Allmänt

Äntligen! Nu vet jag varför min sambo tillbringa så mycket tid på toaletten. Enligt en norsk familjeterapeut så är anledningen till att männen tillbringar så mycket mer tid på toaletten än kvinnor att dom vill ha egen tid.
Det finns två typer av män, en som göra sina toalettbesök snabbt och en som sitter flera timmar. Vilken typ är du eller vilken typ är din man?

Egen tiden är viktig i vårt moderna samhälle och är man förälder så minskas den egna tiden och man sätter sina kära framför sig själv. Men för att få en stunds egen tid så låser män in sig och tillbringar flera timmar i det illa luktande rummet.

En man som tillbringar långa stunder på toaletten slipper undan invändningar, för ingen frågar vad de gör eller när dom är klara. Som familjemedlem på andra sidan dörren så kommenterar du aldrig vad som försiggår på toaletten. Det finns inget som säger att mannen inte ska ha någon egen tid och för att få den egna tiden så är detta deras tillvägagångssätt.
Enligt studier så är män bättre än kvinnor på att ta sig egen tid.

Så efter detta så borde man kanske lära sig och låsa in sig på toaletten en stund varje dag.
Måste det vara krav på att utföra "prestationer" under toalettbesöket eller kan man bara gå in där och låsa om sig en stund?

Det blev lite funderingar och nu fick i alla fall jag svar på några frågor ;)

Skrivet 21/3 2017 Schemalagt inlägg.

Cervera

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Contains affiliate links Familj

Barnen förväntar sig att man ska ha svar på allt, men ibland fungerar det inte så bra, Bella började häromdagen med att säga att simskolan inte är så rolig och både igår och idag så var det inga glada miner angående simskolan. När jag hämtade på dagis så var vi där igen med att simskolan inte lockade...

Vi åkte i alla fall dit och byte om, allt gick bra. När lärarna kommer så är hon nästan tårögd och jag frågar om allt är bra och får svaret "Ja". Hon går och sätter sig med dom andra barnen. Jag som förälder får inte vara med under simningen, utan får vänta i omklädningsrummet.
Jag förstår varför vi föräldrar inte få vara med och det är ju för att barnen och lärarna ska kunna fokusera på uppgifterna. Men man vill vara en fluga i taket och se vad som händer.

Som förälder får man inte mycket info om vad som händer eller hur utvecklingen går. Man hade velat veta något, men inget. Dom som är lärare känns inte helt hundra. Säger inte att dom är dåliga, men de ser så oengagerade ut. När de kommer ut från "personalrummet" så ser det ut som om dom tycker att det är jätte jobbigt.

Man får mail med info angående hela simsällskapet och inbjudning till årsmöten mm. Men vad hjälper det när ens barn inte gillar att gå dit?
Nu är det inte så många gånger kvar och vi får se om Bella fortsätter, just nu tror jag inte det. Lite tråkigt eftersom jag tycker att det är en bra aktivitet.

Lite funderingar, men en positiv sak var att Bella ville att fotbollen skulle komma igång igen. Tror hon gillar det bättre :)
Vi får se vart det tar vägen. Nu ska vi klara av de sista gångerna på simningen och sen tar vi nya tag till hösten.

Hoppas ni får en trevlig kväll!

Esschert Design PS hittade härliga "vårkuddar" Fanns med får också! Haha Tyckte dom var super söta!


Nordicfeel

Likes

Comments

Allmänt

För ett tag sen blåst det upp dopingskandaler bland skidåkare och det klädde tidningarna.
I min värld så trodde jag att det fanns de som föll för frestelsen på den höga nivån eller kanske till och med blev lurade till det.
Men efter att ha läst en artikel om doping så fick jag veta att det är ca 30 000 svenska som gör detta regelbundet. Denna siffran omfattar både elit och motionärer.
För något år sedan så testade man en man i 47 års åldern som var cyklist och han visade positivt, han berättade att han hade fått preparatet av sin läkare på grund av sina ryggsmärtor. Eftersom mannen var styrelsemedlem i cykelförbundet så fick han avgå från alla sina ansvarsfulla poster.

Doping bland motionslöpare, motionscyklister och motionsatleter är vanligare än vad man tro. Det som kan förvåna en ännu mera är att det blir mer utbrett bland amatörerna. Svaret på frågan varför är att det är mycket lättare idag att få tag på preparaten via nätet.
I forskningar som har gjort så har man kommit fram till att man måste komma ut i målgrupper och vara mera informativa och utbilda allmänheten också om de olika preparaten. Attityden måste förändras.

Idag testar man inte så många amatör motionärer och det har visat sig att statistiken bland doping har ökat. Det är mellan åldrarna 45 - 50 år och frågan om man hade dopat sig någon gång bland de 3 000 tillfrågade svarade 13% JA på frågan. Kanske inte låter så mycket, men det är en växande siffra.
Man kan nästan säga att var 7:e är dopad och detta är en statistik som man har tagit fram i flera länder.

Eftersom hälsa och idrott har vuxit mer och mer och man vet med sig att idrott bara blir viktigare och viktigare så har också motionärerna lyft sig några nivåer.
I England har man sett ett uppsving inom cyklingen. Där amatörmotionärerna har lika dana kläder, utrustning, äter lika dant och har även rakade ben även om dom inte blir masserade efter sitt lopp. Personer i 40 års åldern som blivit träningsnördar och familjefäder lägger till med samma vanor som en proffscyklist. Men vad är det som driver dessa människor att försöka nå den där 17:e platsen istället för 27:e platsen? För det handlar knappast om några pengar som det gör för proffsen.
Enligt forskningen så tror man att det handlar om att utvecklas och bli bättre. Att lycka optimera sin kropp. Det spelar ingen roll vilken nivå man är på, så är det utvecklingen som man strävar efter och när man pratar om att amatörmotionärer dopar sig så är det inte dom som exempel springer 5 km på 35 minuter som dopar sig, utan de som har genomtänkta träningsupplägg, prioriterar sömnen och återhämtar sig med hjälp av kosttillskott och koffeinrika energigeléer. Dom som har denna struktur har en kort väg till doping och det handlar många gånger om hur man förhåller sig till idrotten.

Tyvärr så finns det inte så tydliga regler och lagar och gränserna är väldigt svaga för vad som är tillåtet. Detta kan leda till att idrottare inte märker när gränsen överskrids och man börjar använda dopningsmedel.
På bara 5- 10 år så har dopingen ökar markant bland vanliga motionärer och allt grundar sig på att tillgängligheten är så enkel och att många håller samma nivå som proffsen, man ska inte förneka att vårt samhälle utgör en del också, på senare år har det blivit allt mer trendigare att träna.

Samhälle med en stark konkurrens där många tänker på mål- och prestationsinriktat. Allt vi gör och hur vi beter oss ska upp till höga nivåer av prestationer. Man ska bli, vara och leva framgångsrikt. Vi ställer höga krav på oss själv i vardagen.
Ibland är det kanske bättre att varva ner och istället reflektera över vad som får en att må bra och har ett bra liv utan onödiga preparat.

Tänkvärt idag.

Skrivet 21/3 2017 Schemalagt inlägg.

Likes

Comments

Contains affiliate links Familj, Viktresan

Efter min senaste förkylning så har inte motivationen varit så jätte bra. Jag har inte alls haft någon träningslust och det har nästan känts som att jag aldrig mer vill träna. Innan tyckte jag att det var kul. Jag vet inte om jag hade tänkt mig att jag skulle få bättre resultat snabbare eller vad det är.

Men nu har jag hittat en bra bild på Pinterest men ett 30 dagars schema som jag kör. Man ska tydligen få jätte smala lår, men det vet jag redan nu att det inte kommer hända på mig, men där emot så tror jag att jag kommer minska låren något i alla fall om jag bara kan hålla vid den träningen.

Cyklingen känns lite som om den inte tar riktigt, men det gör den säkert. Som jag har skrivit innan så måste jag komma ut och springa lite. Måste komma igång och jag vill känna hur kroppen känns. Håller den eller inte?
Tanken var ju att springa blodomloppet, men nu känner jag inte alls för det eftersom jag inte hunnit med något "löppass" än... Tiden går lite för snabbt.

Hoppas jag kan få till något i helgen. Fram tills dess får jag nöja mig med att cykla och styrketräna så gott motivationen håller. Passet i söndags gav bra träningsvärk så det blev faktiskt en liten morot. Det finns saker att jobba på och jag SKA jobba vidare trots att motivationen är totalt jävla kass!

Skulle ha mätt min kropp förra veckan, men ska göra det till helgen. Tror inte det har hänt så super mycket, men det har nog inte blivit värre heller.
Sist gjorde jag ett jätte ras, så jag ska nog inte förvänta mig det samma igen. Men det ska i alla fall bli intressant att se vad som har hänt.

Hur går det för er? Är ni igång? Ska ni springa blodomloppet?

På tal om något annat så har jag börjat planera Bellas kalas. Hon har fått skriva ner vilka som ska komma och vad hon vill äta. Prinsesstårta stod som önskemål och jag får lite panik... Vad ska man ha för form att baka i? Hittade en sida som hade lite roliga formar... Vad tror ni om att göra en prinsesstårta bestående av "rosor"?
Nordic Ware

Får kanske göra skiss för att alla ska förstå. :) Haha... Har ni några tips på barnkalas tårtor?

:)

Likes

Comments

Allmänt

Stress, det är något vi snart ältar runt i varenda samtal... En del gånger kan jag känna att det blir stressande bara det att hela tiden älta runt samma sak.
Stress för mig kan vara både bra och dålig, det kan vara bra för att då blir i alla fall jag lite rappare och kommer på fötterna aktivare. Man får upp ångan så att säga. Sen kan stressen vara negativ för att för min del blir det psykologisk. Man blir stressad i huvudet och då blir det till en irritation.

Att vi påverkas av stress är ju ingen hemlighet, men vi påverkas olika. Jag som gillar den fysiska stressen för att jag får upp ångan är ju för att jag får upp adrenalinet i kroppen. Detta är något som bara får gå till en vis gräns, annars blir det att kortisolnivån stiger vilket leder till att man blir lätt irriterad och rastlös, man kan också få minnes och koncentrationssvårigheter.

Stressen påverkar oss nog mer än vad vi kan tänka oss, inte minst vikten. Är man stressad och uppe i varv blir det lätt att man kommer på sig själv att man måste äta och i stressen så tar man det som är snabbast och enklast, vilket många gånger kanske inte är så nyttiga saker. Dåligt matintag leder till att man inte får i sig den energin som man behöver och den dåliga maten lägger sig som ett stadigt bälte runt midjan och buken.

Fler fysiska saker som påverkar oss i vardagen framförallt är huvudvärk. Man kanske inte märker av sin stress och märker istället att man har ihållande huvudvärk. Detta är en tydlig symptom på att man kan vara stressad. Även magen kan drabbas hårt av stressen. Genom den "dåliga" maten så tappar man bra matsmältning och tarmarna blir irriterade och dra ihop sig. Det kan leda i sin tur till magknip och diarréer.

Många undra varför dom inte kan sova. Dom är aldrig trötta. Men tittar vi på stressen så är det den återigen som ställer till det. Man kanske inte känner sig stressad, men det kan ligga saker i huvudet som rör på sig som man tänker fram och tillbaka på. Det kan vara svårt att släppa taget för man är kanske rädd för att glömma bort det. Men tror mig, det gör man inte och skulle det nu vara så så kan man ju skriva ner det kvällen innan så man ser det dagen efter.

Stress kan absolut vara en sjukdom och den finns i olika grader. En stressad människa kan vara väldigt svår att hjälpa och dessutom om människan inte själv ser sig själv som stressad.
Jag vet att många kan uppleva mig som stressad, men jag är sällan det. Jag har dock väldigt mycket energi inom mig och jag är en människa som vill få saker och ting gjorda.Man måste lära sig se skillnaderna, att säga att en människa är stressad kan faktiskt skada en.

Så tänk på att andas, reflektera och prata med varandra! Kommunikation bruka vara A och O.
Ha en fortsatt trevlig dag!

Skrivet 17/3 2017 Schemalagt inlägg.

Stress visar sig ofta i form av sömnproblem. Man kan exempelvis ha svårt för att somna, man vaknar under natten och kan inte somna om igen eller så vaknar man på morgonen och känner sig långt ifrån utvilad.

Alla dessa symptom kan också vara tecken på andra sjukdomar, och det gäller därför att konsultera läkare om man upplever några av ovanstående besvär.

Likes

Comments

Contains affiliate links Familj

Idag ändrade vi lite på rutinerna och det är skönt när man kan göra lite som man vill.
I matkassen idag var det majsplättar på schemat. Smakade inte så mycket, men mätta blev vi. Bella åt jätte många så hon tyckte nog det var gott i alla fall :)

Efter maten åkte vi till mormor och morfar, Bella fick leka av sig med morfar och somnade sedan gott i bilen. Vi blev bjuda på våfflor, men vi var ganska mätta efter middagen.
Nu ska jag små fixa lite vid datorn innan det är dags att ta kvällen.

Mini Rodini Jag har nog hittat en ny butik som har massa coola saker. Väl värt att gå in och kolla. Mycket skor till barnen :)

Likes

Comments

Contains affiliate links Allmänt

Choklad i många olika former är jag svag för. Kombinationen av choklad och apelsin är jag svar för och lika så när det gäller choklad med lime/citron.
Choklad är gott och jag personligen har en förkärlek till den belgiska chokladen. Det hade varit jätte kul att få åka på en "chokladresa", finns säkert jätte mycket nyttigt och framför allt gott att lära sig.

Men dagens funderingar handlar om om det är så nyttigt med choklad och svaret är ja, men det är inte vilket choklad som helst. Mjölkchoklad är inte ens i närheten av att vara nyttig... Utan det är mörk choklad med hög kakaohalt i som är den nyttiga. Det är så att i den mörka chokladen finns hälsosamma antioxidanter som är bra för kroppen vilket leder till att immunförsvaret stärks upp i kroppen. Detta kan ni också läsa om i ett tidigare inlägg Konsten att äta rätt efter träningen.

Mjölkchokladen innehåller också kakaopulver men där finns också tillsatser av socker och andra onyttigheter. Därför kan man säga att desto mörkare choklad man får tag i desto nyttigare är den.
Tittar man på kalorier så är det i stort sett samma värden, men en sak är att den mörka chokladen mättar bättre än den ljusa vilket innebär att man inte lika mycket av den som om det var ljus choklad.

Jag kan unna mig en bit choklad ibland på kvällen, men då måste jag erkänna att det bli en bit 70% choklad. En bit choklad och sen en kopp grönt te. Det tillfredsställer kvällen sötsug.
Det är dagens tips ;)

Vi hörs snart igen.
Skrivet 17/3 2013 Schemalagt inlägg.

Likes

Comments

Allmänt

Man är duktig på att ta i på gymmet och man sliter som bara den. Man förbereder sig för att nå de bästa förutsättningarna. Men det gäller att förvalta träningen även efter ett träningspass och jag själv är väldig dålig på den punkten.
Efter träningen längtar man efter en dusch och sen få sätta sig ner och varva ner. Mat är inte det man längtar efter. Men en del gånger av min träning har jag lyckats parera med att träna innan maten och det känns bra. Häromdagen läste jag en artikel att man ska äta efter träningen. Så så fel ute kan jag inte vara när jag får till mina träningspass.

Kosten efter träningen varierar från dag till dag men vanlig husmanskost är det bästa för mig. Vi kör matkasse och där är det varierad kost. Men några saker som man kan hålla i tankarna är att få i sig fullkort för att det innehåller kolhydrater som fyller på glykogen i kroppen och för att det innehåller viktiga vitaminer och mineraler som bygger upp blodproduktionen och stärker immunförsvaret.

Frukt och grönsaker är bra att få i sig eftersom de innehåller antioxidanter som också stärker upp immunförsvaret. Det gör att inflammationerna i kroppen minimera.
Ska man äta protein så ska man välja magert kött som fisk, fågel och magra mejeriprodukter. Proteinet bygger upp muskler efter träningen och animaliska proteiner utnyttjas till nästan 100% av kroppen.

Fett är något som kan skrämma många och ska man gå ner i vikt så plockar man ofta bort fettet, men det är inte rätt i alla lägen. Fettet är bra för kroppens celler och det påverkar cellernas förmåga att göra sig av med slaggprodukter. Dom fettämnen som är nyttiga verkar sedan mot inflammationshämmande och lindra värken i leder och senfästen.
Några produkter som är bra är exempel rapsolja, linfrö, avokado och nötter.

Att träna kan verka lätt, men man ska nog ställa sig frågan om det ska ge något i kroppen eller inte. Vad vill man uppnå med sin träning? Vad är målen och vad förväntar man sig för resultat?

Lycka till och kommentera gärna bloggen om ni har några tips eller egna erfarenheter. :)
Alla är välkomna.


Likes

Comments

Familj

Så då var det torsdag igen. Vart tog denna veckan vägen? Det är helt galet.
Under den gångna veckan har jag hunnit med att jobba fram en SEO på bloggen och den har visat fina resultat. Är väldigt glad över att jag lyckats ta fram rapporter och kan även läsa av dom. Bloggen har fungerat som en testkanin och det är nog inte fel. Känner att det är ett roligt ämne att jobba med. Att veta vad trafiken på nätet gör och vad som intresserar människor.

Ibland blir det nästan en skrämmande tanke på vad man kan se, men också en säkerhet. Jag vet inte hur jag ska förklarar, men det är en säkerhet för företagen som kan se vad kunderna är ute efter och sedan erbjuda det kunderna vill ha.
Jag är glad över mitt intyg och detta är helt klart en ny värld som jag kommer att jobba vidare med. :)

I helgen blir det lite jobb, är annars ganska bra ikapp, viss en del saker som ska jobbas upp och ikapp med.
Sen ska jag och Bella har trädgårdsmys. Fixa och dona och kanske kan få lite ordning där. :) Nu börjar det ju bli lite grönt i rabatterna och under ogräset så kommer det fina blommor. :)

Men ikväll blir det nog en lugn kväll med att bära lite lådor och försöka vara hjälpsam ;)
Hoppas ni får en trevlig kväll :)

Likes

Comments