Header
View tracker

Gud vilken härlig helg vi har haft förutom att det gick upp lite för mig en stund igår att jag kanske inge kan springa ordentligt på ett rätt bra tag. Det är riktigt trist! Jäkla knä...

Fredagen startade med att kika på starten av Uppsalas nya maraton och följdes av en myskväll med hämtmat. Vi har hittat ett nytt favoritställe - ChopChop! Otroligt gott! Jag tror det finns i de flesta städer & finns det i din så rekommenderar jag starkt att testa!

Lördagen startade med en löptur! Åh vad jag var lycklig! Det var underbart att springa genom skogen & knäet höll helt okej! Främst efteråt det gör ont! Kanske att det håller för en löptur i veckan i alla fall! Det hade gjort mig lycklig!

Vi fortsatte sedan dagen med att åka in på Uppsala Kulturnatt! Åt lunch, fikade och åt glass! Ja, vi gick lite också & kikade på allt roligt som skedde ;) En riktigt fin dag i rena sommarvärmen! Kvällen avslutades med middag, vin & gotter här hemma i lägenhet till en film. Åh en sån bra dag!

Söndag startade annorlunda nog i skogen i jakt efter svamp. Det hör inte till vanligheterna för våran del men en kompis undrade om vi ville hänga på & det kändes jättemysigt & det var jättemysigt! En hel del svamp blev det som vi smaskade i oss till lunch!

Jag sov sedan bort eftermiddagen innan vi brände ett ordentligt pass på gymmet!

Denna helg fick avslutas med några golflslag av mannen min innan vi däckade glada i soffan :)

Fin helg, fint liv!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Ny vecka, nya mål! Jag tycker egentligen inte om att dela upp livet i veckor - ni vet vara måndagsbitter och fredagsglad - men när man går i skolan/jobbar faller det ju sig lite naturligt att det blir just så. Idag har vi dock haft en jätteskön första dag på veckan med kort schema och därmed haft friheten att välja lite själva vad som känns aktuellt att plugga på. Vi har övat klinisk undersökning på Messi (stackarn, att han står ut att bli klämd på, haha) och dessutom övat att lägga permanent kanyl på skolan låtsas-hundar.

En annan rolig sak som har att göra med mitt veterinärstuderande är att Hippson nu har publicerat den artikeln det intervjuade mig för, angående mitt kandidatarbete. Jag blev väldigt nöjd och den har fått god respons vilket känns fantastiskt!

Länk http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/lar-dig-hastens-ansiktsuttryck-for-att.htm 

På träningsfronten har jag i helgen tagit det rätt lugnt men jag simmade i lördags vilket var riktigt skönt! Jag försökte verkligen pressa på och få upp lite flås men jag tycker att det är ganska svårt i simningen. Jag tror det beror på min bristande teknik, haha! Aja, skam den som ger sig!

Söndagen blev vilodag och alltså jag tycker inte om det. Hela dagen blir som ett enda segt tuggummi.

Idag bemästrade jag cykeln på gymmet, eller ja nästan i alla fall. Jag körde Szalkais intervallpass, och det var faktiskt ordentligt pulshöjande! Roligt! Körde kyla på benen efteråt - hoppas det kan hjälpa mot de förbaskade knäet som för övrigt är varken bra eller bättre tyvärr.

Nu ska jag skutta ner i vår mysiga säng - den och jag är sååhär tajta ;)

Likes

Comments

View tracker

Första veckan i skolan har varit allt annat än mjukstart! Schemat har varit mellan 8-16 varje dag, och mixat med föreläsningar & övningar. Det är otroligt intressant information och jag vill lära mig allt men det blir nästan lite mycket att ta in på så kort tid. Denna vecka har fokus legat på klinisk undersökning på nöt, hund & häst samt bandageläggning på häst. Det var svårare än man kunde ana, och ledde till en rad skratt så att säga. Tur att skolhästarna är så otroligt snälla! Här ser ni en kompis bandage som fick det att bubbla över lite - otroligt skön ;)

På träningsfronten är det otroligt dystert just nu. Efter Glädjeruset har knäsmärtan hållit i sig hela tiden men varierat lite i intensitet. Jag vilade i söndags, var sedan hos sjukgymnasten i måndags där han bekräftade löparknä och gav mig styrkeövningar till höften. Därefter har jag hunnit med två styrkepass (måndag & fredag), ett wetvest-pass (tisdag) samt ett långpass på cykeln (torsdag).

Jag fick även säga upp min plats i RunAcademy då sjukgymnasten trodde det var allt för snart in på. Åh jag är faktiskt rätt ledsen just nu - saknar löpningen något så galet... tänkte ju att jag skulle bli grym - skit också 😢

På bilderna nedan var jag i alla fall glad efter ett bra styrkepass! Det är ju faktiskt rätt kul det med 😋

Ha en fin fredag hörni!

Likes

Comments

Idag bar det av till Täby för att delta i Glädjeruset! Ett riktigt fint lopp längs strandkanten med ett ännu finare syfte nämligen insamling & stöttning till funktionsnedsatta barn & ungdomar.
Underbart av Team Nordmark!

Jag har ju haft problem med vänsterknät sedan i måndags men jag har varit smärtfri sedan i onsdags/torsdags. Det har gått fint att båda simma & cykla.

Jag tänkte faktiskt inte springa idag eftersom sjukgymnasten trodde löparknä och därmed vila/alternativ träning tills smärtfri.

Jag har ju varit typ smärtfri så jag bestämde mig för att försöka springa 5 km, och inte 10 km som jag var anmäld till. Målet var att ta det lugnt och bara rulla på smärtfritt. Knät kändes stelt och gjorde ont då och då men gick att springa helt okej på. Nu i efterhand kanske jag borde ha stannat och gått men det var så kul att bara dras med i havet av folk som log och hejade åt varandra! Underbar känsla, och precis vad jag behövde efter förra helgen!

Nu, uppkrupen i soffan, gör det faktiskt riktigt ont att stödja på tyvärr. Jäkla skit... men ändå helt klart värt det! Detta blir definitivt en ny solklar sommartradition! ☀️

Likes

Comments



Välkommen härliga fredag som dessutom startat perfekt då jag redan har klarat av ett träningspass!

Om vi backar bandet först så bestod gårdagen av "två" pass: bröstsim 40 min (>1km) & sedan rehabövningar för knäet på kvällen.


Rehab löparknä:

Musslan statisk 3 x 30 sek

Musslan dynamisk 3 x 8 st på varje ben

Höftlyft på ett ben statisk 3 x 30 sek

Höftlyft på ett ben dynamisk 3 x 8 st på varje ben

Knipa/spreta fötterna 3 x 20 sek

Golvkrypning över yogamatta x 2


Hursomhelst väl vaken idag, klämde jag i mig lite valnötter & en smoothie med banan, mjölk, 30 g vassleprotein & en klick kokosfett samt lite vaniljpulver & kakao som smakförstärkare. Den var god & jag kände mig redo att dra till gymmet.


Idag hade jag planerat in ett intervallpass på cykel, även om löpning uteblir ger jag inte upp - konditionen måste underhållas & jag kan inte vara utan träningen - älskar den! Jag har kört spinning i grupp några gånger förr men aldrig cyklat i träningssyfte själv förut. (Dock spenderat många timmar på cykel fram & tillbaka till skolan...) Det var en utmaning men himla kul ändå. Svetten bara rann... helt sanslöst mycket faktiskt. Nästa gång blir det nog att ta med en sådan där liten trasa & mer vatten.


Anders Szalkais cykelpass 50 min:

Uppvärmning 5 min

10 x 40 sek tuffa intervaller (10:e 60 sek) med motstånd 10. RPM > 90. Mål > 100. 20 sek vila med motstånd 4. RMP ca 80. Mål > 90.

5 min lätt motstånd (4:a).

Upprepa i 3 serier.

Nedvarvning 5 min.

Stretch


Jag känner mig jättenöjd & det tog ordentligt. Det härliga var att knäet funkade alldeles utmärkt. Jag är inprincip smärtfri hela tiden nu. Det ska bli spännande att höra vad sjukgymnasten har att säga och jag hoppas verkligen att jag kan börja med löpningen snart igen. Hoppas, hoppas!


Jag måste även skänka lite extra beröm till min älskade Garmin idag. Att kunna ställa in färdiga intervaller är underbart skönt! Ni som inte testat - testa! Kanske ni kan hitta någon kompis klocka att låna innan ni lägger ut massa pengar. Om ni bor nära mig får ni gärna testa den! Det är guldvärt tycker jag!


Nu sitter vi mest & inväntar vår nya säng. Sedan hinner vi förhoppningsvis åka iväg till Friidrotts-SM i eftermiddag. Jag har några vänner som springer som jag tänkte heja lite extra på.

Ha en fin fredag!

Likes

Comments