Hej alla!!
Just nu befinner jag mig på flygplatsen, detta inlägget skriver jag påväg till Phoenix. Som jag skrev i förra inlägget så var vi påväg mot Bangkok och nu lämnar vi.

Fem dagar i Bangkok går fort, vi bodde på ett hotell mitt på Khao San Road (backpackergatan). Hotellet var mysigt med en pool på taket, tillräckligt bra för oss att stanna på. Vi har inte blivit priviligierade med det finaste väder men det har inte förstört allt för mycket. Vi utnyttjade poolen en förmiddag så just nu känns det som all färg är försvunnen.. Men vi har under dessa dagar hunnit shoppa på allt för många ställen. Har lyckats få med mig tre par väskor? Sen så har vi kollat på first class movie, gått på shoppingcenter, besökt tempel och Grand Palace, åkt upp till Above Eleven (rooftopbar) för att dricka drinkar och äta sushi. Vi har besökt marknader som är större än vad jag någonsin varit på innan, sett kroppar på ett museum och bara upplevt Bangkok precis som vi ville. Denna staden har verkligen allt, precis som jag fått förklarat för mig. Vi har sett och upplevt så mycket men ändå inte. Måste smälta allt haha. Nu ska jag gå på flyget så hörs senare!!

Hej ifrån Koh Tao!!
Nu spenderar vi vår 7e och sista natt här innan det bär vidare mot Bangkok. Koh Tao har levererat med sol, värme och god mat. Vi startade resan med att bo ett hotell vid Sairee Beach vilket är huvudstranden här. Vi var inte imponerade för fem öre då det var skitigt och äckligt. Vattnet var helt burrigt och jätte långgrunt. Så efter de bokade nätterna där flyttade vi till Freedom Beach som ligger på andra sidan. Där hade vi våran egna bungalow med havsutsikt och hotellet hade en egen liten privat strand. Mycket mysigare och sötare. Vi hängde även en dag på Freedom Beach som ligger runt hörnet från där vår bungalow är. Och gud vilken fin och nice strand!! Inte alls stor men den var perfekt för oss och de människorna som var där. Ni vet när en strand är allt för "packad" med människor? Denna var verkligen inte sån. Du hade ditt egna space även om den var liten. Vattnet var jätte klart och du såg fiskarna simma runt! Tredje och sista stället heter JP och låg mitt emellan Freedom och piren. Vi bokade hotellet utav anledningen till att det låg närmare restaurangerna osv men också för att dom har pool här! Så de två sista dagarna har vi legat vid den. Men herre min ge vad varmt det blir!! Du behöver i stort sätt vara i vattnet hela tiden för annars svettas du ihjäl. Kan inte ens gå på marken utan att skutta för det bara kokar. Så har blivit lite för många "pauser" ifrån solen genom att springa in i hotellrummet för att kunna svalka sig lite.

Under dessa dagarna här så har vi ut över vårt chillande åkt till Ko Nang Yuan (tre små öar som hänger ihop) där vi gick upp till viewpointen först, en extremt fin utsikt där ifrån! Vi svettades i mängder då det var närmare 40 grader och strålande sol men det var värt det. Sedan stannade vi på stranden där i några timmar och solade/badade. Vattnet var det klaraste och finaste under hela Thailand enligt mig och de har extremt mycket fina fiskar. Koh Tao är verkligen perfekta stället att snorkla eller dyka på, så tips till er som gillar det!! Vi har även unnat oss god thailändsk mat på de fina restaurangerna längst med stränderna, druckit drinkar och kollat solnedgången. Jag klarade av att fasta med lilltån så att den gick av vilket resulterar i svårigheter att gå och en liknande lila böna på foten men det gör inget! Är himla taggad och redo för att gå runt i Bangkok. Som pappa alltid säger "smärta går att kontrollera" så de är det jag ska göra nu! Så vi hörs där.

Hej ifrån Phi Phi!
Eller egentligen Koh Tao men det tar vi senare.

Phi Phi öarna visade oss en bra sida med strålande sol och härligt folk. Denna ö kan jag beskriva som mer befolkat och där med mer att göra. Men stränderna och omgivningen är definitivt inte alls lika fint som på de andra öarna. På både gott och ont så har Phi Phi blivit ett festställe med massor utav barer och nattklubbar. De säljer alkoholbuckets på gatan och ja, det är väldigt mycket mer stökigt pga detta. Mer skit i vattnet och på stränderna liksom. Vi tog oss första dagen till fireshowen som hålls till på slinky som är mitt på stranden. Sjukt ballt som de håller på, vi satt där i ca 2 timmar och kollade innan vi drog oss tillbaka för lite sömn. En dags resande tar på krafterna mer än man tror. Dag två åkte vi till Long Beach som ska vara fint, det var en ganska liten strand med skitigt vatten men vi spenderade eftermiddagen där innan vi tog en taxibåt tillbaka och åt middag på vårt favoritställe Acquaris(?). Efter det blev det lite shopping och välbehövliga köp inför dag tre. Dagen startade med brunch innan vi kl 13 skulle gå till butiken som säljer alla båttrips. Vi hade bokat att under 6h få åka runt till de olika sightseeing sakerna som finns här. Vi och ca 10 andra människor hoppade på en båt som åkte till stopp ett, monkeybeach. Så otroligt balla små saker som hoppade runt och bara chillade på livet. Vi var där ca 20 min innan vi skulle åka tillbaka i en liten båt till den stora båten. Denna lilla båt var gammal och rostig och självklart kommer det en våg in när jag är påväg upp så jag lyckas få in något i knät som ger mig ett fint och mellandjupt jack rakt in. Så fram med första hjälpen kittet för rengöring och ihoplappring. De lindade mitt ben med ett bandage och sen var jag good to go för resterande 5.5h. Nästa stopp var en grotta där vi fick paddla kajak och snorkla, väldigt fint ställe som imponerade mig med alla höga berg och fina sceneries. Stopp tre var det kända Maya Bay. Där gjorde vi samma sak som på tidigare plats, vi gick upp på en liten strand och kollade runt. Paddlade vidare till utanför Maya Bay och kollade lite, tyvärr får man inte gå upp på stranden utan att betala så vi skippade det då vi inte hade med oss pengar. I Maya Bay fick vi även middag samtidigt som vi kollade på början utav solnedgången. När solen verkligen började åka ner så åkte båten ut till mitten utav havet där vi fick se det ordentligt. Därefter bar det av mot monkeybeach igen men denna gången för att se plankton i mörkret. Jag hoppade tyvärr inte i vattnet då jag precis fixat om såret på nytt men alla andra sa att det var som guldigt glitter i vattnet när man simmade runt. När vi kom tillbaka så var vi båda helt slut så vi duschade och gjorde oss klara för sängen.

Måste säga att om ni ska till Phi Phi Island, bo på RC guesthouse. Det är extremt färgglatt men har allt man behöver inne på rummet. Hon som äger stället är den sötaste damen ni kommer träffa och hjälper verkligen till med allt. Hon kommer även ihåg allt man ber om eller frågar efter och i slutet utav dagen frågar hon hur det var på det du gjorde. Så underbar!!

Idag har vi suttit i båt och bil och båt för att ta oss till där vi är nu, Koh Tao. Har inte sett något då vi anlände till mörker så vi hörs mer om detta ställe senare. Ha det gött!!

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Vi har sedan sist hunnit åka tillbaka till Sihanoukville och legat inne på ett hotell där i fyra nätter då vi båda mådde dåligt från Koh Rong. Lyckades ta oss ut ca två timmar de sista två dagarna och kvällen innan vi flög vidare hittade vi den bästa restaurangen i landet. Nämligen en svensk, med falukorv och köttbullar!! Så det blev första ordentliga måltiden på ca en vecka och gud vad vi njöt. Men dagen efter bar det av till Thailand. Efter fyra timmars bussresa kom vi till flygplatsen i Phnom Penh och flög till Bangkok där vi bytte flyg mot Krabi. Väl framme så tog vi oss till hotellet och checkade in mitt i natten.

Vi hade en hel dag i Krabi som vi spenderade med att gå runt och fixa små saker vi kände att vi behövde. Vi gick från hotellet in till centrum som låg ca 10 min bort och åt mat på en mysig liten restaurang. Sedan gick vi vidare till Vogue shoppingcenter som dom kallar det där vi hittade de småsaker vi saknade. Vi gick runt och kollade lite i stan innan vi bestämde oss för att gå tillbaka till hotellet och även där få fixat buss och båt till nästa ställe. Receptionisten var super söt och hjälpte oss med att boka allt vi behövde för nästa dags avresa.

Klockan 10 på morgonen startade våran resa till Koh Lipe där vi alltså befinner oss nu. Vi blev hämtade och åkte minibuss i några timmar till en pir där vi blev hämtade med speedboat som körde vidare oss till ön. Väl vid 16 var vi framme på Lipe och checkade in för två nätter på A plus hotell. Två nätter bara sprang förbi och vi har förlängt vistelsen till det totala utav sex nätter. Våra dagar ser i stort sätt lika dana ut, vi startar dagen med frukost på vårt favorit frukostställe som heter Bloom Bar. Går sedan vidare till stranden (Sunrise Beach) där vi hänger fram tills 17ish. Sen går vi tillbaka och duschar för att gå och äta middag på den bästa restaurangen som heter Royal India. Vi har träffat ett jätte härligt par här som vi har hängt med en del och även två söta tjejer. Det är packat med svenskar och turister men vi älskar denna ön! Det finns en utomhus bio och söta små barer med skön stämning så rekommenderar verkligen detta ställe till alla. På onsdag drar vi vidare till Phi Phi vilket ger oss blandade känslor men är alltid redo för nya äventyr!

Hörs senare!

Hej ifrån Kho Rong, Cambodja!

Just nu befinner vi oss på en ö utanför Sihanoukville som heter Kho Rong. Vi kom hit för 4 dagar sedan och har sedan dess hängt på stranden varje dag. Vi hade turen att hinna äta middag med Emilia och Nina innan dom skulle åka vidare. Himla mysigt att träffa och se dom! Härligt också att få lite tips inför Thailand som dom redan besökt.

Kho Rong är en så kallad paradisö som är fullt med backpackers. I starten tyckte vi alla allt var så himla chill och alla har extremt skön inställning till allt. Men det är också för att ALLA här röker på hela tiden och om de inte gör det så är dom fulla... Lite roligt att se men man känner sig som en extrem grandma som går och lägger sig vid 21 varje kväll. Men helt ärligt så bryr vi oss inte alls, haha. Stränderna här är i alla fall väldigt fina och vi har inte klagat på vattnet heller. Men så kommer vi till det som vi blev varnade för, som tydligen händer nästan alla som är här. Matförgiftning. Jag har ju som ni säkert vet redan varit matförgiftad, jag har haft halsfluss, feber och förkylningar i omgångar och nu senast råkat ut för öroninflammation. Det trodde jag var nog, men nej. Fick även en till slänga matförgiftning även om vi varit väldigt försiktiga med allt och endast ätit vegetariskt som man ska. Så igår låg jag på rummet hela dagen och fick efter 12 timmar ut allt ifrån kroppen (förhoppningsvis). Karolina joinar mig idag då hon också mår dåligt, med huvudvärk och kanske feber. Vi ska försöka få iväg oss ner för gatan och köpa någon frukt då jag ändå måste försöka få i mig något och även Karro. Men sen måste vi även boka båtturen tillbaka till fastlandet imorgon. Så önska oss lycka till på den!

Hörs mer i Sihanoukville!

Hej!!

Long time no see... Det är ju så att man blir upptagen och glömmer lätt bort att skriva när man är såhär på andra sidan jorden. Eller lättare sagt, det finns roligare saker att göra ibland.

Men för er som inte vet det så befinner jag mig nu i Vietnam, för ytterligare specifik beskrivning så är vi på paradis ön Phu Quoc som gränsar mot Cambodja. Men nu ska jag ge er en ordentlig uppdatering sen sist så vi börjar från början.

Vi befann oss i Malaysia och tog ett flyg till Nha Trang där vi väntade i en timma på flygplatsen för att se mina bästa kompisar komma ut genom dörrarna. Dom har alltså landat i Vietnam för solsemester med mig!!! Det är tre månader sedan vi alla hängde tillsammans sist och ren lycka är det att ha dom här. Vi tog alla en taxi till hotellet vi skulle sova på. Det låg perfekt till och var så himla fint! Nha Trang är invaderat utav ryssar och knappt någon engelska men vi hade trevliga dagar där. Tillbringade förmiddagarna på stranden och eftermiddagarna på annat håll. Vi hade inte jätte tur med vädret där så runt två/tre tiden började de bli lite mulet och regnigt. Men vi har bytt restauranger varje dag och fått se oss runt så det gjorde inte mig något. En utav dagarna i Nha Trang åkte vi till vinpearl, det är ett "nöjesfält" på en ö. Vi tog gondoler över dit och sen lekte vi i deras vattenpark, kollade akvariet och hängde mest. Alla hjärtans dag var dagen för massage, manikyr och pedikyr. God middag och kvalitetstid. Den 16e drog vi oss nämligen vidare hit, där vi befinner oss nu.

Phu Quoc är en paradis ö och en turistort. Det är FULLT med svenskar och finnar. Det är konstigt för både mig och Karolina att vara runt såhär mycket svenska. Känns så ovanligt att behöva tänka på vad vi säger när vi är bland människor. Men samtidigt känns det nästan lite skönt, för det är som hemma. Efter många om och men lyckades vi hitta vårt hotell, eller lättare sagt bungalow. Vi bor på ett resort som ligger 200 meter ifrån havet, har våran egna bungalow och altan som ligger 10 steg ifrån poolen. Mitt över gatan har vi den sötaste lilla butiken men en ubersöt tant som ägare. En 1.5 liters vatten här kostar 4kr max. En lunch ligger på 20kr men dricka. Det är nästan löjligt! Stranden är fin och lugn, vi ligger gött där på våra solstolar dag in och dag ut. Det är ca 30 grader varje dag så att doppa sig i havet sker varje halvtimma. Men vi älskar det! Har testar olika maträtter och restauranger, vi gick på nattmarknad och har varit iväg på en strandbar och skrattat åt fulla och en aning höga vuxna människor.

Idag är gänget ute på havs, de är på en båt tur där de ska besöka vita stränder, snorkla massor och bara njuta. Jag där emot ligger just nu i skuggan vid poolen, har nämligen drabbats utav hosta, förkylning och öroninflammation så igår lyckades jag äntligen få tag på antibiotika men hjälp utav Google translate och gester men händerna. Det är svårt att göra sig förstådd på engelska till någon som inte ens vet hur man säger hi eller thank you. Men hon viftade och gjorde ljud och jag gjorde mer eller mindre detsamma, tur att världsspråket för tummen upp och ner är det samma. Så tillslut fick jag rätt och nu har jag precis tagit min tredje kur. Hopppas att detta försvinner snabbt för imorgon åker vi tillbaka till Nha Trang och om fyra dagar åker jag och Karolina till Cambodja.

Ska försöka höra av mig bättre hädanefter. Hörs sen!

Hej ifrån Kuala Lumpur!

Som många säkert läst i förra inlägget så hade vi inte den bästa upplevelsen i Malaysia so far. Vi har nu bott två nätter i chinatown och två nätter inne i "stan". KL har visat att Malaysia har en bättre sida och vi gillar detta ställe. Man märker fortfarande att det är roligt att kolla, peka och prata lite extra men det är inte alls på samma nivå. Det är inte folk som skriker på en längre och det känns inte alls obehagligt längre. Chinatown var grymt för marknader och billiga föremål. Vi gick mest runt där och kollade alla olika tempel, byggnader, marknader och historia som finns. Besökte det äldsta templet som såg ut som ett ruckel men det var gött! Vårt hotell var nybyggt och grymt. Det startade med att vi blev uppgraderade och fick ett jätte najs rum med de skönaste sängarna vi har haft på evigheter. Vår sömnbrist har definitivt tagits igen om man säger så.

Som Johanna tipsade om så åt vi på Dining in the dark. Och det var nog den bästa upplevelsen jag har haft! En snabb förklaring är att det är en restaurang där du inte får veta vad du ska äta och får använda dig utav ditt lukt och smaksinne för att lista ut det själv. Du får helt enkelt uppleva hur det är att vara blind då vi gick in i ett rum som var kolsvart. Man såg ingenting, absolut ingenting. Det var så extremt coolt och en så ball upplevelse! Och speciellt för mig, som inte vågar äta något jag inte vet typ. Vi hade den bästa servitören som heter Yus och han var så gullig. Som alla servitörer där så var han blind eller hade väldigt nedsatt syn och jag var så extremt imponerad över hur väl han kände till allt. Han serverade blind?!! Förstår inte mig på hur det går till. Jag som serverar själv vet hur det är att göra det med syn, men kan inte ens tänka mig hur det är att göra det utan. För alla er som är i Kuala Lumpur, gå dit och ät. Det är värt varenda krona!

Hotellet som vi nu bor på ligger ca 700 meter ifrån de kända Petronas Twin Towers och har allt för många shoppingcenter runt om sig. Alltså lite mer centralt. Vi har som alltid gått runt massor och kollat i butiker, i parken, på byggnader och parader. Vi kollade in tornen och spenderade sedan en grym kväll igår på Traders hotell som har en sky bar med en sjukt bra 180 graders utsikt över stan. Vi hade turen att vara där igår när det var ladies night, det betyder för er som inte vet; gratis drinkar och inträde. Så vi sippade på några drinkar samtidigt som vi kollade in den otroliga utsikten. Kan säga att allt är finare på natten med alla ljus och sånt. Imorgon ska vi fokusera på att fixa det sista innan vi reser vidare på lördag morgon mot Vietnam och mina bästisar!

Kram

När du är på ett ställe och du känner obehag på nivåer som aldrig nåtts innan, då förstår du hur vi känner nu. Vi befinner oss just nu i Malacca som ligger i Malaysia. Ett gulligt litet samhälle men vi har också märkt att turister eller lättare sagt, kvinnor som ser ut som mig inte är här ofta. Under vår första dag här igår så gick vi runt i hopp om att hitta någonstans att äta. Har aldrig varit så utstirrad innan.. Vi kom fram till ett shoppingcenter och gick in där för att äta, sushin vi åt var super god men personalen stod och stirrade på oss under tiden vi åt. Vi tog oss tillbaka till hotellet och chillade. Men rastlösa som vi är så bestämde vi oss för att ta en promenad vid 21 tiden. Och det gör vi inte igen. Hade blickar och äckliga män runt om oss.. Låt mig även tillägga att de är små allihopa, runt 40 år och korta. Det är ingen som rör oss, eller direkt gör något mer än att prata men fy vad det känns obehagligt ändå. Vi har därför bestämt att kvällar spenderas inne på hotellet och inget annat..

Idag startade vi dagen med att gå till Starbucks för frukost, påvägen dit hade vi fem fyllos som skulle prata och erbjuda alkohol så med ett leende och snabba steg gick vi förbi. Vi gick sedan river walken som ska vara fin, men även där var det obekvämt och folk som körde långsamt förbi och ropade. Så in i taxi till ett shoppingcenter Mahkota Parade, det var så trevligt och fint! Vid det centret så fanns det även två andra så vi spenderade några timmar genom att gå runt och kolla där. När klockan var strax innan 18 så gick vi mot Jonker Street som ska ha en ball kvälls/nattmarknad. Påväg dit stannade vi och såg någon gammal byggnad som hade vy över hela stan. Blev även stannad utav en grupp asiater där som frågade om de kunde bli fotade tillsammans med mig... Mycket trevligare att de frågade än många andra som försöker smyga med det haha!

Jonker Street var packat med människor och mycket att se samtidigt. Men det var väl fint och kul att se. Skulle dock inte rekommendera att åka hit för något, det var det vi blev och jag undrar varför. Vi har i alla fall tagit oss till hotellet nu med taxi och ska spendera resten utav kvällen här och inte förflytta oss alls. Myskväll i sängen helt enkelt.

Tack och lov att vi åker vidare till Kuala Lumpur imorgon, vill inte stanna här i en sekund mer.

Hej igen!
Singapore, vart ska man börja. Vädret är konstigare än något och ändras varje minut känns det som, allt är tryckt ihop och försöker efterlikna USA nått enormt. Det är nära till allt, mycket människor och trångt men jag älskar det!! Singapore visade oss inte sin bästa sida men vi hade det ändå bra. Spenderade tre nätter på det bästa hostelet vi varit på som ligger i China Town och heter Capsules Chic. Extremt bra personal och såå fint och fräscht. Så ska ni backpacka i Singapore, bo där!!

Vi har alltså haft två hela dagar på detta fantastiska ställe, hunnit gå på bio två gånger och sett La La Land samt The light between oceans, två filmer jag rekommenderar starkt. Vi har gått upp längst deras huvudgata Orchard road som har 41111 shoppingcenter, varit utanför stan, besökt tempel, marknader, ätit gott och så mycket mer. Vilsegång i stan är lätt hänt då gångarna är under marken då dom knappt har övergåsställen och mycket trafik, så jag och Karolina har nog gått förbi samma ställen 20 gånger i tappra försök att hitta.

Vi träffade även underbart gulliga Elin Apell som tog med oss till en fransk restaurang och sen visade oss runt när vi gick till bion. Så himla roligt att se henne efter alla år och få höra hur det är att bo här samt hur hon har det! Fick även veta att alla dekorationer som var runt om var för det kinesiska nyåret som precis varit. Så det var kul att se! I år är det tuppens år om ni ville veta.

Hej alla!!

Uppdatering om Brisbane kommer nu. Har inte velat skriva något utan bilder men nu har jag bilder så då kommer det!

Vi startade med att komma till hostelet och träffa en skön kille i vårt rum. Han visade oss till matbutiken och hängde med oss första kvällen. Dag två vaknade vi och bestämde oss för att gå på marknad. George hängde på och vi spenderade sedan hela dagen runt i stan tillsammans. Brisbane är väl inte den roligaste staden, de har bra shopping men tyvärr inte så mycket mer än det. Självklart så finns det en Laguna men efter att ha varit på stranden/vid vatten så mycket som vi har så var vi inte så sugna på det.. Men dag två bestod egentligen utav att ladda upp för dag tre. Som helt kvart var den bästa dagen! Vi åkte alltså till Australia Zoo, även kallat för Steve Irwins zoo. Jag har ju då alltid sett hans show på tv, hur han fångar krokodiler och allt han förklarar om andra djur. Pappa, jag vet inte om du minns men det var alltid du som kollade på detta, så hela dagen påminner mig om dig och lördagar hemma!

Anyways, vi kom dit när de öppnade vid 9 och gick direkt igenom parken för att vara först till kängurusen. Vi fick nämligen tips att vara först för det är bäst. Men att gå igenom parken och inte se människor, bara djur är lite läskigt ska jag säga! Efter lite om och men med vilsegång så hittade vi fram och jag må säga att det var något utav det bästa jag har varit med om. När jag matade den ena så hoppade en annan fram och tryckte sig emot mig för att också få, en annan tog sina små händer och höll i min hand medan den åt. Hade lätt kunnat stanna där hela dagen. Men det fanns mer att se, vi hängde med tigrar, giraffer, krokodiler, ormar, zebror, ödlor och massor mer! Sen träffade vi de underbara koalorna, som är det tröttaste och segaste djuret jag mött. Men så söta! Vi klappade och gosade lite med dom och skrattade lite åt hur de betedde sig. En heldag på Australia zoo var nästan något utav det bästa på hela resan enligt mig.

Dagen efter flög vi vidare till stället vi nu befinner oss på. Nämligen Singapore, men mer om det i ett inlägg som kommer imorgon. Så vi hörs då!