja. Jag har till exempel min mini-chokladkalender som jag smaskar på varje morgon. Och jag kommer garanterat få i mig bra med julmat de kommande helgerna. Men i det stora hela så vill jag fortsätta att ta hand om min kropp och ge den vitaminer, mineraler, fibrer, långsamma kolhydrater, bra fetter och mycket protein - för hälsan är det viktigaste vi har!

Likes

Comments

View tracker

Emma äter

Gröt är i princip alltid min go-to-frukost, även nu när jag inte dietar inför någon tävling. Det är mättande, gott och går att variera på säkert femhundramiljarder olika sätt. Min favorit är havregrynsgröt med kanel, kardemumma, salt och kokosolja toppat med frysta hallon och vispat chokladkasein. Ibland så blandar jag ner kaseinet direkt i gröten, vilket också är supergott! Eller som overnight oats som får stå och svälla över natten... okej, all gröt är gott punkt slut!
Då och då så gillar jag dock att festa till det genom att äta något annat till frukost, och jag har nu hittat tre nya favoriter!

Fluffat kasein med saltkaramellsmak (sååå brutalt gott!) toppat med hemmagjord müsliblandning (havregryn, pumpafrön, solrosfrön, linfrön, svarta sesamfrön, vita sesamfrön, torkade gojibär och torkade tranbär) och frysta jordgubbar. Älskar detta, både som frukost eller mellanmål!

Vaniljyoghurtkvarg med varma hallon och Paulúns superflingor. Han är ju ett geni den där Paulún, dessa flingor är helt otroligt goda! Gluten- och sockerfria också, win!

Glutenfritt morotshavrebröd med kalkon och ost. Lyxfrulle typ! Detta äter jag väldigt sällan, men ibland får jag sådana grova cravings för ostmacka och då är detta brödet givet. Märket heter Provena, och brödet brukar ligga i frysdisken. Klicka här för att se en bild på förpackningen.

Likes

Comments

Vardag, PT

Ännu en utbildning är nu gjord! Denna gång var det en utbildning i hur man som PT startar viktnedgångsgrupper. Föreläsningen bestod utav en genomgång av forskningsläget idag, närings- och träningslära samt information om hur man startar dessa grupper rent praktiskt. En jättebra utbildning, men väldigt intensiv. Jag är glad att jag har mina högskolestudier med mig för har man ingen som helst utbildning inom näringslära så tror jag att detta kan ha varit rätt mycket att ta in! Men nu får jag hålla viktnedgångsgrupper i alla fall, vilket känns superspännande! Detta är något som jag brinner för väldigt mycket, att hjälpa människor att nå sina hälsomål genom att arbeta med helheten. Att inte bara fokusera på träningen utan även kosten, vardagsmotionen, sömnen, stressen och det allmänna psykiska välmåendet. För alla kan gå ner i vikt, det svåra är att må bra under viktnedgångsresan och att behålla vikten när man nått sin målvikt. Och för att lyckas så måste man få med alla delar i pusslet!

En riktig utbildningshelg, men jag hann med lite julklappsshopping, gym och middagsmys med pojkvännen igår i alla fall. Herregud va folk det var på Mall of Scandinavia! Jag tror varenda Stockholmare skulle julshoppa just den dagen... brutalt! Men klappar till familjen är klart, så nu är det ur världen! Det är så mycket som ska göras nu innan jul. Det ska handlas julklappar, det ska bakas och det ska ätas julmat lite här och var. Och jag är ingen som tackar nej, det har jag gjort tillräckligt många gånger under dieten! Så det blir mycket saker att springa på, men det är kul! Nu får jag äntligen leva lite! :)

Likes

Comments

Vardag, PT

Så kom fredagen, vilket betyder att jag klarat av min första arbetsvecka efter ledigheten. Denna vecka har gått superfort och det har gått bättre än förväntat. Energin som jag har är helt annorlunda nu - att jobba superlånga dagar är inte alls lika tufft längre, snarare roligt!

Idag så ska jag dock inte träna några klienter utan jag är påväg in till Sats Regeringsgatan för utbildning. Lite opassande att dagens utbildning är om benträning, jag har nämligen den sjukaste träningsvärken i benen just nu! Och det är verkligen hela benen som gör ont, det krampar nästan haha! Men så himla skönt på samma gång, nu jäklar ska benen växa så det knakar! Förhoppningsvis så har träningsvärken gått över till söndag i alla fall då det är dags för utbildning igen, fast denna gång om viktnedgång. Jag är verkligen supertaggad på att vidareutbilda mig och utvecklas som personlig tränare och kommer fortsätta springa på utbildningar under våren. Man kan aldrig bli fullärd, träningsvärlden är otroligt komplex och forskningen är ständigt växande! Jag har även sökt distanskurser på olika högskolor så vi får se om jag kommer in på några! Allra helst så vill jag plugga avancerad fysiologi och näringslära, vilket var mina favoritkurser på Gymnastik- och idrottshögskolan. Håller alla tummar och tår!

Likes

Comments

Bikinifitness, Emma tränar, Emma äter

Nu har det gått 5 dagar sedan min tävling på Luciapokalen. Jag börjar återhämta mig både mentalt och fysiskt, men har fortfarande en bit kvar (framför allt det mentala, känner mig ganska trött fortfarande). Hungern har jag under kontroll tack vare en grym reverse diet som min coach Sandra Berge (@Sandrabergeee) fixat åt mig. Tanken med min reverse diet är att jag ska trappa upp kaloriintaget långsamt tills jag når min idealvikt så att kroppen inte blir chockad och mår dåligt. Maten är fortfarande "diet-style", det vill säga ren mat som kyckling, tonfisk, lax, nötfärs, råris, sötpotatis, kvarg, naturella frön, bär, riskakor, havregryn, kokosolja, avokado och grönsaker. Jag äter 5 mål om dagen + riskakor i samband med träning. Kosttillskott som jag äter är fortfarande aminosyror, D-vitamin, omega-3 och ZMA. Jag har även själv valt till att äta probiotika och fibertillskott från hälsokraft eftersom min mage inte riktigt ville fungera som vanligt efter dieten.
Så lagom till årsskiftet så kommer jag förmodligen vara klar med min reverse diet, och då lägga mig på ett litet kaloriöverskott så att jag ger kroppen utrymme för att växa och bli starkare! Fortfarande samma typ av mat, men större mängd och mer tänk på näringstajmingen. Ska bli så himla spännande att se hur mycket jag kan utvecklas under våren! :)

Jag äter mer kolhydrater nu än under dieten vilket märks! Jag har mer fokus under träningspassen och jag börjar få tillbaka trycket! Har känner mig fortfarande ganska svag i jämförelse med hur jag var innan dieten, och jag förväntar mig att jag kommer känna mig svag ett tag till. Men det gör mig inget! Så länge träningen känns rolig och att jag får ut någonting av mina träningspass så är jag nöjd. Och än så länge så känns träningen otroligt bra - motivationen är skyhög! Jag börjar lite smått med att dela upp mina pass i underkropps-överkroppspass, där underkroppspassen är uppdelade så ena passet är mer fokuserat på framsida lår (quadriceps) och rumpa, och andra passet är mer fokuserat på baksida lår (hamstrings) och rumpa. Båda överkroppspassen innehåller axelövningar med mycket fokus på axelpressar, sidolyft och omvända flyes. Mage försöker jag även lägga till efter varje pass, även om det bara är 1-2 övningar. Jag kör detta program till att börja med, men kommer sedan dela upp överkroppspassen till rygg-baksida axlar- biceps, bröst-triceps och ett rent axelpass.

Jag har tre muskelgrupper som jag vill bygga extra mycket under min off season:
* Axlar
* Quadriceps
* Rumpan

Därför fokuserar jag extra mycket på dessa. Det kommer med andra ord bli mycket knäböj, marklyft, hip-thrusters och axelpressar framöver! Men såklart mycket annat också, hela kroppen ska byggas! Emma 2.0 ska upp på scen sensommar/hösten 2017! Och SOM jag längtar!

Likes

Comments

Bikinifitness, Psykisk hälsa, Vardag

Man får ofta höra att tiden efter tävlingen är den svåraste tiden mentalt. När man ätit de där fria måltiderna, firat och umgåtts med vänner och familj. När man packar ur resväskan man hade med sig till tävlingen, när man skrubbar bort det sista av spraytanningen i duschen och när man tittat igenom alla bilderna tusen gånger. Då börjar känslan av tomhet krypa fram. Jag har läst flera blogginlägg och hört många berätta om de där tomhetskänslorna efter tävling men jag har aldrig riktigt förstått hur det faktiskt känns, förrän nu. Det känns så konstigt att allt är över efter så lång tid av förberedelser. Tävlingsdieten blev liksom som en livsstil - det (och jobbet) tog min fulla energi och uppmärksamhet. Visst, det var tidvis väldigt jobbigt, men jag kämpade för att varje dag förbättra min fysik och hade hela tiden målet i sikte. Men nu ligger det målet bakom mig och jag måste sätta upp nya. Ett långsiktigt mål är som sagt att bygga upp min fysik och tävla igen i framtiden, men det känns för diffust för mig just nu eftersom jag inte har något specifikt datum och hur jag ska gå till väga är fortfarande inte 100 % klart. Kanske borde mitt mål just nu vara att inte ha ett mål, att leva lite spontant ett tag. Men det är svårt, det är inget jag är van vid. Hur gör man?

Ni hör ju, mitt huvud och mina tankar är inte alls där de borde vara just nu. Jag har inte kunnat sova de senaste 2 nätterna heller, tankarna bara snurrar och snurrar. Nu har jag en lång arbetsvecka framför mig med både klienter och 2 utbildningsdagar och jag ska försöka att fokusera på det till 100 % denna vecka och ta träningen lite som det kommer. Träna det jag vill, när jag vill och när jag orkar. Det är målet i alla fall!

Likes

Comments

Emma äter, Bikinifitness

Avslutar denna helg med julbuffé, övernattning och frukost på Waxholms hotell. Så himla mysigt och sjukt gott julbord - massa att välja på, lugn stämning och trevlig personal. Frukostbuffén likaså. Rekommenderas verkligen!

Nu blir det foodprep och träningsplanering inför kommande arbetsvecka! Min s.k. reverse diet börjar imorgon, dvs jag kommer återgå till kostschema som jag följer söndag-fredag (fritt ätande fredagskvällar och lördagar). Kostschemat kommer trappas upp successivt tills jag når min idealvikt vilket är ca 8-10 kg över min tävlingsvikt. Jag bad min coach att förenkla kostschemat och inte skriva ut maten i gram, utan att skriva t.ex "en liten kycklingfilé" istället för "200g kycklingfilé" eller "2 dl kokt ris" istället för "40g ris mätt okokt". På så sätt får min hjärna vila lite från mathetsen och jag slipper en del av stressen.

Ska bli skönt att komma in i rutiner igen ändå. Jag trivs när saker och ting är planerat, men inte strikt. Att man alltid har mat färdigt, men att man vet att man kan äta mer ifall man inte blir mätt. Kommer bli bra det här, känns tryggt att ha min coach som stöd även efter tävling så man inte hamnar i ätatörningsträsket (som tyvärr är vanligt inom fitnessvärlden). Man behöver äta för att bygga och utvecklas, men att göra det kontrollerat efter en lång tids diet är en bra idé så man inte spårar ut totalt. Små steg tillbaka till verkligheten!

Likes

Comments

Emma äter, Bikinifitness

Nu har jag precis laddat upp med en dunderfrukost och ska bege mig till fitnessfestivalen igen med min pojkvän, men denna gång för att gå på mässan och träffa alla atleter som kommer vara där! Sedan bär det av mot waxholmshotellet för julbuffé och övernattning. Denna helg alltså 😍❤️

Likes

Comments

Bikinifitness, Emma tränar, Emma äter

Nu ligger jag i sängen och känner mig helt omtumlad av känslor. Glädje, framför allt! Kom till final på min debut i bikinifitness på Luciapokalen 2016!!! En 4e plats med samma poäng som trean. Vad som skiljde mig och trean har jag ingen aning om, men jag är superglad!
En annan känsla som jag känner är att jag är otroligt taggad på att bli bättre och sno den där förstaplatsen! Så nu ska jag äta och bygga så mycket jag kan framtill sommaren så får vi se om jag kör någon hösttävling 2017 - SM eller tyngre... något mål kommer jag sätta i alla fall, för sådan är jag - behöver alltid nya utmaningar! ⭐️

Är också otroligt tacksam för mina vänner som stöttat mig under dieten och som hejade och firade med mig idag! Jag har haft världens bästa fredag!

Likes

Comments