Jag har fått lite frågor om allt möjligt den senaste tiden, inte bara om guide livet som jag tänkte svara på och hoppas ni uppskattar svaren och är det något mer ni undrar är det som sagt bara att fråga på så ska jag försöka svara på era frågor!

Hej, jag älskar att lösa din blogg på alla platser du bor på ute i välden och ställen du besöker!! Hur länge har du bott utomlands sedan du tog studenten? Kram <3
- Jag har faktiskt snart bottutomlands 1,5år sedan studenten vilket är så sjukt och tiden har gått så sjukt snabbt! Det började med att ajg flyttade till Dubai ett halvår som au pair redan två månader efter studenten och kände direkt när jag skulle lämna Dubai att jag inte vilel bo i Sverige så sökte jobb som guide redan innan jag lämade Dubai. Och tre månader efter att jag flyttat hem ifrån Duabi så flyttade jag till Turkiet i ett halvår och började arbeta som guide. Efter 6 månader i Turkiet så flyttade jag vidare till Lanzarote där jag för tillfället bor och har bott snart i ca 5 månader vilket också är så sjukt. Nästa plats jag flyttar till blir Grekland och Kos.

Hejsan, började precis läsa din blogg och undrar vart du ska jobba i sommar? :D
- Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag kommer att fortsätta mitt guide liv borta i medelhavet på den grekiska fina lilla ön Kos vilket jag ser så mycket fram emot!

Hur går det för dig med handollen, förstår att du inte spelar längre när du bor utomlands men saknar du det?
- Ska jag vara ärlig så saknar jag handbollen något sjuuukt. Speciellt senaste tiden då jag verkligen saknat det så sjukt mycket och har haft så mycket lust att åka hem till Sverige för att få spela handboll igen! Men som tur är har jag snart semester och får se om jag tränar något haha. Ligger så jsukt efter i utveckligen och styrkan men ska absolut kolla på träningarna och matcher om jag har tid!

Hej, har sett att du spelat handboll, hur länge spelade du och tyckte du fortfarande det var kul när du slutade?
- Handbollen har verkligen varit med den största delen utav mitt liv. Började direkt på bollskola som 5/6 åring, vet inte hur gammal man är, haha. Och spelade fram tills att jag flyttade till Dubai då det blev ett uppehåll på 6 månader. Men under mina tre månader i Sverige mellan Dubai och Turkiet så spelade jag daktsikt igen och det var riktigt kul.

Hej Emma, vart vill du bo i framtiden?
- Oj vilken svår fråga. Självklart kommer jag vilja bo i Dubai ett tag till då jag bara bodde där i sex månader och saknar det så mycket. Men utöver det så skulle jag faktsikt vilja prova på att bo i antingen USA/England/Australien då det är tre engelsktalande länder. Men senare i framtiden så är det självklart Sverige jag vill bo i!

Vilket är det bästa land som du besökt/bott i?
- Inte en jättesvår fråga och för er som känner mig så vet ni nog svaret. Jag älskar Dubai och enligt mig finns det ingen bättre plats än dubai, även fast jag älskar Turkiet också men Dubai har det där lilla extra. Sen är ju Dubai inte ett land dock utan ett Emirat men i så fall är väl Förenade Aramemiraten det bästa land jag har besökt, haha.

Hej! Det verkar som att du resar mycket och bor utomlands en hel del. Vilka länder/städer har du besökt?
- Jag har vart vart i Spanien och då har jag vart i Barcelona, Granollers, på Mallorca, Lanzarote, Gran Canaria och Fuerteventura. Sen har jag vart i Frankrike och Paris. Turkiet en hel del, Side, Marmaris, Alanya, Kusadasi, Icmeler, Sarigerme och massa fler ställen. I grekland har jag besökt öarna Kreta, Kefalonia, Lesbos, Samos och Rhodos. Sedan har jag även besökt Cyper, Dubai, Oman, Thailan, de nordiska länderna. Tror det är allt, haha. Ser inte jättemycket ut men som sagt, Turkiet har jag nog vart i mellan 15-20 gånger ochn även många gånger i Grekland och Dubai. Älskar verkligen dessa tre platser!

Har ni fler frågor är det bara att fårga på! Det behöver som sagt inte bara frågor om hur det är att vara guide ni kan fråga om vad ni vill så ska jag svara så bra jag kan på dem.

Igår var det lördag vilket betydde team dinner för oss som var planerat sedan en tid tillbaka. Våran manager har ju vart på semester ett tag och då har vi haft en UK manager under tiden. Så den här middagen var för att tacka UK managern för att han tått ut med ett nordic team och skött det väldigt bra och stöttat oss i allt. Sedan fyllde även Linda år se det bliev två flugor i en smäll så att säga.

Det värsta under hela kvällen var väl att jag gått hela veckan och vätnat på att få äta den extremt goda laxen som dem har på Playa Mar, men nej. Det fanns alltså bara lax så det räckte till en person och typ hälften av oss ca 20 personer ville ha lax.. Så självkalrt fick ju Linda ta laxen då hon fyllde år men oj vad jag var sugen på lax. Som tur är tror jag det blir dit jag tar med mamma, pappa och Victoria nästa lördag när jag och Victoria fyller år. Måste verkligen ha den där laxen, den är gudomlig!

Sedan blev det självklart en utgång som alltid när hela teamet är samlat. Dock var jag hemma redan vid två då jag inte alls käönde för att gå ut och var sjukt trött. Då jag Janika och Sonja tog oss som sagt hem ganska tidigt och det var extremt skönt att krypa ner i sängen och sova då jag inte började för än 12:00 idag. Så fick ändå väldigt mycket sömn då jag gick upp runt halv elva.

Jobbar fram till klockan åtta idag och då ska jag verkligen bara hem och gå och lägga mig då jag har en lång dag imorgon. Börjar vi åtta med fyra timmars guide online innan jag ska hålla i en utflykt så känner att jag behöver ordentligt med sömn tills dess. Nu ska jag fortsätta jobba, är dock väldigt lugnt idag och har hittils inte haft så mycket att göra. Men förhoppningsvis händer det lite mer nu under eftermiddagen!

//Mitt underbara airport team summer 16// En sliten tjej efter en veckas utbildning // Underbara Pamukkale //

//Smiles 2016 DLM // Louise påväg till galan // Mina underbara Nordics //

// Första passet på flygis med min danska kollega Betina //

// Studera utflykter på Lanzarote, Kamel ridning och Jameos del Agua //

// Ena av mina 10000 bilder på palmer //

// Car study med underbara kollegor på Lanza och underbara Timanfaya nationalpark //

// Fina el Golfo och Los Hervideros på Lanza //

// Standars selfies på väg till service //

// My lovely blue girls //

// Upptäckte ön med mina underbara vänner //

// My lovely friends //

Har fått lite frågor om jag inte kan skriva på ett ungefär hur en vanlig vecka som guide kan se ut. Och självklart kan jag göra de! Det som kan vara är ju att veckorna verkligen varierar och även beroende på position. Det vill säga, om man är service guide, flygplats guide, entertainment guide eller barn guide exempelvis. Men då jag är service guide för tillfället så tänkte jag skriva lite på ett ungefär hur en vanlig vecka för mig kan se ut här nere på Lanzarote!

Måndag - Måndag för oss betyder arrival/departure dag, det vill säga det kommer nya gäster och gäster ska åka hem. Så dagen startar med att vi åker till flygis, antingen i bil eller i en buss tillsammans med gästerna och ger information om incheckning osv. Sen är vi med när gästerna checkar in innan vi tar oss ner till arrival hallen och tar emot våra nyanlända gäster, guidar dom till rätt buss, gör buss tal och ger gästerna information innan dom åker till sina hotell. På eftermiddagen/kvällen brukar vi sedan ha våra TUI Welcome meetings för våra gäster, alltså välkomstmöten där vi ger all information om Lanzarote, området och massa annat.

Tisdag - På tisdagar börjar vi med vanlig service vid nio på morgonen på våra hotell. Vi är indelade i olika service områden och har hand om olika hotell. Eftersom det är dagen efter arrival så kan de komma många gäster med massa frågor och nyfikna på att upptäcka destinationen. Sedan fortsätter servicen som vanligt. Mitt under dagen så har vi siesta då vi har tid för lite lunch och kanske en stund på stranden om vi har tur med vädret!

Onsdag - Onsdag morgon och idag byts servicen ut mot utflykt. Dagen börjar tidigt med att hämta upp gästerna för en utflykt till nationalparken Timanfaya och lite kamel ridning. Det är en halvdags utflykt det vill säga gästerna är tillbaka på hotellet lite efter lunch och även jag som guide hinner med lunch innan det är dags för kvälls service.

Torsdag - Ledig hela dagen, det vill säga inget jobb!

Fredag - Åter igen en arrival/departure dag, det kommer nya gäster och gäster ska åka hem. Så dagen startar med att vi åker till flygis, antingen i bil eller i en buss tillsammans med gästerna och ger information om incheckning osv. Sen är vi med när gästerna checkar in innan vi tar oss ner till arrival hallen och tar emot våra nyanlända gäster, guidar dom till rätt buss, gör buss tal och ger gästerna information innan dom åker till sina hotell. Det är inte alltid vi har välkomstmötet samma dag gästerna ankommer så då har vi vanlig service på kvällen.

Lördag - Morgonservicen början med välkomstmöte för gästerna som ankom under fredagen. Som vanligt efter välkomstmöten på en lördag så har vi sedan en lite längre lunch innan det är dags för eftermiddags/kvälls service på hotellen igen.

Söndag - Idag byts servicen ut mot Guide Online, det vill säga kontorsjobb. Här sitter vi och svarar i telefonen, på meddelande och emails från gäster som är på destinationen eller ska resa till destinationen. Det kan exemplevis vara ett pass 8-12 och på eftermiddagen så är man halvledig och kan själv utforska destinationen eller bara ta det lugnt!

Så ungefär så här kan en vecka som guide se ut! Men som sagt så varierar det lite på både position och även destination. Men ungefär så här kan en vecka för oss guider på Lanzarote se ut.

Igår var det onsdag, vilket betydde att jag hade min lediga dag för veckan. Hade planer att åka till Fuertventura redan i tisdags kväll men då färjan var full får det bli en annan gång. Gillar verkligen Fuertventura och sen så finns ju även min underbara Frida på grannön!

Så istället under gårdagen så passade jag på att sova ut, verkligen så skönt då jag knappt gjort de under mina senaste lediga dagar. Sedan tog jag mig ut på en löptur och körde lite styrka innan jag tog mig hem för lite frukost och sedan ta det lugnt hemma med lite film. Ibland så behövs verkligen dagar som dessa, utan planer och stress.

Under eftermiddagen drog jag, Victoria och Sonja och handla mat och även lite saker inför nästa helg. Jag och Victoria fyller ju nämligen år samma dag så håller på att planera och fixa massa inför nästa lördag då vi fyller och ska hålla lite fest här hemma hos oss, kommer bli så kul! Sen åkte Victoria och jobbade igen och jag fixade matlådor för oss dom fyra kommande dagarna. Blev kyckling/spenat risotto och sedan köttfärs sås och pasta. Tog lite tid men det var de värt!

På kvällen blev det mys hemma hos oss med mat och efterrätt tillsammans med Sonja och Janika. Så en väldigt bra ledig dag om ni frågar mig. Nu har jag precis tränat och ska börja fixa mig då det är jobb 12-20 för mig som gäller.

Nästan direkt efter att jag flyttade hem ifrån Dubai efter att ha varit Au Pair där under ca ett halvår så åkte min familj tillsammans med Kent, Haidi och Alice till Thailand och Khao Lak i 2 veckor. Det var verkligen så skönt och även första gången för oss alla i Thai så det var mysigt. Vi träffade även på lite andra kända ansikten där nere när vi åkte till Kamala i två dagar vilket var riktigt roligt! Här kommer i alla fall en bildbomb från när vi besökte Similan öarna som är riktigt fina och vattnet var helt fantastiskt, självklart snorklade vi även. Till och med jag! Tro det eller ej men ibland kan jag faktiskt blöta håret när jag badar ;) Sen även lite andra fina bilder ifrån Thai.

//Lite för övertaggad på att lämna Sverige igen//

//Jag och min fina syster på en gunga mitt i djungeln//

//Alice och Linnea i det helt turkosa och fina vattnet runt med öarna//

//Även pappa njöt utav det fina och faktiskt varma vattnet//

//Självklart var jag tvungen att match bikinin med vattnet//En bild från den fina utsiktspunkten, jag tog mig inte upp men Linnéa kämpade sig upp//

//En bild utav många fina ständer vi besökte, här fanns även fortfarande tydliga tecken ifrån flodvågs katastrofen i Khao Lak under 2004//

//En tjej lunch på White Sand Beach// Var menat att vara en bild på pappa och Kent då Kent fyllde år men vi kunde inte hålla oss borta när vi såg mobilen komma fram, haha//

//En glad och ganska brun tjej på Memories Beach//

Nu vet jag att några av er där hemma som sökt jobb som guide under sommaren har börjat fått era svar. Jag tänker därför ge lite tips på sånt som jag verkligen behövde hjälp med för ett år sedan när jag var i samma situation som ni är i nu!

Vad ska man packa med sig? - Ja det här är faktiskt en väldigt svår fråga och väldigt svårt att avgöra. Jag satt hur länge som helst och försökte planera vad jag skulle packa med mig men tyckte ändå jag fick med mig helt fel saker, haha. Ta inte med för mycket "vardagskläder" vi lever som sagt i uniformen större delen utav tiden som guide. Ta inte med för många par klackar/skor, vill ni ta med klackar ta med ett par. Man använder det inte allt lika ofta som man tror och dom väger bara en massa i resväskan. Detsamma med hud/hårprodukter, de väger också bara en massa extravikt och de finns att köpa i andra länder också!

Hur gör man med visum? - Ska du till ett land där det behövs visum, exempelvis Turkiet, se till att ha att klart tills det är dags att åka till ambassaden. Var även extra noggrann så du har med dig allt du behöver till ambassaden så du inte står där och inser att du saknar ett pappagrupper. Ha hellre kopior på alla papper än sakna ett papper!

Inte nöjd med din destination? - Ska jag vara helt ärlig så spelar destinationen ingen roll. Det viktigaste är att man har ett bra team som man verkligen trivs i och känner sig trygg med! Tänk inte för mycket på destinationen, det är teamet som är det viktigast!

Hur ska jag klara av de andra skandinaviska språken? - Ja de här är nog något alla tänker på innan man ska åka. Hur ska jag kunna ha välkomstmöte för danska gäster, hur ska de förstår mig och jag dom? Men det är faktiskt enklare än vad man tror. Det viktigaste är bara att man försöker. Umgås hellre med danska kollegor än bara svenska, speciellt i början. Pröva även att använda dig utav dom små danska orden, bara att du försöker kommer göra gästerna gladare än om du sitter där och pratar ren svenska. Men tro mig, de går snabbt att få in dom små enkla orden som gör att gästerna förstår dig!

Är de svårt att vara iväg så lång tid hemifrån? - Det här är nog den vanligaste frågan många har när det kommer till att flytta utomlands. Jag flyttade nästan direkt efter studenten och har redan bot utomlands i ett och ett halvt år. Jag har dock haft tur att min familj kommer och hälsar på ganska ofta så hinner inte direkt börja sakna dom innan jag träffar dom igen, haha. Men de jag kan sakna ibland är Sverige och allt som har med Sverige att göra. Bara det vanliga Svensson livet. Men utöver de så är de ganska skönt att bo utomlands. Man blir väldigt självständig och mognar på ett helt annat sätt vilket är väldigt skönt!

I torsdags under min lediga dag så passade jag och Sonja, som också var ledig, på att åka till våran grannö Fuerteventura så det blev en tidig morgon för oss. Vi blev hämtade vid halv nio på morgonen och åkte bort mot Playa Blanca för att ta färjan över till Fuertventura, färjan tog ca 45minuter så vi passade på att äta lite frukost på vägen och vakna till lite.

Framme på ön så började turen med att bussen åkte in till shopping gatan och vi fick lite fritid och shoppa och bara gå runt en massa i alla mysiga affärer. Jag fick inget med mig men Sonja fick med sig en hel del och till väldigt bra priser då det var massa rea! Sedan fortsatte turen mot sand dynorna och vi fick se en massa vilda getter och fick även veta att det finns fler getter än människor på Fuerteventura vilket är ganska roligt.

Sen blev det lunch, kanske inte den bästa, innan vi äntligen fick lite fri tid på stranden då vädret var helt fantastiskt under hela dagen. Vi hade även köpt med oss lite godsaker och satt och hade det himla skönt nere på stranden o ca två timmar innan bussen gick tillbaka till hamnen och det var dags att åka hen igen.

Men det var verkligen en skön och mysig dag. Ibland är de så skönt att komma ifrån där man är varje dag, dag ut och dag in. Så det blir helt klart fler besök på grannön, troligtvis redan imorgon för att träffa Frida!

//när träningen ger resultat//en lunch med mamma//standard snap när man är uttråkad//

//min underbara mysis//löppass med service telefonen//en promenad till service//

//lunch för en guide//ett träningspass i solen//favorit solnedgången//

Måndag igen och en vecka full av arbeta har jag framför mig. Igår hade vi världens oväder här på ön med extrema vindar och regn som bara öste ner. Son tur va så kom jag hem ifrån jobbet precis innan regnet öste ner och jag var ledig på eftermiddagen så behövde inte ta mig ut i ovädret igen.

Så efter jobbet igår blev de lunch hemma hos mig och Victoria tillsammans med Josefin och Sonja som äntligen kommit tillbaka igen efter en veckas semester. Vi dukade upp en massa godsaker innan vi alla tillslut hamnade i matkoma , men det var de som sagt värt! Sedan tog jag mig en power nap på cirka två timmar innan Sonja ringde upp mig igen för att komma över. Då fick vi för oss att dricka liten champagne och bara ta det lite lugnt innan vi tog oss ut på en "promenad" om man får kalla den för de då vi bara skulle gå iväg till en utav affärerna för att köpa lite mat för att laga en mysig middag för oss två.

Det blev lite thai inspirerad mat med quorn kyckling, broccoli och haricoverts med ris. Så det var riktigt gott och vi passade på att kolla litenhet film under tiden och även fortsätta med lite chips, dipp och jordgubbar till efterrätt och så fanns det ju även lite champagne kvar vilket inte var helt fel! Så mysigt att Sonja är tillbaka igen efter en veckas semester. Under tiden jag bodde själv i lägenheten så spenderade vi inprincip varje kväll bara vi två med att laga middag och bara prata!

Nu har jag siesta och ska ta och träna och fixa lite annat innan det är dags för jobb igen ikväll, denna vecka återigen på andra hotell än vanlig. Men det gör jobbet roligare och intressantare!