Hej på er! Ska sova nu men jag ska verkligen försöka blogga lite mer i veckan och berätta om min helg med mormor och morfar. Ha det toppen. Kramar från ett varmt Santa Barbara.

I torsdags hade jag turen att möta upp mormor och morfar i Santa Barbara för en lunch. Jag hade även sån tur att det fanns plats på bussen så jag kunde åka med de under helgen. Jag ringde till de olika hotellen och det var inga problem att bo i deras rum. Vårt första stopp blev den dansk inspirerade staden Solvang där vi tog en fika och kollade runt. Jag var ju där på springbreak men det var gött att få tag i ett wienerbröd den här gången. Sedan åkte vi till Santa Maria där vi spenderade första natten. Mormor hade med 2,5 kg svensk godis till mig & jag hade med en stor bag med kläder som hon ska ta med hem.

Fredagen började med en tur till Hearst Castle som är ett stort slott byggt uppe på en kulle som man fick ta buss till. Sen körde vi kustvägen till Big Sur, samma väg som vi körde på vår roadtrip på springbreak men det roliga var att vi körde aldrig så långt. Vi stannade vid den första bron som vi trodde var den man skulle stanna och fota men det förstod jag igår att vi hade inte sett allt. Så nu kan jag checka av Big Sur på riktigt. Efter Big Sur gjorde vi ett stopp i Carmel, en jättemysig & genuin småstad. Det var lite häftigt för där fanns inte en enda vanlig affär eller kedja utan allt var egna butiker. De som bor där har inte heller några adresser utan man döper sina hus själv.
Kvällen avslutades i Monterey där vi gick ut och åt på Chilis. Det blev en Bowl med revben och ris och till dessert en ljuvlig chokladkaka.

Idag började vi med en stor frukost i Monterey och sen gick bussen vidare mot Pebble Beach där vi kollade på golfbanor och vackra vyer. Nu har vi precis ätit frozen yoghurt i Gilroy & snart blir det efterlängtade San Francisco. Jag har sån tur så jag har fått en biljett till Alcatraz imorgon, tror inte man kan ha mer tur än jag har haft den här helgen!

Godmorgon på er allihopa!
Spring break veckan är i full gång och det är även jag. Vi kom hem från vår roadtrip igår kväll och då åkte vi direkt på beerpong turnering. Det var kul men vi var inte där så länge eftersom jag skulle ut på roadtrip nummer 2 idag och gick upp vid 6:30.
Just nu sitter jag på bussen påväg till samma hotell som vi var på häromdagen när vi skulle hämta bil, vi får hoppas på lite mer tur idag. Jag, min kompis Saga som jag spelar badminton ihop med och hennes roomie Linnea ska ut på vägarna till Big Sur. Det ligger längs kusten mellan Santa Barbara och San Fransisco så det blir nästan som att köra tillbaka. Jag vet inte riktigt vad man ska säga att det är men det ska vara ett väldigt vackert ställe som man passerar när man kör highway 1.. Sedan kanske vi tar något mer stopp på vägen, det får vi se under resans gång. Vi kommer hem sent ikväll också ska vi iväg igen imorgonbitti och då bär det av mot Yosemite som är en känd nationalpark lite längre in och högre upp i Kalifornien.
På torsdag ska samma trio plus Lovisa och hennes kompis Bella som kommer imorgon åka till nöjesfältet Six Flags.
Där har ni veckoplaneringen hittills, jag tänkte eventuellt hinna köpa en surfbräda innan helgen också. Vi får se hur det går med det!

Hoppas att ni har det bra allesammans!

Då var vi ute på vägen igen och för de riktiga roadtrippare som vi är så har vi ätit frukost i bilen. Vi köpte frukost från samma ställe som igår, det blev en smarrig bagel och en kaffe.

Tänkte berätta lite om vår dag i San Fransisco igår. Vi började med frukost, samma som idag som vi tog med oss och åt på Union Square. Sen gick vi mot China Town och ner till hamnen. Det tog sin lilla tid att gå ner till hamnen, det var inga dåliga backar att traska i. Det är häftigt hur högt upp man kunde komma och kolla ut över staden, riktigt imponerande faktiskt. När vi kom ner till hamnen fick vi en impuls och bestämde oss för att ta en 1 timmes båttur ut till golden gate & alcatraz. Det var jättekul att vi tog den så fick man åkt lite båt och se San Fransisco från en annan vinkel. Vi hade gärna besökt Alcatraz men biljetterna var slutsålda så det var lite synd men förhoppningsvis kommer man dit någon mer gång i livet. Efter båtturen och ett hundratal foton och selfies med den där himla bron så gick vi runt ute vid pier 39. Där åt vi deras berömda korv och glass. Efter några timmar i mysiga små shoppar och souvernibutiker ställde vi oss i kö för att åka cable car tillbaka till hotellet. Tror det tog ungefär 1 timme innan vi kom iväg men det var det värt, när man åkte nerför kändes det som att man åkte berg och dalbana.

Kvällen avslutades på en mysig italiensk restaurang som hade smakat ännu bättre med ett glas rött men det får vi ta igen hemma i Sverige.

San Fransisco ligger just nu högst upp på mina favoritstäder. Jag hoppas att vi ses snart igen! ❤️

Vårt första stopp igår blev nationalparken Pinaccle och det var verkligen hur fint som helst. Där stannade vi och åt pannkakor som vi hade med oss. Dock kunde vi inte riktigt slappna av för att lampan till bensinmätaren blinkade när vi körde till den krokiga nationalparken. Men det gick bra, vi fick rulla tillbaka från parken. Jag vet inte riktigt vad vi hade gjort om vi hade fått stopp ute i ingenstans utan täckning på mobilen!

Sen körde vi till Santa Cruz där det var totalt spring break kaos. Nere vid piren var allt enkelriktat och varenda parkeringsplats var full, vi åkte tre varv innan vi fick tag på en plats. Men det var verkligen värt det för det var otroligt fint nere vid piren och på stranden. Vi åt en lättare middag också köpte jag en t-shirt och vykort.

Nu ska jag hoppa in i duschen så berättar jag om dagen i San Fransisco imorgon. Pussar & kramar till alla er därhemma!

Då var vi äntligen påväg mot San Fransisco vilket man inte var 100% säker på imorse när vi gick upp. Det var nämligen så igår när vi skulle hämta bilen så åkte vi till tågstationen och ringde Hertz så att de skulle komma och hämta oss men ingen svarade, vi ringde flera gånger till flera olika Hertz men det hände ingenting. Då bestämde vi oss för att åka till ett hotell där de har uthyrning och chansa på att vår bil var där men gissa vad? De hade stängt tidigare för att det var helgdag igår och det stod det ingenting om i bekräftelsen. Efter att ha ringt och berättat vår historia och blivit vidarekopplade i 40 minuter insåg vi att vi inte skulle få någon bil och alla började tappa humöret. Så vi tog en taxi från hotellet till stan och köpte pizza innan alla höll på att bryta ihop. Pizzan var iallafall hur god som helst!
Ja förbannad kan man ju bli när det uppstår såna här situationer men det är inte så mycket att göra åt det, det var tur att vi inte bokade nåt hotell i San Fran igår. Vi ville ha bilen igår så att vi skulle kunna åka tidigt idag men så blev det inte.
Vi tröstade oss själva med lite shopping igår så då kändes allt lite bättre.

Vi åkte tillbaka till hotellet imorse och då var det en tafatt kille som skulle be om ursäkt och hålla på men det spelar ju ingen roll att han ber om ursäkt! Vi fick iallafall ett nummer som vi ska ringa och försöka få tillbaka någon ersättning för antal extra taxiresor och dagen igår som vi redan hade betalat för.

Men nu ska vi inte hänga mer läpp för det!
Puss & Kram ❤️

Idag fyllde Felicia 20 år och vi överraskade henne med lite ballonger och amerikanska pannkakor imorse. Sen tog vi bussen till Cloud Ten som är ett lekland med massa trampoliner. Så nu har vi fått leka av oss och skrämt lite ungar. Vi var verkligen de enda ungdomarna som var där men vi hade lika roligt ändå. Det som dock var lite tråkigt var att man fick nästan inte lov att hoppa tillsammans på någon trampolin, för det är ju jätteroligt att hoppa själv när alla står och tittar på? Men det var kul och en timme räckte gott och väl.

Nu håller jag och Felicia på och grillar hamburgare medan de andra förbereder den efterlängtade oreo tårtan. Sen ska vi ha lite födelsedagsfirande hos oss med lite mer folk så den här dagen har & kommer bli jättebra.
Ni ska få en tjuvtitt på tårtan sen när den är klar.

Puss & Kram

Hur fint är det inte att se det här varje morgon? Det här är vår skolgård med den absolut bästa utsikten!

Godnatt 🌛

Hej på er!

Jag har haft en jättebra dag som började på Santa Barbara Zoo där min PR lärare bjöd in oss i klassen som en present nu efter att Midterm är avklarat. Vi blev bara tre stycken men det var väldigt mysigt och det var roligt att vår lärare gav oss en egen guidad tur. Hon arbetar som PR ansvarig på Zoo:t så därför hamnade vi där. Det var ett väldigt fint Zoo med många annorlunda djur jämfört med hemma. Efter Zoo:t åkte jag hem och sen åkte jag & mina roomies ner till Antioch som är ett universitet nere i stan. Där var det International Food Day så de bjöd på mat från massa olika länder, det var supergott.

Efter massa god mat gick vi och handlade inför imorgon och jag handlade typ för resten av terminen kändes det som. Förmodligen räcker det nog ungefär bara i en vecka men iallafall. Imorgon fyller vår roomie Felicia 20 år så då ska vi åka till ett lekland här i Santa Barbara och sen på kvällen ska vi grilla. Ni ska få veta mer om leklandet imorgon.

Stora bamsekramar! Jag börjar sakna er & Sverige allt mer. Det är tur att vi ses snart! ❤️❤️