Hverdag, Mat, Trening

Er det en ting jeg ikke kan leve uten så er det avokado, og jeg elsker å spise det sammen med pasta. Min favorittrett er så enkel som ricotta og spinat tortelloni, avokado, chiafrø, sitron og salt. Veldig enkelt, kjapt og supergodt. Perfekt til etter trening. Det er så utrolig fint å kunne spise god mat med god samvittighet og denne middagen har jeg planlagt siden i går.

Ellers i dag har jeg prøvd å være litt mer aktiv igjen, og startet med å teste ut min nye DVD stream fra Body by Simone. Jeg valgte den 52 minutter lange Dance Cardio videoen, og klarte meg gjennom 30 minutter. Jeg var ganske støl fra i går og jeg har ikke gjort skikkelig intensiv cardio på lenge. Allikevel er jeg stolt over de 30 minuttene og satser på å klare hele neste gang. Snart skal jeg en liten tur på kjøpesenteret og se etter noe nye sko (og kanskje noe annet) før jeg reiser på treningssenteret igjen. I dag er det nemlig mandag, og mandag betyr dansekurs. Kurset varer i én time, og det gir meg en total treningstid på én time og 30 minutter i dag og da skal man ikke klage. Jeg har jo også tatt en gåtur til butikken.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Likes

Comments

I helgen var jeg en tur i Oslo for å besøke kusinen min, og det var kjempehyggelig. Et avbrekk fra hverdagen kan være godt en gang i blant, og en natt i Oslo gjorde meg absolutt godt. Fredag slappet vi mest av med tacokveld og the Voice, mens vi brukte mesteparten av lørdag på å gå rundt i nærområdet inkludert lunsj og litt shopping. Jeg er veldig glad jeg tok turen og endte opp med over 19 000 skritt på lørdagen. Jeg føler meg alltid mye bedre når jeg har aktive dagen for det gir meg så mye energi og glede. Nå skal jeg straks på treningssenteret med mamma for å fortsette den gode vanen.

Likes

Comments

Trening

Endelig har jeg fått kjøpt meg mitt eget Yoga Wheel. Mitt er fra Abilica da jeg ikke hadde muligheten til å kjøpe det originale Dharma Yoga Wheel merket i Norge, men de skal være ganske like. Et Yoga Wheel brukes i yoga til både modifikasjon og fordypning i posisjoner og passer for både nybegynnere og mer avanserte yogis. Hovedgrunnen til at jeg har ønsket meg et er for å forbedre fleksibiliteten min og for å modifisere posisjoner jeg ikke klarer helt enda. Jeg har ikke drevet med yoga så veldig lenge og både styrken og fleksibiliteten min har en lang vei å gå. Jeg vil forresten anbefale en super app til alle som ønsker å starte med yoga, det er Yoga Studio og passer for alle level fra nybegynner til ekspert. Den har ferdige sekvenser med forskjellige fokus (15-60 min) samt muligheten til å sette sammen egenlagde sekvenser med over 200 forskjellige poseringer å velge mellom. Etter hvert som jeg får prøvd det ut litt bedre kommer det selvfølgelig flere bilder, og jeg gleder meg til å ta det mer i bruk. I dag reiser jeg til Oslo hvor jeg skal bli til lørdag kveld for å besøke min kusine. Det blir kjempekoselig og forhåpentligvis gir det meg litt tid til å slappe av og innhente litt positiv energi. Oppdaterer mer senere.

Bilde lånt fra Dharma Yoga Wheel

Likes

Comments

Vektnedgang

Det er uke 39, og det er første uke av mine 12 første uker i forandring. Disse ukene handler 100% om hardt arbeid og dedikasjon for å feile er ikke et alternativ denne gangen. I går var det første dagen på et dansekurs jeg har meldt meg på. Det skal gå over 10 uker, og varer i ca en time. Det kommer til å være mandagstreningen min fremover. Jeg liker å danse og jeg vil gjerne ha det som en selvfølge i hverdagen min fremover, derfor har jeg også valgt å satse på "BBS Signature Classes" for resten av ukas treningsøkter. Maten holder jeg enkel med kylling, fisk, grønnsaker og frukt. Min store svakhet har alltid vært godteri og snacks, men de siste årene har det også blitt mye take away. Nå er det ingen flere utskeielser, jeg vil kose meg med sunn mat som gjør at jeg føler meg bra. Veggisburgere fulle med protein og grønnsaker, det er mat.

I løpet av disse 12 ukene skal jeg måle fremgangen min på alle måter; vekt, bilder, målinger. Jeg trenger å se resultater, og jeg trenger å føle at det ikke er umulig for meg å få til. Dette handler ikke om å få kroppen jeg ønsker meg, det handler om å få den livsstilen som gjør meg lykkelig, føle meg komfortabel i egen kropp, være sunn så jeg kan ha god livskvalitet og styrke kroppen min så jeg slipper å slite med smerter jeg ofte har grunnet manglende styrke. Bloggen skal holde motivasjonen min oppe og her skal jeg skrive ned hver dags oppturer og nedturer både med trening og mat.

Likes

Comments

Vektnedgang

Det er på tide å ta tilbake makten; Ta kontroll over egen kropp, eget liv og egen helse. Å gå ned i vekt er ingen enkel sak, da ville alle gjort det og vært suksessfulle. Jeg har all kunnskap og ressurser jeg trenger, det eneste som har manglet er viljestyrken. Å ha en utdannelse innen ernæring og føle at man feiler som menneske fordi man ikke klarer å ha det perfekte kostholdet har dratt meg lengre og lengre ned i en vond spiral med mat som trøst. Binge eating er faktisk veldig vanlig blant ernæringsstudenter. Godteri, snacks og take away ble en del av hverdagen min, og det er ikke sånn det skal være. Jeg er i dag 15 kg tyngre enn min laveste vekt (i voksen alder), men det er verdt å nevne at jeg den gang ikke levde et sunt liv. Jeg spiste nesten ingenting og hadde såvidt begynt å gjøre litt cardio, men jeg hadde ingen muskler eller fitness bakgrunn. De 15 kiloene jeg la på meg da jeg startet på studiene var en mellomting mellom kjærestekilo og studentkilo som jeg kaller de. Jeg har alltid blitt lett utslitt og som student hadde jeg verken overskudd til oppvask eller matlaging, da ble take away løsningen og med tanke på hvor billige take away var i Australia var ikke prisen noe problem. Samtidig er det lett å finne unnskyldninger når man er to, for hvis den ene knekker så knekker ofte den andre. Sånn var det for oss. Jeg er oppvokst med litt godteri på lørdager og take away nesten aldri, så når dette ble en del av hverdagen er det hardt å gå tilbake.

Nå sier jeg nei. Nei til meg selv og denne usunne livsstilen. Jeg har heldigvis ikke bare lagt på meg fett, men økt fitness nivået mitt og muskelmassen. Dette gjør det enklere å inkludere trening i livsstilen som en del av hverdagen, og ikke bare når jeg er "flink". Maten er det vanskeligste, men nå er det slutt på "unntak" som godteri, snacks, take away og kaloririke måltider. Nå er det sunn, ren mat laget av gode råvarer som gjelder og hvis dagene blir tunge og energien på bånn så finnes det ferdige fjordlandretter med passe mengde kalorier og sunne råvarer. Frukt og bær er min nye bestevenn og jeg skal oppdatere denne bloggen jevnlig for å klare dette. For å holde motivasjonen oppe og for å vise meg selv at jeg kan gjøre dette. Først og fremst skal jeg se hvor langt jeg kommer på 12 uker, og så håper jeg at vanene har forbedret seg litt gjennom disse ukene, men det ender ikke der.

Likes

Comments

For å gå ned i vekt er det ikke akkurat en hemmelighet at man må ofre enkelte ting. Kaloririke matvarer er grunnen til at vi ofte konsumerer flere kalorier enn vi forbrenner og dermed går opp i vekt, og for å gå ned i vekt må man spise færre kalorier enn man forbrenner. Nedkutt av kalorier er derfor den enkleste måten å ha kontroll over vekt hvis man vil ned noen kilo. Samtidig skal man også leve litt mens man går ned, og derfor er jeg en stor tilhenger av sunne alternativer. For eksempel er pizza ekstremt kaloririk grunnet bunnen samt store mengder ost i tillegg til topping og evt saus man har over. Her har jeg gjort om retten til en sunnere versjon hvor bunnen er miniwraps, saus og ost er erstattet av en avokadopesto og topping er så enkel som noen spinatblad, cherry tomater, pinjekjerner og basilikumblader. Smaker det tradisjonell "cheesy" pizza, nei. Er det et supergodt alternativ, absolutt! Jeg anbefaler virkelig å sjekke ut denne videoen av Simply Quinoa for denne kjempegode pestoen jeg har brukt som også kan brukes til toast, pasta, dip, burgere eller andre ting.

Likes

Comments

Helse

Les en bok ~ Hør på musikk ~ Gå en tur ~ Gjør yoga ~ Lag mat ~ Spis frukt ~ Se en film ~ Gå på treningssenteret ~ Ta opp en ny hobby ~ Gjør håndarbeid ~ Ring en venn ~ Vær kreativ ~ Okkuper deg med noe annet enn negative tanker ~

Vi har alle dager, situasjoner eller mennesker som skaper negative tanker og følelser, men det viktigste er å ikke drukne seg selv i depressive tanker og atferder. Hold deg unna rus som forsterker følelsene, og okkuper heller tankene med koselige gjøremål og positive venner. Det er viktig å ta vare på seg selv, både i gode og dårlige situasjoner.

Photo by Jad Limcaco on Unsplash

Likes

Comments

Hverdag

Endelig annonserte Apple de nye iPhone modellene for 2017, og endelig kan jeg kjøpe meg ny mobil. Jeg har hatt iPhone 5 i snart fem år, så nå går jeg hele veien og oppgraderer til en iPhone X. Originalt vurderte jeg å kjøpe iPhone 7 Plus, men etter annonseringen føler jeg at å ikke kjøpe "X" blir som å kjøpe en avleggs modell. Ja, den nye mobilen er sinnsykt dyr, men akkurat nå er jeg i en periode i livet hvor jeg har råd og da er det greit. Har du lyst har du lov liksom. Jeg gleder meg utrolig mye til å få en mobil med bedre kamera, nye funksjoner og 4k videoopptak. Jeg elsker å dokumentere trening, og speilrefleksen er ikke akkurat den beste treningskameraten.

Skal du ha en av de nye iPhonene?

Likes

Comments

Mat

Miso suppe/ Nudelsuppe er en av mine favoritter. Den kan gjøres på så mange måter, og denne versjonen lagde jeg når verken tofu eller asiatiske grønnsaker var å finne. Suppen består veldig enkelt av en miso base, kål (isteden for asiatiske grønsaker), udon nudler (tykke hvetenudler), vårløk, aromasopp (isteden for tofu) og sesamfrø. Det fine med supper er at man kan alltid tilpasse de utifra hva man allerede har i kjøleskapet. Denne suppen er både vegansk og allergivennlig. Perfekt for lunsj nå som tiden blir mørkere og været kaldere.

Likes

Comments