Header

Jag är ledsen över att jag inte hann att blogga något i fredags eller igår men har haft fullt upp båda dagarna. I fredags började jag skolan tidigt på morgonen och efter skolan gjorde jag fransförlängning och därefter jobbade jag fram till 18:30. Efter jobbet åkte jag till min vän Maja där vi lagade middag tillsammans och hade en mysig fredagskväll. Igår började jag jobba tidigt på morgonen och slutade sent på eftermiddagen. På kvällen kom Felix till mig och vi hade huset för oss själva så lagade tacos och myste framför en film. Hoppas ni i alla fall har haft en jättebra helg.

Likes

Comments

Nu är det söndag igen vilket innebär att det är dags för det tredje inlägget! I detta inlägg kommer jag även skriva lite om skolan eftersom den precis har dragit igång och många kanske behöver lite motivation. Men hur har träningen gått för er under veckan? Har ni kommit igång med rutinerna nu igen när skolan har börjat eller känner ni er snarare en stress att skolan har börjat? Jag tycker det är ganska skönt att skolan har dragit igång för då kommer man tillbaka till det vanliga. 

Som ni vet så planerar jag alltid upp träningen inför den kommande veckan så jag är förbered på vad jag ska göra under dagarna på gymmet. Imorgon ska jag till gymmet för att köra ben & rumpa, på tisdag blir det armar & axlar och på onsdag har jag planerat in ett magpass på gymmet. Kommer även klämma in några powerwalks under dagarna!

Jag vill även påminna er om att om det känns jobbigt eller tungt för dig när du tränar så får du inte glömma bort att det blir lättare med tiden! Det kommer inte alltid kännas likadant som det gör de första gångerna när du tränar. Både din kondition och styrka kommer förbättras för varje gång du kör om du ser till att träna några gånger under veckorna. Konditionen t ex försämras snabbt om du inte håller den vid liv men det går nästan lika snabbt att bygga upp den igen!

Veckans tips:
- Många känner säkert att man inte hinner med att träna när man går i skolan för att man har mycket läxor som bör göras. Jag tror dock man hinner mer än vad man egentligen tror och det räcker egentligen med att träna mellan 15-30 minuter vilket är bättre än ingenting alls. Kör ett snabbt intensivpass eller gå ut på en löparrunda/powerwalk istället för att köra ett pass på gymmet. Du kommer definitivt spara tid och du får även den motion du behöver.

- Skippa inte måltiderna du behöver få i en under dagen! Om du ska orka prestera under träningen måste du ha fått i dig tillräckligt med energi för att orka. För er som inte vet så är det även så att om din kropp inte får i sig energi kommer den istället börja lagra fett istället för att bränna fett. Jag tycker inte heller ni ska bry er så överdrivet mycket om kalorier för det är inte hälsosamt att hela tiden räkna hur många kalorier man får i sig! Tänk även på att du får i dig mindre energi om du äter något som är snålt på kalorier och det betyder inte heller att produkten är bättre bara för den innehåller en låg siffra kalorier.

- Om du ska träna direkt efter skolan är det bra att ta med sig något mellanmål man kan äta någon timme innan man ska träna för att orka med träningen. Jag brukar ha med mig t ex en smörgås eller en frukt till skolan jag snabbt kan äta för att orka med träningspasset!

Glöm inte heller bort er själva under veckorna eftersom det är så viktigt att ta hand om sig själv och se till att man mår bra så glöm inte bort att vara glad, ha kul, var stolt över dig själv, skratta och gör bara sånt du mår bra av.

- Har du läxor du behöver göra efter skolan, mitt bästa tips är då att bara göra det direkt efter skolan och sedan känna efteråt hur skönt det faktiskt är att ha fått det gjort! Du kan då bara lägga dig i sängen och kolla på någon serie eller läsa en bok och slippa känna stressen att du har plugget kvar.

- Om du verkligen inte har någon motivation till att plugga, fundera på varför du pluggar! Svaret kommer förmodligen bli att det är för att få en utbildning inför framtiden och för att få ett jobb. Tänker jag så, så blir jag motiverad till att göra det direkt eftersom jag vill få en bra framtid med ett bra jobb och det kommer jag inte få genom att strunta i skolarbetet.

- Tänk inte heller att du är dålig på något för då kommer det inte gå bättre! Jag har det inte så jättelätt med matte men det går inte bättre för mig genom att tänka att jag är sämst på det, jag tycker ärligt talat bara det går sämre då. Ha istället en positiv inställning och gör ditt bästa så kommer det garanterat gå bättre. Så är det med allting!

Likes

Comments

God morgon! Idag fick jag gå upp tidigt eftersom jag börjar skolan 8:10. Det blev smoothiebowl till frukost och det är en av mina favoriter. Idag slutar jag runt vid tjugo över ett och då ska jag kanske träffa min pojkvän Felix. Ikväll kommer han i alla fall komma till mig och sova över. Vi hinner inte ses lika mycket nu när skolan har börjat och därför kommer det bli extra mysigt att få träffa honom idag. Imorgon efter skolan ska jag även göra fransförlänginng för första gången så det bli spännande. Ha en bra torsdag nu. 

Likes

Comments

Hej på er! Ikväll har jag pysslat med designen och just nu känner jag mig nöjd efter att ha suttit i några timmar. Har även ändrat header och tyckte det blev jättefint med bilderna och kommer förmodligen byta ut dem lite då, då. Jag har också ändrat sida på menyn samt bytt ut lite färger och typsnitt. Det finns fortfarande lite idéer kvar i huvudet men orkar inte fixa mer idag, får helt enkelt fortsätta imorgon i så fall. Hoppas ni tyckte det blev fint. 

Likes

Comments

​God morgon! Just nu äter jag frukost och ska snart fixa mig inför skolan. Jag börjar 9:00 idag och slutar 15:55 men detta är faktiskt min längsta dag under hela veckan. Väldigt skönt att inte ha lika sena dagar som jag jag tidigare har haft. Efter skolan ska jag kanske träffa min pappa en stund, annars hade jag tänkt att köra ett pass på gymmet. Ikväll hade jag dessutom tänkt att ta tag i att jobba lite i matteboken så man ligger i fas från första början. Jag har lätt för att skjuta upp skoluppgifter ibland eftersom jag egentligen jobbar bäst under press, men tror ändå det är viktigt att börja direkt för att slippa skolstressen som kommer efter ett tag!

Likes

Comments

För några år sedan hade jag väldigt svårt att hålla i mina pengar och jag köpte ibland upp alla pengar direkt bara för att jag såg något jag ville ha på stan. I detta inlägg tänkte jag skriva lite tips på hur du kan spara och tjäna egna pengar!

- Handla inte saker bara för att det är på rea, man lurar sig själv och tror det är billigt fast egentligen plockar man bara på sig massor saker man egentligen inte behöver och pengarna drar istället iväg.

- När du står i en butik och håller i t ex en tröja, fråga dig då varje gång ''behöver jag verkligen det här?''.

- Ha koll på hur mycket du handlar för! När man har kontanter håller man hela tiden koll på hur mycket man spenderar, men det gör man däremot inte på samma sätt när man betalar med kort.

- Sätt undan en summa pengar varje månad på ett sparkonto. Då vet du att du inte gör av med de pengarna!

- Har du t ex kläder eller någon annan pryl du inte längre använder kan man sälja det på antingen Tradera eller Blocket. Jag har tjänat jättemycket pengar genom att sälja saker där.

- Skaffa dig ett extrajobb och tjäna pengar.

- Du kan även tjäna pengar via bloggen och på Blogfame. För oss som bloggar på Nouw.com blir erbjudna att tjäna pengar via sidvisningar, man får då 1.1 öre per sidvisning. Det är ju inte så jättemycket pengar, men det är ändå lite! Man kan även tagga produkter i ett inlägg och tjäna 70 öre per klick. Jag har också registrerat mig på Blogfame.com där man tjänar pengar per klick om dina läsare köper via dina unika länkar. Det är jättelätt att bli medlem på Blogfame och komma igång, du behöver endast skapa ett konto!

Likes

Comments

Idag är det måndag och det var dags för skola igen! Jag började som jag skrev igår vid 11:15 med en mattelektion. Sedan avslutade jag med spanska och fick gå hem vid 14:20. Efter skolan åkte jag iväg för att handla lite mat inför veckan och när jag kom hem åt jag en god chiapudding som jag förberedde igår kväll. Om en liten stund ska jag in till stan för att provträna på World Class med min kompis Maja. Hoppas ni har haft en toppendag! 

Likes

Comments

​Hej på er! Idag vaknade jag tidigt för att gå upp och jobba. Jobbade fram till 16:30 då jag åkte hem för att byta om och fixa till mig lite. Vid halv sju ungefär åkte jag in till stan för att träffa min vän Victoria. Vi hade tänkt att äta middag på en restaurang som heter Burgers & Bangers men tråkigt nog var det stängt.. Istället gick vi till en annan restaurang som heter Pinchos och där åt vi lite blandat. Nu ska jag kolla på lite videos och sedan lägga mig eftersom det är skolan imorgon. Jag börjar som tur inte förrän 11:15 på måndagar så får lite sovmorgon varje måndag. Efter skolan ska jag träffa min kompis Maja och vi ska provträna på ett gym här i Norrköping för skojs skull. Kommer dock fortsätta på stället jag gymmar på just nu, då det ligger väldigt bra till och nära skolan. 

Likes

Comments

Då är vi inne på vecka 2 och det är ny dags för ett nytt inlägg! Missade ni första inlägget så kan ni läsa det HÄR. Har ni kommit igång något med träningen nu efter sommarlovet? Hur går det för er med träningen? Har ni ni tagit hand om er själva som jag skrev om i mitt förra inlägg? Själv så tycker jag att den första veckan har gått bra men det lär bli ännu bättre nu när lovet är slut och man kommer igång på riktigt igen med både kost & träning. Under ledigheten äter man en hel del gott och det tycker jag man kan passa på att göra! Nu däremot så vill jag verkligen komma igång som vanligt igen och det känner jag mig taggad på eftersom jag själv mår bra av leva hälsosamt.

Om ni vill komma igång med träningen tycker jag ni ska sätta er ner varje söndag och skriva upp ett schema inför den kommande veckan. Det kan t ex vara att du ska ut på en powerwalk på måndagen och onsdagen ska du köra styrka på gymmet. Skriv gärna ner vilken muskelgrupp du ska köra på gymmet/hemma så du inte behöver fundera ut det på plats.

Tips för att hålla motivationen uppe:
- Det blir lättare
I början kan det kännas tungt att springa eller utföra vissa övningar men jag lovar er att det kommer bli lättare med tiden eftersom din kondition kommer bli bättre för varje gång om du tränar konditionsträning några gånger i veckan och du kommer även bli starkare!

- Ta före & efter bilder
Jag tycker detta är jättebra för man ser snabbare då när man får resultat på kroppen vilket kan kanske inte tänker på, på samma sätt när man inte tar några bilder.

- Nya träningskläder
Jag älskar verkligen att köpa nya träningskläder för då vill jag direkt till gymmet och träna i plaggen. Får inte ni också motivation till att träna när ni har nya träningskläder?

Glöm inte detta:
- Drick mycket vatten.
- Ät tillräckligt med mat, speciellt om du tränar!
- Glöm inte att stretcha efter träningen.
- Försök att äta så nyttigt som möjligt, din kropp kommer må mycket bättre av det.
- Glöm inte att äta något gott under veckan med för det är du värd.
- Ta det lugnt och stressa inte upp dig för onödiga saker.
- Ta hand om dig själv och gör det som får dig att må bra!

Nyttiga chokladbollar:
♡ 3 dl havregryn
♡ 1 banan
♡ 1 äggvita
♡ 3 msk ekologisk jordnötssmör 

Mat som ökar förbränningen:
- Vatten
- Grönt te
- Grapefrukt
- Avokado
- Lax
- Broccoli
- Mandlar
- Havregryn
- Protein (kyckling, fågel och magert kött)

Veckans utmaning:
- Ut och spring minst två gånger denna vecka eller kör intervallträning. Jag brukar ofta springa intervaller och jag tycker det är superbra för tiden går även väldigt fort när man gör det tycker jag! Det som är bra med intervallträning är bland annat att det är väldigt effektivt för fettförbränningen.

Likes

Comments

Hej fina ni! Idag vaknade jag och Felix upp tidigt för att sjunga för min lillasyster som egentligen fyller år på måndag. Sedan somnade vi om till klockan 11:00 och gick upp för att äta frukost. Sedan kom det lite gäster hem till oss eftersom vi skulle ha kalas för min syster Elin. Efter kalaset åkte jag en stund till stan för att kolla runt på marknaden och i lite butiker. Ikväll ska jag i alla fall vara barnvakt åt Elin och vi ska bara laga mat. Jag ska sedan ta det lugnt och kolla på någon film eftersom jag ska upp och jobba imorgon. Kram på er!

Likes

Comments

Instagram @emiliaworkout