26/3-30/3

Bussen tillbaka till kuala lumpur tog återigen dubbelt så lång tid som de skrivit ut haha....

Vi bodde på ett väldigt fint hotell i kuala lumpur nu när vi återvände, väldigt nära centrum, bra pool och GRYM frukost, vi fick äta ost och riktigt bröd för första gången på någon månad iallafall så där tog vi för oss rejält!

För övrigt spenderades dagarna mer eller mindre vid poolen, i shoppingcentrumet och vid food court. Vi hade några riktigt sköna avslutande dagar faktiskt! Faktum är att vi chillaxade såppas att vi glömde att ta några bilder alls ungefär... Men vi hade det grymt iallafall och det blev till och med lite vemodigt att lämna på slutet!

Vår sista stopp och natt var tillbaka till Singapore. När man åker igenom från Malaysia till Singapore med buss så måste man ju gå igenom lite passkontroller och på andra passkontrollen så var det massa folk så det tog lite tid för oss att komma igenom.. När vi väl kommer ut så har våran buss redan åkt?! Vi blev väldigt sura ( jag iallfall) så det var tur att Gustav åtminstone höll sig någorlunda lugn så vi kunde lösa situationen och efter mycket hit och dit så fick vi lifta med en annan buss som skulle in till centrum istället för att behöva betala taxi, så det var ju bra ändå!

Jag var ju dålig de dagarna vi kom till Singapore för ett par veckor sedan. Det var då vi hade tänkt att se oss omkring men som tur var så hade vi hela nästa dag eftersom flyget inte gick så det var riktigt kul att vi fick en andra chans där! Vi gick en promenad i stan som Lonely Planet rekommenderade och vi fick då se alla de mest kända sevärdheterna. Singapore va en häftig stad och vi hade så fint väder så det var ett perfekt avslut på resan.

Flygningen hem flöt på bra, vi hann med alla flyg den här gången och det var så himla kul att få träffa familjen igen! Jag fick köttbullar och mos och Gusten fick korvstroganoff (favvisarna)!

Vi är riktigt nöjda med våran resa och har varit med om och sett så otroligt mycket och är tusen minnen och erfarenheter rikare! Vi är också så glada för alla vi fått dela våran resa med, gamla och nya vänner. Nu är det bara att börja planera nästa resa...

So long

22/3-26/3

Sista dagarna vid havet är nu spenderade! Dagarna i Penang flög snabbt förbi. So, bad och god mat, det är semester det!

När vi kom till hotellet var det proppat med massa barnfamiljer, tydligen hade malaysia lov denna veckan vilket förklarade varför det var så fullbokat överallt! För att vara ärlig var det rätt jobbigt med massa barn överallt, inte nog med att de vuxna knappt har hyfs i detta landet så kan ni nog tänka er barnen då... Men vi lärde oss deras rutiner rätt snabbt så vi visste hur vi skulle undvika kaoset. Frukosten va kaos vid 9 så vi gick upp strax efter 7 på morgonen åt och sen gick upp och lade oss igen. På förmiddagen var det KAOS vid poolen så vi låg på stranden på förmiddagarna, åkte över till grannstranden Batu Ferringhi. Vid lunch så försvann alla från poolen så vi fick den helt för oss själva till typ 15 då alla barnen kom tillbaka, då relaxa vi på rummet, duscha tog kvällspromenader och till sist åt vi middag ungefär när poolen stängde vid 8. Låter kanske lite jobbigt men det gick jättebra faktiskt, så fick vi en lugn tid på Penang som vi ville!

Vi bodde en bit utanför staden för vi ville bo vid strand, men inte på den populära stranden Batu Ferringhi för där var det iprincip helt fullbokat när vi boka så vi bodde mittemellan därför blev det så bekvämt att äta på hotellet hela tiden. Sämsta servicen var det haha... men maten var god så vi tog oss igenom det mesta på menyn.

Först hade vi ju tänkt spendera en vecka i Penang men efter de fyra dagar som vi bokat sedan innan så kände vi oss rätt färdiga och ville hellre tillbaka i Kuala Lumpur. Så nu är vi påväg tillbaka. Fördelen är att nu kommer vi även närmare Singapore så vi inte behöver sträckåka lika länge eller oroa oss för att vi ska komma fram i tid, det är skönt!

första middagen i Penang med jättefin utsikt!

Och där kom maten!!

Sola och bada, vilken njutning!!

En liten kvällspromenad

Väntan på mörkret/solnedgång

Wow vilket leende!

Min tur att vara modell under photoshooten..

Såklart hamburgare äts!!

En till bild av alla mysiga middagar vi hade där!

19/3-22/3

Just nu sitter jag och Gusten på en buss påväg till Penang. Vi försov och missade bussen vi hade bokat så vi fick skynda oss imorse och boka en ny, som tur är kostar de inte en förmögenhet men det var ändå lite onödigt, sånt händer!

I Penang ska vi spendera denna kommande och sista veckan på denna resan och tanken är bara att vi ska chillaxa till 100%, kan ni tänka er att vi känner oss utmattade efter 3 månader semester... Haha nä men det tar faktiskt lite på en att ständigt vara på vift och att "leva i en ryggsäck" som vi säger. Vi har haft en riktigt grym resa men känner oss nu redo för att börja avrunda och få träffa våra familjer och vänner där hemma igen!
Jag blir så avundsjuk när alla säger att de börjar få vårkänslor och att våren har kommit. Jag älskar våren så jag vill ju också vara med!

Kuala Lumpur var en häftig stad. Vi kom ju tyvärr fram när det redan var mörkt och hotellet var inte dåligt men lite sjabbigt. Vi bodde precis vid Chinatown vilket vi förstod dagen efter att det inte var den vackraste delen av staden heller.. Men det låg inte alltför långt ifrån allt så det var skönt iallafall!

Förutom att jag fortfarande var rätt sjuk första kvällen och dagen efter så har vi lyckats se Petronas towers såklart och den häftiga shoppinggallerian som ligger där. Vi tog oss även en spontansväng till en sjö som ligger lite utanför med häftig utsikt över staden. Vi ville dit till solnedgången men han som körde tog massa omvägar. Det tog 55 minuter istället för 5-10 minuter så det var nästan mörkt när vi kom fram :( Fail.

Vi har ätit massa frukt från Chinatowns marknad också, så himla färskt och gott!
Big recommend!

Poolen på hotellet! Dock inga solstolar...

Petronas Towers (Twin Towers)

Emma hjälper till att stötta bron mellan tornen!

Lyste upp väldigt fint på kvällen!

Så otroligt god frukt! Testade några nya sorter också!

Vykorts vy!

En av alla view points över twin towers!

Efter våran tid på Giliöarna åkte vi tillbaka till Kuta. Lite fotbehandling och sista shopping hann det bli innan vi åkte till flygplatsen där vi skulle säga hejdå till Pernilla och själva bege oss vidare till Singapore.

Flyget gick sent på kvällen och vi kom fram till Singapore vid 3 på morgonen, vi bokade inget hotell för den natten utan tänkte försöka sova ett par timmar på flygplatsen. Det gick inte alls bra, till att börja med så borrades det med den värsta borrmaskinen jag hört hela kvällen, det var iskallt och jag fick otrolig huvudvärk. På morgonen åkte vi till hotellet och hoppades på att kunna checka in tidigt men de sa tidigast kl 12. Vi lade oss i lobbyn och försökte sova lite vilket måste sett lite opassande ut så kl 9 fick vi ett rum. Jag hade så sjukt ont i huvudet så vi la oss direkt och sov i 5 timmar. På eftermiddagen försökte vi ta en liten promenad och kollade i ett par shoppingcentrum i närheten, de var mest kaotiska, trånga och proppfyllda med människor. På kvällen började jag känna mig febrig och jag hade en jättejobbig natt med frossa och svett..

Vi sov länge den natten och jag kände mig verkligen inte bättre på morgonen, vid 1 behövde vi mat och testade uber utkörning, det var gött! Sen gick vi upp och sov lite till innan vi åkte in till Singapores stora shoppinggator. Det var riktigt häftigt faktiskt, så galet mycket affärer. edit. Helt ärligt så tycker jag att det var föör mycket shopping om det nu kan bli det, det var hur många, hur stora butiker som helst och det sluta liksom aldrig. Det fanns liksom inte en chanel, michael kors eller åhlens butik mm det fanns iallafall 5 av varje på en gata. Summan av kardemumman så fick jag och Gustav sett ungefär noll av Singapore och nu är vi påväg mot Kuala Lumpur. Som tur är har vi någon mer dag i Singapore innan vi åker hem så vi får se om vi har mer tur då!

Idag har vi haft sjukt oflyt. Det börja med våran "frukost" vi försökte beställa två hamburgare från ett food court eftersom vi inte var jättesugna på asiatiskt. Mannen i kassan sa att de öppna om 20 min. Vi kom tillbaka efter 20 min och beställde maten, sen vänta vi i 20 min när en annan anställd kom. När Gustav tänkte passa på att betala sa den nya mannen att det bara fanns en burgare kvar och vi sa att vi redan beställt men tydligen så hade han andra lagat någon annan mat eller ingen mat eller något så vi gav upp eftersom vi hade lite bråttom och redan väntat så länge. Det fick bli någon macka från 7/11 istället. Bussen kom i tid och efter en stund fick vi gå en psskontroll för att vi lämna singapore. Och sen en för att komma in i Malaysia. Och sen byta buss i Malaysia. Och sen åka och hämta några andra. Och sen krockade tydligen bussen i en bil för att den har dåliga bromsar så busschauffören blev utskälld av en kvinna ungefär 30 minuter. Nu har vi åkt ungefär 4 timmar, hela resan skulle ta 5. Vi har kommit en femtedel max närmare KL max.
Nu är vi framme och det tog 10 timmar totalt............

Att allt varit lite jobbigt de 3 senaste dagarna har gett framför allt mig en hel del hemlängtan. Jag vill bara ha min säng, ett kylskåp och en garderob nu. Jag vill tvätta mina kläder, äta normal mat, få prata med svenskar och kolla på lets dance. Det är två veckor kvar nu i Malaysia så vi får passa på att njuta av tiden som är kvar istället!

Detta inlägget blev väldigt negativt men så kan det kännas ibland, även när man är på drömresan. Imorgon är det nya tag som gäller!

Sista doppet för Pernilla innan hon drar sig hemåt

Inte speciellt lätt att sova på en flygplats men får göra det bästa av situationen..

Stolarna ni ser på bilden är precis sådana stolar vi satt i och jag kan lova att det var inge vidare bra stolar att sova i...

Klockan är 3.30 på morgonen och vi är klarvakna.....

En av luncherna i Singapore

Little India i väntan på bussen

Nu väntar en lång resa till Kuala Lumpur, Malaysia!

Gottar till det med Doritos på vägen istället för lunch!

10/3-15/3

Det var dags för oss att bege oss mot Lomboks fina öar som kallas Gili Islands och vi tänkte börja med ön med sitt festrykte Gili Trawangan. Hitta en båt var lätt, taxichauffören hade ju såklart en kompis. På båten kunde vi sitta uppe på däck och det var skönt med tanke på vågorna, annars var vädret prima för lite båtåkning!

Väl framme blev vi väl ändå lite överraskade. Jag vet inte riktigt vad vi hade föreställt oss men öns ända transport medel var häst och vagn (alt. cyklar) Häst och vagn tänkte vi inte åka, så synd om dem... Lonely planet rekommendera inte heller att man skulle åka med dem på grund av hur de blir omhändertagna. Vi skulle ett par kilometer ändå så vi gick med väskorna vilket var väldigt varmt. Vi blev varmt välkomna till hotellet med kanske den trevligaste personalen än så länge. Vi hade ett fint rum med poolutsikt. Ön var kändes allmänt efter i utvecklingen, riktiga dåliga vägar, slitna hus och smutsigt. Hönor, katter och kossor överallt var det.

Vi hade tänkt gå ut första kvällen och gick och köpte alkohol från en fräsch butik i "centrum". Alla tre hade hört att man inte ska dricka någon sprit på öarna för det finns en risk att spriten i flaskan är utbytt mot hembrännt, också kallat träsprit eller falsksprit. Vi pratade med en tjej från england som jobbade och bodde på ön några år tillbaka och hon sa att sålänge flaskan är plomberad när ni köper den så är det lugnt.
När vi kom hem igen så hade vi inhandlat en Smirnoff Vodka (mer känd spritsort) och några cider. När jag öppnade flaskan stod både jag och Emma och lyssnade noga så att flaskan "klickade till". Det gjorde den också. Trots detta blev vi väldigt nojiga och ingen av oss ville riskera att bli blind eller i värsta fall dö bara för att vi ville gå ut.

Dagen efter spenderades på stranden och vid poolen och på kvällen gick vi ut på nattklubben SammaSamma som var riktigt kul tills kl halv tolv ungefär då ett liveband gick upp på scen och klubben förvandlas till en reaggebar med majoriteten låtar av Bob marley. Vi träffade en tysk språkresekompis till Emma, vilket var ca 5 år sedan så det va lite sjukt att man känner igen varandra ändå!

Även nästa dag blev en slappdag. Vi åt middag på stranden och alla tog carbonara(standard), vi fick ett rått ägg på som jag och Gustav hällde på. Tog inte lång tid innan allas magar började spöka och Gustav spydde rejält. På kvällen var det full moon party nära där vi bodde, vi gick dit men musiken var så jäkla dålig så det tog inte lång tid innan vi gick hem igen. Vi mådde lite skumt dagen efter också nästan så vi trodde vi blivit metanolförgiftade eftersom vi drack den där vodkan tillslut men det var förmodligen bara maten som tur var!

På förmiddagen packade vi väskorna och sen slappde vi till en film som gick på TV:n. Vi hade för oss att utcheckningen var klockan 12.00 men 11.30 kom det en personal från hotellet och frågade om ni snart var klara för de behövde städa rummet tills nästa gästerna ska komma. Ops..
Vi gick till "hamnen" där vi ska ta en båt över till Gili Air. Vi fick betala 250 000 (165kr) för tre personer. Väl när vi kom i land på Gili Air gick det ganska snabt att ta sig till hotellet. Vi märkte snabbt att Trawangan (första ön) var en hel del större än Air (andra ön). Det var skönt då vi valde att gå runt istället för att åka med de stackars hästarna!
Vi gick till en resturang som låg längs vattnet för att äta middag och efter det hade det hunnit bli blivit mörkt så då var det dags att börja varva ned för kvällen.

Dagen därpå gick vi upp i bra tid för att komma iväg så vi kunde åka ut på vattnet för att snorkla! Vi kom till "hamnen" runt 12 tiden men tydligen hade the public boat redan avgått klockan 09.30.. Vi bestämde oss för att då köpa oss en privattur. Vi betalade 700 000 (~460kr) för en fyra timmars privatguidad snorklingstur! (Vi åkte självklart runt med en båt och stannade på de bästa snorklingställena).

Nöjda och belåtna efter snorklingen gick vi i land på Gili Air och dirket vidare till hotellet! Vrålhungriga var bara förnamnet.. Resten av dagen gick åt till att ligga och slappa vid poolen och äta mat. Riktigt nöjda!

7/3-10/3
För några dagar sedan anlände vi i Ubud. Vi började med en lunch på hotellet innan vi skulle ge oss ut på lite upplevelser. Tyvärr så var Pernilla såppas brännskadad att hon inte kunde följa med så jag och Gustav tog en taxi till ett tempel som hette Gunung Kawi, vi lyckades nog hitta Balis pratigaste chaufför tyvärr inte någon vidare engelska så vi förstod typ hälften av vad han sa. Vi gjorde upp så han skulle vänta någon timma på oss vilket kosta typ 25kr(?!?)Det var massa trappor och vi studsade fram, häftigt tempel och regnskog runtomkring. När vi kom tillbaka var vi dock dyngsvett och rätt slitna, jag övergav allt snackande till Gustav på vägen hem hehe... På hemvägen stannade vi i Ubud för att äta middag innan vi gick till affären och köpte med lite chips hem till våran lilla sjukling.

Nästa dag hyrde jag och Gustav scooter, Pernilla var fortfarande väldigt dålig. Som tur var så var trafiken inte riktigt lika galen som i Kuta då hade vi nog inte vågat ge oss ut i trafiken. Hyra en scooter på hotellet kosta 60 000 alltså cirka 40 kronor för en hel dag (?!?!) Vi besökte monkey forest och Gustav blev biten av en apa, annars va dem väldigt söta! Efter en liten lunch i stan gick vi igenom Ubuds marknad. Eftermiddagen chillade vi med Pernilla på hotellet innan vi åkte in och åt middag.

En ny dag och Pernilla kan fortfarande inte gå ut 😞 Vi hyrde återigen scooter och besökte Tegenungan vattenfall. Detta vattenfall har vi sett mycket på sociala medier och det var väldigt fint, vi kom dock mitt i lunchtid förmodligen då det är som mest turister så det var väldigt smockat med människor vilket kanske tyvärr tog bort lite av njutningen, men fint va det verkligen!
Sedan tog vi en lunch inne i stan och det tog inte lång tid innan vi båda kände oss lite oroliga i magen (framförallt Gustav) så vi fick kasta oss hem så Gustav fick göra ett toabesök innan vi kunde åka vidare. Vi ville till Rice Terrace här i Ubud och vi begav oss dit. Men vi kände oss verkligen inte helt krya och en massa avgaser från trafiken på det gjorde det inte bättre... Så när vi väl var framme stanna vi fem minuter, tog lite bilder försökte njuta innan Gustav behövde på toa och jag kände mig lite sjuk. Det var ett otroligt ställe men under omständigheterna blev det tyvärr sådär...

Till middagen följde Pernilla med oss ut och vi åt väldigt god mat på en mysig restaurang. Nästa dag skulle vi åka vidare och vi hoppades på mindre dåliga magar och brännskador!

Kände mig som en lärling till munk..

Välkommen in i stugan!

Risfält vid templet

Fint inne i Ubud stad..

Helt fokuserad på trafiken! Inte i närheten med trafikvett som hemma!

Masserar pappa när han vilar

Mamman håller sin bebi nära sig hela tiden

Skulle nästan kunna tro att dessa två var bröder så mycket som de bråkade haha..

Måste hålla sig fin hela tiden

En hundradels sekund innan han verkligen visade och gjorde klart för mig att jag inte skulle utmana honom genom att kolla honom i ögonen! Livrädd haha

Ser ut som jag inte är den enda som är bra på att somna haha...

Direkt efter han bet mig hehe

Nöjda och glada efter middag i stan

När man inser att det är vatten på linsen snabbare än jag hinner ta bort vattnet...

Var jättesvårt att hålla sig stilla i vattnet för trycket från vattenfallet var väldigt starkt..

Såg ingen som var naken som tur var!

Inspo

Rice Terrace Ubud! Otroligt fint och stort!

Standardfrukost på hotell! Otroligt gott!!

Tiden går så fort och vi har så fullt upp så nu kommer ett nytt långt inlägg iallafall! Vi har rest runt en del dessa första dagarna, Kuta, Legian, Seminyak, Uluwatu!

Vi anlände sent på kvällen efter flygningen och möttes av något helt annat än det vi upplevt i Australien. För det första var det taxis öööverallt och vi var rätt glada att vi hade bokat via hotellet så vi slapp sätta oss in i det där och då. I taxin är jag nästan helt säker på att jag fick massa bett jag kände att det stack men tänkte att jag var nojig för att vi var på ett nytt, ovant ställe osv. Väl inne på hotellet har jag fått bett på hela kroppen, annorlunda än de vi fick vid poolen och dem klia som tusan! Vi hoppades på att vi inte fått bedbugs eller något och gick och lade oss.

Dagen efter åkte jag och Gustav till ett shoppingcenter inne i Kuta, åt lite mat och kolla lite affärer, låg lite på stranden och spana in staden. Galen miljö verkligen, trafik överallt och försäljare överallt väldigt annorlunda från där vi kom ifrån som sagt. Vill man över vägen får man bara klämma sig fram och hoppas att bilarna och scootrarna stannar, annars får man stå där hela dagen...

På kvällen åkte vi in till flygplatsen igen för att möta upp våra nya medlem i team backpackers, Pernilla! Väldigt kul att hon ville smita från kalla Sverige och följa med oss ett par veckor. Efter vårat kära återseende sov vi gott på hotellet. Nästa dag checkade vi ut och begav oss till uluwatu, checkade in på ett fint hotell och åkte till dreamland beach som inte låg långt ifrån hotellet. Vi åt lunch där och promenerade en stund längs stranden, det var väldigt mysigt, fin strand också! Till kvällen åkte vi med hotellets shuttle buss in till staden för att kolla på solnedgången och templet Pura Luhur. Solnedgången och templet var superfint verkligen men det som fångade våran uppmärksamhet var självklart aporna. Samtidigt som de var så söta så kunde de morra till rejält så vi var på vår vakt haha...

Nästa dag åkte vi till Seminyak och efter att först åkt till fel hotell fått beställa ny taxi, kommit fram till rätt hotell som var superäckligt, bajs och vad vi misstänkte bedbugs så boka vi ett nytt hotell och vi hamnade i Legian, mittemellan Kuta och Seminyak. På kvällen gick jag och Gustav kvällspromenad på stranden med solnedgång och sen gick vi och snagga hans hår hos en frisör/spa för 35 kronor. Frisören gapskratta hela tiden och bad mig ta kort när hon sparade tussar på huvudet. Jag hade föreställt mig att Gustav skulle ligga och gråta på sängen för att han va så ful efteråt, men det blev faktiskt helt okej och han blev rätt nöjd ändå!

Dagen efter blev en förmiddag på stranden, jag och Pernilla tänkte ta en liten strandpromenad och började gå rätt långt. På vägen tillbaka insåg vi att hitta Gustav kanske inte skulle bli så lätt eftersom fler stolar kommit ut under tiden och när man går och pratar så är det lätt att man inte tänker på hur långt man gått. Så vi gick lääänge och vi gick för långt tillbaka och vi fick gå tillbaka igen och började överväga om vi kommer behöva gå igenom stan i bikini för att kunna ringa Gustav från hotellet, och vi var sjukt törstiga. När vi hittade Gustav hade vi varit borta i över 2 timmar och vi hade inte smörjt oss så bra.. Jag blev lite bränd men Pernilla blev riktigt sönderbränd och fick en släng solsting och blev illamående. Den kvällen åkte vi in till Seminyak kollade lite affärer och tog även en lång promenad hem längs stranden till solnedgången. Jag älskar verkligen stranden den tiden på dygnet! Det har nu gått 3 dagar sedan stackars Pernilla brände sig och hon har fått ligga inne sedan dess...

Poolen på första boendet i Bali

Kaos i trafiken, poliserna behöver styra upp!

Första "mat" shoppingen gjord

Dreamland Beach

Inspo???

Sekunder innan han morrade(?) rejält mot oss

I väntan på solnedgången

De älskade att ta vattenflaskorna ifrån folk så de kunde dricka vatten också...

Hugg in!

Kvällspromenad med solnedgång

Nervös Gustav inför resultatet!!

När frisören driver med än haha...

Nysnaggad men ändå glad

Då var det dags för oss att säga hejdå till Australien efter 5 riktigt grymma veckor längs östkusten! Vi har sett och upplevt otroligt mycket och träffat så fina människor längs vägen.

Känns vemodigt att åka vidare, 2 månader har passerat och det känns som vi åkte i förrgår. Tiden går så himla snabbt och även om vi har gjort väldigt mycket så känns det just nu att resan går för snabbt framåt. Om man hade kunnat frysa tiden för ett tag så hade det passat så himla bra just nu. Hursomhelst så går resan oavsett vidare och ikväll tar vi flyget mot Bali, vilket kommer blir hur härligt som helst!

Denna veckan har vi spenderat i Cairns. Vi har bott på ett väldigt fint resort, The Lake Resort and Spa, och bott i en deluxe-apartment tillsammans med Elin och Julia från Ljungskile. Lägenheten var underbar och vi har haft sådan tur som fått träffa så härliga tjejer och att vi kommit så himla bra överens, lilla familjen.

Vi har gjort en hel del saker, haft bjudningar, gått på bio, chillat vid poolen, besökt lagunen, shoppat, lagat massa god mat, varit på fjäril, fågel och koala- sanctuary, testat river rafting osv.

Ja, slutligen bestämde sig jag och Gustav för att åka till ett sanctuary trots allt då vi inte sett kängurusar och krokodiler ännu. Vi har velat undvika zoo och försökt hitta alla djur i det vilda men tyckte det kändes obligatoriskt att åtminstone fått se nationaldjuret. Biljetten vi köpte gick även till fjärils och fågelsanctuary vilket var spännande. Vi började vid fjärils-sanctuaryt där vi fick en guide som visade oss hur de födde upp fjärilar och istället för 1% av äggen som blir till fjärilar i det vilda så överlever 80-90% hos dem så det gjorde det kanske något mer okej att fåglarna var instängda om dom inte hade levt alls annars. Fåglarna däremot kändes det mest hemskt att kolla på. Det var massa fåglar och stora papegojor som var instängda och knappt hade plats att flyga alls. Så även om fåglarna var jättefina så kändes det verkligen inte bra och vi lämna rätt snabbt, fåglar har vi sett massa i det vilda dessutom så det kändes onödigt.

Att få kolla på koalor, krockodiler, sköldpaddor, wallabies, wombats, kängrusar osv. var det bästa med sanctuaryt. Vi hade tankar på om vi skulle ta kort när vi håller i en koala men när vi kom dit och såg koalan kastas runt så tyckte vi så synd om han som fick flänga fram och tillbaka så det fick va för våran del. Men vi matade jättesöta kängurusar och wallbies, supermysigt va det! Är så svårt det där med att vara djurvän och vilja djuren väl men ändå så gärna se dom...

River rafting va riktigt kul, vi var alla lite nervösa innan vi skulle börja och det va faktiskt lite läskigt under tiden också. Man åkte ner för forsar och små vattenfall, ingen trilla i men det var riktigt nära många gånger när båten höll på att vända och totalt fylldes med vatten. Vi fick även hoppa rt båten och forsa ner själva där det var mindre stenar så man kunde flyta fram, trots det fastnade vi på stenar, fastna i strömmar osv så lite spänning var det allt att försöka ta sig över stenar man slog emot på ett smidigt sätt.

Sista kvällen avslutade vi med massa mys, hamburgare och en kväll vid soffan innan vi dagen efter tog farväl av våra nyfunna vänner som skulle bege sig hemåt tyvärr...
Vårat flyg gick lite senare på kvällen så våran dag spenderades vid poolen och vi blev sönderbitna av småsmå flugor, Yey!

So long Australia. Here we come Bali!

Riktigt många fina fjärilar!

Jag blir biten när jag försöker fösa bort den..

Galningar

Mamma med unge

Tänk om man skulle få adoptera den här sötningen

Kangaroos

Hur söt?!?

Finbesök och vi bjuder på fryst pizza

Mums!

En lugn dag vid poolen!

Fladdermöss invaderar staden

Ett fåtal av alla bett vi fick..

Vi anlände sent i Townsville och gick igenom bargatan när det var fullt liv! Vår spontana reaktion var att Townsville bestod av mycket skumma människor... Vi hade återigen gjort en bra deal så vi skulle få bo på hotell. När vi checkat in däckade vi totalt så trötta som vi var efter allt båtåkande och lite halvtokiga nätter.

Vi sov ut ordentligt första dagen och möttes av en otrolig hetta när vi skulle gå till affären och handla på morgonen! Hela dagen var så otroligt varm, vi sa att det kändes som att gå in i en gelevägg för vi blev så otroligt matta och kändes oss nästan lite bortdomnade i huvudet av värmen.. Vi försökte gå runt lite i stan, som inte var jättemycket att ha, men åkte ganska snart tillbaka till hotellet och svalka oss i kraftig AC. Vi bestämde oss för att satsa på nästa dag istället då vi skulle göra en dagsutflykt till Magnetic island, ön som är känd för att krylla av koalor.

Vi gick upp 6 på morgonen och tog färjan över till ön klockan 7. Vi hade nämligen blivit tillsagda att vill man se koalor så ska man var uppe i god tid innan de går och lägger sig. Vi skaffa busskort och tog oss till promenaden där det var störst chans att få se dem. Vi såg en på väldigt långt avstånd och var ganska besvikna. Det var lätt att ta sig runt på ön så vi åkte runt men tyckte inte det var jättemycket att se. Till slut började vi bli sugna på att åka hem men ville ändå ge koalorna en sista chans, så vi åkte tillbaka till promenaden där koalorna skulle synas i 99 av 100 fall och denna gången fick vi se 5 koalor på nära håll!!
Vi är väldigt glada att vi bestämde för att ge det en ny chans så vi var ändå nöjda när vi åkte därifrån även om ön i sig enligt oss inte var jätterolig.

Nästa morgon tog vi en tidig buss och mötte upp våra kära vänner från Fraser Island som vi bokat boende med i Cairns den kommande veckan.

To be continued...

Fin morgonpromenad! Inga koalor, men vi fick sällskap av två Wallabies längs vägen!

"Undra om de ser mig..?"

En mysig promenad

Riktigt söta men lata djur!

Hon börjar få rutin på det där med att sova på bussen nu iaf!

19/2 - 21/2

De senaste dagarna har spenderats på en segelbåt bland Whitsundayöarna.

Vi gick upp tidigt på morgonen första dagen för att ta oss till "incheckningen" för båten Samurai som vi bokade i början av australienresan.

Klockan 10.00 lämnade vi in våra skor (barefoot policy) och sedan gick avfärden från hamnen. Båten var 28 meter lång och skulle rymma gruppen på 23 personer under de närmaste dagarna. Både jag och Emma att båten upplevelses som ganska liten för så många personer men det gick allt bra ändå!

Efter några timmars segling kom vi fram till dagens stopp, Whitehaven Beach!!
Absolut ett av de vackraste ställena vi någonsin sett!Kanske till och med det finaste! Det enda negativa från detta ställe var att man bara ville kasta sig ut i det klara vattnet men först var man tvungen att krångla sig ned i en stinger suit..
Tillbaka på båten hade vi en minut rinnande vatten för att fräscha upp oss, dock ingen tvål eller schampoo!

Efter middag och lite kvällshäng var det dags att sova. Nere i hytten var det extreeeemt varmt och omöjligt att sova, uppe på däck regnade det och åskade men det var helt enkelt det bättre alternativet. Då förstår ni kanske hur varmt det var där nere. Vi tog med oss ett liggunderlag och försökte komma under regnkydd så gott som det gick. Vi låg omlott som i en smal ränna, jag med benen över Emmas axlar så båda skulle få lite skydda. Intressant natt men så otroligt skönt att vakna till ljuset som börjar komma upp över havet!

När frukosten var uppäten och kropparna insmorda med solkräm var det dags för snorkling. Vi snorklade på två olika ställen och fick se massa olika fiskar, en jätte som de kallade för "George", Nemo och koraller av alla dess slag. Jag som inte har snorklat så mycket förut tyckte att det var väldigt häftigt men samtidigt lite obehagligt. Att ha någon (Emma) nära mig kändes säkrare för då var man inte ensam om det skulle hända någonting..
Jag har också hål i trumhinnan som jag behövde tänka på. Det gör himla ont att ha vatten innanför trumhinnan..
Emma tyckte också det var grym snorkling men lite "jobbigt" att alltid ha en riktigt stor firre simmandes bredvid henne.
Vid skymningen såg vi delfiner ifrån båten och fyrverkerier från det sex stjärniga resortet längst ut på whitsundaysöarna.

Andra natten regnade det inte så det gick något bättre att sova uppe på däck då.
Nästa dag var det dags för sista snorklingen. Denna gången var det hopp om att få simma med sköldpaddor och det fick vi faktiskt göra! Så himla häftigt var det!
Runt två tiden var vi tillbaka i hamnen där vi startade.
Vi hade några väldigt fina dagar på båten och träffade nya fina människor!

Vi låg några timmar vid lagunen (i 100% skugga) för att fördriva tiden tills vi kunde ta oss till bussen som skulle ta oss vidare till Townsville. Väl på bussen däckade vi båda två.

Stay tuned

Hur fantastiskt?!

Blev en hel del vackra bilder från Whitehaven

Mitt i ett skrattanfall /Emma

Gustav Almér AKA lilla söta flickan

Gustav Almér AKA Superman

Gustav Almér AKA Spiderman

Spelar ingen roll om man försöker vara fin med cyklop på..

Mini George

Båtlivet var inte helt dumt!

Söta lilla sköldis <3

Inte sällan detta var det enda man såg!

Nackdelen med att ligga hack i häl på någon annan...