Gårdagen var trevlig. Jag och Ludwig bestämde oss för att hitta på något under dagen och tog oss till Ögeltjänsberget för att grilla korv och dricka varmchoklad. Jag har aldrig varit där förut vilket är pinsamt haha, men det är alltid kul att utforska sin egna stad.

Senare på kvällen hade vi bestämt middag med Amanda och som vanligt gör Ludwig aldrig oss besviken när det kommer till mat. Jag och Amanda som inte setts på jättelänge då hon kom hem från USA precis när jag skulle åka så vi hade så himla mycket att prata om!

Idag har jag varit hemma i en veckan och stortrivs med den svenska vintern. Trotts det har jag en extrem lust att boka en weekend till någon stad i Europa. Prag, Paris, Amsterdam, eller London hade varit så mysig så här på vintern. Det finns så mycket man vill göra men antar att man måste stanna hemma en stund för att få ihop lite pengar. Men det skadar väl inte att kika runt lite antar jag ;) Man kan få tag på oförskämt billiga resor så rätt vad det är så kanske man bokar något!

Vi är nu tillbaka i Sverige! Efter åtta veckor i Asien så kände vi oss nöjda och bokade resa hem. Vi visste sedan tidigare att vi var tvungen att vara hemma senast 2:a februari och därför sagt till alla här hemma att vi skulle åka hem den 31:a januari. Men vi bestämde ganska tidigt att vi inte skulle bli borta så länge. Så innan nyår någon gång bokade vi resa hem den 11:de januari. Vi har haft samma syn på resan och vad vi vill under hela tiden vilket har gjort det så enkelt för oss.

Den 11:e januari begav vi oss till flygplatsen i Bali för att kliva på första av fem plan. Det blev en lång hemresa men så värt det när man fick träffa sin familj och lägga sig i sin egna säng! Och hur fint är inte det i Sverige på vintern!! Jag har varit lite jetlaggad så jag har vaknat tidigt på morgonen då det fortfarande är mörkt ute och man kan tända ljus till frukost, så mysigt...

I söndags åkte jag ner till min syster i Sundsvall för att få träffa henne. Vi tog oss upp till Norra berget med en termos varmchoklad för att sedan äta middag framför tv:n.

Idag har jag tagit mig upp från sängen och vi gick för att leta upp poolen som tillhörde systerhotellet där vi bor. Utan några förväntningar pallrade vi oss dit och vi hade blivit tillsagda att vi skulle säga att vi kom från Wonderlust (namnet på vårt hostel) till dom som jobbade där. Killen i reception sa bara "no you can't use the pool, only our guests". Och jag frågar gång på gång "why did they say that then??" Tills han tillslut bryter ut i skratt och ba " just kidding". Asså haha och jag som började bli arg. Men fint va det och så härligt att bada i pool när det är så varmt som det är här just nu. Vi har nyss klivit ur duschen och ligger i sängen för att vila lite. Jag sov över 12 timmar i natt och det känns som jag skulle kunna sova lika många inatt.

• Bali

Jag har knappt tagit något kort från Gili Meno... min kamera har gått sönder och vi har varit rätt så lata där borta hihi. Nu har vi iallafall lämnat honeymoon ön och begett oss över till Bali och Ubud igen. Vi tänker stanna här i 6 nätter trotts att Ubud verkar inte vilja ha mig här. Efter första måltiden började jag må dåligt och har inte kunnat sovit i natt... har knappt fått i mig någon mat idag. Jag hoppas verkligen att det går över! Blir så sjukt less. Vi vill ju hitta på och göra saker!!

• Bali

Extremt dåligt med inlägg nu på slutet. Vi har haft dåligt internet och jag har inte orkat lägga ner så mycket tid på bloggen. Men nu är vi på Gili och har firat nyår här. Det är en riktigt dröm ö! Vi befinner oss på den lugnastes ön av dom tre Gili öarna, alltså Gili Meno. Rekommenderar den starkt! Vi har enbart tagit det lugnt och njutit. Vi tänkte dyka här men avbokade pågrund av att orken inte fanns där samt att det var riktigt pissväder den dagen. På torsdag drar vi oss tillbaka till Bali och Ubud igen. Vi hoppas på att kunna göra vulkanvandringen som inte blev av sist. Ha det bra!

• Bali

Nu har vi haft två dagar här i Ubud där vi bara har legat inne i sängen största delen av dagen. Vi hade bokat så att vi skulle ta oss upp för en vulkan och se soluppgången i morse. Så 01:40 ringde väckaren och vi tog våra grejor för att åka. Men jag kände att något inte riktigt kändes bra i magen så jag blev istället sittande på toan. Så typiskt. Vi fick hoppa vandringen och soluppgången. Jag försöker intala mig själv att vi inte missade något eftersom det började regna och åska. Idag har vi inte gjort ett knyst. Jag lyckade få i mig frukost men till lunch blev det inte mycket. Det jobbigaste med såna hära dagar är att man saknar hem otroligt mycket, man hinner tänkta så mycket.

Imorgon åker vi till Gili! Vi har lyckats boka boende efter en massa strul men nu är det bestämt att det blir nyår där!

Waterfall
Rice terraces
Temple

Idag har vi utforskat Ubud. Vi hade sedan igår bestämt att vi skulle åka och kolla på risfälten vilket känns obligatorisk när men är här. Uppe med tuppen var vi och sprang över till andra sidan från vårt hostel i spöregn för att äta frukost. Där vi föresten åt gröt! Så gott! Men regnet fortsatte falla från himmelen under hela frukosten. Vi var fortfarande sugen på att hitta på något så vi tänkte att vi skulle åka i vilket fall. Vi hittade en taxi som skulle ta oss vart vi ville för 200 000 IDR. Kanon tänkte vi och hopade in! Det slutade med att vi besökte ett vattenfall och ett tempel på vägen också! Vi skulle kunna ha åkt på flera ställen om vi velat men vi var rätt så slut på vid den tidpunkten.

Av någon anledning så vill inte vissa av mina bilder ladda upp här på bloggen vilket är frustrerande. Men nån bild kan jag bju på

Merry Christmas
Maria Curau
Missing the julskinka

God jul!

Vi började våran julafton med att beställa in en dunderfrulle. Varsin smoothie bowl (of course) och lite annat gott. Sen begav vi oss ner till stranden.

Vi gav oss själva i julklapp att vi skulle åka på manikyr och pedikyr. Och det var verkligen vart det! Man fick kokosvatten, massage, chokladboll och välja bland massvis av färger till naglarna. Man kände sig riktigt bortskämd när man satt där. Det var två stycken som pysslade om en samtidigt, ena tog hand om fötterna och den andra tog hand om händerna. Det fick bli jultema med rött och guld. Älskar verkligen det! Så fint blev det!

Sedan gick vi till våran favorit resturang här för att äta middag. Vi visste redan att vi skulle bli utan julmaten så det blev en pasta-lax rätt för mig, super god! Sen har vi det så himla bra att vi ännu en gång blir bjuden på middag! Denna gång av mina föräldrar, all kärlek till dom!

Bali, Canggu

Nu är vi äntligen på BALI! Vi fick lov att ta flyget från Sandakan till Kuala Lumpur för att sedan ta oss hit. Vi landade efter 01:00 på natten och trötta så att ögonen sved på oss klev vi av planet. När vi står i kön för att visa upp passet när vi ska ta oss till bagageutlämningen så läser vi att man ska visa upp pass, biljett och visum. VISUM?! Haha va måste vi ha det?? Fram med mobilen och googla. Vi lyckades förstå att om man hade svenskt medborgarskap skulle man inte behöva ha något visum men vi var fortfarande osäkra. Vi tog oss igenom men ni hör ju hur bra koll vi har på vissa grejer haha.

03:30 checkade vi in på Canggu beach hostel. Vi sover i dorms med sju andra. Vi har ju lyxat en del tidigare och valt privat room om det varit möjligt. Men på slutet har vi testat på riktiga backpacker livet. Jag kan säga att det är en upplevelse i sig. I kk hade vi super skön stämning och man märkte verkligen att det var riktiga backpackers med mycket erfarenhet. Här däremot, är dom flesta runt 20-30 år som älskar att festa. Inatt vaknade vi när dom andra i rummet ramlade in från baren vid 03:00. Ena killen som ligger på mellanslafen spyr ner på golvet, över killen unders kläder. Not that fresh.

Jag älskar annars i allmänhet Canggu. Det är riktigt mysigt med dom små vägarna och dom mysiga restaurangerna. Igår påväg tillbaka från stranden gick vi förbi ett litet spa som vi var tvungna att gå in och kika. Vi bokade då pedikyr och manikyr så imorgon ska vi lyxa! Kan verkligen inte fatta att det är julafton imorgon. Man lever som i en annan värld här borta och man har noll koll på dagarna...