Dag 24, torsdagen den 26 januari. Klockan ringde klockan 9 för att inta frukosten här på hotellet. Vi äter alltid rostbröd med stekt ägg på, pannkakor och sylt, yoghurt med ananas, melon och flingor i, juice, omelett, banan, melon... Ja, det finns allt möjligt gott på buffén. Tråkigt nog så tröttnar man ju efter ett par dagar men det funkar bra för oss fortfarande! Vi har ju inte haft frukost så mycket under resan tidigare så det är lyx att få ha det det ett par dagar, våra vanor ändras i alla fall lite. På lördag åker vi tillbaka till Patong igen och då blir det som vi gjort innan- hoppa frullen och äta en stadig lunch senare istället och sen bara kvällsmat. Funkar det med! Skönt att variera sig lite...

När vi hade ätit frukosten idag så begav vi oss till stranden. Den ligger ju precis nedanför hotellet men vi valde att gå en bit längre bort på long beach idag. Vi hittade en bra plats och så låg vi där ett par timmar. Eller, för det mesta fick vi ligga i havet för det stekte på jävligt bra! Smällhett verkligen! Nåja, stranden är helt underbar i alla fall och vattnet lika så. Det är helt glasklart och kristallblått så det är underbart att bara ligga där och flyta runt.

Efter någon timme bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet och inta poolen istället för lite bekvämare liggplats. Där har vi ju solstolar. Vi låg där och solade ett tag sen blev det mulet (inget konstigt med det för det blir det med jämna mellanrum varje soldag vi har och det är skönt för annars blir det föööör varmt om solen skulle ligga på hela tiden) men rätt vad det var så bara vräääääker det ner ett väldans ÖS regn från ingenstans??? Vädret kan verkligen vara så sjukt konstigt här i Thailand. Då bestämde vi oss i alla fall för att äta lite lunch så vi tog oss till hotellets restaurang för varsin kyckling sandwich. Jättegott!

När magarna var mätta och belåtna var det sol igen så då var det bara att inta poolen, igen. Ytterligare någon timme låg vi där och nu är vi inne på hotellrummet och chillar. Vi ska snart göra oss i ordning för att gå ut och käka en go bit mat som varje kväll. Vi pratar ofta om vad vi ska laga för mat när vi kommer hem sen och har kommit fram till att vi ska göra club sandwich även hemma, det är något vi blivit förälskade i här, haha. Annars längtar vi efter korvstroganoff, köttbullar, pastasallad m.m. Chokladbollar och kladdkaka längtar vi också till!!! Tanken av att vi om en vecka faktiskt är hemma är helt sjukt!!!! Vi hade inte haft något emot att stanna ett tag till...

Puss och kram på er/ Emilia och Lisa

Dag 22, tisdagen den 24 januari. Klockan ringde 9.00 på vårt hotell här på Koh Lanta. Vi intog den goda frukostbuffén och sedan intog vi poolen. Den här dagen var en sån dag då vi faktiskt inte gjorde någonting. Ibland behövs det också! Vi låg nämligen vid poolen nästintill hela dagen, med varsin bok. Hur skönt som helst. Vädret var mestadels mulet och tillslut kom det till och med regn. Då bestämde vi oss för en skön massage vid stranden. 400 bath (100 svenska kr) för en timmes nack- och ryggmassage! Hur skönt som helst!

Inför kvällen fixade vi oss som vanligt och så gick vi ut och käka en go bit mat. Lisa åt burgare och Emilia åt spagetti bolognese! Efter middagen gick vi förbi en travel agency för att boka snorkelutflykt som vi sagt hela resan att vi vill göra. Vi kunde välja mellan 3 olika båtar, en träbåt, en speedboat och en större båt. Vi valde den stora! 1200 bath var betalade vi och då ingår även lunch och fika på båten så det var inte farligt tyckte vi. Vi gick även förbi 7 eleven och köpte med oss lite chips hem och så såg vi på skam innan vi somnade!

Idag, dag 23, onsdagen den 25 januari ringde klockan 7.00. Transfer ingick också i priset till snorkelutflykten så det var bestämt att de skulle hämta oss på hotellet vid 8.30. Så vi klev upp strax efter 7 för att äta frukost i lugn och ro! 8.15 kommer en snubbe in i receptionen och frågar efter vårt rumsnummer, då var han redan på plats för att hämta oss. Som tur var var vi redan klara så vi begav oss iväg. Påväg till piren hämtade vi upp flera andra så bilen blev fullpackad. Väl på piren samlades alla, vi fick varsin klisterlapp på oss och så dirigerade de ut oss till den båt vi skulle åka med. Det var väl ca vi och 50 andra pers på båten. Båten var stor och stabil så det var riktigt bekvämt att åka med den!

Båtturen såg ut som så att vi skulle ha 4 stopp vid olika öar. Första stället var vid "stenöar" där många andra båtar också stannade för att snorkla, där tog vi på oss snorkel och flytväst och så var det bara att hoppa i. När vi båda hade kommit i hamnade vi i ett stort fiskstim vilket vi tyckte var lite småläskigt så vi skrek och skrattade om vartannat så de andra stod bara och skrattade åt oss. Jisses så hysteriska vi blev. Haha, ja det var så vår första reaktion var. Men sedan var det bara heeelt fantastiskt! Alltså WOW vad häftigt det var att få se dessa häftiga fiskar under vattnet(!!!!)

På stopp 2 kunde vi även se häftiga korallrev och många fler olika fiskar. Till och med fisken Doris i "Hitta Nemo" eller aa "Hitta Doris" finns ju faktiskt nu också, men ja, en sån fisk såg vi! Skithäftigt!

Stopp 3 var det häftigaste av allt. Där fick vi nämligen simma in i en grotta 80 meter in. Det häftiga med det var att det blev så hiiimla mörkt där inne. Till en början såg vi ganska bra men när vi kom in mer i mitten var det becksvart, det var lite läskigt men vi hade flytvästar och simmade efter en kille från båten som hade ficklampa så för det mesta skrattade vi och tyckte att det vi upplevde var skithäftigt! I slutet av grottan kom vi fram till typ en djungel eller hur man ska förklara, det var berg högt upp i alla fall som vi omringades av samt en liten djungel bakom. Skithäftigt. Något mer vi fick vara med och se under det äventyret var alla japaner som var med på båten. De kan inte simma fick vi reda på så de fick ha ett långt rep (ja, typ som man har på förskola) att hålla rast i och åka på rad där en ledare höll täten och drog i repet. Det såg så offantligr roligt ut då de var väldigt många så ledet var ju långt. Vi slapp åka med på tåget i alla fall och fick simma själva, mycket lättare kände vi. Haha.

Stopp 4 fick vi tyvärr aldrig vara med och besöka för när vi lämnade stopp 3 blev det regn och blåst från ingenstans så vi fick åka direkt tillbaka till Koh Lanta. Men det gjorde ingenting, vi kände oss så nöjda med allt vi fått vara med om ändå under båtturen. Mat fick vi, en rejäl portion med Thai (ris, kyckling och grönsaker), frukt serverades, kaffe och kaka och till och med frukost fanns när vi klev ombord men det hade vi ju precis ätit så det var vi inte sugna på. Nej men så mycket ingick under båtturen och för de pengarna vi betalade var det ju ingenting. Snorklingen var helt klart något av det bästa vi gjort på resan, så vi är nöjda!! Båten var också så himla stabil (vi som är lite båträdda) men under dagens trip var vi nog med om alla slags väder: sol, mulet, regn och blåst. Och när det blåste så blåste det rejält där ett tag alltså, men det gungade inte alls farligt så det var jätteskönt. Men det hade inte varit roligt att befinna sig på en speedboat eller en träbåt i de vågorna, det pratades det mycket om när vi satt där. Så vi är glada över den båt vi valde! När vi var framme vid Lanta möttes vi av en mindre träbåt, det var tydligen sånt lågvatten så vi fick gå över till en mindre båt att åka med till piren, det gick bra det med!

Det var några svenskar på båten också faktiskt som vi pratade mycket med. En äldre man som gift sig med en thailändare höll låda för oss i stort sett hela resan, var jätterolig och trevlig. Sedan pratade vi också mycket med två äldre par som var så trevliga så! Alltid roligt med lite svenskar. I övrigt så är det faktiskt väldigt mycket svenskar här på Lanta. På vårt hotell hör vi nästan bara svenskar. Mest barnfamiljer och pensionärer. Men det är skönt att vistas bland det med när man bara vill ta det lugnt ett par dagar, man känner sig faktiskt lite som hemma här i det här lugnet och så svenska språket och allt!

När vi kom hem från båtturen var solen framme och vi insåg att det faktiskt kunde bli en solnedgång. Eftersom vi bor precis vid Long Beach så bestämde vi oss för att duscha direkt och sedan sätta oss med en drink vid solnedgången. Vi kom hem 17.30 och solen går ner cirka 18.30 så vi skyndade oss på och vi hann. Det var helt magiskt. Sååå mysigt att få sitta där och njuta av fin utsikt och drinken var riktigt god. När det börjat mörkna och drinken var uppdrucken tog vi oss mot restaurangerna som ligger en bit bort här på stranden. Även jättemysigt att sitta där! Påvägen tillbaka igen hade vattnet dock flyttat sig så otroligt mycket och blivit högvatten. Så för att ta oss till vårt hotell fick vi hålla upp klänningen/ ta av oss shortsen för att gå i det djupa vattnet över till hotellet. Det gick upp till magen så trosorna blev ju blöta. När vi gick dit hade vi knappt vatten upp till vaden. Det är helt sjukt vad det kan ändras. Men hem kom vi och ännu en upplevelse fick vi vara med om, haha.

Nu ligger vi i sängen och ska se ett avsnitt av skam och sen sova. Natti natti!

Här hade vi massage!

Dag 21, måndagen den 23 januari. Klockan ringde vid 9.00 då vi gick upp för att äta vår första frukost här på Koh Lanta. Vi har frukost på hotellet här också som på phi phi. Det var frukostbuffé så det fanns i princip allting. Där satt vi i ungefär en timme och gottade oss innan vi gick tillbaka till rummet för att hämta handduk och solkräm.

Sen intog vi poolen. Och herre vad varmt det var idag, svetten har verkligen runnit på oss idag. Så poolen har varit vår bästa vän idag kan man säga. Man klarar kanske att ligga i solen i 10 min innan man måste ner och doppa sig igen. Men där låg vi i någon timme innan vi bestämde oss för att hyra kanot eller en SUP.

Så vi började promenera på stranden bort till alla barer och restauranger. Vi får gå en bra bit innan vi hittar ett ställe där vi kan hyra en SUP för 300 baht för en timme. Att gå i denna gassande sol tog hårt på oss så vi fick stoppa på vägen och köpa oss lite vatten.

Men Gud vad mysigt och fridfullt det var ute på havet. Vi hade en mysig timme där vi njöt till MAX! Vi fick också träna på vår balans vilket var riktigt bra. Vi var över förväntan väldigt duktiga och vi ramlade inte en endaste gång. Stolta tjejer!

När den timmen gått fick vi återigen gå i denna värmen tillbaka till hotellet. Då kände vi att vi var sugna på lite fika så vi beställde in pannkaka med glass och grädde och det var så välbehövligt! Efter det intog vi poolen igen med varsin bok. Där blev vi kvar fram tills 18.00 ikväll. Därefter blev det en dusch för oss båda.

Efter duschen började magarna kurra så vi gick ut på vår vanliga tur på kvällen efter jakt på mat. Vi hittade en mysig restaurang vid stranden, uppe på en klippa. Där kunde vi sitta och höra havets brus och njuta av maten. Ikväll blev det stekt kycklingbröst, svampsås och pommes. Sååååå gott!!! Detta behövde våra magar kan jag säga.

Efter maten gick vi på sightseeing. Vi hittade 7/11 där vi bunkrade upp med chips och choklad. Så nu intar vi sängen med massa gott och några avsnitt av skam som äntligen finns på dreamfilm, så vi också kan få se den efterlängtade säsong 3!

Haaaadeeee /Lisa och Emilia

Dag 20, söndagen den 22 januari. Klockan ringde klockan 9 på vårt hotell på Phi Phi. Dags för frukost och sedan checka ut klockan 11. Igårkväll var vi ute med två andra svenskar och drack lite så det var lite småsegt att ta sig upp. Särskilt med våra magar som fortfarande är halvkassa. Men upp kom vi, frukost åt vi, en liten promenad vid stranden tog vi i det fina vädret och vi checkade ut.

När vi checkat ut tog vi oss till Piren för att åka båten till Koh Lanta! 11.30 gick den. Vi hade beslutsångest över om vi skulle sitta ute på däck eller inne på deras stolar som de har. Det var så sjukt svettigt så när vi stått ute på däck ett tag beslutade vi oss för att gå in där det var svalt och skönt. Vi intog två platser och somnade lagom båten lämnade land. Vi var lite nervösa över båtresan även den här gången. Den här båten var mindre än den vi åkte med mellan Phuket och Phi Phi plus att det blåste mer idag, men icke- herregud sån lugn överfart vi hade! Helt fantastiskt! Vi somnade som sagt i våra obekväma stolar lagom båten lämnat land och så sov vi tills vi var framme på Koh Lanta. En sån båtresa önskar vi oss varje gång, haha!

När vi kom av båten möttes vi utav massor med folk som på alla andra pirar vi anlänt till. Vi haffade tag i en taxigubbe som så fint körde oss till vårt hotell som ligger vid Long Beach. Det vi hört mest om här på Koh Lanta är just det, den fina stranden "Long Beach", så det vi hade klart för oss när vi åkte till den här ön var att det var vid den stranden vi skulle bo! Vi har som sagt hört så mycket fint om hela Koh Lanta över lag så vi hade höga förväntningar- och vi har inte blivit besvikna! Det är jättefint här! Varmaste dagen på hela resan hade vi nog idag också.

Klockan 14 checkade vi in på hotellet, kastade in väskorna i vår Bungalow och så tog vi plats vid poolen! Där låg vi en stund, mest i vattnet eftersom det var så himla himla hett. Vi tog även en sväng på stranden och ett dopp i havet sedan började klockan bli kväll. Vi hängde lite i vår Bungalow ett tag, vi har en mysig liten altan att sitta på. Sedan tog vi varsin dusch och gjorde oss i ordning för att gå ut och äta en bit mat. Vi har fått tips om bra restauranger längs med hela stranden här men bara för det så skulle det såklart regna när vi skulle gå, så vi tog den som var närmast. Helt klart ok, det var jättemysigt!

Nu har vi landat i sängen mätta och belåtna! Här på Koh Lanta har vi planerat in reeehab för fulla muggar innan vi avslutar de sista dagarna med ett festligt Patong! Herre min gud vilket lugn man känner här. Det är så lugnt och fridfullt, helt underbart!

Nu tänkte vi se skam säsong 3 som vi så länge velat göra! Den har äntligen kommit ut med svensk text på Dreamfilm. Samtidigt går vi om varandra på toaletten, magarna är ännu helt kaosartade men det är lite upp och ner så det går... Det är ju trots allt inte kaos heeela tiden utan det kommer och går!

Kram kram/ Emilia och Lisa

Dag 18, fredagen den 20 januari. Klockan ringde 8.30 på vårt hotell i Patong. Väskorna var färdigpackade så vi klädde på oss och stängde till väskan för att sedan gå och checka ut från hotellet. Mellan 9.15-9.30 skulle vi bli upphämtade av en taxi på hotellet som skulle köra oss till båten för att åka till Phi Phi, vid 9.30 kom taxin och vi rullade iväg. En cirka timmes bilresa tog det till båten. Väl på båten tog det cirka 2 timmar. Det var en mycket mer stabil båt än den vi åkte med mellan Koh Samui och Koh Phangan så även om det gungade lite under överresan så var det lugnt. Båten var ungefär som Gotlandsbåten fast lite mindre, men de var ungefär gjorda på samma sätt så det kändes stabilt!

Cirka 13.30 var vi framme på Phi Phi. Det var ett jäkla ståhej där på piren när vi kom fram, hur mycket folk som helst. Här körs ju inga fordon så vi tänkte mest "hur ska vi veta vart vårt hotell ligger?". Men när vi tagit oss igenom folkmassan och närmare land så står alla hotell där på slutet av piren med varsin skylt för att visa vägen. Sååå smidigt! Vi hittade vår skylt med vårt hotellnamn på och stannade där, det var ett par till som skulle till samma! När vi alla var samlade så följde vi efter en man cirka 100 meter och så låg hotellet där! Helt fantastiskt att ha allt så nära och så jäkla skönt utan trafik. Folk kör ju som dårar här så det är lugnt och skönt för oss att slippa dessa fordonsljud. Väl framme på hotellet checkade vi in och vårt hotellrum var WOW! Så stort, nytt och fint. Stranden ligger precis nedanför och hotellet har 2 pooler. Finns inget att klaga på!

Vädret var dock inte på topp här under vår första dag på Phi Phi. Vi har sett oss lite omkring här längs med stranden och hotellområdet. Vi har även varit ute på en shoppingrunda. Emilia köpte sig en hatt och en byxdress, Lisa köpte sig en bikini och en byxdress och tillsammans köpte vi ett cyklop.

På kvällskvisten när det var dags för att gå ut och äta så gick vi också och tittade mycket på gatorna. Vi hamnade på en restaurang som vi faktiskt för första gången sedan vi kom hit inte var alls nöjda med. Men bara där, första gången på 19 dagar som vi blir missnöjda med maten? Det får det väl ändå vara värt att hurra för, att vi haft sån tur med maten hela resan annars. Mätta och belåtna blev vi i vilket fall och sedan tog vi oss vidare på gatorna. Vi hamnade på ett ställe där det var ett par krogar tätt in till varandra, där bestämde vi oss för att sätta oss och ta varsin drink. Vi var sugna på att gå ut men jag, Emilia, var under hela kvällen dålig i magen, så efter den drinken beslutade vi oss för att gå hem och sova.

Idag, dag 19, lördagen den 21 januari, vaknade vi klockan 9 här på hotellet. Emilias mage var bättre men nu var det Lisas tur. Vi tog oss i alla fall ner för lite frulle då det ingår på det här hotellet. Vi har tidigare under resan hoppat frullen och tagit lunch istället, så riktig frukost nu var fantastiskt! Gud så gott och uppfriskande det var..

Vädret var mulet när vi vaknade men under frukosten såg vi att solen började kika fram, och det gjorde den så småningom. Vi tog med oss handduken och la oss vid poolen en stund sedan bestämde vi oss för att inta stranden och det underbara, klarblåa vattnet. Vattnet hade flyttat sig under natten så det var som små öar/plättar en bit ut där folk låg. Perfekt tänkte vi, där lägger vi oss. Vi tog plats, la våra handdukar och grejer där sedan tog vi med oss våra mobiler och Go Pron ut i vattnet för att se hur klart och fint det var! Vi var där ute en go stund, tills vi ser hur våra handdukar inte längre ligger på en strand utan ligger i vattnet??? Haha, den lilla plätten, som vi tänkte var perfekt att ligga på, var inte längre någon plätt utan tillhörde nu mera havet! Så det var bara att gå tillbaka, plocka upp handdukarna och gå in med dem i duschen på hotellrummet för att få bort all sand och så vrida ur allt vatten och hänga på tork, haha! Vi hämtade nya handdukar och gjorde ett nytt försök med att inta stranden... Vi låg där i någon timme, var för det mesta i vattnet hela tiden. Vi testade på att snorkla lite idag! Det var riktigt kul, det kommer vi definitivt fortsätta göra nu sista tiden som är kvar!

Efter lite strandhäng bestämde vi oss för att ta varsin drink. Vi båda kände oss bättre i magarna så en drink var vi värda tyckte vi ;) vi satte oss vid hotellets restaurang som ligger precis längs med stranden och njöt av varsin god drink innan vi beställde in varsin god Caesarsallad. Den salladen var verkligen behövlig! Efter våra onda magar så vill vi inte tänka på allt vad fet mat heter som vi ätit under hela resan, salladen var suverän!

Nu är klockan 19.00 här på Phi Phi. Lisa står i duschen och vi förbereder oss inför en utekväll. Det är mycket svenskar här, man hör svenska lite varstans när man går omkring här. Så det är kul!!

Imorgon fortsätter vi äventyret mot Koh Lanta, paradisets paradis har vi hört.... Så där har vi höga förväntningar...

Puss och kram skumbanan/ Emilia och Lisa

Dag 16, onsdagen den 18 januari! Vi vaknade upp runt 10.30 och kände oss lite slitna efter kvällen innan. Så vi hinkade i oss lite vatten och begav oss upp till poolen för lite poolhäng. Vi låg där ett tag innan vi kände att våra bakismagar behövde ha i sig lite mat. Vi gick på en restaurang som hade massa baguetter, wraps och sallader. Vi tog varsin chickenwrap med Cola!!! Sen intog vi poolen igen ett tag innan Emilia kände sig helt dåsig och borta. Hon gick till rummet för att vila sig och jag Lisa låg kvar en timme för att pressa lite sol.

När jag kom tillbaka till hotellrummet låg Emilia och sov. Hon var kokhet men frös ändå. Hon hade 40 graders feber. Då förstod vi att hon fått solsting. Hon tog alvedon, vatten och kylde ner sig med handduk. När det gått nån timme fick jag Lisa springa ner till 7eleven för att köpa oss varsin macka och mer vatten så vi inte skulle dö av hunger. Så vår kväll spenderades på rummet, ganska välbehövligt det med. Emilia sov hela kvällen och natten och jag Lisa somnade väl in runt 11.

Dag 17, torsdagen den 19 januari. Idag vaknade vi ganska tidigt, runt 9.00. Emilia kände sig mycket bättre från kvällen innan men riktigt helt 100 var hon inte. Vi tog oss upp och ut i värmen för lite mat. Idag blev det thai för oss båda. Emilia tog samma thai vi ätit innan och jag Lisa testade yellowcurry med kyckling, väldigt mumsigt!

När vi käkat upp drog vi oss till en travel agency där vi bokade transfer till phi phi öarna imorgon. De kommer med taxi och hämtar oss 9.15 imorgonbitti, kör oss till hamnen där båten avgår sen blir det en båtresa på 2 timmar till phi phi. På den ön finns det inga vägar och ingen trafik så det ska bli spännande och se hur det är där. Klarblått vatten lär vi också få se vilket vi längtat efter. Och snorkla står högst upp på listan att göra!!

Vi tänkte stanna på phi phi i 2 nätter innan vi tar oss vidare till paradiset Koh Lanta där vi beräknar vara i 6 nätter innan vi åker tillbaka till Patong igen för några sista dagar här innan flyget går hem till Sverige igen!

Ikväll har vi planerat in lite shopping och god middag. Sen väntar sängen och phi phi imorgon!!

Vi älskar livet här borta så någon hemlängtan har vi inte iallafall!

Puss och kram skumbanan /Lisa och Emilia

Dag 15, tisdagen den 17 januari. Vi har nu kommit fram till Phuket och Patong. Flygresan och allt hit gick smidigt, 45 min tog flyget hit. Sen var det en taxifärd på 40 minuter till hotellet här i Patong. Det märks verkligen att vi kommit till ett stort turistställe för det kryllar av människor vart man än går. Men shit vad vi trivs här. Det finns i princip allt här. Massa olika affärer, restauranger i varje hörn, köpcentrum och nattklubbar. När vi kom fram till vårt superfina och nybyggda hotell va klockan runt 23.00 och vi va trötta efter resan så vi gick och la oss direkt.

På morgonen vaknade vi upp av att solen tittade in på oss så vi drog på oss bikinin och tog hissen upp till vår pool som ligger på hotellets tak. As nice!!! Där hängde vi några timmar innan vi blev hungriga, så vi gick ut på gatan och tog första bästa restaurang. När vi ätit upp tog vi en sväng nerförbi Patong Beach. Den stranden kan man väl säga är som Tofta beach på sommaren. Där hängde vi i nån timme, men det var så jäkla varmt så vi behövde va i vattnet nästan hela tiden. Skönt att få lite saltvatten på sig.

När vi satt på stranden kom det fram en svensk kille och började prata med oss. Han jobbar på Grabbarna Grus här i Patong och han tyckte vi skulle komma dit på kvällen och hänga lite och dricka massa gott i deras bar. De har open bar varje kväll för 300 baht (75 kr). Då får man dricka hur mkt man vill i tre timmar. Allt ifrån sprit, öl, drinkar och Buckets. Så självklart planerade vi in att gå dit senare på kvällen.

När vi kom hem igen tog vi ett dopp i poolen sen gick vi till rummet för att duscha och fixa oss. När vi var klara gick vi för att käka. Vi tog faktiskt thaimat och shit va gott det var. Det kommer vi garanterat ta igen. När klockan blev 21 började vi dra oss bort till Grabbarna Grus. Där träffade vi massa härliga svenskar, spelade Beer Pong och drack oss ganska fulla på open bar. Nästan farligt ju när man kan beställa in hur mycket man vill. Men Buckets är livet iallafall ;)

Vi landade i sängen vid 04.30 efter en grym dag och kväll här i Patong!

Love /Lisa och Emilia

Dag 13, söndagen den 15 januari. Vi vaknade upp på vårt fina hotell på Koh Samui runt 10.00. En hel natt med efterlängtad sömn fick vi! Solen sken när vi tittade ut på morgonen så vi tog direkt på oss bikinin och la oss vid poolen. Vid ca 13.00 började magarna kurra så då tog vi oss till restaurangen för varsin pizza! Mätta och belåtna la vi oss vid poolen en stund igen. Tyvärr så är stränderna här inte så fina. Vi antar att vädret har förstört dem litegrann eftersom vi inte fått se en enda fin strand sedan vi kom hit. Det finns knappt någon strand att ligga på överhuvudtaget då det är sånt högvatten och så ligger det jättemycket skräp i vattnet precis vid land. Vi hoppas på att få se riktigt fina stränder nu de sista veckorna vi har kvar...

Under eftermiddagen efter lite poolhäng bestämde vi oss för att boka in massage som de har i en bungalow på den lilla strand som finns här på hotellet. Vi tog Thai massage och där låg vi en timme med ljudet av vågorna i bakgrunden. Hur skönt som helst! Så lyxigt att massage är så billigt här nere så det kommer vi garanterat att göra flera gånger under vår resa. Vi betalade endast 300 bath för en timme (alltså 75 svenska kronor)!

På kvällskvisten gjorde vi oss i ordning som vanligt för att gå ut och käka. På söndagar har de buffé och liveband på det här hotellet för 300 bath (75 svenska kronor) så det bestämde vi oss för att köra på! Det fanns jättemycket god mat att välja på och vi åt så vi storkna. Efter maten var vi som sagt så mätta att vi gick och la oss i sängen på en gång. Efter ett festligt liv på Koh Phangan så behövdes lite rehab nu när vi var åter på Koh Samui igen. Verkligen behövligt! Nu förflyttar vi oss snart mot nya äventyr.... Next stop är Phuket!

Vi ligger just nu vid poolen, idag måndag, dag 14, och väntar på flyget som tar oss vidare ikväll vid 19.00. Idag är det ganska mulet men vi har njutit av en god lunch och tar det lugnt här i våra solsängar innan vi drar emot Phuket och Patong. Här är det utcheckning vid 12.00 så vi frågade så snällt när vi checkade ut om vi kunde få ha våra väskor i receptionen och hänga kvar här ett tag tills vårt flyg går ikväll, och det gick så bra så!

I nättras var vi med om ett jäkla oväder. Vi vaknade båda två av regn, blåst, blixt och åska. Det var ett fasansfullt liv. Åskan har vi aldrig hört på maken förut, jisses vad det mullra. Och så blixten som lös upp hela rummet med jämna mellanrum. Vi var bra rädda båda två ett tag och tänkte "har vi inte redan varit med om det värsta???" samtidigt som vi låg med huvudet under täcket och försökte hålla för öronen. Men efter en stund gick det över och vi kunde sova vidare igen... Idag är som sagt vädret mulet men väldigt varmt och skönt ändå så vi kopplar av i väntan på att kunna resa vidare... Vi hörs i Phuket!

/Emilia och Lisa

Dag 12, lördagen den 14 januari. Klockan ringde vid 9.30 ca och vi kände oss lite slitna efter många kvällar med fest. Men det var bara att ta sig upp och börja packa ihop våra saker eftersom vår båt till Koh Samui skulle gå 11.40. Vi hann med att käka lite frukost/lunch på en restaurang innan vi checkade ut. Emilia tog pasta bolognese och Lisa tog pasta carbonara. När man ska checka ut här i Thailand så kollar dom alltid igenom rummet man bott i om man har tagit något i minibaren och att man inte förstört något i rummet, som man ska betala för vid utcheckningen. Hos oss hittade dom en handduk med en gnutta färg på (sån färg vi hade på kroppen på fullmoon). För det fick vi betala 700 baht (180 svenska kronor) för att de inte skulle få bort det i tvätten. Men färgen syntes knappt och med vanisch eller klorin hade de lätt fått bort den lilla färgen, men det var bara att le och betala det. Nu såhär i efterhand skrattar vi bara åt det, haha! Våra svenska kompisar som vi var hos när vi målade våra kroppar, fick betala 2500 bath, alltså ca 600 svenska kronor. Vi höll på att dö av garv när vi hörde det, haha!!

Vi fick tag i första bästa taxi på gatan som kunde köra oss till Haad Rin pir. Och herre vad folk det var som skulle med den båten. Som tur va så kom vi i väldigt bra tid så vi kom med båten. De tryckte på med folk men när de inte kunde få plats med flera så kryllade det ännu av människor på piren som inte fått plats. Vi höll på att dö av värmeslag på båten för solen gassade in precis på oss. Båtresan gick super och det gungade ingenting, SKÖNT tyckte vi!

När vi kom fram till Koh Samuis pir gick vi direkt till vårat favorithotell, där vi bodde innan Koh Phangan. Sen kastade vi oss på med bikinin och hoppade i poolen för att svalka oss. Vid poolen hängde vi hela dagen och vi drack också en jättegod drink. Vi njöt till max. Sen blev klockan kväll och vi vilade lite på rummet innan vi skulle duscha och fixa oss. När vi var färdiga gick vi ut på gatan för att ta ut pengar. Påväg tillbaka hittade vi en restaurang som lockade oss så vi stannade där för lite käk. Vi tog kucklingburgare båda två. Mums! Efter maten gick vi till 7eleven för att köpa lite godis. Sen gick vi bara hem och tog det lugnt. Det behövde vi nog efter några fartfyllda dagar och kvällar på Koh Phangan.

Hadeeee! /Lisa och Emilia

Dag 11, fredagen den 13 januari. Vi vaknade ca 9 av att solen smög sig in genom gardinerna. Inte ett moln syntes så långt ögat kunde nå för första gången sedan vi kom till Thailand! Vi klev upp och tog oss bort till de andra svenskarnas hotell där de hade en as nice pool att hänga vid. Där var vi hela dagen tillsammans med dem, i 9 timmar låg vi där. Sååå härligt! Vi fick nästintill sitta i poolen hela dagen för att det var så varmt. Där satt vi med drinkar och hade det härligt. Gänget vi umgås med är 6 grabbar, de är verkligen jättetrevliga och redan första kvällen vi sågs kändes det som att vi hade känt dem hur länge som helst. Tråkigt nog så ska de åka vidare till Bali nu så det här var sista dagen tillsammans med dem.

Vi såg solnedgången där vid poolen och sedan rörde vi oss tillbaka mot vårt hotell för en dusch och så gjorde vi oss i ordning inför kvällen. Vi gick ut och åt, Lisa åt hamburgare och Emilia åt Thai mat. Sedan drack vi lite öl och så rörde vi oss ner mot stranden där vi mötte upp de andra för lite partaj. Samma strand som Full Moon fast med liiiite mindre folk den här kvällen, superkul! Fördelen är ju att man har lättare att hålla ihop hela gänget när det är mindre folk. I sängen landade vi ca 3.00.