När vi sätter oss framför datorn eller kollar på mobilen hukar vi automatiskt på oss. Istället för att sitta spik rakt som man egentligen ska göra så faller axlarna framåt och neråt samtidigt som nacken faller ner eftersom man ska kunna kolla på skärmen som befinner sig på en lägre höjd.

Vad har detta då för följder? Jo pectoral muskeln som är bröstmuskeln förkortas vid denna framåtlutning men det är inte bara den som tar till skada utan så mycket mer. Utan våra axlar, latsen (armhålemusklen som är den undre muskeln och går ner längs får sida) och även trapsen som sitter "mellan" axeln och nacken faller i ett viloläge och tar där med till skada.

Detta leder till axel, rygg och nacksmärtor eftersom alla dessa delar försvagas och felbelastas. Våra magmuskler förminskas även och försvagas vilket leder till att man får smärtor i ländryggen.


Så nu när du vet allt detta, är det värt att sitta så mycket vid mobilen och framförallt inte ens tänka på din hållning? Nej! Se istället till att sitta rakryggad istället för en håsa och se till att skärmen du tittar på är i en högre höjd. Allt detta må va jobbigt att tänka på men det är helt klart värt det för att slippa alla de smärtor som många av oss får leva med idag!

:)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

I lördags var det rally som gällde igen. Denna gången var det Johannes tur att få ta del av verkligheten och sitta som kartläsare i en riktig rallybil (fullutrustad). För er som inte vet riktigt hur en fullständig rallybil ser ut på insidan så är all onödig vikt uttagen, en bur har byggts in och en rejäl stol med rejäla "bälte" för att man ska sitta på sin plats. Jag och Marcus åkte och hejade dom upp i tabellen som slutade på en 7:de plats av 12 deltagare i C-förarklassen.

Här har vi en bild på Lennartssons bil!

Likes

Comments

Ska man köra cardio före eller efter styrketräning?


Uthållighet och styrka är något som inte passar ihop på grund av signalvägarna i kroppen om du inte tänker elitsatsa på någon av dom.


Men ska man välja om man ska ha cardio före eller efter ett styrkepass så ska man välja att ha det efter. Varför det? Jo en undersökning som genomfördes av Jones et al där han kollade på effekten att utföra cardio innan och efter träning. Det han kom fram till var att om man kör cardio innan styrkan försämras utövandet då kroppen har alldeles för högt blodkortisol och laktatnivå än om man utför styrkan först.


En annan forskning gjord av Nicholas et al visade på den akuta effekten i styrketräning. Han gjorde en undersökning med 4 grupper som då fick olika uthållighets uppgifter. Resultatet på denna undersökning visade att uthålligheten har en minskad prestationsförmåga.


Så vad är då best att köra först styrka eller kondition? Jo det allra bästa hade varit att dela upp det till två helt olika pass. Men för att få ut det maximala ur kroppen krävs det att man kör styrka i först och uthållighet sen. Detta gör vi för att få ut det maximala av vår prestation. Gör vi ett utförande med uthållig först och styrka där efter ger detta mer en skada för motionsträningen då kroppen inte hinner återhämta sig på samma vis.


När är det då best att köra ett cardio pass? Jag skulle föredra antingen mornarna med intag av protein eller eftermiddagarna med intag av kolhydrater. :)

Likes

Comments

Gårdagen spenderades på Rally i Hässleholm. Hässleholms GP körs inne på Garnisonen som är en asfaltssträcka. I år befann sig ett bygge på den vanliga sträckan då den fick bli lite omlagda till en grussträcka mitt i allt. Vid denna sträcka fick vi se något avåk och även lite snurrar.

Här kommer några bilder från rallyt!

Likes

Comments


Armar är en muskelgrupp som är väldigt viktig för många. Jag menar vem vill inta ha de där stora muskulösa armarna?? Men när vi väl kommer till den punkten då vi ska träna dom så gör vi några vanliga misstag som minskar chansen att få sina armar större.


Det största misstaget vi gör är att använda alldeles för tunga vikter. Bara för att man vill lyfta så mycket som möjligt betyder det inte att inte att musklerna kommer växa. Att använda alldeles för tung vikt för att vi inte kommer att klara av att göra en perfekta bicepscurl och vi måste använda oss mer av hela kroppen. När vi använder oss av hela kroppen för att svinga upp vikten påfrestar detta ryggen men vi får även en överdriven axelrörelse. Vid en överdriven axelrörelse sker en påfrestan på det främre överarmsbenet vilket kan ta till skada. Det är musklerna vi strävar efter att träna och inte benet/skelettet.

Ryggen tar stryk på så sätt att ryggraden belastas alldeles för mycket och kan även vara en snedbelastning. Detta är något som i längden kommer att fördärva hela ryggraden och därefter lär du få säga upp ditt gymkort. Så till er där ute som tycker att denna metoden är bra för att du kan lyfta mer, ge fan i de och gör en curl på rätt sätt istället och med rätt vikt!


Så hur gör man då en ordentlig biceps curl utan att fuska? Om man kollar på bilden ovan så är det viktigt att försöka hålla kroppen i en så rak linje som möjligt. Överarmen ska hållas i en så parallell linje som möjligt och in till kroppen. detta för att man inte ska få den där överdrivna axelrörelsen utan att även den ska få möjlighet att träna på rätt sätt. Ryggen ska även hållas så rakt som möjligt för att ryggraden inte ska ta till skada. Se till att hålla huvudet uppe så att du inte spänner nacken på så sätt att denna tar till skada. Det räcker inte med att du ska stå rakt utan en annan viktig sak är att du fäller bak skulderbladen och fram med bröstet. Detta gör du för att få den perfekta hållningen på din rygg men se till att den fortfarande hålls så rak som möjligt så att du inte visar din svank. 


Lycka till med dina bicepscurl i framtiden!!

Likes

Comments

En fruktansvärt rolig heldag på rally i Älmhultstrakterna. Marcus som redan är en C förare och gjorde sin debut i Simrishamnsmixen satt som kartläsare till sin polare Stoffe igår som var debutant. Som flickvän var jag såklart riktigt nervös att dom skulle råka ut för ett riktigt vidrigt avåk. Men när jag såg dom komma på strecka 4 kände jag mig ganska lugn.

Givetvis så hade dom varit av en gång (vilket faktiskt var väntat) och 8 pers hade fått slita med att putta upp dom...

Jag och Johannes hittade en del fina platser att stå på och fick se några avåk och en del på gränsfall.

Här har vi en fin bild på bilen som kördes.



Likes

Comments