19/2 - 21/2

De senaste dagarna har spenderats på en segelbåt bland Whitsundayöarna.

Vi gick upp tidigt på morgonen första dagen för att ta oss till "incheckningen" för båten Samurai som vi bokade i början av australienresan.

Klockan 10.00 lämnade vi in våra skor (barefoot policy) och sedan gick avfärden från hamnen. Båten var 28 meter lång och skulle rymma gruppen på 23 personer under de närmaste dagarna. Både jag och Emma att båten upplevelses som ganska liten för så många personer men det gick allt bra ändå!

Efter några timmars segling kom vi fram till dagens stopp, Whitehaven Beach!!
Absolut ett av de vackraste ställena vi någonsin sett!Kanske till och med det finaste! Det enda negativa från detta ställe var att man bara ville kasta sig ut i det klara vattnet men först var man tvungen att krångla sig ned i en stinger suit..
Tillbaka på båten hade vi en minut rinnande vatten för att fräscha upp oss, dock ingen tvål eller schampoo!

Efter middag och lite kvällshäng var det dags att sova. Nere i hytten var det extreeeemt varmt och omöjligt att sova, uppe på däck regnade det och åskade men det var helt enkelt det bättre alternativet. Då förstår ni kanske hur varmt det var där nere. Vi tog med oss ett liggunderlag och försökte komma under regnkydd så gott som det gick. Vi låg omlott som i en smal ränna, jag med benen över Emmas axlar så båda skulle få lite skydda. Intressant natt men så otroligt skönt att vakna till ljuset som börjar komma upp över havet!

När frukosten var uppäten och kropparna insmorda med solkräm var det dags för snorkling. Vi snorklade på två olika ställen och fick se massa olika fiskar, en jätte som de kallade för "George", Nemo och koraller av alla dess slag. Jag som inte har snorklat så mycket förut tyckte att det var väldigt häftigt men samtidigt lite obehagligt. Att ha någon (Emma) nära mig kändes säkrare för då var man inte ensam om det skulle hända någonting..
Jag har också hål i trumhinnan som jag behövde tänka på. Det gör himla ont att ha vatten innanför trumhinnan..
Emma tyckte också det var grym snorkling men lite "jobbigt" att alltid ha en riktigt stor firre simmandes bredvid henne.
Vid skymningen såg vi delfiner ifrån båten och fyrverkerier från det sex stjärniga resortet längst ut på whitsundaysöarna.

Andra natten regnade det inte så det gick något bättre att sova uppe på däck då.
Nästa dag var det dags för sista snorklingen. Denna gången var det hopp om att få simma med sköldpaddor och det fick vi faktiskt göra! Så himla häftigt var det!
Runt två tiden var vi tillbaka i hamnen där vi startade.
Vi hade några väldigt fina dagar på båten och träffade nya fina människor!

Vi låg några timmar vid lagunen (i 100% skugga) för att fördriva tiden tills vi kunde ta oss till bussen som skulle ta oss vidare till Townsville. Väl på bussen däckade vi båda två.

Stay tuned

Hur fantastiskt?!

Blev en hel del vackra bilder från Whitehaven

Mitt i ett skrattanfall /Emma

Gustav Almér AKA lilla söta flickan

Gustav Almér AKA Superman

Gustav Almér AKA Spiderman

Spelar ingen roll om man försöker vara fin med cyklop på..

Mini George

Båtlivet var inte helt dumt!

Söta lilla sköldis <3

Inte sällan detta var det enda man såg!

Nackdelen med att ligga hack i häl på någon annan...

Gustav Almér AKA Jesus

THE END

Sedan Fraser och nattbussen har vi varit riktigt trötta. De senaste dagarna i airlie har vi därför bara tagit det riktigt lugnt! Spenderat morgonarnavid lagunen innan det blivit för varmt, ätit maaassa mat och tagit siesta gärna ett par gånger per dag.

Vi bor ett par kilometer utanför centrum på en camping som kallas Big4 airlie cove. Det känns lite som en förminskad variant av Daftö, väldigt barnanpassat men mysigt! De hade även fågelmatning tidigt på morgonen för alla som vill, vilket jag och Gustav självklart ville spana in. Det var tydligen bara jag och Gustav som va sugna på detta och det va verkligen häftigt. Massa små papegojor, Rabinowitz Lorikeet, kallas de tydligen, så färgglada och sällskapliga. Jag ville tillbaka nästa morgon också men Gustav tyckte att det räckte haha..

Imorgon är det dags för oss att testa på båtlivet några dagar så packningen är just nu i full gång. Vi är supertaggade på att få se Withsundaysöarna och få se lite fiskar!

De senaste dagarna har vi spenderat i den australienska regnskogen ute på världens största sandö Fraser Island!

Vi kom till Hervey bay på eftermiddagen och hann bara checka in på palace hostel och bädda iordning våra sängar innan det var dags för samlingsmöte nere i allrummet. Vi var en grupp på cirka 30 pers som skulle få information om de kommande dagarna. Vi blev indelade i matgrupper som vi skulle handla mat tillsammans med för dem kommande dagarna. Vi kom i grupp tillsammans med 3 svenska tjejer från Uddevalla och Ljungskile! Det underlättade väldigt att vi alla kom från samma "matkultur" och menyn blev hamburgare, svensk tacos, mackor till lunch och yoghurt till frukost.
Efter att vi lagat och förberett matlagningen blev det bums i säng eftersom vi skulle upp kl 05.00 på morgonen för att bege oss mot Fraser.
Vi var snabba på att hoppa in i guidens bil tillsammans med matgruppen!

Första dagen var en hel del bilåkande då vi skulle ta oss till mitten av ön. Vägen dit var väldigt guppig då det bara var en sandväg mitt ibland träden.. Ute på stranden kunde vi däremot gasa på lite mer upp emot 80km/h. det var väldigt häftigt att åka på stranden med vågorna som slog in precis vid bilen!
Vi gjorde några stopp på vägen, det var Central Station och Lake Wabby. Våran guide (han kallade sig själv Big Chris) berättade lite historia om ön och om folket som hade bott just vid Central Station. Han visade oss världens giftigaste spindel och Lake Wabby, Fraser Islands djupaste sjö som bildats av sand som blåst in på ön, fick vi gratis spabehandling av fiskarna som åt på oss!

Till slut kom vi fram till våran campingplats, vilket innebar tält, bord och ett elstängsel runt allt. Toan var utanför så ville man gå utanför stängslet behövde man gå i grupp och med snöpinnar så man kunde skydda sig mot dingos som inte attackerar för att leka utan för att äta upp oss..

Tälten var bara 5x2 tält på rad under ett vindskydd och skulle rymma 4 pers/tält. Jag, Amalie och Gustav fick ett för oss själva så det kändes ju iallafall bra. Det var dock myror och sand i hela tältet och madrasserna var bara tunna liggunderlag mot hård mark. Efter att vi börjat packa upp blir det panik, en huntsman (riktigt stor äcklig spindel, inte giftig men biter hårt) gick i korridoren mellan tälten och den var påväg mot oss.. Big Chris fick komma och ta bort den, men fy alltså! Strax efter mörkret lagt sig och vi ätit upp våra hamburgare som för övrigt var supergoda så kom några som hade sett en dingo precis utanför campinglägret. Vi kände oss rätt skakiga över att sova i allt detta så vi gick och lade oss rätt tidigt för att få det överstökat och få ljuset att komma snabbare.
När vi precis är påväg att somna så skriks det utanför tältet igen. Ännu en huntsman men denna gången honan (ännu större än den andra). Sedan sa de att "det är lugnt den har gått över till nästa tält" och vi låg i tältet intill.. Vi fick smått panik innan vi fick veta att det var tältet mitt emot de syftat på.

Det var svårt att somna om efter det och den natten var en utav de sämre i mitt liv iallafall, vi alla tre har väldig spindelfobi och skulle gärna inte bli väckt av en huntsman som kryper i ansiktet...

Första stoppet vid Central Station

Framme vid Lake Wabby efter en tuff prommenad i hettan!

En dingovalp. Be dingo-safe!

Med morgonen kom ljuset som gjorde allting lättare igen. Dagens utflykt var till Champagne pools, en utsiktsklippa och hangover river(?). Fantastisk dag och fantastiska platser även om det var otroligt varmt och vårat vatten inte precis var svalkande. När vi kom tillbaka gjorde vi tacos, gick ner på stranden för att kolla på fullmånen, lekte lite lekar med några fler svenskar (och en dansk). När vi skulle göra oss iordning för natten och gå på toa var det en stor spindel ovanför toaletten så vi fick göra våra behov ute. Andra natten gick sovmässigt bättre än ändra men det var oerhört varmt. Emma vägrade att öppna upp sitt påslakan under natten p.g.a. spindlarna. Hon svettades så hon fick slänga lakanet.

Ett hajhuvud uppspolat på stranden

Maheno Shipwreck

Det enda stället vi fick bada på i havsvattnet, Champagne Pools

Indian Head

Helt otrolig utsikt!

Oerhört efterlängtande tacos

Sista dagen packade vi ihop våra grejor och åkte tillbaka till färjan. På vägen stannade vi vid Lake Mckenzie där sanden funkade som någon slags könhetslotion som man skulle skrubba kroppen och tvätta håret med. Det funkade faktiskt!!

Sista lunchen fick bli en glass eftersom våra mackor var dyngsura och gick till och med att krama ur så det droppade vatten..

När vi kom tillbaka kändes det lyxigt att bo på hostel. Vi gick och åt pizza på Domino's och tillslut somnade vi i en efterlängtad säng!

Dagen därpå sa vi hej då till Amalie och våran nyfunna vän Annie ifrån Uddevalla. Vi andra gick till stranden i väntan på nattbussen som skulle ta oss vidare till Airlie Beach för nya äventyr!

Dags för frukost

Att det verkligen funkade att tvätta håret med sand...

I väntan på färjan tillbaka

En otroligt god lunch

Stay tuned

Nu har vi spenderat några dagar i Noosa!
Vi kom i onsdags och fick börja lista ut hur man tog sig fram eftersom vi bodde i Noosaville som ligger några kilometer utanför Noosa Heads. Vi köpte varsitt gocard som även funkar i städer runt omkring och hoppade på en buss. Boendet hette at the sound och var en väldigt fräsch lägenhet som vi omedvetet lyckats "fuska" oss till. Det fanns så ont om boenden i Noosa och allt var så dyrt så till slut sökte vi för 2 personer och kollade om det istället gick att köpa till extrasäng. det gick på detta stället mot en tilläggsavgift såklart. När vi bad om en så kostade den 30 dollar per natt vilket var rätt mycket mer än vi tänkt, så vi bara kollade på varandra och han förstod våran situation så han gav oss några lakan så vi kunde bädda upp bäddsoffan i lägenheten. Det var riktigt bra service och de som jobbade där vi otroligt snälla så det var verkligen tur för oss!

Lite mer otursamt är förkylningen som jag åkte på i Surfers Paradise, Amalie blev också smittad och fick ligga inne första dagen medan jag och Gustav drog till Noosa nationalpark och tog en promenad. Vi såg tyvärr inga koalor men vi såg en stor ödla/dinosaurie av något slag, den var i alla fall 1,5 meter lång, (Gustav blev jätterädd för innan jag förklarade för han att den inte var farlig). Gustav fick dessutom också ont i huvudet av att leta efter spindlar i träden. På vägen hem tog vi ett dopp i havet på Main Beach innan vi åkte hem till Amalie och gjorde fiskpinnar och mos. Lingonsylten saknades dock..

Andra dagen åkte Amalie med oss ut och vi badade på Main Beach och sola en liten stund. Vågorna är otroligt starka här och jag och Gustav respekterar vattnet fullt ut sen våran incident i Sydney när vi fick känna på hur det är att förlora kontrollen för att man går lite för långt ut... Men det är väldigt kul iallafall att åka med vågorna in i land!
Sen tog vi en tur på gatorna i Noosa heads som var en otroligt mysig stad där vi lätt hade kunnat spendera iallafall en vecka i!

På kvällen grillade vi korv. Jag försökte lätta på övertrycket i ketchupflaskan vilket ledde till ketchup rätt upp i ansiktet haha! Trots lite sjukdom har vi haft väldigt mysiga dagar i Noosa och vi är väldigt nöjda med allt!

Gustav Almér, AKA vattenbändare

Hells Gate! Vi blev nästan lite badsugna..

Hittar ni någon koala? Vi lyckades inte!

Dinosaurie? Någon som vet?

POTATISMOS!! Jättegott förutom lite skal och klumpar..

Gustav Almér, AKA Grillmaster

Färdkost! Mums!!

(Ett inlägg som skrevs för 3 dagar sedan men som vi missat att publicera)

De senaste tre dagarna har verkligen flygit förbi! Vilka dagar vi haft här i Brisbane. Vi har fått massa mersmak från den här staden så det hade varit lätt att spendera några dagar till här, men nu är det dags för oss att bege oss vidare till Noosa. Vi har haft jättesvårt att hitta boende i Noosa som är tydligen är väldigt populärt (och väldigt dyrt), och vi har bara skjutit på problemet tills för fem minuter sedan då vi fick boka ett ställe i Noosaville som ligger lite utanför Noosa heads, så vi får se hur det blir!

Tillbaka till Brisbane, vi kom hit på eftermiddagen den femte februari, vårat boende var ett rum i The Cliff House som låg uppe på the Kanagaroo Point. Det går en flod genom hela brisbane vilket gjorde att vi behövde åka färja för att ta oss in till centrum eller runt till andra ställen. De hade ett väldigt smidigt system med så kallade CityHopper en färja som gick en gång i halvtimman, gratis (!!), och gick runt till alla populära delar av staden.

Första dagen spenderade vi i South bank, badade i lagoon, lyxade till det med quesadillas på mexanskt lunchställe och gick i Botanic Garden på eftermiddagen, på kvällen tog vi med kycklingsallad och hade picnik på en gräsmatta vid Kangaroo Point med utsikt över Brisbanes skyskrapor och kolla på solnedgången, riktigt mysig dag!

Andra dagen var vi väldigt kulturella, vi började med att spana in Brisbanes stora shoppinggata innan vi besökte City Hall, The Museum of Brisbane och fick en guidad tur upp i klocktornet. Det va okej men inget emot Gallery of Modern art, vi var där inne i nästan två timmar men hade lätt kunnat stanna ett par timmar till, konsten var jättehäftig och det fanns lego som besökare fick bygga med och folk hade byggt häftiga skyskrapor, parishjul osv. Gustav blev manisk... och sen var byggandet igång!
På kvällen åkte vi till Brisbane skylten i South bank för att få några bilder på den och såg folk kvällsbada i lagunen.
Sedan slog vi oss ner vid ett "picknick" område som låg precis bredvid floden. Vi lade oss på filtar, tog fram mango och vindruvor och satte på Creepypodden.

Idag ringde klockan tidigt, vi tog vårat pick och pack, åkte in till stan och åt scones till frukost innan bussen.
Vi börjar bli bra på det här med backpacking, vi bor bra och äter bra till billig peng, allt handlar om planering!

Vi sitter nu i buss påväg mot Brisbane. Vi gick upp tidigt idag då vi behövde checka ut från hotellet, men bestämde sedan för att förlänga tiden till utcheckningen så vi kunde spela tennis ett par timmar på förmiddagen eftersom bussen inte skulle gå förrän 14. Det var riktigt kul men svettigt!

De tre senaste dagarna har vi spenderat i Gold Coast, Surfers Paradise. Vi har bott på resort vilket har varit väldigt lyxigt för oss. Eget badrum, sovrum och kök gör väldigt mycket för bekvämligheten! Att det fanns en fräsch pool och tennisbana var bara ett stort plus i kanten! Ännu ett plus var att det äntligen fanns en fungerande air condition i rummet, tyvärr blev vi lite för ivriga att få sova svalt en natt så Emma lyckades dra på sig en liten förkylning..

Vi bestämde oss för att gå ut första kvällen då Gold Coast ska vara känt för sitt nattliv. Vi hamnade tillslut på en utav nattklubbarna, Sin city, det var riktigt bra musik och vi dansade masssor! Men vi kom hem i tid då vi var helt slut efter att ha gått upp tidigt, hållit igång hela dagen plus att vi även ställt om klockan en timma från Byron Bay. Vi fick en timma längre och har nu 9 timmars tidsskillnad från Sverige. Det kan tänkas bättre ju mindre timmar skillnad det är, men nu kan vi bara få tag på er en gång om dagen, under kvällen för oss och morgonen för er. Vi har också köpt eget sim kort med australienskt nummer och lite surf, så det underlättar mycket!

Gold Coast var en väldigt mysig stad. Den var större än vi hade tänkt med massa byggnader och höga skyskrapor som ligger alldeles längs den långa stranden vilket ser väldigt häftigt ut. Våran favoritplats blev därför stranden, framför allt mot kvällen då det var så behagligt och fint att gå längs vattenbrynet in mot staden som varit full med liv dygnet runt!

En liten liten del av staden på kvällen, riktigt fint var det!

Det var så mysigt att bara gå längs med stranden men fötterna längs vattnet för svalkning!

Tidig incheckning! Redan klockan tio på morgonen, så skönt att få rummet direkt!

Grillning första kvällen, klart jag får sköta grillandet!

Får lite "hjälp" ibland...

Emma och Amalie i full fart i hissen innan vi tar oss till Sin city!

Ska vi bada eller inte? Det är frågan

Vi bestämde oss för att gå vidare då vi skulle in till stan också!

Utsikten från rummet

Lågvatten

Surfers Paradise

Det var på tiden med att bli klippt!

För bara tio dollar!! (Ca 70kr)

Kvällspromenad längs stranden

Ställa upp att ta kort händer oerhört ofta..

Backpacker outfits

Hejsan! I skrivande stund ligger jag och Amalie i 90cm överslaf i svettig värme

Igår kom vi fram till Byron Bay och vi var helt svettiga efter bussturen så vi började med att gå ner och bada i vågorna. Gustav tror han blev bränd av en bluebottle, jag blev bränd av en i Sydney när vi surfa. Det bränns en stund men är inget farligt som tur är. Sen laga vi middag, pasta pesto blev det, mycket gott (och billigt). Vi köpte mat för en middag, 2 frukostar och 2 lunch för 7 dollar var (50kr). På kvällen slappa vi med internet på ett väldigt mysigt cafe innan vi gick strandvägen hem som hade silent party, så kul att titta på!

Kvällen innan vi skulle sova blev lite dramatisk eftersom jag och Amalie såg en decimeter i diameter stor spindel på väggen till toan... Då vi alla tre i backpackerteamet har ganska extrem spindelfobi blev det väldigt nojigt att lägga sig efteråt vilket sluta med att Amalie sov uppe hos mig. Vi sover med 2 andra killar, Amalie kunde inte sova pga att han i slafen över gustav snarka och Gustav vaknade av att han i slafen under oss prutta hela tiden.

Idag har vi spenderat 2 timmar på greyhound som hjälp oss boka framtida äventyr, ska bli väldigt spännande! När Gustav skulle betala klicka han fel kod 3 gånger så hans kort spärrades..
Vi slappa sedan en stund på stranden och surfa lite bodyboard innan vi tog en kvällstur till the lighthouse och kolla på solnedgången med utsikt, det var otroligt vackert!

Ikväll var det bara ödlor på toan som vi tyckte var rätt söta men Amalie sover ändå uppe hos mig inatt igen!

Bilden är verkligen inte rättvis mot storleken!!

Då har vi lite halvt motsträvigt lämnat Sydney och sitter nu på nattbuss påväg till Byron bay.

Vi har haft några fantastiska dagar i Sydney! Det har verkligen varit en lyxig minisemester för oss. Har varit väldigt kul att få träffa kusinerna som för ett halvår är bosatta i Sydney, att få bo i deras lägenhet placerad perfekt längst Manly beach och Rolf som lagat massa god mat till oss! Det har minst sagt varit lyxigt!

Vi har även varit på Bondi beach och i Watson bay, badat i höga vågor, ätit meterlång pizza, köttbullar och kanelbulle på svenskt cafe FIKA, och en supergod bowl, spelat massa obligatorisk yatzy och testat surfa. En kväll skulle vi ut i Sydney men den sluta i tragedi för Amalies bankkort och 2 timmar på polisstation så den var inte mycket att skryta om. Tummen upp för uber iallafall som gjorde att vi lyckades ta oss hem innan det blev morgon!

Igårkväll var det dags att säga tack och hejdå och bege oss vidare uppåt östkusten, men vi lämnades inte tomhänta utan har nu med oss Amalie i 2 veckor som en tredje medlem i backpackerteamet!

Vi har sköna dagar här i Sydney med Emmas kusiner, en riktig paus från backpackerlivet! Vi bor hos kusinerna i deras fina lägenhet på Manly Beach och lever livet! Förutom att få se Sydney och privatguidning av Amalie så har vi fått fantastisk mat, kört boot camp och totalt bränt oss i den starka solen efter ett par timmar på stranden!

Vi har fortfarande några dagar kvar av det härliga livet innan jag, Emma och Amalie ger oss av uppåt östkusten!

Ooooooooooperan

Mango och papaya! Lyxfrykost!

Hej på er!

Igår var vi i Milford Sound en fjord i kusten till Tasmanska havet. Helt klart vackraste platsen hittills, vi har tagit massa fina bilder! Vi åkte dit med en busstour och stanna på platser med vattenfall, alptoppar och fina sjöar.

Som tur var fick vi sova första 1,5 timman av turen så vi kunde passa på att sova av oss haha. Gustav har börjat bli orolig för att jag sover så mycket, han har ju en anledning men jag bara sover, mer än han till och med. Jag känner mig rätt säker på att det är ett inlärt beteende att jag somnar så lätt när jag åker bil och buss längre sträckor. Det är så sövande på något sätt. För övrigt blir man trött av alla upplevelser och intryck!

Vi hade extrem tur med vädret, det regnar tydligen 260 dagar om året där, blåser kraftigt och vi hörde även att det är kallaste sommaren här på 20 år. Men vi hade strålande sol och stilla. Väl framme i Milford sound skulle vi direkt ut med en guidad båt. Vattnet var klarblått och vi såg vattenfall, sälar och inte minst delfiner!! Det kom flera delfiner till båten som lekte och hoppa! Så himla häftigt va det, tog mycketg fokus från Milford sound. Vi har ca 200 bilder på delfiner och 20 bilder på milford sound haha!

Rolig händelse i början av turen var när jag och Gustav satt och kämpa med konserverna vi tagit med till lunch, öppnaren var lite krånglig vilket tydligen en i besättningen upptäckte. Han fråga om det där var våran lunch, skrattade, och hjälpte oss öppna dom. Många andra hade nämligen köpt till lunchbuffen som fanns på båten. Sen fråga han om han åtminstone kunde få värma maten åt oss, vilket han gärna fick. Lite senare kommer han upp med två tallrikar med våran konservmat, pommes och bestick! Efteråt bjöd han oss även på glass med motivationen att han själv varit backpacker. Förgyllde våran dag iallafall :)

Söt liten blomsterflicka

Söt liten körsbärspojke

Vi åkte i en buss med glastak, väldigt rolig guide hade vi också!

Vi åkte också in under ett stort vattenfall med båten! Vilken känsla!