Våran travelday blev inte riktigt som tänkt. Målet var Fox glacier men pga storm under natten så hade enda vägen dit blivit avstängd. Detta upptäcker busschauffören (bolaget, ska inte skylla på chauffören va han va jättesöt och snäll) 3 timmar in i färden så vi väntar i 3 timmar innan vi får vända och åka tillbaka till Nelson... såååå segt...

Vi fick boka om och försjukta allt vi planerat en dag, vilket tog en timma inne på i-site! Sen checka vi på paradiso, ett hostel vi bott på tidigare i Nelson. Det kändes lite som att backa 3 steg istället för att ta dig vidare, men dagen efter var vi på vägarna igen.

11 timmar på buss senare va vi framme i Fox glacier. Det gick ändå bra! Som många nära och kära redan vet så råkar ju jag och Gustav vara något utav Sveriges mästare när det gäller att sova. Så på det sättet tog vi oss igenom större delen av bussfärden, mycket skönt!

Senare testade vi även på barlivet i Fox glacier en fredagkväll. Man kan väl säga att detta stället inte är mycket större än Vänersnäs... Trevligt hade vi det ändå!

Korv till lunch idag, gissa vem som var överlycklig? ;)

18/1 21.30 Nu ligger jag i överslafen på våningsängen, Gustav ligger alldeles under, vi lever haha.., men klarade vi att ta oss igenom hela vägen i Abel tasman?

Klockan halv sju vaknade vi, rejält inlindade under nattens försök att komma undan myggen. Vi tycks ändå klarat oss rätt bra. Dags för frukost och sedan snabbt iväg. Igår gjorde vi en planering över maten som vi hade kvar och vad vi kunde äta till varje mål. Till frukost stod det ett hamburgerbröd och konserverad persika hehe.. Sen var vi iväg! Väskorna skavde något sen gårdagen. Gustav inleder första timman med 2 skavsår och lite compeed på det. Vi skynda på för tjäna in en timma genom att hinna över lågvattensspåret. Det gick bra det men oj så geggigt det va!

Vi tog paus efter 2 dryga timmars vandring, en banan och en nektarin till mellanmål, lyyyx! Det var såååå varmt och solen stekte. Vi var förberedda på vind och skur men istället var det ökenvarmt... Många tuffa backar var det idag men vad gjorde det när vi vandrade mot lunchen, konserverad spaghetti och köttfärsås!! Det va ren glädje att få känna lukten av den där köttfärsåsen. Våran första "riktiga" måltid på nästan 2 dygn! Att sätta på sig packningen efter lunch sved i hela kroppen, vi var väldigt ömma från ryggsäckarna båda två... Men vi var mätta och belåtna och tog oss igenom den sista biten ändå! Väl framme på station kom spöregnet, timing!

Nu är vi tillbaka i Nelson, vi firade med glass på stationen och tacos nu på kvällen, mycket glada över att vårat ofrivilliga boot camp äntligen var över!

Abel tasman var verkligen otroligt fint och det var väldigt häftigt att få uppleva, våra matmissar satt inte där de skulle men det gjorde ju helt klart allt mer spännande!
Våra kroppar är helt slut och möra efter dessa två dagar men imorgon är det travel day så vad gör väl det!

Slutet gott allting gott! <3

Tänk att man kan uppskatta konservmat så mycket som vi gjorde här!!

No more boot camp for us!

17/1 18:50

Hej på er! :)

Vi är nu i Abel tasman och bor i hytt på en station som kallas Bark bay, mysigt ställe, vi sover 7pers i rad, två våningar, per rum! Det går också!

Morgonen började tidigt då vi skulle bli upphämtade klockan 8 utanför vårt hostel. Vi åkte mot Marahau och väl där fick vi byta till vattentaxi som skulle ta oss till stället vi skulle börja vandra ifrån. Snabb båt var det och vi såg både sälar och delfiner! När vi skulle av fick vi vada i land från båten fullt utrustade med packning och mat haha. Vi började våran vandring, och wow vilken natur det är här!

Klockan började bli lunchdags så vi gick bara någon dryg timma innan vi bestämde oss för att luncha. Därmed upptäckte vi att matsäcken som var tänkt till lunch samt några pålägg till frukosten va kvarglömt på vårt hostel... Vi mumsa i oss några kakor och banan istället och trampa glatt vidare!

Vi skulle bara gå ca 4 timmar första dagen så vi tog det lugnt och njöt av den vackra naturen och kämpade i upp och nerförsbackar. När vi kom fram till våran hytt i Bark bay, upptäcker vi att detta är absolut bara ett hus med madrasser och ett 100% outrustat kök förutom rinnande vatten. Vi visste att det inte skulle finnas någon el och att vi skulle behöva egna sovsäckar, men trodde att det åtminstone skulle finnas möjlighet till någon slags kokplatta och kanske ett kylskåp. Big no, nudlarna som vi planerat att vi skulle äta till middag dög alltså inte längre. Så smarta är vi som inte kollat upp detta tidigare...Vi tog ett varv på den fina stranden och runt campingen för att se så det verkligen inte fanns något annat sätt att tillaga maten eller om det möjligtvis kunde funnits någon minimal butik, det finns det inte.

Vi fick börja tänka ut hur vi skulle fördela resten av maten. Vi har alltså inte fått någon lunch, ingen middag och det enda vi nu har till frukost är två bröd. Men vi hade nötter, banan, nektarin, några kakor och två konserver till morgondagens lunch. Kvällens middag fick bli 1/2 banan, varsin nektarin och 1/2 påse nötter. Gustav testade även blanda ihop så vi kunde äta torra nudlar, det va verkligen sådär hehe ... Nu är vi dötrötta som vanligt haha.. och ska bara slappa tills det är "okej" att gå och lägga sig för natten. Imorgon ska vi gå dubbelt så långt som idag, det spås regn och kraftig vind!

Welcome to bootcamp! <33

Hur vackert?!

Bilder från när vi fortfarande var kaxiga och övertygade om att Abel tasman skulle bli piece of cake! (Så lyckligt ovetande :')

Gustav är nöjd med utsikten han har medans han uträttar sina behov! :p

Idag var våran chilldag eller "klämdag", i Motueke, iväntan på nästa äventyr. Vi tog sovmorgon och hade för resten av dagen bara tänkt planera och boka lite för dagarna framöver sen gå och lägga oss och vila lite någonstans vid vattnet. Vi blev rekommenderade en väg av en kvinna från i-site vilket ledde till att vi promenerade i ca 2 timmar.. Det var superfint men blev betydligt längre än vi hade tänkt oss!

Nu är vi helt slut men vi får inte ge upp riktigt än för imorgon ska vi till Abel Tasman nationalpark och vandra! Det innebär total ompackning och att handla mat för 2 dagar! Sen kommer vi förmodligen störtsomna hehe

WE DID IT! 5000 meter!!!

Vi är båda eniga att det är bland det bästa vi gjort! Fy tusan känslan när man hängde där ifrån planet och bara kastades ut! Som det pirra i magen alltså, otrolig känsla, hela fallet var bara helt sjukt! Enda negativa är att vi trodde det skulle va skönt att ha det gjort men nu vill vi bara göra det igen!!! Vi har båda med oss videosar på varsitt usb med hoppet (att se de var ett skratt som förlängde livet) så när vi kommer hem ska vi uppleva det igen och igen... <3
Vi hoppade i Abel Tasman 16500 feet så högt som det gick! Vi fick till och med ha på oss syrgasmasker en bit upp för att det blir så fattigt med luft, det var så jäkla kul asså!

Efter det gick vi upp på ett litet berg för att nå the center of new zealand och 360 graders långa utsikter. Sen var vi helt slut efter dagen och lyxade till det med en god sallad till middag! Mycket nöjda! <333

Idag bjussar vi..

är ni redo?

100%?

här kommer den...

Idag vaknade vi upp efter första natten i ett rum delat med andra. Det var inte alls så dåligt som jag trodde, det som var jobbigt var att man kunde verkligen inte packa upp väskan eller sprida ut sina grejor någonting. Det hade ju inte funkat om man bor i ett rum med åtta bäddar och alla ska ha ut sina saker..

Klockan tio checkande vi ut men lämnade kvar våra ryggsäckar inlåsta i ett rum tills vi kom tillbaka, vi skulle iväg till Hobbiton!!

Bussen skulle hämta upp oss klockan 13.15 så fram tills gick vi delvis till vattnet och satte oss för att kika på vad vi skulle göra de nästkommande dagarna.. fullt ös medvetslös!

Hobbiton vad värt varenda öre! Jag tycker att det är lite tråkigt att de har gjort själva besöket så "turistaktigt".. vi gick i en hyfsat stor grupp med en guide men när hela gruppen ska stanna och ta kort på varandra framför alla hus etc. så glömmer man av att bara njuta av att vara där och lägga märke till detaljerna!
Utöver det "turistaktiga" så va det över förväntan! Rekommenderar det verkligen om man någon gång ska besöka Nya Zeeland!👌🏼

När vi kom tillbaka till Rotorua så var det fullt ös på gatorna, det var tydligen Rotorua night market. Vi gick runt på marknaden för att fördriva tid. Vi hade bokat en buss ifrån Rotorua - Wellington som kom till Rotorua 23.05. Då hade vi en 7,5h bussresa framför oss men självklart försökte vi sova så mycket som vi kunde men ojj vad det var trångt!

Drygt en timme efter vi kom till Wellington så tog vi oss till hamnen där färjan stod och väntade på oss (och en massa fler människor) för att ta oss till sydön!!

Just nu sitter jag och njuter av att bara kunna ta det lugnt och koppla medan Emma tar tillfället i akt för att sova lite till!

Stay tuned

Kanske ser bekant ut för någon som sett filmerna?

No admittance
Except on party business

Halloj!

Idag har vi tagit första hostelduschen. Vi överlevde! Och vi inser hur otroligt bekvämt vi har det där hemma. Härliga duschar, sköna sängar, mat på bordet och tvätten tvättad... Idag saknar vi och uppskattar våra familjer där hemma!

Men vi klarar oss faktiskt rätt bra ändå! Idag gjorde vi matsäck till dagens utflyktmål te puia, Rotorua, där kollade vi på gejsrar lärde oss mer om maoriernas kultur. Den här staden kokar bokstavligt talat. Det finns heta källor som det ryker från runt om i hela staden. Folk har till och med källor i sina trädgårdar!! Och det luktar som bara den, tänk er ett riktigt dåligt ruttet ägg.

Därefter har vi tagit farväl av våra vänner, Becka och Erik, som beger sig vidare. Jag och Gustav har dock ett ställe kvar att besöka har på nordön innan vi kan bege oss neråt. Som Gustav har längtat haha... Vi tog också in på ett nytt hostel i Rotoruas centrum för att komma närmare allt. I och med detta insåg vi att våra två tidigare hostel varit riktigt bra.. Nuvarande hostel är inte dåligt men vi sover med andra för första gången och det är inte samma service som de två mindre hostelen vi bott på. Om någon som läser detta ska göra samma resa så rekommenderar vi starkt turtle cove accomodation hostel, Whitianga och Oasis hostel, Rotorua. Sista låg något långt bort från centrum men för söt hostelvärd alltså, han fick 10 av 10.

Vi har haft lite allmänt oflyt idag, borde inte bytt hostel, bokade färja mellan wellington och picton, men bokade för idag (fel dag) utan avbokningsskydd... Försökte boka morgondagens utflykt via i site (informationcenter) kom till samma eländiga kvinna 3 gånger på rad som bara verkade vilja bli av med oss innan vi fjärde gången lyckades få hjälp av den andra kollegan som hjälpte oss på direkten, sånt blir man bara irriterad på.

Vi har även insett hur otroligt snälla och trevliga människor kiwisarna är, så hjälpsamma i alla lägen. När vi ser vilse ut på stan frågar de om de kan hjälpa till och visa vägen, de tackar och ursäktar och alla servicemänniskor och så mycket gladare på livet än exempelvis busschaufförerna där hemma.

Kramar till er där hemma <3

Första natten på hostel avklarad! Något vi varit lite nervösa inför för att vara ärliga. Men vi kom till det mysigaste lilla hostel i Whitianga, vi bor tillsammans med Becka och Erik i en liten stuga, nästan som camping. Toaletterna och duschen är ett annat steg men det tar vi en annan dag istället haha..

Idag har vi varit på hot water beach och cathedral cove, Coromandel. På hot water beach grävde vi våra egna varmapooler i stranden med vattenflöde från underjordiska varma källor. Vattnet som rinner är iprincip kokande så man fick passa sig var man trampa, men det var riktigt häftig upplevelse! Gustav och Erik tog själva poolens byggkonstruktion på största allvar medan Emma och Becka försökte slappa. Efter att ha huggit Emmas tå tvingades även killarna sätta sig ner.

Vi åkte vidare till Cathedral Cove. En 40min vandring i upp- och nerförsbackar var det värt! Så otroligt fint ställe och massa bilder blev det.

Listan som för tillfället spelas sönder här på andra sidan jorden!

Just nu sitter vi på bussen, vi åker runt med bussbolaget InterCity, nu påväg till Whitianga. Perfekt tillfälle att bara ta det lugnt och lyssna massa grym musik.
Om det är någon som har musiktorka så är det bara att följa :)

En fotobomb från dagens besök på Waiheke Island, Onorua beach la ribban högt för kommande stränder!

Idag glömmer han i varje fall inte solkrämen ;)