Koh Tao, mysig ö med bra dykning.
När vi kom med färjan till koh Tao, 14/4 hade vi inte bokat nått hotell eller vad vi ville göra där förutom att koppla av och dyka lite. Vi fick lite information om ett hotell som hade ett diving center med pool precis vid stranden. Vi fick skjuts tid och de berättade lite om dykningen. För 2000 kr får man ett dykarcertifikat på fyra dagar med teori och fyra dyk. Vi tog det och plugget började på en gång. Två timmars dykfilm och sömn var det som hände på kvällen. Dagen efter träffades vi vid 10 för att ta lära oss mer om utrustningen och hoppade därefter ner i poolen för att lära oss grunderna. Malin och jag har dykt i Australien tidigare så de mesta visste vi. Efter det hade vi teori och plugg på stranden så vi fick lite ut av solen. Favoriterna här i Thailand är fruktdisken och pad thai så det tar vi ofta på restaurangerna. På kvällen pluggade vi och gick sedan och kollade på en eldshow på en bar. Vi hade svårt att slita oss för att de var så duktiga och det var bra musik! Vi somnade vid 00:30 och gick upp vid 6 för att åka ut och dyka vid 7!

Båda dykningarna gick bra och det så härlig känsla och roligt att vara under vattnet!! Vill bara göra om allt igen! Såg massa coola fiskar och lärde oss nya saker. Vi hade lunch efter det och sedan teori till 3. Plugg vid stranden och sola stod på schemat sen! På kvällen gick vi ut och åt med några tjejer på en italiensk restaurang och sedan kollade vi affärer och åt bananpannkaka med nutella.. Så gott!

Sista dagen med dyk och vi började samma tid för att dyka till 18 meter och ha kompass och klocka på. Lärde oss nya saker, såg nya fiskar och häftiga ställen! Allt gick bra och vi blev godkända på alla dyk. Efter det hade vi gjort ett test och gick sedan igenom det! 96% fick alla på provet så alla godkända! Tråkigt att det var över för ville dyka mer men skönt för då kunde vi bara slappa och sola hela eftermiddagen. På kvällen visades filmen upp som de hade filmat under dagen. Vi åt sedan middag med gänget och drack lite. Hampus vår instruktör var riktigt bra, lugn och kunnig! Om jag ska ta nästa steg så kommer jag tillbaka till koh Tao! Vi festade lite på kvällen och hängde vid eldshowen igen. Man måste ta pauser från dansandet för det blir så sjukt varmt! En rolig kväll och vi var i säng vid 3. Vi gick upp tidigt för vi hade inte bestämt oss om vi skulle åka till Bangkok på kvällen eller på nästa morgon. Vi bestämde oss att boka en natt till på hotellet och bara koppla av vid stranden. Det gjorde vi samt shoppade och åt god mat. Vi avslutade kvällen med thai massages som var lite för hård men skön också!
Vi somnade på direkten och nästa morgon checkade vi ut och åkte till Bangkok!

I krabi i stranden ao nang var vi i tre nätter på ett fräscht och fint hostel! Skönt att komma till riktiga sängar efter koh lanta! Här har vi haft en heldag med bergsklättring och efter det en båttur för att se öar och snorkla. Helt slut var vi och andra dagen var det nyår här i Thailand. Så de firade solkran med vattenkrig på gatorna. Malin och jag visste inte hur mycket vattenkrig det skulle vara så vi gick till ett ställe och åt frukostbuffé och såg några som kastade vatten på varandra men efter frukosten när vi var tilltalas på hostlet så var vi helt dyngsura!! Folk hade vattenpistoler, hinkar och vattenslangar så det var inte lätt att undvika.. Vi bytte hostel till ett billigare och köpte en vattenpistol och va med under hela dagen och kastade vatten på folk. Militärerna var också med så det var en roligt och härlig dag! Dagen efter åkte vi till koh Tao !

Koh lanta var en mysig ö med fina stränder. Vi bodde i en trädkoja med hängmattor och madrasser på golvet och myggnät att ta över när vi sover. Det var en häftig upplevelse tills vi skulle sova då det var så varmt och hårda madrasser, myggor och ljudligt då vi inte hade några fönster.. Vi var trötta på morgonen där men vi hyrde en moppe och upptäckte ön. Åkte till stränder, såg apor och åt på mysig restaurang. Sista stoppen blev en gammal stad där det finns en marknad. Vi drack fruit shakes som vanligt och åt på en trevlig familjerestaurang där man kunde lära sig göra maten. På kvällen åkte vi runt med moppen och kollade boxning, åkte till Paintparty och såg en eldshow. Händelserik dag och trötta var vi men vi gick ändå ut i havet 12 på natten för att se lysande plankton. Riktigt coolt att dyka ner och se gröna lysande saker!
Vi har ätit god och billig frukost på en thai restaurang nära trädhuset men sista dagen åt vi på stranden för att lyxa till det! Två dagar har vi varit här, kunde ha stannat längre men Malin och jag kommer bli för rastlösa då vi vill göra nya saker hela tiden.. Det mesta man kan göra är att åka runt till olika stränder, sola och bada!

Nu har vi åkt vidare till krabi och befinner oss i ao nang!

• thailand

Hände så mycket nu och vi gör så mycket om dagarna så hinner inte skriva vad vi gör... Men vi trivs i Thailand! Saknar livet i Australien men Thailand är så fint! Lite bilder !

Har inte hunnit med att lägga upp så mycket för vi har gjort mycket men även tagit det lugnt! Går igenom Cairns lite snabbt tisdag till söndag. På tisdagen var vår första dag utan plan så det var så skönt! Gick upp och tränade på ett utegym på morgonen och gick sedan till lagunen. Fick sällskap av Rickard och John som vi träffade lite snabbt i airlie beach. Vi spenderade lite av dagen i lagunen och gick och shoppade lite efter det. Jag och Malin bestämde oss för att gå på bio på kvällen för att ta det lite lugnt. Vi såg zootpoia, nya Disney filmen och den var söt och rolig!

På onsdagen tränade vi igen och hängde vid lagunen hela dagen igen. Varmt ute så man orkar inte göra så mycket. Rickard lämnade oss då för att åka och jobba på en farm men John har då varit med oss! På kvällen bestämde vi oss för att grilla på kvällen. Det blev känguru kött, potatissallad och sallad! Så gott! Vi spelade kort, drack lite cider och lyssnade på musik! Vi behövde gå vid 10 då en polis kom för det är olagligt att dricka ute i Australien. Vi gick bara tillbaka till hostlet då och sen till de finska tjejerna som vi träffade i magnetic Island. Vi gick sedan ut på gilligans då det var gelé brottning. Malin var med men inte jag för ville inte stå i trosor och ville inte förstöra byxdressen så det var tråkigt. Rolig kväll och träffade tre killar från Sydney som vi hängde med, blev till tre och träffade Lewis som vi träffade i 1770! Så vi blev glada att träffa varandra!

På torsdagen shoppade vi, tog ett dopp i lagunen och gick runt! Hängde med vänner och njöt av dagen! På kvällen gick vi ut på gilligans igen men bara för att se ladies night! Gick gratis champagne och pole dance! Blev dock besviken på att tjejer dansade inte killar.. Malin och John gick hem tidigt men stannade kvar med de tre killarna från Sydney och pratade om livet i Australien ! Malin och jag hade pratat om att åka till en strand där de har nät för maneterna så man kan bada i havet. Killarna skulle göra en liknade roadtrip med deras bil så de undrade om vi ville hänga på. Mycket roligare att upptäcka Australien i en bil än på bussen!

Nästa morgon (fredag) mötte vi killarna klockan 10 för att åka på en roadtrip! Vi åkte till Palm cove och bara låg och slappa i några timmar! Åkte sedan vidare till en flod för att hoppa och bada. Gled ned för ett litet vattenfall och simmade i strömmen, härlig dag. Fick även sällskap av en fjäril som älskade min bikini, deb flög runt mig i 10 min innan jag tröttnade och hoppade i vattnet.. Åt sedan lunch/middag i port Douglas! Härlig och rolig dag och snällt att vi fick hänga med i bilen! Roliga killar så vi bestämde att det blev utgång! Drack lite öl och spelade spel på ett rum. Gick till gilligans vid 23 och dansade! Tiden gick så fort och vi hade så kul! Vid 03 gick Malin hem, då passade John och jag på att gå runt till folk och fuldansa lite! Vi var på gilligans till 05 och då var vi så hungriga och tog en kebab! La oss vid 06. Gick upp på lördagen vid 10 och var hungrig igen efter att ha dansat så mycket!

På lördagen efter frukosten gick jag till lagunen och sov ett tag. Låg där hela dagen och var lite bakis kanske! På kvällen åt vi glass och tog det lugnt bara, somnade 23.

På söndagen vår sista dag i Cairns gick vi i köpcenter och badade i lagunen sista gången! Sa hejdå till vänner och John! Haft så kul de sista dagarna så det var tråkigt att lämna!

Nu är vi påväg till nya äventyr i Thailand !!

I måndags den 28/3 var vi på rafting! Vi fick äntligen sovmorgon och upptäcka lite av Cairns! De hämtade upp oss vid 13:30 för att åka upp på ett berg. Det var en rolig upplevelse men det var i bara i två timmar så det var lite kort. Men vi hoppade med båten och fick hoppa i vatten och glida i strömmen!

På kvällen tog vi det lugnt och hängde med två killar från Örebro och bara gick runt!

I fredags den 25/3 blev vi upphämtade utanför hostlet vid 7:30 för att åka till regnskogen! Vi åkte först till en flod och fick se lite abugibuska traditioner. Jag badade i strömt vatten och kollade i regnskogen. Vi åkte vidare för att komma till en flod där vi såg krokodiler när vi tog färjan över. Vi såg en stor krokodil som låg på land, så häftigt! Vi var framme på hostlet i regnskogen vid 14, vi checkade in i en bungalow och gjorde tacos som lunch. Efter det var vi så trötta så vi gick till stranden och sov ett tag! Guiden på bussen berättade att krokodiler brukar komma upp på stranden på kvällarna för att sova så vi la oss där det var lite mer människor för säkerhets skull! Vi gick och upptäckte lite men sen på kvällen hängde vi med ett par som vi delade rum. Trevlig och lugn kväll men tyvärr såg vi inga mer krokodiler på stranden det ända vi hittade var en groda...

Nästa dag gick vi upp tidigt för att upptäcka ön. Vi gick till en flod och badade och tog fina bilder under vatten. Så varmt och fuktigt i regnskogen men efter floden gick vi tillbaka mot hostlet men då gick vi strandvägen och hittade inte tillbaka så vi gick upp på ett berg men hittade bara spindlar och ormar där... Vi fick springa tillbaka för att hinna med bussen 13:30. Det blev en 3 timmars tur så det var kul! När vi åkte bussen tillbaka stannade vi i en annan regnskog där guiden skulle berätta lite om skogen och växterna. Precis innan turen är slut stannar guiden upp snabbt för han får syn på en cassowari som är Australiens farligaste fågel. Den ser lite ut som en struts/dinosaurie och är farlig om den känner sig hotad eller om man springer ifrån den. Då hoppar den upp med dina ben och hoppar in i vår mage för att ta sina klor och riva upp hela magen så inälvor ramlat ut från kroppen. Så man ska ta det lugnt och vara en bit ifrån den. Men den vi såg stod precis på stigen och den hade en bebis med sig så guiden skulle försöka gå förbi den så han sa att vi skulle hitta ett träd att gömma oss bakom. Kändes läskigt så han gjorde det inte till slut så vi fick gå tillbaka. Men man har tur om man ser en då det bara finna 1500 kvar i Australien så det var häftigt! Vi stannade på några platser till innan det var dags att åka tillbaka till Cairns.

Tillbaka i Cairns taggade vi igång för utgång! Vi var tillbaka runt 19, vi åt lite tonfisk med röd curry smak och ris. Så gott och det har blivit vår nya favorit mat! Efter maten träffade vi några kompisar och förfestade lite! Vi gick vidare till gilligans och hade en så härlig och rolig utgång! Så roligt att vi stannade ute till 04 på krogen då jag och en till tjej gick hem men vi somnade inte dörren vid 05 och då fick jag sova i en timma för att gå upp 06 för att åka på en vattenfall tur... Malin var uppe hela natten och det skulle jag också ha gjort för hon var pigg när jag gick upp. Jag stod i rummet med min keps på och solbrillor på kepsen och redo att åka och hon bara kommer in med energi och börjar skratta åt mig.. En av de bästa utekvällarna här! Så fina ny vänner man får här!

I torsdags gick vi upp tidigt för att åka med en båt som skulle ta oss till stora barriärrevet för att dyka och snorkla. Det tog ett tag att komma ut till reven så då gick vi igenom olika tecken och vad man ska göra under vattnet. Vi var framme vid 11 och vi var grupp 3 så vi fick vänta en omgång.
Allt som man satte på sig var så tungt så jag fick snabbt gå till båtkanten och hoppa i! Vi var fyra personer och en instruktör och vi började 3 meter under vattnet men alla instruktioner. Sen sjönk vi ner till alla fiskar och koraller! Som en annan värld i havet och det kändes lite konstigt till en början att andas genom gastuben men jag vande mig och till slut tänkte man inte på det! Hittade Nemo och massa andra fina fiskar jag konstiga havsdjur! Vi dök i ca 30 min för att sedan snorkla lite och se haj eller sköldpadda. Vi åt en god lunch på båten och fortsatte vidare till en Sandö som man kunde simma till och samtidigt se revet! Så fint och man vill bara simma runt hur länge som helst! Vi åkte tillbaka och det var så höga vågor så båten bara åkte fram och tillbaka, fick sitta längst bak i båten för blev så sjösjuk men mådde bara illa. Vi var tillbaka i Cairns vid 18. Vi fick i oss tonfisk och sallad för att sedan gå ut och partaja på gilligans som är ett hostel och stor nattklubb! Så bra musik men det tråkiga var att de stängde nattklubben klockan 24 bara för att då började långfredagen och den verkar vara helig för dem här! Annars har de öppet till 05 på morgonen.. Vi gick vidare med några vi hade träffat i airlie beach och två tjejer som vi träffade på båtturen den dagen. Vi gick vidare till någons hostel och festade lite där men det blev inte långvarigt så vi gick och kollade på lagunen och tog det lugnt. Vi var i säng 02 och skulle upp 06 för att åka till en stuga i en regnskog!

VI GJORDE DET!!! Skydive i mission beach är det bästa och häftigaste jag har gjort! I onsdags, vår fösta dag i Cairns åkte vi 6:50 till missions beach. Vi fick gå upp tidigt och på tisdagskvällen gick vi och la oss efter 01 då vi hade festat med olika vänner från resan. Fyra av dem skulle hem dagen efter så det var tråkigt att säga hejdå!

Vi var framme i mission beach vid 9 och vi skulle vara klara att hoppa vid 10:30. Jag fick en rolig/flummig instruktör och vi skulle dessutom hoppa först från planet! Det var ett litet plan och vi var 8 par som skulle hoppa så alla satt efter varandra i planet men jag och instruktören fick sitta på golvet av planet. Det fanns en plastdörr som han öppnade efter att vi hade åkt upp en bit där jag kunde titta ut och ner. Sträckte även ut handen och "kände" på molnen! Det var coolt men mina ben skakade också så hade blandade känslor. När vi var tillräckligt uppe (högt upp...) kunde vi se stranden, stad, natur och korallreven! Vi tittade ut och gjorde oss redo att hoppa. På med glasögonen och vända sig om så jag sitter med utanför flyget tills han bara hoppar!! Vi ropar banana och då man ska luta sig bakåt med huvudet och benen! Så härlig känsla att hoppa från ett flygplan och bara falla! Han drog ut fallskärmen efter ett tag och jag fick styra runt så man fick bra utsikt över havet, stranden och staden. Vi landade fint på stranden med en riktig fart. Han sa att vi fick använda reserv fallskärmen... Händer inte alls så ofta men de hoppar ca 20 gånger om dagen så inte så stor chans att det inte skulle fungera. Vi vart lyckliga hela dagen efter det! Vi var tillbaka i Cairns vid 18 och då tog vi det bara lugnt !
Förhoppningsvis kan jag lägga ut videon som han filmade när vi hoppade snart!

I lördags kom vi fram till townsville från airlie beach klockan 15. För att komma över till magnetic Island behövde vi ta en färja i 15 min och sedan en buss i 15 min till hostlet. Vi bodde i bungalow bay i en liten mysig bungalow. Vi tog ett dopp i poolen för att det var så varmt och fuktigt i luften fast att klockan var 17. Det var ett härligt djurliv på magnetic Island och man kunde se papegojor, kängurus och ödlor. Koalor och ormar kunde man också se! Efter att ha badat ett tag gjorde vi oss iordning för att se oss omkring. Vi gick mot stranden och "stan" men det var dåligt med belysning på vägen och det kändes som att man gick i en skog. När vi gick över en bro sa Malin att vi kanske får se en krokodil eller orm, jag bara nej vi har inte sätt nått hittills. Efter det såg Malin som en pinne på marken precis vid vattnet, vi båda skrek till och tände lampan på mobilen. Lyste och då rörde ormen på sig och vi sprang iväg, den var säkert två meter och brun. Läskigt men kul att man har sätt en orm ! Senare tog vi det bara lugnt då det inte finns så mycket att göra på kvällarna.

På söndagen gick vi upp tidigt för att äta frukost och sedan få umgås med koalor. Det var god frukostbuffé och vi lastade på och samtidigt fick vi hålla i ödlor, se krokodiler och papegojor. Det fick mig att sakna Olivia där hemma! Efter det var vi med koalorna och fick ta lite bilder. Detta ingick i vårt paket som vi har bokat med ett företag. Hade inte köpt det annars då koalorna inte gillar att gosa med andra och att de lever längre om de inte behöver vara med människor så mycket. Efter en härlig morgon gick vi till stranden den var inte så fin och här behöver man bada där de har nät så inte maneter kan komma in och annars behöver man våtdräkt. Det var så varmt så vi kunde inte göra så mycket annat än att ligga nära vattnet så vi kunde svalka oss. Vi gick tillbaka till hostlet vid 15 och var fortfarande inte hungriga från frukosten.. Vi drack lite kaffe och åt riskakor som lunch. 16:15 kommer massor med gröna papegojor till hostlet för att få bröd. Om man vill får man lite bröd i handen och mata dem. De är galna snö saker, de hoppar runt på huvudet och armarna för att få lite mat. Härligt och rolig upplevelse! När det var lite svalare bestämde vi oss för att röra lite på oss. Vi gick till en nationalpark och gick en skogstur. Det var en mysig tur där man kunde se massa gamla byggnader från förr. Vi såg koala, spindel, känguru och fina fåglar! Turen tog 2,5 h och vi var tillbaka när det var mörkt. Var skönt att röra på oss så när vi var hemma var vi hungriga! Vi gjorde kyckling, ris, sallad och sen kokosmjölk på som en gryta. Senare spelade vi kort och ringde hem till Sverige och pratade lite.

På måndag gjorde vi en rolig grej och hyrde en Barbie car. Två tjejer från Finland hade frågat oss i söndags om vi hade tänkt hyra bilen men vi är bara 20 och man behöver vara 21 så det passade perfekt att vi åkte med dem! Vi tog bussen tillbaka där vi hoppade av färjan och hyrde en rosa fin bil! Det blev 23 dollar var så det var inte alls farligt för att ha bilen en hel dag. Bilen var ett bra sätt att upptäcka ön då buss är dyrt och man orkar inte gå i värmen. Vi började att snorkla på ett fint ställe men vi såg inte så fina fiskar så det var tråkigt. Vi var i en timma för att sedan köra runt med bilen på ön. Vi hittade en väg till ett vattenfall och badade på två ställe där och stannade kvar ett tag. Vi åkte tillbaka till hostlet på eftermiddag för att äta sen lunch och mata papegojorna igen. Vi åkte vidare med bilen på andra sidan ön för att se solnedgången. Vi hittade en fin plats och satte oss på en klippa och njöt. Vi åkte sedan lite fram och tillbaka, jag och Malin provade även att köra på vägen så man vet hur det är att köra på vänstersida. Vi lämnade tillbaka bilen och tog bussen 19:40. När vi kom tillbaka satte vi på oss andra kläder och så gick jag och Malin till byn för att hitta en restaurang. Vi hittade en som var öppen och vi tog kyckling pasta! Tillbaka på hostlet var det lugnt igen så höll på med mobilerna och spelade kort, längtade lite efter storstad men så skönt att bara ta det lugnt och se massa djur!

På tisdag checkade vi ut och la oss vid poolen i tre timmar. Vi tog en dusch, åt wraps som lunch och tog bussen vid 13. Greyhound bussen från townsville gick 14:40 mor Cairns!! Sitter just nu på bussen och lyssnar på musik med Malin och tänker på alla fina minnen vi får! Ikväll ska vi träffa några svenska kompisar från resan så det blir att checka in på hostlet och göra sen iordning! Blir kul och imorgon väntas... Skydive!!!!!!