I fredags efter jobbet körde Felicia oss till flygplatsen i Malaga, flygresan till Madrid tog bar 50 minuter. Vi tog en taxi och åkte direkt till hotellet som låg precis vid torget Puerta del Sol, checkade in, tittade på ett avsnitt av The Blacklist och somnade.

Lördagen började med hotellfrukost, bästa med hotellfrukost här i Spanien är nybakat churros och nutella. Sedan var det dags att utforska Madrid. Vi började att promenera mot Plaza Mayor - förr i tiden gjorde man avrättningar här och då sålde dem som bodde runt torget biljetter till folk för att få stå på deras balkong och bevittna allt.

Vi promenerade sedan vidare till Palacio Real de Madrid som är ett av Europas störta kungliga slott, men som numera endast används för bl.a. galafester, utlämnande av utmärkelser och luncher.

Vi fortsatte sedan promenaden bort till Temple of Debod som är ett av de mest ovanligaste och äldsta monumentet i Madrid. Det är ett tempel som är över 2200 år gammal och var en gåva från Egypten och tillägnat gudarna Amon och Isis.

Nästa stopp blev Teleferico de Madrid. Här hoppade vi in i en gondol som tog oss över vägar och hustaken upp till en stor park. Vi köpte varsin kaffe, delade på en muffins och njöt i solen en stund innan vi åkte tillbaka ner. Nu var det slut på dagen sightseeing och promenerade bort mod Madrids största shoppinggata Via Real. Vi besökte bl.a Primark som är på fem våningar och bland ett av dem största.

På kvällen var det dags för det stora Madrid derbyt, Atlético Madrid - Real Madrid på Wanda Metropolitano. Tyvärr bestämde vi oss för sent med att boka en resa till Madrid och det var en ren slump att det blev just denna helgen så alla biljetter var redan slutsålda. Vi bestämde oss ändå för att ta tunnelbanan till arenan för att titta om vi kunde få tag på några biljetter. Allt var slutsålt, det var en som sålde svart till ett pris på 1400€ och det tyckte vi var lite mycket. Istället tog vi tunnelbanan in till stan istället, satte oss i en bar och åt middag framför matchen. Tur att vi inte köpte svindyra biljetter för det var inte en jätterolig match.

Lördag - vi sov ut, åt frukost, gjorde iordning oss och promenerade mot Real Jardín Botánico de Madrid som skall vara en väldigt fin och sig park, men när vi kom fram var det kö och det visade sig också att det kostande pengar för att gå in. Vi var inte så sugna på detta så vi promenerade vidare till Parque de el Retiro. Här var det fullt pådrag. Allt från tennis, yoga, gympa till folk som sjöng och spelade musik. Vi promenerade bort till den lilla dammen där man kunde hyra sig en båt och ro runt i. Efter en stund bestämde vi oss dock för att ta tunnelbanan upp till Santiago Bernabeu för att gå en guidad tur inne på arenan.

Vi fick se planen från högsta platsen till längst ner vid avbytarbåsen, omklädningsrummen, pressrummet, ett museum där dem samlat massor med fakta, deras priser och gamla spelares tröjor och skor. Efter visningen så tog vi tunnelbanan in till Via Real igen för att hitta ett ställe för lunch. Vi gick av en slump förbi ett ställe där dem gjorde vedungsbakade pizzor - otroligt goda pizzor. Vi beställde in två olika och delade på. Sedan blev det en sväng till med lite shopping och kvällen avslutade vi på en asiatisk restaurang i närheten av vårt hotell.

Måndag och sista dagen - utan några speciella planer. Vi strosade mest runt hela dagen. Gick förbi Parque de el Retiro igen, strosade runt på olika små gator, shoppade lite till, hittade en salladsbar där man gjorde sin sallad själv, tog en lång fika på och sedan hoppade vi in i taxin mot flygplatsen. En fin helg i Madrid - skönt att komma ifrån Nerja och att ha lite semester.

Rasmus hittade hit igen och bodde hos oss i en vecka - en del restaurangbesök, strandhäng, tacos, fotboll, grillkväll på Felicias takterrass och kortspel. En fin vecka.
Afterwork med några kollegor i Frigiliana. Vi provade en ny restaurang - CHICA. Jag beställde in en köttgryta med rostade potatisar till, otroligt gott.
I lördags tog jag och Andreas moppen till Torrox Costa, en promenad längs strandpromenaden och lunch på en sportbar för att titta på United. Vinst för United och faktiskt väldigt god lunch. Sedan åkte vi upp mot Torrox Puebla för att titta på torget där dem har hängt upp massor av paraplyer för att få lite skugga mot solen. Dock var himlen täckt av moln när vi kom dit.
När Andreas fyllde år köpte jag biljetter till en La Liga match, Malaga - Celta Vigo (John Guidettis lag). Precis efter jag köpt biljetterna får jag reda på att John Guidetti skadat sig och kommer vara borta några månader. Som tur var kom han tillbaka snabbare än vad man trodde och var spelklar innan denna matchen. Vi åkte in till Malaga tillsammans med Felicia & Kristina som också köpt varsin biljett till matchen på eftermiddagen för att äta middag tillsamman innan matchen. Malagas arena tar ca 30.000 åskådare. En mindre och intimare arena, vilket gjorde att stämningen blev riktigt bra. Det är mycket känslor i fotboll här i Spanien & alla engagerar sig. I Sverige är det öl, popcorn & en korv med bröd i halvlek som gäller - här i Spanien käkar man pippas (fågelfrön) och sedan en baguette med serrano skinka i halvlek. Vart man än tittade så åt alla detta. Guidetti fick tyvärr inte starta utan kom in i 84 minuten när Malaga precis tagit ledningen med 2-1 genom en straff. Malaga vann sin första match för säsongen och ligger nu inte längre sist i tabellen.

Idag var det röd dag här i Nerja, tydligen bara lokalt och inte i övriga Spanien. Andreas skulle egentligen haft två visningar, men visningen på eftermiddagen blev istället så igår när vi körde lite after work på Cochrans bestämde vi oss för att ta bilen till Granada och strosa runt lite. Det ligger öster om Nerja och tar ungefär en timma att åka.

Vi åkte vid halv tolv efter Andreas visning och när vi kom fram letade vi upp direkt upp en parkering så nära gamla stan som möjligt och sedan en restaurang för att äta lunch. Vi strosade sedan runt ett par timmar i gamla stan, tittade på alla fina byggnader och gick i små gränder. Vi gick förbi Cathedral de Granada som byggdes på 1500-talet, sjukt stor och svårt att få med på bild.

Vi bestämde oss sedan för att ta bilen upp till Alhambra och titta när vi ändå var här. Alhambra är ett stort borg- och palatsområde i Granada med utsikt över staden. Man behövde köpa biljetter för att gå in på själva området, men vi nöjde oss med att titta utanför och ta en kopp kaffe på en restaurang utanför. PÅ hemvägen stannade vi till på Nevada Shopping som ligger precis utanför Granda. Shoppingcentret har över 350 butiker, är det störta i Andalusien och bland dem största i Spanien. Vi hade behövt en hel dag här för att hinna med allt, men vi hann med dem butikerna vi verkligen ville besöka och alla fick med sin minst en påse hem. Vi avslutade dagen med middag på en restaurang inne i shoppingcentret innan bilen rullade hem till Nerja för att titta på paraden som gick genom staden från balkongen.

För några veckor sedan bad vår chef Malin alla på kontoret att boka upp 8 oktober för en överraskning. I torsdags på mötet avslöjade hon att vi skulle samlas kl 12, packa ner solskyddsfaktor och bikini. Sedan skulle vi åka mot La Herradura. Då förstod vi att vi skulle ut med en båt. Hon hade bjudit med alla på kontoret + familjer så vi blev så många att vi behöve ta två båtar.

En mycket härlig dag, man kan inte tro att det är åttonde oktober och inte mitt i sommaren. Under dagen har vi solat längst fram i båten, paddlat kajak, snorklat, åkt ring efter en mindre båt, paddlat padelboard, badat och även åkt in med den lilla båten in i en liten grotta. Jag var lite nervös innan hur jag skulle klara min sjösjuka, jag trodde att det skulle gå bra eftersom att det inte blåste någonting ute, men så fort vi kom ut ur hamnen kände jag att det börja komma, så otroligt tråkigt. På hemvägen lyckades jag dock somna och sov hela vägen tills vi var inne i hamnen igen. Ett bra avslut på denna helgen, nu är vi laddade för nästa arbetsvecka som bara består av 3 arbetasdagar då det bla är Spaniens Nationaldag och festival i Nerja hela veckan.

Idag efter Andreas visning hoppade vi in i bilen och rullade söder ut, denna gången tillsammans med Felicia, Kristina och hennes mamma. Dagens roadtrip gick till Gibraltar, som tillhör Storbritannien och hälsade på Europas ända vilda apor, det finns ca 200st apor på ön och dom lever i 6 olika familjer. För att komma från Spanien till Gibraltar så är man tvungen att gå/åka rakt över landningsbanan till Gibraltars flygplats då landningsbanan sträcker sig tvärs över hela ön och är va 2km lång, men bara några hundra meter bred. 20 mil är det ner från Nerja och det tog lite mer än två timmar till vi var framme vid gränsen - vi fick dock stå i kö 20-30 minuter vid gränser för att komma in i Gibraltar. När vi visat upp våra pass både för polisen i Spanien och i Gibraltar letade vi upp en parkering och sedan åt vi lunch.

Sedan var det dags för att stå i kö igen, denna gången till gondolen upp till toppen av berget. Vi stod i kön en timma och betalade 20€ för att kunna åka både upp och ner. 426m upp och sex minuter senare så var vi uppe på klippan och fick se en fantastisk utsikt där vi hade medelhavet på ena sidan och atlanten på andra sidan. Vi strosade runt uppe på toppen, tittade på alla apor, på utsikten, fikade och sedan tog vi gondelen ner och körde hemåt mot Nerja igen. En mycket fin dag tillsammans med fina vänner!

Direkt när vi vaknade idag gick vi ner och åt frukost på hotellet, packade ihop våra saker, checkade ut och lämnade Sevilla. Dagens första stopp blev Ronda - ca 13 mil från Sevilla.

Efter att ha hittat en parkering gick vi mot Bullring of the Royal Calvalry. Detta är den äldsta tjurfäktningsarenan i Spanien och byggdes 1785, arkitekten som designade denna designade även den kända bron här i Ronda. Vi gick omkring inne på själva arenan och blickade upp mot läktarna. Inne i gångarna fanns museum där man kunde gevär & kläder som användes förr. Idag används arena till konserter här i staden.

Sedan gick vi vidare till en stor turistattraktion här i Ronda, bron Puente Nuevo. 1751 tog dem beslutet att bygga denna bro, men bygget slutfördes först år 1793. Bron är imponerande 120 meter hög och har en otrolig häftig utsikt. Sedan gick vi vidare och satte oss på en uteservering för att äta lunch innan vi åkte vidare till nästa stopp.

Nästa stopp låg bara 22km bort, Júzcar. När filmen Smurfarna 3D skulle spelas in så målades hela den vita byn blå, inkluderat kyrkan, kyrkogården, hotellet, torget, och barerna. Färgsättningen gav tolv arbetslösa bybor arbete under tre veckor och 4.000 liter målarfärg gick åt. Det var fräckt att se en hel by som var smurfblå, men den kändes lite övergiven. Vi hittade ett cafe som hade öppet, tog en kaffe och åkte sedan vidare hem mot Nerja. En fin helg med min bästa vän.

I torsdags efter jobbet hämtade vi ut en hyrbil och styrde mot Sevilla för en långhelg där. Det tog oss nästan tre timmar med bilen. Jag hade tryckt in hotellet på google maps och Andreas körde. Det var kolsvart ute, mycket bilar, en ny stad och dem smalaste gränderna jag har sett. Såklart hade jag skrivit in fel hotellet på google maps, jag hade sparat ett hotell som vi tänk boka först. Som ligger mitt i smeten. Det var tur att vi inte hade en större bil, då hade vi aldrig kommit ut från dem smala gränderna google maps visade oss. Andreas var inte så glad på mig då, svetten rann. Ingen bra början. Till slut kom vi fram till vårt hotellet som är jättefint och har väldigt trevlig personal, Hotel Melia Lebreros.

Fredag: Vi vaknade av oss själva strax efter nio, gick ner och åt hotellets frukost som var riktigt bra och dyr! Sedan begav vi oss ut på stan och mot centrum. Första stoppet blev Metropol Parasol.

Vi promenerade sedan vidare ner mot Katedralen i Sevilla, via Barrio Santa Cruz. Det var lång kö för att komma in i Katedralen och vi övervägde länge om vi skulle ställa oss i den långa kön i stekande sol för att komma in. Till slut bestämde vi oss för att göra det för att kunna gå upp i La Giralda. Ett klocktorn med fantastisk utsikt över Sevilla.. Klocktornet är byggt med 34 ramper stället för trappor upp, 98m - bara för att man skulle kunna rida upp till toppen med hästar förr i tiden.

Efteråt var det dags för lunch och vi promenerade bort mot Torre del Oro och över bron Puente Sal Telmo. Vi hittade en restaurang som serverade Paella precis vid Canal de Alfonso. Det var skönt att sitta ner och vila lite i skuggan. Vi bestämde oss sedan för att gå upp mot shoppinggatorna för att shoppa lite innan vi åkte tillbaka med en taxi till hotellet.

Lördag: Idag sov vi ut ordentligt och tog det lugnt på rummet innan vi begav oss iväg. Vi köpte med oss lite picknick och gick mot Maria Luisa Parken för att äta vår frukost där.

I anslutning till parken låg även Plaza Espana som var riktigt fint. Här satte vi oss först bara på en bänk och tittade på allt folk som gick runt. Man kunde även hyra en liten båt här och ro runt i - riktigt underhållande att se när folk inte förstod hur man rodde.

Dagens sista stopp blev Alcázar parken som vi hade stora problem med att hitta ingången till. Till slut såg vi en väldigt lång kö och förstod att det var här man gick in. Vi hörde en person som sa att det var ungefär en timmas kö, Som tur var gick det väldigt fort och vi var inne i parken efter 20 minuters kö. Här strosade vi runt och tittade på olika platser som Game of Thrones är inspelat på. Det är från säsong fem när Myrcella (Cerseis dotter) blir skickad till Dorne. Runt fyra kände vi oss klara och trötta i benen så då bestämde vi oss för att ta en taxi till hotellet och slappa vid poolen tills solen gick ner. Ikväll har vi vart och käkat på en restaurang i närheten av hotellet och imorgon åker vi mot Nerja igen, men några stopp på vägen är planerade.

Igår efter jobbet gick jag, Andreas, Felicia & Kristina hem fort och bytte om, hämtade en filt och gick ner till Burriana stranden. Där slappade vi hela kvällen, köpte thaimat, sjöng, dansade, skrattade både med och åt varandra, såg solen gå ner bakom bergen i väst och sedan en knallorange måne gå upp bakom bergen i öst. En underbar kväll med fina vänner.

Idag klockan nio möttes samma gäng som igårkväll upp utanför vår lägenhet, vi gick till Mercadona och köpte vatten, melon, riskakor och banan. Sedan började vi vår hike i Rio Chillar, en flod som rinner uppe bland nationalparkerna. I början hoppade vi bland stenarna och gick längst med sidan för att slippa bli blöta, men till slut gav vi upp och insåg att vi aldrig kommer kunna gå här utan att bli blöta. Vattnet gick upp till knäna när det var som högst och det var lite strömt ibland.

En och en halv timma gick vi och sedan kom vi upp till ett litet vattenfall och en pool där man kunde bada i och svalka sig. Vattnet här var svinkallt, men skönt att få kyla ner sig efter vandringen upp. Det var så otroligt vackert hela vägen upp. Vi åt vår picknick och bara satt och njöt någon timma innan vi bestämde oss för att gå tillbaka igen. två mil & några timmar senare var vi tillbaka i Nerja, vi stannade på en restaurang för att äta lunch och sedan kämpade vi sista vägen hem. En dusch och sedan somnade jag i sängen. Vid tio köpte vi med oss Indiskt och haltade oss bort till Felicia där kvällen fick avslutas på hennes balkong. Imorgon blir det en heldag på stranden!

Nu var det ett tag sedan jag skrev, Andreas åkte till Sverige för semester i 2 veckor i början av augusti. Väldigt tomt och konstigt att vara här utan honom när vi nästan gör allt tillsammans nuförtiden. Fortfarande över 30 grader, strålande sol och väldigt kvavt ute gör att det blir olidligt att sova - tills jag kom på idén att flytta ut gästsängen till vardagsrummet där vi har en AC. Så mitt i natten när jag inte kunde sova började jag möblera om i hela lägenheten, och sedan dess har jag inte haft några problem att sova längre. Väldigt skönt.

Förra helgen tog jag, Felicia och Malin bilen upp till Los Alcázares som ligger strax utanför Torrevieja. Gabriella på Skandiamäklarna i Torrevieja hade 30-årsfest på stranden. Hon hade verkligen gjort det fint. Först bjöds det på bubbel och tapas. Senare under kvällen blev det grillat och drinkar innan vi drog vidare till ett uteställe. När klockan var strax efter 04:00 bestämde vi oss för att försöka få tag i en taxi och åka tillbaka till hotellet för lite sömn innan bilen rullade tillbaka hem till Nerja igen. Ett väldigt roligt dygn med mycket skratt, lite sömn och en jobbig bilresa hem.

I Tisdags mötte gänget i Nerja upp Alejandro i Torre del Mar för att gå ut och äta. Egentligen skulle vi åkt in till Malaga och ätit på en restaurang där hans vän jobbar, men tyvärr var den stängd på tisdagar. Så vi tänkte att det kunde vara kul att åka till Torre del Mar där Alejandro bor och han kunde ta med oss till en restaurang där. Vi gick till en restaurang som heter Mi Mundo, vi beställde in flera olika rätter och delade på allt - så otroligt gott allting. Glömde dock av att ta lite bilder, men här kommer en bild på minihamburgarna vi beställde in.

Denna helgen har det vart Tres Culturas i Frigiliana så i torsdags tog vi bussen dit för att gå en tapasrunda. Det fanns två olika tapasrundor med 10 stopp på varje. Klarade man en tapasrunda så fick man en t-shirt, inga problem för oss. Man fick en karta där man kunde se vart dom olika stoppen var, vad restaurangen hette och vad som serverades - sedan betalade man 2€ på varje ställe för en dricka och en tapas. Det var massor med folk, många matstånd, lite karuseller för barnen och små marknadstånd med olika saker som såldes. Kvällen avslutades sedan med en helt otrolig fyverkerishow med musik till.

I onsdags var jag och Felicia och tränade med Nerjas damlag, i våras spelade vi med Torrox damlag men dem har tyvärr ingen tränare längre så då skall nästan hela laget börja träna med Nerja istället. Det var sjukt varmt, men väldigt roligt att snöra på sig fotbollsskorna och röra på sig med en boll igen. Riktigt skönt att kunna gå till träningen också och slippa åka buss till Torrox och sedan be någon hämta oss med bilen sista biten. I fredags spelade vi dock en inomhuscup med Torrox, det var absolut ingen luft i hallen och vi var endast en avbytare. Det skulle egentligen vart lite fler lag, men till slut var vi bara 3 lag. Första matchen vann vi med 12-0 och jag fick tryggt dit två mål. Andra matchen blev som en final då dem också vunnit den första matchen. Vi låg under i halvlek med 1-0, men vände sedan i andra halvlek och vann med 2-1 efter att jag gjort båda målen. Så vi fick åka hem med guldbucklan!

Igår hyrde jag, Andreas och Felicia en bil och åkte ner till aqualand i Torremolinos. Vi var där strax innan det öppnade kl 11 och stannade i sju timmar. Vi trodde alla tre att det skulle vara större men de kvar en väldigt rolig dag och flera åkattraktioner var väldigt roliga. Andreas var dock den enda av oss som vågade åka alla - jag fegade ut på fritt fall. När vi kände oss klara bytte vi om och tog bilen ner till strandpromenaden för att strosa runt lite och äta middag.

Idag sov jag först bort halva dagen, sedan fick Andreas med mig ut på en promenad. Vi stannade på Playa y Sol för att äta lunch - Nerjas bästa sallad. Efteråt gick vi vidare Supersol som är en av två matbutiker som har öppet här i Nerja och till sist blev det lite små nödvändigheter på China Home som är ungefär som ÖoB. Väl hemma igen blev det storstädning, lite hemmaträning och tacos till middag. Imorgon skall det tydligen dra in ett riktigt oväder här som skall hålla i sig tills på torsdag. Tror det kan bli skönt med lite regn så det inte behöver vara lika kvavt, men man har blivit rejält bortskämd med detta härliga väder nu.

I en hel vecka har jag fått ha min fina familj här och visat runt dem i staden vi bor i nu. Tänk att vi har bott här i över 6 månader nu, det har gått galet fort. Nu har hela gänget lämnat och på söndag lämnar även Andreas för Sverige och semester i 2 veckor. Kommer bli tomt här hemma då. Här kommer lite vad vi har hunnit med under veckan.

Hängt på Europa Balkongen i solnedgången, tagit mängder av foton och njutit av den fina utsikten. Kommer nog aldrig tröttna på denna utsikten.

Mormor & c/o hyrde ett radhus strax ovanför Burriana stranden så vi badade i deras pool en del, kört tävlingar, kastat boll och dykt efter en frisbee. En kväll handlade vi hem massa mat och gjorde riktigt god tapas som vi åt ute på deras terrass.

Ewe anslöt sig på Söndagen och då hade jag bokat bord på en av våra favoritrestauranger, Garden uppe i byn Frigiliana. ca 5km från Nerja. Eftersom att det var söndag så går det inga bussar utan vi ringde efter taxi. Lättare sagt än gjort, här har vi Spanien i ett nötskal. Eftersom att vi var 13 stycken behövde vi 4 taxibilar. Nästan två timmar senare än vad vi beställd taxin var alla framme och vi kunde sätta oss till bords. Alla var iallafall väldigt nöjda med både maten och den fina utsikten.

Dem har hängt vid stranden varje dag och vi har anslutit dem dagarna vi vart lediga från jobbet och på kvällarna har vi tagit med dem till våra favoritställen, paella på stranden till lunch, middag på en otroligt god köttrestaurang som hade stenkoll på vilket vin jag och Andreas brukar beställa in när vi är där, pizza på en italiensk restaurang, tapas på en kubansk restaurang, drinkar på terasser med utsikt över havet och på taket.