Det gångna året har innehållit mycket för min del, både gott och ont. Året började bättre än bäst då vi var i Thailand med hela familjen. På våren hann det även hända andra roliga saker så som penkkis, gamlasdans och resa till Levi.

Men det som först kommer fram på då jag tänker på våren är nog hur mycket jag läste. Efter julen började jag läsa till studentskrivningarna, och efter studentskrivningarna läste jag till inträdesprov till juridiska fakulteten. Som bäst läste jag från morgon till kväll. Till juri hade jag bara 50 dagar på mig att läsa så jag kunde inte i princip ta en ända dag ledig (de är ju 2% av läsetiden), så tänkte jag åtminstone då. Jag läste så mycket att jag inte orkade göra så mycket annat. Jag märkte att saker som förr fått min på bra humör inte mer intresserade, jag orkade helt enkelt inte mer. Det som kändes skönast var nog att ligga under täcket och se på tv. Jag var inte den glada Emma jag varit, jag visste det själv, men jag hade inget annat val, jag måste fortsätta läsa.

Sommaren och studentresultaten kom. Mina resultat var bättre än jag vågat hoppas och mina föräldrar ordande den bästa festen som ett avslut på allt och studentdagen var nog den bästa i mitt liv. Allt det tunga kändes värt den stunden.

Sommaren började och jag var äntligen ledig, men den gamla Emma var inte tillbaka. Som tur gjorde jag något åt saken och pratade om hur jag mådde.
Under sommarens lopp med mycket vila och små roliga saker började jag sakta må bättre.
Blev ett litet bakslag då jag inte kom in till juridik, utan blev två poäng under gränsen och var en av de första som inte kom in. Nu efteråt känns det som det inte var meningen för mig att börja där.

Sommaren avslutades med en Parisresa där jag och Alex firade att han fyllt 18 och att vi varit 2 år tillsammans.
Efter det började skolan. Inombords var jag väldigt osäker hur det skulle kännas att igen börja skolan. Jag var rädd att det skulle bli lika tungt som året före.
Som tur har det gått bra. Hela hösten har gått jätte snabbt.

Idag mår jag mycket bättre än förra våren, och det är nog tack vare alla mina nära och kära som orkat höra på mina många gråtutbrott. Jag kanske inte ännu är lika stark som jag någon varit, men åtminstone har jag lärt mig så mycket av allt detta.
Och det är egentligen bara en sak jag önskar skulle varit annorlunda.
Jag önskar att skolan istället för att prata om att hitta motivation till att läsa och att vi borde läsa mer, skulle någon ha berättat om att det faktiskt finns en gräns hur mycket kroppen orkar. Att det inte är bra att läsa från morgon till kväll sju dagar i veckan. Någon borde ha berättat att det är okej att ta en ledig dag, hur man kan avslappna sig, för det är faktiskt inte roligt att natt efter natt drömma om texterna i böckerna. Helt enkelt berätta att man ska koppla loss och hur man gör det.

Men just nu är jag förväntans full för vad nästa år hämtar med sig. Och jag tror att jag har stora förändringar framför mig!

Gott nytt år!

God Jul alla!
Igår var det fullt upp då jag och Alex försökte hinna till alla ställen.
Morgonen började med att jag,Alex och pappa åkte till pappas släkts grav. Det har blivit en tradition att vi åker dit på morgonen, och då vi förra julen var i Thailand, var det trevligt att fortsätta traditionen i år.
Efter det blev det julgröt hos Alex farmor med deras släkt.
Därifrån åkte vi vidare till Alex mormor för att dricka glögg. Påvägen stannade vi ännu för att föra ljus på Alex farfars grav.
Till nästa var det julmatens tur, så min mamma sökte oss och sedan åkte vi till min farmor och farfar. Hos dem var hela min släkt från pappas sida så vi var över 20 stycken.
På kvällen åkte vi alla ännu hem för att upptäcka att julgubben hade hämtat alla klappar under julgranen.
Så kvällen avslutades med presentöppning.

Idag kommer min släkt från mammas sida till oss för att äta julmat och på kvällen kommer familjebekanta på ostkväll. Så idag blir det lite lugnare dag!
Och idag hinner vi äntligen bada julbastu!

Köpte lite allt möjligt i Mallorca då alla butiker var så nära vårt hotell och det fanns mycket att köpa för bra priser.
Köpte både julklapp till mamma och lillasyster. Men måste ännu hinna köpa pappas och Alex julklappar här hemma.
Till mig själv köpte jag en rock, tre blusar, en tunn tröja och öronmuffar.

Här är en del av vad jag köpte.

Rock: Springfield
Öronmuffar: six

Tröja: Springfield

Blus: Tommy Hilfiger

Kom hem idag efter en resa som kändes som väldigt lång. Det var många saker som drog ut på tiden så som åskvädret i Mallorca, dimman i Helsingfors och rusningstiden på ring 3. Det är skönt att vara hemma då jag saknat alla här hemma. Men solen saknar jag såsååå mycket. Det är helt för mörkt här! Kände på mig hur mycket bättre jag mådde av att få ljus. Som tur blir det snart ljusare här hemma igen.
Tänkte också kort berätta vad vi gjorde sista dagen i Palma.
Vi började dagen med att besöka ett slott och en katedral. Båda ställena var väldigt fina men katedralen blev nog extra mycket i minnet. Byggnaden var så stor och smyckad och jag har aldrig sett något liknande!
Efter det blev det en tur till ett område med outlet butiker. Hittade där en söt liten blus.
På kvällen for vi till en restaurang alla tillsammans. Jag och Alex valde en meny, som var väldigt god. Och även om ingen där kunde så bra engelska lyckades vi få special efterrätt åt mig då jag är nötallergiker.
Efter maten var det bara att packa ihop och sova för vi hade en tidig väckning.

Slottet låg på en hög kulle och vi gick dit. Vi började som 10 personer men bara 6 orkade gå upp dit (plus en som i smyg tog taxi). Som tur hittade vi en svensktalande dam som hjälpte oss med vägen. Då solen gassade var det ganska tungt att vandra upp med den "knöliga vägen" som hon kallade den. Men väl uppe var det värt klättrandet då utsikten var super.

Resan var verkligen lyckad och jag njöt för fullt. Känner mig utvilad, vilket är bra då det är tentvecka nu. Var så roligt att vara med Alex och lära känna nya människor. Såklart shoppingen också var kul, köpte lite allt möjligt.
Kanske jag imorgon visar vad allt jag hittade, men nu ska jag sova. Åj vad jag har saknat min egna säg med påslakan på täcket, hahah.
Sov så sött!

Gårdagen fortsatte med att vi alla hyrde cyklar och for på en tur längs med stranden. Allt som allt cyklade vi 30 km. På vägen cyklade vi förbi flygfältet och såg flygplan landa och vi stannade på lunch. De var roligt att cykla då det är så platt och de finns cykelvägar.
Efter cykelturen hann jag köpa några julklappar också.

På kvällen blev det födelsedagsmiddag.
Vi for till en restaurang som man fick små rätter så vi beställde en hel del som vi alla sen dela på, t.ex mini getosthamburgare och friterade ankben.
Tillsist blev det ännu efterrätt.

Gårdagen var alltså super rolig och vi hann med så mycket!

Vi bestämde oss att alla skulle samlas vid morgonmålet kl 9 för att överraska födelsedagsbarnet med sång, presenter och kaka.
Morgonmålet här på hotellet är mångsidigt med tanke på att hotellet inte är så stort. Det fanns allt möjligt gott att välja på så nu är magen mätt.
Dagens planer är ännu öppna, men något roligt ska vi nog göra!

Vaknade tidigt på morgonen för att åka till Mallorca.
Resan gick bra och jag lyckades sova lite på flyget.
Vårt hotell är på jätte bra ställe, så utanför finns flera caféer, restauranger och butiker.
När vi kom till hotellet fick vi lite dricka och sedan våra rum.
Efter det blev det lunch och lite shopping.
På kvällen var vi ännu alla tillsammans och äta, något som inte är så lätt när man är en grupp på 15. Fick t.ex som svar från restauranger att de inte har ingredienser för så många. Men till slut hitta vi något att äta och nu är magen mätt.
Vi har det super skönt här och njuter verkligen för fullt.
Dagen har varit lång så nu ska ja bedda mig ner i sängen och få en lång natt sömn.
Sov Gott!

Om några timmar ska jag och Alex åka till Mallorca. Vi stannar där bara några dagar för nästa vecka har jag tentvecka. Men de kommer bli hur skönt som helst att få lite sol på näsan o avslappna sig. Vi åker med Alex mamma, bror och deras familjebekanta, för att fira att en av dem fyller år.
Vi åker till huvudstaden, Palma de Mallorca, så där kommer det att finnas allt möjligt roligt att se och göra.
Där ska no ätas gott, shoppas och jag hoppas att hitta några julklappar. Dessutom vill jag också bara ta det lugnt då livet här hemma har varit ganska hektiskt med skola och annat.
Men nu är kappsäckarna packade och allt står redo, så nu ska jag försöka få några timmars sömn före det är veckning kl 4.00.
Gonatt!

Idag är det äntligen lilla jul. I min familj har vi firat lilla jul likadant så länge ja kan minnas. Det ska vara en liten julgran, julpyntet sätts upp, små tomtar hämtar några paket då man badar bastu och det äts gott (oftast julmat men det här året andra delikatesser).

Jag började dagen med att jobba och sen kom jag snabbt hem för julklapps öppningen. Nu har hit kommit en massa folk och snart ska det bli middag. En av våra familjebekanta är kock så det blir säkert super gott.

Hoppas ni alla har en bra kväll :)

Har inte hunnit skriva på länge,länge, då jag haft så fullt upp. Jag har klarat av mina första tentar, en ny period har börjat och jag har varit med i ett halloween-dans projekt.
Om jag har mycket att göra blir jag snabbt stressad, vilket också hänt nu. Då sover jag sämre, har svårt att koncentrera mig och får lätt panik över små saker.
Det som hjälper mig är att göra roliga saker i vardagen, tex gå på frukost eller middag.
Just nu känns det lite bättre då allt blivit mer stabilt.
Här är några bilder från vad jag hunnit göra.

Ska försöka hinna skriva nu igen. :)