Första dygnet hemma efter resan och det kunde inte börjat bättre! Igår åkte jag direkt från flygplatsen till mina små älsklingar för att baka julgodis & äta julbord. Jag och pappa åkte hem vid lunchtid idag och sedan kom mormor och morfar på besök. Vi bjöd dem på glögg, räkrisotto, lax & lite julgodis. Julkänslorna börjar komma direkt och jag bara älskar det!

Våran sista dag i bilder 🙌

Idag har vi tagit oss en sista titt över Kapstaden och imorgon kväll bär det av mot kalla Sverige igen, men vi avslutade resan på bästa sätt - med en helikopter tur! Det var helt underbart vackert och ännu en upplevelse avklarad på min bucket-list.

Efter helikoptern tog vi taxi till Camps Bay och hängde på Beach-Club:en där, drack goda drinkar, solade och bara pratade. Hur mysigt som helst verkligen! Ikväll åt vi en underbart god middag nere i Water Front och nu är vi tillbaka på hostelet. Nu återstår det bara att se om all packning får plats i väskan, efter all shopping är det liiiite oklart faktiskt, haha!

Imorgon väntar en 22 timmars flygresa hem mot Sverige och det med blandade känslor. Har verkligen haft en fantastisk upplevelse i Afrika med en av mina absolut bästa och finaste vänner. Ingen kan vara gladare:tacksammare än jag! Efter ett ha vart i Australien, Bali, Kanarieöarna och nu Sydafrika, allt inom loppet av 8 månader, så får jag nog faktiskt säga att 2015 har vart ett bra år! Puss & kraaaaaam

Igår besökte vi två olika vingårdar och hade därmed vinprovning, ostprovning och fick även provsmaka torkat kött (som tydligen är väldigt populärt här). Det blev både vita & röda viner och jag måste nog ändå säga att jag har börjat få en mersmak för det här med rött vin!

Sammanfattningsvis: en väldigt sofistikerad eftermiddag.

För er som undrar så är det här jag spenderar mina morgnar nu mera! Virgin Active Health Club är ett stort gym som ligger 3 minuter ifrån vårt hostel och där finns verkligen allt. Allt ifrån gym till tennisbanor, fotbollsplan, swimmingpool och bastu! I morse började jag med att springa 1 mil på bandet, sedan simmade jag i 45 min och här sitter jag 2,5 timmar senare och äter frukost, vilken underbar start på dagen.

För övrigt så är det typ dödligt varmt här, nästan så att vi smälter bort. Igår var det runt 35 grader och blåste NADA. Olidligt? Japp. Vädret idag verkar bli samma som igår.

För tillfället är Josse i parken och gottar sig i solen och jag är på hostelet och äter frukost. Planen i eftermiddag är VINPROVNING! Inte vet jag hur vi ska klara av att dricka alkohol mitt på dagen i denna värmen (provade det på Bali, inte riktigt min grej kanske), så detta ska bli intressant! Hoppas ni får en fin dag därhemma och att ni inte fryser ihjäl 😘 puss & kram skumbanan

Då har jag alltså bockat av Bungy Jump från min bucket-list också! Och inte vilken Bungy som helst kan jag tillägga, utan VÄRLDENS HÖGSTA. På riktigt. Igår hoppade jag alltså ut från en bro på 218 meter och föll i 130 km/h. Säger bara: R.I.P to my fear of highs.

Det låter kanske klyschigt, men på något sätt känner jag mig som en helt ny människa nu efter två skydive-hopp & världens högsta bungy haha. I'm invisible typ. Nej men på riktigt, innan Australien blev jag höjdrädd när jag tittade ner från balkongen hemma, eller bär jag stod på 5an i badhuset. Har jag då utvecklats något under detta halvåret? Jaa, jag tror nog faktist det ✔️🙋

Idag sa vi hejdå till Kapstaden och åkte vidare på Garden Route. Nu, ca 7 h senare befinner vi oss i en ort som heter knaysna. Verkar jättemysigt & finns mycket att se och göra. Ikväll ska vi gå ut och äta sen får vi se vad morgondagen har att bjuda på! Här stannar vi tills på lördag, då åker vi tillbaka till Kapstaden igen och inleder därmed sista veckan innan hemresa...

Idag stod SHARK DIVING på schemat och FY SJUTTON vad häftigt det var! Snabba som attan var dem också så mycket bilder blev det inte, men som tur är hann jag få lite filmer med min GoPro!

Jag gjorde två dyk i buren och andra gången simmade hajen precis framför oss, så att när fenan slog emot buren skakade det till en aning. Inte för att hajar är några "fina" djur direkt, men riktigt coolt att ha sett så pass många på så nära håll ändå. För övrigt kan jag nämna att vi såg 4 (eller 5?) stora vithajar där den största var nära 5 meter, så kände man sig inte så tuff där nere i buren kan jag lova 🐋🙅

Idag har vi vart på en busstur som gjorde ett antal stopp på olika fantastiska platser.

Sammanfattningsvis har vi idag: cyklat, hikeat, myst med pingviner, fina lookout-points, promenerat upp till en av Afrikas högsta fyrer, lärt känna massa kul folk och shoppat lite på marknader.

Tack och hej, nu ska vi sova för att imorgon går shutteln kl 04:00 till nästa aktivitet!

I eftermiddags mellan klockan 15 och 18 tog vi båten över till Robben Island. För er som inte vet vad det mäktiga med det är: vi fick en rundtur kring hela ön och besökte fängelset där bland annat Nelson Mandela satt. Något som också gjorde det hela intressant var att vår guide hade suttit i fängelset då han var 26 år gammal. Han hade haft åsikter och demonstrerat mot saker som på den tiden var totalt förbjudet. Han blev skickad till Robben Island med vetskapen om att han skulle sitta 30 år, men behövde "bara" sitta 5,5 år.

För att kunna ge er en inblick i historien av Robben Island har jag sammanfattat lite fakta: Under väldigt många år har ön fungerat som en fängelseö. Det var på 1650-talet som holländarna började använda ön som ett fängelse. Ordet Robben kommer faktiskt från Holländskan och betyder säl. Robben Island är nog mest känd för att många svarta apartheidmotståndare har suttit som politiska fångar här. En av de mest kända är Nelson Mandela som satt fängslad här i 19 år. Tidigare politiska fångar från Robben Island har berättat hur det var under deras fängelsetid (genom skrifter och även i tal). De berättade bland annat att fängelset nästan fungerade som ett universitet där alla delade med sig av sina kunskaper och erfarenheter för att sedan försöka planera hur de skulle nå ett demokratiskt Sydafrika.

Vi fick gå in i cellerna och kolla hur det såg ut. Det var sängar av metall med enbart en tunn filt på, inga lakan fick dem heller. Väggar av metall. Inga fönster utåt. Svintunga galler till dörrar. I varje cell satt en skrift från fången som suttit där och en bild på denne. I Nelson Mandelas cell fick man inte gå in, kanske för att allt han ägde fortfarande finns kvar i cellen, vilket var följande: En toahink, en pall, en filt och en tunn madrass på golvet.

En lördag som har innefattat lite av allt helt enkelt. Den har vart mysig, intressant, lärorik och mycket känslosam, fler sådana här dagar tack!

Denna förmiddag har innefattat tre av mina absoluta favoritsaker: Marknader, peanut butter-smoothie & shopping (och Josse såklart). Sedan fick jag även för mig att ta en Irish-coffee men fy fasen, slöseri med alkohol för deras del kan jag lova.

1: Marknaden var helt gudomlig. Det fanns allt mellan samples, öl, vin, bakverk och frukt att välja på (så jag kan ju nästan garantera att om Louise hade vart med hade vi aldrig kommit därifrån, hihi).
2: Peanut butter-smoothie till lunch var dagens bästa val.
3: Fyndade 3 nya armband & ett halsband för priset av 120 kr ungefär. Hallå liksom!?

Eftermiddagens bravader kommer i ett enskilt inlägg och tro mig, det vill ni inte missa!