Header

- Sätt dig på rätt plats. Att sitta på rätt plats är väldigt viktigt för mig eftersom jag jag koncentrera mig bättre på vissa platser. Jag pluggar som allra bästa vid matbordet eller skrivbordet om jag pluggar hemifrån eftersom det brukar vara bäst ljus och stället man är mest produktiv vid. Sitter jag t ex i sängen eller soffan för att plugga slutar det vanligtvis med att jag blir trött.

- Skaffa dig en kalender. Detta är bland det bästa man kan ha eftersom du lätt kan skriva ner allting som du behöver göra och man glömmer inte heller bort något då. I min kalender skriver jag upp bland annat vad jag plugga med, hur länge, hur mycket jag ska få gjort under en specifik dag samt träningar osv. Jag brukar även skriva to-do lists där jag skriver allting jag ska göra under en dag och det rekommenderar jag även stark!

- Ha det städat och organiserat. Att sitta vid ett stökigt skrivbord eller matbord får mig inte alls till att bli fokuserad. Se till att plocka undan onödiga saker som ligger runt om kring dig eftersom det lätt kan vara störande. Sen är det även bra att ha ordning bland papper, böcker och sådant.

- Sätt upp egna mål. Genom att sätta upp mål blir man mer motiverad till att plugga eftersom jag gärna vill uppnå sina uppsatta mål. Däremot är det viktigt att tänka rimligt och förstå vad som är realistiskt för dig. Börja med små mål i taget och fortsätt sedan uppåt! Har du t ex svårt för ett ämne kanske du inte kan räkna med ett A, men då får man försöka ta det i mindre steg och jobba sig uppåt.

- Gör egna prov och frågor. Innan jag ska ha ett skriftligt prov eller en muntlig redovisning brukar jag själv göra egna frågor och prov som jag skriver på datorn. Detta gör jag för att vara så förbered som möjligt inför provet och jag tycker det fungerar jättebra.

- Se till att förstå. Ibland sitter man länge med en uppgift fast man egentligen inte riktigt förstår vad som ska göras i uppgiften och man drar istället ut på den. Se till att fråga direkt när du inte förstår vad som ska göras och även vad som förväntas för att nå det mål du satsar mot.

- Skjut inte upp saker. Det kommer bara göra det ännu jobbigare för dig i slutändan så försök att börja direkt med uppgiften när du får den trots att du har ca fyra veckor på dig. Genom att börja i tid hinner du även kolla igenom den och få respons vilket leder till ett bättre resultat och mindre stress.

- Tänk inte negativt. Det är lätt att tänka negativa tankar när det kommer till skolan, men det blir faktiskt enklare av att tänka positivt. Försökt att göra det roligare än vad det är genom att vara på ett bättre humör. När jag tänker att jag är jättedålig på något så går det bara sämre och när jag tänker tvärtom går det mycket bättre!

- Förbered dig. Innan lektioner och föreläsningar kan det vara bra att förbereda sig inför vad som kommer att tas upp på lektionen. När vi har mattelektioner i skolan brukar jag ofta kolla på videos om det vi ska ta upp på lektionen och då förstår man lättare vad läraren pratar om.

- Plugga på ditt sätt. Alla lär sig på olika sätt och därför är det viktigt att du vet hur du lär dig bäst. Är det genom att diskutera, läsa böcker, lyssna eller att skriva själv? Jag själv lär mig bäst av att kombinera alla sätten och sedan försöka sammanfatta ihop allt jag har lärt mig med egna ord. Men att lära ut andra är även ett bra sätt eftersom du då berättar det du kan för någon annan.

- Se till att du har energi och är pigg. Otroligt viktigt för att kunna prestera bra och koncentrera sig! Se till att du har ätit något och inte känner dig hungrig när du pluggar och det gäller även sömnen. Sov ordentligt så du är pigg dagen därpå och orkar med skoldagen.

  • Filed under: Tips

Likes

Comments

Idag vaknade jag runt halv nio eftersom jag skulle till jobbet vid halv tio. Har tyvärr inte mått så bra idag och det kände jag redan inatt. Gick därför hem från jobbet redan vid halv ett och bytte av med en annan. Just nu har jag precis ätit sallad och kollar på Dear John. Jag ska vila en liten stund till och snart hoppa ner i ett varmt bad. Kram!

  • Filed under: Vardag

Likes

Comments

Träna på morgonen så behöver du inte tänka något mer på träningen under dagen och det känns istället väldigt skönt att ha det avklarat. Det är faktiskt väldigt skönt att starta dagen med träning, du kan t ex gå ut på en powerwalk, springtur eller åk till gymmet och kör ett pass där.

Träna med peppmusik! Jag kan verkligen inte springa eller köra styrka på gymmet utan bra musik i hörlurarna. Musiken gör väldigt mycket och har man bra peppande musik vill man bara fortsätta. Jag kan dela min träningslista i ett annat inlägg om ni vill.

Träna tillsammans med någon. Jag tycker det är jättekul att träna ihop med en vän, men det kan även vara skönt att träna själv ibland med. Har man någon med sig kan man hjälpa till och peppa varandra när det blir jobbigt.

Tänk på resultatet och sätt upp egna mål. Det brukar få mig motiverad till att träna!

Saker man kan fundera på:
Vad är mitt mål med träningen?
Du måste se till att tänka rimligt och börja med små mål i taget! Man blir bättre med tiden och resultaten kommer inte efter en vecka. Skriv i alla fall ner vad ditt mål är så du vet vad du behöver fokusera extra mycket på!

Träningskläder?
Man kan egentligen träna i vilka kläder som helst som inte är obekväma såklart. Ett par riktiga löparskor tycker jag dock man ska satsa på att köpa om man gillar att springa eller vill förbättra sin kondition. Har du fel sko när du springer långa sträckor så kan de leda till skador och att du får ont.

Träna själv eller ensam?
Jag brukar träna både själv och ensam. Behöver jag däremot någon som peppar mig under träningen så föredrar jag ett träningspartner eller att man går på pass med flera stycken. Jag blir även mer motiverad av att träna ihop med någon. Men detta måste man känna själv vad som passar en.

Likes

Comments

Jag har lovat er bilder på mitt nya rum men det är faktiskt inte helt klart ännu! Det som saknas är en spegel med belysning till mitt sminkbord. Jag väntar på mina nya gardiner jag har lämnat in för att de ska vara rätt mått anpassade till mitt rum, en ny vit fönsterbräda som jag har tänkt att köpa och även lister som ska dölja alla fula sladdar. . Till sängen ska jag även köpa lite nya dekorationskuddar så det är lite småsaker kvar. Annars är jag jättenöjd med mitt rum trots att det har tagit lite tid att få i ordning. Skåpet exempelvis har jag inte ens fixat klart och vet inte riktigt vad jag ska ställa där inne. Jag har bara ställt lite småsaker där sålänge. Men jag lovar att ta fler bilder sedan när allting är helt klart.

Likes

Comments

Det finns så otroligt mycket jag ännu inte vet om min framtid , men först och främst ska jag sluta gymnasiet och sedan kommer min resa att börja. Efter gymnasiet skulle jag vilja ut och resa lite, det finns så otroligt mycket platser jag vill besöka runt om i världen. Just nu håller jag på att försöka spara ihop så mycket pengar som möjligt för att kunna resa för framöver. Jag kommer någon gång även flyttat hemifrån och vill då bo i en lägenhet som jag skrev i gårdagens inlägg ihop med min pojkvän. Eftersom jag även går en högskoleförberedande linje så kommer jag även att jag tänkt plugga vidare på högskola, men när jag gör det vet jag inte alls ännu! Jag vet knappt vad jag vill bli och jobba som. Det jag dock kan tänka mig att bli är advokat, journalist eftersom jag gillar att skriva, något inom träning då det är ett stort intresse, något inom media eller starta upp eget företag om jag kommer på något bra. Innan jag får barn vill jag i alla fall känna att jag har hunnit med att göra sådant som jag vill göra och bara leva livet! Efter det vill jag självklart skaffa barn, gifta mig på ett fint ställe till en och flytta till en villa. Men en sak som är viktig är att inte tänka allt för mycket på framtiden eftersom man även måste leva i nuet och inte bara tänka sen. Finns det något du vill göra och har möjlighet till, bara gör det istället för att vänta eftersom tiden går och man vet inte vad som kan hända. Kram! ♡

Likes

Comments

Igår eftermiddag åkte jag till Felix och fick äntligen träffa honom igen. Vi låg bara hemma, tog det lugnt och kollade klart alla avsnitt av Gåsmamman. Så tråkigt när man har sett klart alla avsnitt av en riktigt bra serie! Aja, idag bestämde vi oss för att göra något roligt. Vi åkte först in till stan och åt en god lunch och därefter åkte vi och spelade bowling. Hade inga förväntningar på att det skulle gå bra pga att det var så länge sedan jag spelade, men nu efteråt kan jag stolt säga att jag sammanlagt fick 10 strikes. Trots det vann jag tyvärr inte, bättre lycka till nästa gång.

  • Filed under: Vardag

Likes

Comments

Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur mitt drömhus exakt ser ut när man ser så mycket fina bilder man inspireras av. Det jag vet är att jag vill ha ett hus som är vitt & ljust på insidan eftersom jag älskar den färgen. Först och främst vill jag i alla fall bo i en liten mysig lägenhet och drömmen skulle vara att det är vita väggar med fina tapeter och stora fönster som släpper in mycket ljus. Jag kommer ju självklart vilja bo i en villa när jag blir äldre och även där har jag samma tankar såsom att det ska vara ljust, stora fina fönster och det får gärna finnas en pool utomhus med. Bilderna svarar ganska mycket på hur jag skulle kunna tänka mig att ha det! Hur underbart skulle det inte heller vara att ha ett hus utomlands?

Likes

Comments

Från och med imorgon kommer jag börja med denna lista och då kommer jag alltså skriva ett speciellt inlägg i 12 dagar. Jag hoppas ni kommer tycka om inläggen jag har planerat upp att skriva de kommande dagarna. Hoppas det är några inlägg som uppskattas av er. Kram!

Dag 1 - Mitt drömhus

Dag 2 - Framtidsplaner

Dag 3 - Träningstips & scheman

Dag 4 - Skolstart & pluggtips

Dag 5 - Ansiktsrutin morgon & kväll

Dag 6 - Ställen jag vill besöka

Dag 7 - Planeringtips

Dag 8 - Hur jag tar hand & fixar mitt hår

Dag 9 - Bloggar jag följer

Dag 10 - Mina favoritplagg

Dag 11 - Tips för att spara ihop pengar

Dag 12 - Film & serietips

Likes

Comments

Idag tog jag en lång sovmorgon! Så skönt och välbehövligt. Igår vad jag på spa som jag skrev i gårdagens inlägg. Jag gick tillsammans med min vän Maja och det var jättemysigt. När vi kom dit fick vi tofflor och morgonrockar att byta om till. Efter att vi bytte om börjades det med massage och hårbottenmassage. Sedan fick vi gå till deras varma bubbelpool och samtidigt äta god frukt & dricka juice. Vill verkligen unna mig mer behandlingar under året, t ex massage eller ansiktsbehandling. Speciellt om man känner att det är stressigt och man vill få en stund för att få slappna av lite. Idag ska jag i alla fall äntligen få träffa Felix igen. Jag ska åka till honom i eftermiddag och sova kvar där tills imorgon eller lördag. Vi ska fortsätta kolla på Gåsmamman som vi följer just nu. Jättebra serie, har ni sett den?

  • Filed under: Vardag

Likes

Comments

I detta inlägg delar jag med mig lite av mitt senaste träningsschema jag följer. Jag tränar på gym och först tränade jag på ett ställe som heter Friskis & svettis fast nu har jag bytt och gymmar på Nordic Club sedan två/tre år tillbaka. Innan jag började gymma har jag gått i andra sporter som ridning och dans. Jag tränar för att jag tycker det både är kul och jag mår så himla bra av det, ni känner säkert till den sköna känslan efter att man har kört ett bra pass eller varit ute på en springtur. På gymmet kombinerar jag i alla fall både styrka och kondition vilket jag tycker är den bästa träningen! Ibland kör jag även hemmaträning på min yogamatta om jag inte orkar ta mig till gymmet. Jag brukar även gå på en del pass ibland som t ex spinning, zumba, grit cardio, bodypump eller CX work. Jag kan verkligen rekommendera pass för er som tycker det är tråkigt att träna själva och behöver bli mer peppade under träningens gång! Nu i år är jag även sugen på att påbörja med yoga några gånger i månaden till att börja med.

Just nu följer jag ett träningsschema från "Womens best" men jag har faktiskt ändrat om lite grann i det. Nedanför har jag gjort ett exempel på hur en vecka kan se ut för mig (detta är för nästa vecka). Förut har jag varje dag fokuserat på en specifik muskelgrupp, exempelvis mage på onsdagar och ben & rumpa på fredagar. I mitt nuvarande schema ser inte passen likadana ut varje vecka utan skiljer en hel del. I vissa pass är det fokus på ett viss muskelgrupp, i andra pass kan jag kombinera flera muskelgrupper och även cardio. Jag tvingar absolut inte mig själv till att träna alla dessa dagar i rad om jag inte känner för det och ibland kanske jag byter muskelgrupp eller att jag en viss dag tränar på lördag/söndag istället. Men jag utgår helst ifrån detta schema om det passar. Mina scheman brukar jag dock ändra ganska ofta när jag vill ha lite förändring. Det jag följer nu har jag följt sedan 5 veckor tillbaka och jag har 7 veckor kvar på det. Det som är bra med mitt nuvarande schema är att det blir väldigt mycket variation på träning och inte alltid att man kör samma dagar under veckorna.

Måndag: Ben & rumpa
Tisdag: Axlar/biceps/triceps + crosstrainer
Onsdag: Yoga
Torsdag: Mage
Fredag: Rygg & armar
Lördag: Vilodag
Söndag: Vilodag

När det kommer till kosten så försöker jag äta hälsosamt och nyttigt så mycket det bara går! Jag har på nu på senare tid blivit mer intresserad av vegansk kost och försöker äta det lite då, då. Men självklart finns det dagar man inte alls äter nyttigt heller och det tycker jag är helt okej för jag tycker inte man ska vara för strikt mot sig själv om man inte vill det. Men det är vissa perioder då jag verkligen tänker på kosten till 100% och unnar mig något extra gott en dag i veckan. Jag tycker i alla fall inte att man ska behöva må dåligt för att man äter en bulle eller godis och känna sig tvingad till att träna efteråt. Sen är det ju självklart ändå viktigt att tänka på vad man äter och inte trycka i sig en pizza varje dag, men det förstår säkert även ni. Jag hoppas ni tyckte om detta inlägg och kanske känner er sugna på att läsa flera liknande inlägg framöver? Kom jättegärna med tips och förslag om det är något speciellt ni vill läsa om på bloggen.

Likes

Comments