Söndags morgon landade vi i Sverige!

Det var en lång resa, ca 22 timmar på plan. Vi mellanlandade i Singapore och Helsingfors. Det var jobbigt och svårt att sov på planet, man får så ont i nacken. En flygning var hela 12h lång, aldrig flugit så länge. Men allt gick bra, och väskorna kom fram! Det var så kul att se mamma och pappa igen, väldigt mysigt. Trots att man har haft det jättebra på resan så längtar man ju hem. Hemma i husset väntade ju Leo (jag har ju varit lite orolig att han skulle glömma bort mig), och så roligt att se honom så glad. Han gnydde och hoppade när han såg att det var jag. Det har blivit mycket gos med hunden nu dessa dagarna.

Åt lite svensk frukost, sedan gick vi på skogspromenad för det var så fint väder! Det är så roligt att se Leo så lycklig, springandes med en pinne i munnen! Samma dag åkte vi till och med till Delsjön och solade, samt hade med oss lunch. Det var fantastiskt att sola i bikini, inte trodde jag att det skulle vara så varmt i Sverige redan. Jag tog till och med en snabbt dopp i sjön, kallt men uppfriskande! På kvällen grillade vi hemma, så underbart gott!

Galet, bara 2 dagar kvar, eller inte ens det tills vi åker hem till Götet!

Vi har precis packat, och fixat klart allt. Imorgon bitti flyger vi från Melbourne till Sydney. I Sydney ska vi bo en natt på deras hotell som ligger väldigt nära flygplatsen. Där ska vi lyxa till det lite, lite pool, gym och hoppas på grym hotellfrukost innan den långa resan till Sverige.

Igår var vi i Yarra Valley och besökte 4 olika vingårdar. Melbourne är tydligen känt för sitt vin och sina många vingårdar, detta var en del av Australien som vi verkligen inte kände till. Det är verkligen en kontrast att Melbourne har underbara vingårdar, fält och vackra landskap samtidigt som det inte alls långt ifrån finns en lång kustväg och härliga klippväggar.

Vi var på en guidad tour och fick se olika vingårdar, allt ifrån en liten och gammaldags gård till en riktigt fancy och modern vingård. Lärde mig så mycket om vin, vilket var så intressant. Vår guide var även väldigt rolig, vilket gör dagen så mycket bättre. Under dagen provade vi nästan 20 olika viner, så spännande!

Det har verkligen blivit höst här i Melbourne, vilket man kan se på löven. Det är lite kyligare men ändå otroligt vackert att få se Melbourne såhär.

Live Musik - Marknader - Mysiga gränder - Fantastisk Mat

Detta är lite hur jag skulle beskriva Melbourne. Stadens guldkorn finns lite undangömt, man hamnar oftast där av en slump och sedan får man leta för att hitta dit igen. Än så länge har vi hittat tre stycken mysiga gränder/gator som vi verkligen älskar! En av dem är en trång och lite mörk gata fylld med caféer, där alla sitter mitt ute i en kullerstensgata under värmelampor och njuter av god mat. Idag hittade vi något som kallas för Little Italy, vilket är ett område som sträcker sig längs Lygon Street. Denna gata är fylld med en massa italienska restauranger och caféer. Restaurangerna verkar otroligt populära, och man får känslan av att man är i Italien.

Idag var vi väldigt trötta efter vår långa dag igår, så kände att vi behövde en härlig sovmorgon. Åkte sedan in till stan, tog oss till en ny del som vi inte sett än. Vi tycker att det är ganska svårt att hitta i Melbourne, fattar inte riktigt logiken. Det var mycket lättare att ta sig runt i Brisbane och Sydney. Men i Melbourne kan man åka spårvagn gratis i hela innerstan, vilket är väldigt bra. Idag hittade vi en mysig gränd fylld med cafeer och restauranger, blev då genast sugna på lite fika. Så härligt att inte ha någon stress, utan bara kunna sitta och njuta av sitt goda kaffe, prata och titta på folk.

Igår bokade vi en great ocean road tour med ett företag, vi laddade därför inför en heldagsutflykt. Vi skulle bli upphämtade med buss vid 7 på morgonen, så vi var väldigt trötta när klockan ringde på morgonen. Vi hämtades upp av en sprudlandes glad guide, så vi kände redan att denna dag skulle bli bra. En rolig, positiv och duktig guide gör så mycket. När vi hade hämtat upp alla, var vi ca 23 pers på bussen. Vårt första stopp var vid en fin strand där vi hade morgonkaffe i kylan. Sedan körde vi vidare med lilla bussen, och påbörjade vår resa längs den kända Great Ocean Road. Vi stannade många gånger för att ta kort längs vägen. Man åker en kurvig och smal kustväg med otroligt fina vyer. På vänster sida hade vi havet som smällde upp på bergsklippan, och på högersidan var det långa fält och vackra dalar.

Vid ett stopp fanns det många papegojor i olika färger, som var väldigt tama och satte sig på ens huvuden. Haha jag tycker det är lite obehagligt/läskigt, så jag låter dem inte sitta på mig. Blev så skrämd när jag såg en fågel flyga rakt mot mig. Sarah däremot, lät gärna några papegojor sitta på hennes huvud, såg så roligt ut! Vid detta ställe skulle man även spana efter massa koalor, då ska man leta efter fluffiga bollar som ligger högt upp i träden (de sover ju för det mesta). Vi gick länge inne i skogen och trodde inte vi skulle se någon, men sen helt plötsligt såg vi fyra stycken! Lyckan att se helt vilda koalor! En av dem var vaken, den klättrade i trädet och käkade glatt sina eucalyptusblad.

Sedan gjorde vi även en regnskogspromenad, väldigt vackert. Det sista stoppet, det jag sett fram emot mest var de 12 apostlarna. Detta är kända kalkstensformationer i havet, som verkligen hänför en. Tyvärr försvinner stenformationerna med tiden, bitar ramlar ner i vattnet. Man kan genom gamla foton se att formationerna var mycket större och fler för bara några år sedan. Det sägs att de 12 apostlarna inte kommer vara kvar i framtiden, känns verkligen kul att ha sett dem innan de försvinner.

Detta beskriver känslan efter skydive, ett frittfall ur ett flygplan. Man känner sig helt unstoppable!
Vi ville bara hoppa runt, dansa och skrika av glädje!

Blir tårögd när jag tittar på de här bilderna, för saknar verkligen min hund. Aldrig varit borta från honom såhär länge. Galet hur mycket han betyder för en. Vill bara krama om honom och gosa. Sötnosen.