​Hej hej! Det var ett tag sedan men ingeting har riktigt hänt här. I helgen var jag sjuk så att jag var tvungen att isolera mig på mitt rum hela helgen jag kunde inte ens äta med de andra, utan behövde ta upp lite mat på rummet. Det var farsdag i söndag så då ringde jag och pratade med Pappa lite och det var också min rumskompis födelsedag i söndags. Det är typ de stora sakerna som hände i helgen. Idag var det TKD träning det var riktigt tufft som vanligt men en av tränarna har sagt två gånger nu att jag har blivit bättre. Vilket är en riktig komplimang  kommande från dom. Nu i helgen på söndag ska min klass åka hem och fika hos en av våra mentorer Anna. Men hör av mig om det mer sen :)

I osndags bestämde jag Vinona och Hilda oss för att vi ville åka till barnhemmet, så igår var det äntligen dags. Vi kom dit satte på oss förkläden och foppatoflor. Sedan var det dags för oss att ta hand om de små barnen vi lekte och matade dem tills de var dags för dem att gå och lägga sig.

När vi var klara på barnhemmet bestämde vi oss för att gå från barnhemmet till ett köpcentrum i närheten som heter Yaya. Där hade det redan börjat med julpynt. Det stod flera sånna här små julgranar rum om i köpcentrumet.

Vi fikade på art och sedan gick vi faktiskt hem hela vägen från köpcentrumet vilket vi aldrig har gjort förut. Men det kändes bra att få lite motion.

​Efter middagen och kvällsfikat gick en buss 22:15 bort mot en klubb som heter Casablanca. Där var vi och dansade ända tills 00:30.

Idag fyller min bästa kompis Lova år, det känns skönt att hon är i New York. Det får mig att inte känna så mycket hemlängtan eftersom hon ändå inte är där. Jag har ett jättestort jättesvårt prov idag men jag kan ändå inte känna att det är en jobbig dag eftersom för sjutton år sen föddes min bästa kompis Lova. Vi har känt varandra sedan vi gick på sexårs i 11 år nu vilket är större delen av mitt liv. jipppii

Igår hade vi en halloweenfest som vi i festkommittén hade jobbat med länge för att fixa. Kvällen började med bål sen middag och efter middagen gick ett alarm igång för då var det dags för spökrunda. Eftersom jag själv behövde delta i spökrunda kunde jag inte själv gå den men det var kul ändå. Efter spökrundan var det disco. På bilden är jag som Fiona i Shrek, Kilen och Hilda som pirater.

Här är Hanna och Vera som är utklädda till Nakumatt, Nakumatt är en mataffär som ligger i Junction.

Saga och Emelie klädde ut sig till sushi Saga var en avokado.

Här är Tilan som vampyr, Tilan är en av boarding värdarna här på internatet.

Och sist men inte minst har vi Isabel som var Toi marknaden. Väldigt bra och kreativ utklädnad ☺️

Under luchen kom en tjej ner och sa att hon hade fått sitt paket hemifrån, då sprang jag upp och möttes av personer som sa att jag hade fått ett paket. Jag blev glatt överraskad av att mitt paket låg där.
Här är innehålet av paketet: en tidning, ett brev, godis och en salva mot mina myggbett som jag hela tiden får. Det passade perfekt att få paketet nu eftersom det är valvecka vilket leder till att vi kommer vara inlåsta på internatet från och med på torsdag. Vilket också betyder att vi inte kommer ha någon skola på torsdag och fredag utan bara har tre skoldagar denna vecka. Eftersom Halloween också börjar närma sig kommer det vara en Halloween fest här på internatet på lördag.

I torsdags åkte vi till Savage Wilderness. Där gjorde vi först kajak, stand up paddling, pilbåge, riverafting och om man ville och vågade kunde man hoppa bungyjump. Alla aktiviteter var väldigt roliga, det var kul att prova på stand up paddling. Det var roligt med kajak för att man åkte ner som på en rutchkana ner i vattnet, man behövde luta sig framåt i kajaken för att inte välta vilket gjorde det lite extra spännande när det fanns en risk att kajaken kunde välta.

Vi körde pilbåge och efter det ställde vi oss på bron och kollade när den första gruppen hoppade bungyjump, då var det bara 30 min kvar tills det var våran tur att hoppa. Jag var den första i min grupp att hoppa men var lugn mamma och pappa det var en grupp med sex personer som hoppade precis inan. Man vägde sig och sedan skrev de ens vikt på handen. Sedan var det dags att få på sig selen för klättra upp för den 60 meters höga stegen.

Upp till en bur där de satte på resten av utrustningen bad en gå fram till grinden med tårna över kanten och sedan när de öppnade grinden, skulle man sträcka ut armarna och falla neråt.

​Här är jag efter bungyjumphoppet, svinful men väldigt glad. Det är det läskigaste jag gjort men också det roligaste.

Hej hej! Jag har inte hunnit uppdaterat och det wi-fiet har varit ganska dåligt. Förra veckan på onsdag var det dags för oss SSNare att ta höstlov. På höstlovet åkte vi till kusten Diani :). Vi åkte tåg ner till Diani och flyg hem det var mer säkerhet när vi skulle på tåget än på flyget på bilden ser du hur vi fick ställa upp oss när vi kom fram till tågstationen.

På bilden nedan ser ni hur de nya tågen ser ut som vi åkte med, de var ganska bekväma förutom att det luktade ganska mycket svett och att det var varmt eftersom man inte fick öppna upp fönstrerna.

Från tågstationen till hotellet åkte vi buss och med denna buss behövde man åka med en färga över vattnet.

Vi kom fram 17.00 och då bjöds det på lite mat.

Vädret var jättebra i vattnet fanns det många sjöstjärnor men dock också många sjöborrar. Jag hade som tur badskor så det drabbade inte mig.

Vi fick gå ut och dansa en kväll, jag har aldrig svettats så mycket som jag gjorde den kvällen pga att jag dansade så mycket. Det var som ett riktigt träningspass.

Stränderna var jättefina speciellt Diani Beach som det var väldigt populärt att åka till. Kanske lite för populärt eftersom vi sedan blev förbjudna att åka dit för att några hade lite för kul där.

På lördagen åkte den störta delen ut för att snorka det var ju kul men tyvärr fanns det inte så mycket att se mest sjöborrar och sjöstjärnor.

Sista kvällen åkte vi till en restaurang Arbour cave, som låg i en grotta.

Jag beställde en jättegod pasta med kräfta och bläckfisk.

​Sen åkte vi hem på måndagen som tur var åkte jag hem med det lite senare flyget så jag kunde njuta lite extra länge på kusten.

Vi åkte i fyra stycken overlanders vilket är typ som en lastbil till Masai mara. Masai Mara är ett naturreservat där det är väldigt bra safari.

Det tog ungefär 9 timmar till Masai Mara.

Redan första dagen såg vi massor av olika djur och vi hade så pass tur att vi tillochmed såg hela Big five vilket är: Elefant, Noshörning, Afrikans buffel, Lejon och Leopard. Efter de två första dagarna hade vi sett alla djur förutom Noshörning, men på morgonen sista dagen såg vi två noshörningar vilket är väldigt ovanligt.

Det här här under är en krokodil men den var ganska långt bort och zoomen på min kamera är inte så särkilt bra men man ser iallafall lite.

På kvällen satt vi runt lägerelden men eftersom vi var så trötta gick vi och la oss ganska tidigt.

På måndagen kunde man följa med på en morgontur för att se på soluppgången vilket jag gjorde. Så jag gick upp 05:00 och satte mig i bussen. Det var tur att jag följde med för att det var på denna tur vi såg noshörningarna.

Lite senare på dagen åkte vi till en Masai By. Vi välkomnades med en dans av först männen då en av männen drog med mig att dansa och sedan kvinnorna.

När vi kom in i byn berättade de hur ett Masai samhälle fungerade. Just i detta Masai samhälle var det 10 familjer, sysslor var uppdelat mellan kvinnor och män och vad jag hörde var det kvinnorna som gjorde det mesta. Det var kvinnorna som byggde husen medan männen försvarade samhället (alltså inte gjorde någonting). För att det inte skulle komma in vatten med regnet hade de lager med kobajs på husen.

Vi gick in i ett Masaihus vilken innehöll tre rum sovrum, kök och ett rum där de hade djuren.

Igår åkte vi till Mambo och åt det var väldigt gott :p.

Kl 12.00 gav sig den första bussen av, vi har varit här i en månad och nu får vi en city tour.

Vi stannade på Horor pack som är en utkicksplats. Bredvid Clara till vänster är helikopterplattan. Den ska vi också åka upp och kolla på men det kunde vi inte göra idag. När vi stod där och vår busschaufför pratade om de olika byggnaderna kom det hemlösa små barn, de hade plastflaskor i ärmarna som de luktade på, i plastflaskorna hade de sprutat in lim. Vi fick inte ge dem något för då skulle de bara köpa mer lim.

Här kör vi downtown på vägen Moi Avenue döpt efter den andra presidenten, man får vara försiktig när man går här även lokalbefolkningen måste vara försiktig det är så pass mycket rån.

När vi kom hem kände vi att vi behövde plugga så vi satte oss vid polen och gjorde det.

Jag Hilda och Clara startade våran morgon med att göra amerikanska pannkakor med några av de äggen vi hade kvar efter att vi bakade i torsdags. De blev väldigt gott. Nu i Helgen är ungefär halva internatet borta på camping i Hells Gate som vi andra var förra veckan.

kl.10:00 åkte vi iväg mot elefanterna och sedan girafferna.

När vi kom fram till elefanterna var det redan ganska mycket folk där så vi kanske inte fick de bästa platserna men helt okej. Kl.11:00 började en kille berätta vad de olika elefanterna hette och hur de hittades (de flesta hittades helt ensamma och fastnat i något dike).

Efter elefanterna hoppade vi in i bussen igen och när vi kom fram så vi girafferna på direkten. Man fick små pellets att mata girafferna med. Om man ville kunde man stoppa en pellets mellan läpparna och låta dem slicka upp den, då gällde det bara att välja en stor pellets.

Girafferna var väldigt gulliga speciellt de som var lite mindre.

Efter alla djur åkte vi till ett stort mal som heter The Hubb, där åt vi sushi och handlade lite på mataffären. The Hub var verkligen jättestort jämfört med de andra malen här i Nairobi. Det fanns flera restauranger, karuseller och mycket mer...

Vi var ganska utmatande efter alla utflykter men på bilden ser ni hatten som både jag och Clara köpte på Elefant barnhemmet. :)