Postad i: Träning

​Hej sötisar 

Då jag får väldigt många frågor dagligen om mina benpass vilka övningar, hur många set samt repetitioner jag gör tänkte jag förklara så gott jag kan och skriva de övningar jag vet namnet på iallafall. Jag har inte heller haft tid att fixa en full video med allt i den än, men ska försöka fixa upp det så snart som möjligt! 

 Varierar mina pass väldigt mycket för att inte trötta ut muskelgrupperna, speciellt benpassen. En sån liten skillnad som att ha fötterna i olika vinklar under en squat sätter olika muskler i arbete, vilket hjälper kroppen att inte "tappa intresset", och mig haha.  

Iallafall kan  ett av mina benpass kan se ut på detta viset ungefär; 

Knäböj 10x10 (startar nästan alltid benpassen med 10 set knäböj)
Hip thrust 
Hacksquat 
Benpress
Kickbacks
Splitsquats på bänk
Utfallssteg 
Knäböj (front&back)

Hinner med väldigt mycket på mina nästan 3h kan jag lova er. Mördarpass är vad det är. 

Rep och set har jag inte jätte stor koll på då jag inte lägger all fokus på att räkna det. Slutar när jag känner mig klar istället. 

Måndag imorgon nya tag, nya mål och motivationen uppe i taket!!! 




Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Postad i: Träning

Hellooo

Precis som rubriken lyder hade jag tänkt prata lite om antal repetitioner och set.

Jag räknar sällan mina repetitioner i mina set, oftast inte hur många set jag gör heller. Självklart har jag ett litet hum om hur många jag gör, men slutar när jag känner mig klar istället för att sluta "för att det står så" eller "jag brukar sluta här". Letar efter den där brännande känslan och slutar inte förens det gör ont.

Förut räknade jag hela tiden mina repetitioner, gjorde bara de antalet jag hade bestämt mig för oavsett hur det kändes. Brukade göra ungefär 15 repetitioner och 3 set av varje övning. Nu hamnar jag istället mellan 8-12repetitioner och hur många set vet jag inte riktigt. Vill känna att första rörelsen är tung och jobbig och sen kämpa mig igenom resten av repetitionerna.

Är man rädd för att råka göra för många rep kan man lägga sig på en rätt tung vikt till att börja med och sedan droppa vikten och klämma ut det sista. Man orkar oftast mer än vad man tror om man fått in tekniken. 

Lyssna på kroppen och håll er inom ramarna istället för att stanna vid en siffra " för det står så här". 


Likes

Comments

Postad i: Vardags-liv

​Nu sitter jag här på golvet, äntligen hemma efter en hyfsat skön dag i skolan och ett gympass. Vi hade dock ett prov idag?? Hade helt bakat bort det i mitt huvud haha, men det löser sig nog känner jag. Iallafall efter skolan hann jag springa ner till gymmet, mysa lite med vikterna en stund och köra ett härligt ryggpass. Första timmen fick jag sällskap av Frida och sista timmen av mamma. Super mysigt att träna med sällskap ibland att kunna skratta lite, prata lite emellan alla set och peppa varandra. Att inte alltid försvinna in i mjukis koftan med musiken på högsta volym i örat. 

Känner att energin i mig är på 111% just nu!! Allt bara flyter på helt super. Iallafall mina planer inför imorgon är att kicka igång dagen med ett morgon-mördar-benpass, ska bli hur skönt som helst. Senare blir det åka av mot IKEA, love it. 

Har också gjort lite ändringar med mitt tränings schema för att se hur det känns. Har lagt in två stycken mördar benpass på Tisdagar & Lördagar endast!! Då jag är mycket starkare i benen än i överkoppen vill jag jobba upp min "upperbody" en del. För att skapa en jämnare balans, så jag inte råkar träna mina ben till max och musklerna börjar säga ifrån istället. Ska se hur detta känns ett tag nu, slänger möjligtvis in några lätta squats på en Torsdag om jag saknar mina benpass. 

Hoppas ni får en härlig Fredag nu!! 


Likes

Comments

Postad i: Svar

Hej på er alla glada där ute!

Jag får väldigt många frågor om hur länge jag har tränat, om jag tar några speciella tillskott och så vidare. Tänkte svara på dom frågorna i ett inlägg här också.

Hur ofta tränar jag? Hur länge har jag tränat?

- När jag bestämde mig för att börja träna seriöst började jag med 4-5dagar i veckan. På det sättet körde jag ett bra tag, motivationen vart större och det började bli roligare och roligare på gymmet. Började känna mig mer bekväm att vara där vilket ledde till längre pass och oftare. För kanske 2 och en halv månad sen började jag med 6dagar i veckan, nu kan det till och med bli 7 dagar ibland. Då jag tycker att det är oerhört kul att träna behövs inte så många vilodagar. Så länge man delar man upp musklerna och inte kör allting på samma gång och flera dagar i rad kommer musklerna inte brytas ner. Att variera mellan tyngre pass- med färre repitioner och lite lättare pass- med högre repitioner med mer fokus på kontakt hjälper också till att inte bryta ner musklerna om man tränar ofta. Är nu ingen expert angående träning, men jag delar upp mina muskelgrupper så jag kan träna flera dagar i veckan tack vare det. Har dessutom svårt att ta vilodagar haha, får tvinga mig själv att stanna hemma istället för att "råka" springa ner till gymmet.

Om vi ska ta det från start har jag haft gymkort i ungefär 4år, men som sagt har jag inte tränat i alla dessa år. Hade en väldigt dålig period där i början och det fanns ingen motivation alls. Stannade hellre hemma i sängen med musik i öronen eller en film framför mig. Tog mig till gymmet ungefär 1 dag i veckan och var där i kanske 40minuter. Hade ingen bra kosthållning då heller vilket gjorde att jag inte hade någon energi alls till någonting.

Om jag chansar tror jag att det var efter en Spanien resa under sommaren 2013/2014 som jag började få upp lite motivation iallafall. Pritoerade fortfarande film och Mc'donalds före min träning, men kom iallafall iväg. För bara ett år sedan var jag helt galen i Mc'donalds, åt där ungefär 2-3gånger per DAG?? Varje dag efter skolan, under skolan när som helst. Hade sjuka sötsug och kunde ej hantera dom. Jag antar att jag kom till en gräns senare då min kropp sa stopp nej sluta till alla Mc´Donalds besök, och nu har jag inga som helst sug efter snabbmat på samma sätt.

I somras när jag var i Spanien började jag få sjuk nojja med min kropp, ville träna upp den ville bli stark och ha en bra hälsa. Började små träna på de sätt som gick där. Tog tillexempel två 1L dunkar fulla med vatten och gick upp och ner i trapphuset hur många gånger som helst. Jag tränade ute vid poolen, squats,utfalls steg, upphopp, situps, legraisers allt jag kunde komma på. Använde mig av de vikter som fanns så som vattendunkar. När jag sedan kom hem vart det en himla fart på mig och träningen. Det var då jag började träna på riktigt, det var då det började bli skillnad på min kropp och hur jag mådde.

So finally, JA jag har tränat i ungefär 7månader mer eller mindre.


Tar jag några kostillskott ?

Jo eller, jag tog proteinpulver mycket förut. Dock inte alls ofta längre. Tycker inte om något av mina proteinpulver som jag har hemma vilket gör att jag inte dricker dom ofta. Försöker tvinga i mig i alla fall en shake efter mina träningar. Trycker istället i mig en hel del protein i form av mat. Ska beställa nytt men har inte tagit tag i det än, vet inte vilken smak jag vill chansa på då jag är rätt kräsen med protein. Har även tänkt beställa kreatin, blir nog klicka hem något under veckan ;)

Likes

Comments


Drop it like a squat girl

Hej på er, nu ligger jag äntligen i sängen efter en lång himla dag. Började med en hyfsat kort skoldag flöt på ganska bra, slutade vid 2 vilket var super skönt!! Åkte direkt till gymmet efter, var sjukt taggad på att döda mina ben idag. Men nej nej, fick inte alls kontakten jag letade efter idag. Vart lite arg och tog ut det på vikterna hahah. Så vart ännu ett nytt pb idag. Jaja, bara att ladda om inför imorgon istället bättre pass kommer! Allt kan ju inte flyta på hur bra som helst hela tiden eller hur? 

Tänkte lägga mig framför min serie med några ägg och lite fil nu, hur skönt som helst när benen värker. Mysfaktorn är på 100



Likes

Comments

Postad i: Svar

" Hur klarar du av att köra ben så ofta? Kör jag ben kan jag knappt gå i flera dagar hahah, några tips? Kan du sammanställa ett inlägg med de bästa rumpövningarna enligt dig? "

- Hejsan!! Jo haha, det är något jag frågar mig själv nästan varje gång ett benpass närmar sig.. Antar att det är viljan. Vissa dagar är träningsvärken grov vilket gör att det inte behövs alls mycket vikter inför nästa benpasset. Och andra dagar är träningsvärken mildare och jag kan köra helt slut på mina ben ännu en gång. Brukar ta en Nocco under passet för att kicka igång energin lite extra haha 😉

Jag har fått en hel del frågor angående mina favorit rump/ben övningarna enligt mig. Har dock lite svårt att skriva ner dom i ett inlägg då jag inte vet vad alla heter. Men har funderat på att göra en video som sammanställer tillexempel ett helt benpass för mig. Med alla övingar i, hur många repetioner och sets and so on. Om det är något som skulle vara intressant? 😃


Likes

Comments

​"Hej! skulle du kunna visa ditt träningsupplägg på så sätt att du berättar typ hur ofta du kör ben, mage, triceps osv i veckan alltså hur du lägger upp din träning? 😃" 

- Hej hej! Har inte riktigt ett punktligt schema upplägg för mina veckor. Lägger upp mina pass i mitt huvud mer eller mindre. Brukar ha som regel för mig själv att jag ska köra ben varannan dag då jag vill lägga mer fokus på benen och rumpan. Jag kör då ben 3-4 dagar i veckan, vissa pass är tyngre och mer fokus på höga vikter medan andra pass är lättare och större fokus på kontakt och teknik, för att variera lite. Sen ser inte alla mina benpass exakt likadana ut varje gång, då jag har ett stort antal övningar som jag väljer mellan varje benpass. Dagarna som är emellan mina så kallade "legdays" kommer som dom kommer oftast. 

Men på ett ungefär kan en vecka för mig se ut på det här sättet: 

Måndag - Axlar + rygg.
Tisdag - Ben. 
Onsdag - Mage + biceps eller Mage + bröst.
Torsdag - Ben.
Fredag - Biceps & triceps möjligtvis lite mage på det också.
Lördag - Ben. 
Söndag- Teknikträning/vilodag 

Mina söndagar variera mest då jag jobbar och lägger upp mitt träningspass för den dagen beroende på hur mitt jobb schema ser ut. Ibland blir det vilodag, ibland blir det teknikträning och ibland blir det någon annan kroppsdel som får slita ut sig. Men som sagt är mina veckor väldigt varierade det beror på hur min kropp säger att den vill träna och vad jag känner för! 


Likes

Comments

Postad i: Vardags-liv

​Godmorgon på er! 

Startade denna lördag morgon med ett himla tungt och härligt benpass på gymmet, kan det bli bättre? Vaknade upp när klockan ringde vid 07.00 full av energi, vet inte vart det kom ifrån egentligen är verkligen inte en morgon människa. Slängde i mig lite frukost och drog iväg till gymmet. Försökte fokusera mer på tunga vikter idag och färre repitioner, gick sådär.. Vart en liten blandning istället. Tog pb (personbästa) i både benpress och hacksquat idag, måste varit noccon jag drack som gav mig all ork haha..  Nu kan jag dock knappt gå men det vart det värt! 

Sitter just nu i min säng med lite lunch framför mig, skulle försöka ge mig in på att laga Mannagryns gröt för första gången utan mammas hjälp.. gick inge vidare alls haha. Under första försöket blev det en stor torkad deg i kastrullen. Andra försöket flöt på bra, men tror jag fick upp självförtroendet över mina skills en aning för mycket.. och detta försök slutade med en över saltad deg klump. Får gå en kurs med mamma om hur man gör igen haha 

I eftermiddag väntas det fika mys i Täby Centrum och kanske lite shopping vem vet? Skulle även behöva tips på nya smaker av protein pulver. Har två olika just nu, Whey 80 - kokosmak och ett ifrån Fitnessguru - Choklad. Ingen av dom är speciellt goda tycket jag. Skulle vilja ha något som är drickbart nu istället. Vilken är eran favorit smak & märke på pulver? Skicka iväg ett meddelande på kik, Instagram Snapchat eller släng in en kommentar, tacksam för hjälp! 



Likes

Comments

För er som inte vet vem jag är hoppas jag får en klarare bild om det nu. Mitt namn är då Emelie, jag fyller 18 år i slutet av December. Bor i utkanten av Stockholm, men går i skolan inne i Kungsholmen vilket gör att jag pendlar fram och tillbaka varje dag. Jag är stora syster x2, till både Max 5år och Frida 14år. Det är ett himla ståhej hemma på dagarna oftast.

Som 6-åring vart jag placerad i sporten "friidrott". Där spenderade jag två dagar i veckan + tävlingar i 5-6år framåt. Tävlade bland annat inom höjdhopp, 60 meter och längdhopp. Började tycka mer och mer att det var oerhört kul att tävla, röra på mig och prestera mitt bästa. Men senare med åren tröttnade jag tyvärr på sporten och ville testa på något nytt. Jag pendlade då mellan några sporter såsom tennis och olika sorters dans. Ingenting  som jag fastnade för dock, då det inte passade mig speciellt bra. 

För ca 4år sen fick jag ett gymkort på Gym&Sim istället, tanken var då att jag skulle börja röra på mig igen efter en lång tid utan att ha gjort någonting alls. Jag började träna ungefär 1-2 gånger i veckan (så gott jag kunde). Hade ingen som helst motivation till träningen alls då, gick mer dit för att "mamma sa att jag måste". Det var ett himla tjafs hemma om att jag var tvungen att gå iväg till gymmet hit och dit. Det var inget jag ville alls och inget jag tyckte var kul i över huvudtaget. 

Det var nyligen för ungefär 7 månader sen, då jag hittade en rejäl  motivation till träning. Jag började gymma 4-5dagar i veckan och drog ner helt på allt Mc'donalds ätande jag levde på varje dag förut. Resultaten jag fick utav träningen och hur bra jag mådde gav mig ännu mer motivation, nu älskar jag allt som har med träning att göra. Behöver inte "tvinga" mig själv till gymmet, det är en del av min vardag och jag ÄLSKAR det.

Annars då? Annars är jag en väldigt glad och positiv tjej på mina ynka 17år. Är väldigt väldigt pratglad för det mesta och har svårt att hålla tyst. Det ingen annan tycker är roligt tycker jag är roligt, min typ av humor är det. 

Vänner, familj och träning är min nyckel till lycka. 

SNABB INFO ANG BLOGGEN: Denna bloggen skapade jag först och främst tack vare en uppgift vi har i skolan, sen har jag alltid tänkt på att skapa en blogg men det har inte riktigt gått hela vägen. Så denna skoluppgift gav mig en liten knuff på vägen. Iallafall kom till poängen, på den här bloggen kommer jag i stort sätt dela med mig av min erfarenhet jag fått genom mina år. Mina egna tips jag har och förhoppningsvis kunna inspirera er. Jag kommer även ge några svar på tal på ett antal frågor jag får väldigt ofta. 

Hoppas ni kommer gilla det här så får ni - stay tuned for more! ;) 


Likes

Comments