Fattar verkligen varför Byron är så populärt!
Ett hippieland där allt är chill. Här kan alla vara precis som de är. Mycket färgglada vans, surfare och skatare här.
Vi har hittat en hel del underbara matställen, det kryllar av intressanta caféer som man vill testa. Lyckats hitta ett härligt veganskt café, där vi beställde massa gott för att försöka prova på så mycket så möjligt. I Byron kan man också njuta av Crepes, Gelato, Acaibowls, juicer och mycket annat.

Redan sista natten här i Byron Bay, tiden har gått så fort. Snart börjar en ny etapp då vi ska besöka storstäderna Melbourne och Sydney, ska bli spännande och vi har mycket att se fram emot där. Vi ska åka nattbuss i 13 timmar härifrån till Sydney, vilket kan bli lite jobbigt. Har så svårt att sova på bussarna, är så himla obekvämt.

Vårt mål för dagen var att vandra upp till Byron Bay Lighthouse, som man verkligen måste se om man är här! Vi såg fantastiska utsikter! Fyren låg högt upp på en klippa, längs vägen dit kom man till otroliga utkiksplatser som var helt magiska. Vid ett ställe såg vi nästan 360 grader runt med bara ett oändligt ljusblått hav. Skulle även finnas valar och delfiner här men lyckades inte upptäcka några tyvärr. Mitt på dagen vandrade vi tillbaks och gick då med våra trötta fötter i havet vid stranden. Sedan somnade vi på stranden av trötthet, något av det skönaste! Blev även bad i de galna vågorna vilket vi älskar.

Ja, Surfer's Paradise lever verkligen upp till sitt namn. Känns jobbigt att redan behöva åka härifrån, har fallit för den här fina platsen. Det är en blandning av en underbart lång strand, skyskrapor med fina hotell och massor med restauranger, cafeer och affärer. Jag hade velat ha mer tid här, så man kan hinna prova alla mysiga matställen. Vi har även lyckats pricka in att vara här när de har "Street Entertainment Festival", så det har alltid varit musik och roliga uppträdanden när man går i centrum. Jag har försökt så gott som möjligt att suga in allt platsen har att erbjuda de här dagarna. Har sprungit längs strandpromenaden på morgonen, tagit tidiga dopp i poolen och sena kvällspromenader för att försöka se så mycket som möjligt. Älskar atmosfären här!

Det vi har gjort mest här, är att legat på stranden, ätit gott och promenerat runt. Imorse var jag även uppe i en väldigt hög skyskrapa, Q1 Tower, där man får en fantastisk utsikt över hela kusten. Var väldigt häftigt och helt klart värt det.

Hade läst på att Brisbane hade en hel del streetart och häftiga graffitiväggar, så sista dagen begav vi oss ut för att leta. Denna knallrosa väggen blev helt klart en favorit! Solen bländade en och det var supervarmt, men var ändå väldigt kul att ta lite kort.

Brisbane är verkligen fullt av överraskningar! Finns små guldkorn lite överallt som vi har upptäckt när vi vandrat genom staden.
Otippat nog valde vi att gå på Art Museum, tyckte det verkade spännande och verkar vara en viktig del av staden. Det var verkligen intressant och väldigt fint. Det är sådan skillnad att självmant gå på museum istället för att tvingas dit av t.ex skola. Skönt att få gå i sin egen takt och gå till de konstverk som tilltalar en.

Brisbane är även känt för Street Art, på oftast lite gömda ställen kan man hitta häftiga graffiti väggar.

This is the place to eat Fish n chips

Vi stannade endast på detta lilla ställe i ca 2 dagar, var ganska spontant för var egentligen inte tänkt att vi skulle hit. Men Noosa är verkligen jättefint, härlig och lång strand med klart vatten. Vi spenderade en heldag på stranden, och hade så kul i dem galna vågorna. Det var nästan farligt, för vi tumlades runt ibland, men man lärde sig efter ett tag hur man skulle hantera vågorna. Efter tillräckligt med sol (för den dagen) blev det sen lunch. Nästan överallt i Noosa erbjöds det Fish N Chips, vilket jag varit sugen på ett tag. Det var supergott! Noosa har verkligen gulliga fik och lunchställen, med bra utsikt över havet.
På eftermiddagen blev det ett kort träningspass, med liten springtur samt övningar samtidigt som man njöt av månen som sken över havet (så vackert!). Till middag lagade vi sötpotatis och massa grönsaker, mums!

Vi hade otur med vårt boende i Noosa, var inte alls nöjda. Det var smutsigt kök och badrum, och hade konstiga roomates som blev utkastade. Vi spenderade därför så lite tid som möjligt på detta hostel.

Sista dagen här, checkade vi ut tidigt för att sedan ta oss till köpcentrumet för att sätta oss på ett fik. Vår buss skulle gå senare på eftermiddagen, så ville se en annan del av orten. Njöt av god frukost på ett café, och riktigt kaffe för en gångs skull! Sedan gick vi runt och kollade in lite småbutiker. Noosa var väldigt mysigt och värt att besöka.

Detta var vårt surfgäng! I Agnes Water fick vi vår första surfupplevelse, för innan det har det inte funnits surfstränder. Verkade därför smart att prova på här, så vi kanske har lite skills när vi kommer till Byron Bay och andra kända surftowns.
Det var även ovanligt billigt att lära sig surfa i Agnes Water, därför kändes det värt. Vår grupp var dock väldigt stor, men vi hade ca 3-4timmar på oss att öva vilket räckte. Att surfa är jobbigare än man tror, fysiskt jobbigt. Men surfskolan började med lite teori, och landträning så man skulle veta vad man skulle göra när vågen väl kom bakom en ute i vattnet. Just vår dag hade vi ganska stora vågor och inte så lugnt som vi hade hoppats på. Men ledarna hjälpte oss precis innan vågen vilket definitivt behövdes. Jag tror jag hade nybörjartur, för det gick bra de allra första gångerna, lyckades stå några gånger då. Men sen blev man så trött, det var kämpigt och samtidigt blev jag frustrerad över att det inte gick så bra som jag ville. Men var ändå kul, och riktigt häftigt att prova på! Efter denna dag var vi helt slut, och somnade på stranden vilket var väldigt skönt.

Vi förlängde vår vistelse i Agnes water, för det var väldigt fint väder och vi kände oss inte riktigt klara med stället. Visade sig sen också att det var surftävling och festival hela helgen, så vi spenderade mycket tid vid stranden och kollade på riktigt duktiga surfare. Vi var så imponerade av alla surfare, var även massa kids i 12-årsåldern som hade växt upp med surflivsstilen och var riktiga proffs.
Några kompisar vi träffade på Fraser, kom även till Agnes water, så vi hängde en hel del med dem. Så mysigt att laga middag tillsammans! Blev Tacos sista kvällen, var ett tag sen man ätit det, kändes riktigt svenskt!

Har precis kommit tillbaks från stranden. Tog på mig bikini och träningsshorts och sprang barfota ner till stranden. Joggade en bit längs stranden, sen stannade jag för att göra en del övningar. Det var så vackert på stranden så träningen kändes ännu lättare. Njuter verkligen av sånt här, träna vid havet på kvällen när solen håller på att gå ner. Efter det tog jag ett dopp i vågorna vilket var så härligt, sen sprang jag tillbaks till vårt hostel i bikini. Snart ska vi grilla massa gott här till middag!

Wow, hunnit med så mycket idag!

I eftermiddag hade vi bokat att åka till ett Kangaroo Sanctuary, vilket är ett reservat för kängurus. De är helt fria men kommer tillbaks dit av egen vilja. Det hela började med att mannen, Garry hittade en ensam och föräldralös känguru som han genast började ta hand om. Sedan dess, i tio år har Garry och hans fru ägnat sina liv åt att ta hand om föräldralösa kängurus. Denna Garry, var så fin och brydde sig så mycket om dessa djur. De gör allt för dem, de har verkligen ändrat sina liv för att kunna göra detta. Annars är kängurus i Australien inget älskat djur, därför är det många som skjuter/dödar dem. Den australienska regeringen vill även minska antalet kängurus, och de gillar därför inte detta reservatet. Han berättade verkligen så mycket intressant, rörande och fint.

När vi kom dit fick man mata dem med sötpotatis, kängurus är verkligen vegetarianer och äter endast gräs och potatis. De har egentligen blivit tama med tiden, och ville gärna vara nära en. Därför kunde man sitta bredvid och klia/klappa dem vilket var väldigt mysigt. Blev så rörd och tagen av denna stund och hela grejen, kommer aldrig glömma upplevelsen. De är sådana fina djur, som inte gör någon skada men ändå är det så synd om dem.

Efter detta var vi lite uppspelta, men åkte tillbaks till vårt hostel och hämtade lite vin och sedan åkte vi vidare för att hinna med solnedgången. Vi satt och njöt av den varma kvällen vid havet, så mysigt verkligen!