Allmänt

Jag vill fortsätta att prata om bukfettet. Bukfettet ökar hos oss alla och inte minst så kommer det med åldern, när man har passerat 40 år så ökar förutsättningarna för bukfett. Men varför då? Jo det ska jag berätta för er nu! Så häng med i texten ;)

Det är fyra faktorer som jag kommer att ta upp, dom fyra tycker jag är viktigast, sedan finns det fler, men då skulle detta inlägg bli en roman.

Kolhydrater, dessa är en stor bov som finns i allt. Kolhydraterna gör att blodsockret stiger kraftigt och öka risken med att få diabetes. Det blir snabba blodsockerstegringar som lagra överskottskalorier och detta överskott hamnar i bukhålan.
Som jag skrev så finns det kolhydrater i allt och det innebär att frukt, fullkornsrågbröd och andra livsmedel som man tycker är nyttiga egentligen är rent av livsfarliga för kroppen.

Alkohol, det är inget som är bra i något läge. Många tycker det är gott och jag kan erkänna att jag också tar ett glas eller två ibland. Alkoholen påverkar magen. Man har genom olika studier sett att alkoholen bromsar förbränningen av näringsämnena vilket leder till att kroppen lagra energin istället för att förbränna den. Den lagrade energin hamnar i bukhålan som blir en perfekt lagringsdepå.

Stress är ett gift som många inte tål och ännu mindre vårar kroppar. Stressen ökar riskerna för magont, lös i magen eller förstoppad. Härifrån kan man också få en psykisk utmattning som på skit kan öka mängden fett i bukhålan. Detta beror på utsöndringen av stresshormoner som samlas i fettdepån på magen.

Utebliven aktivitet. Motion är A och O i livet. Men att bara sitta stil gör att bukfettet växer och det växer fort. Därför är det bra att röra på sig. Bara en promenad på en timme kan göra underverk. Ta trapporna istället för hissen eller parkerar bilen lite längre från jobbet och gå sista biten.
Gör små saker i taget och öka allt eftersom kroppen byggs upp, rom byggdes inte på en dag ;)

Nu hoppas jag att ni har fått lite fler tips och idéer på hur ni kan ändra er livsstil utan att det ska kosta en massa pengar. Det gäller oftast att man bara tänker en extra gång.

Lycka till.
Schemalagt inlägg, skrivet 23 maj 2017

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Allmänt

Häromdagen skrev jag om hur jag hade lagt till med lite nya vanor och kommit igång med promenaderna.
Här tänkte jag bjuda på några tips till som man kan ta med sig in i vardagen. :)

Bukfetman är farlig och den ökar hela tiden eftersom vi blir mer och mer slarviga med maten och inte tränar speciellt mycket.
Men för att man ska bli av med det överflödiga bukfettet krävs det att man håller ett lagom högt kaloriintag med en kombination av viktiga näringsämnen.
Kan man hålla sig till dessa tips så kommer man märka skillnad på både hälsan och magen. Jag har provat några av dom och märker redan skillnaden.

Mörk choklad
Innehåller som vi känner till nyttiga antioxidanter som kan bidra med att man få bort bukfett.

Avokado
Denna frukt innehåller nyttiga fetter och fibrer. Frukten hjälper till att hålla testosteronnivåerna uppe, detta är till stor fördel om man vill bränna fett.

Yoghurt
Denna kan vara lite lurig. Här gäller det att välja en som innehåller så lite socker som möjlig, helst inget alls. Jag vill också att man hittar en som är väldigt låg på kolhydrater. Kan rekommendera Fjällfil naturell. Den är perfekt.

Magert protein
Magert kött som exempel kyckling, lax eller ljust kalkonkött är magert protein och kan få kroppen att förbränna upp till 30% av kalorierna genom matsmältningen.

Kanel
Kanel är som med mörk choklad också rik på antioxidanter som stabiliserar blodsockret och ökar kroppens känslighet för insulin.

Jordnötssmör
Innehåller nyttiga fetter och ger en mättnadskänsla under en längre tid.

Grönt te (Min favorit)
Återigen så kommer dom nyttiga antioxidanterna på tapeten och sätter fart på ämnesomsättningen. Detta leder till en positiv viktnedgång.

Detta var några saker, jag hoppas att ni tyckte något av det var matnyttigt och att ni kan introducera detta i er vardag. Avokadon gillade jag, den tillsammans med kyckling är nog inte fel.
Nu när man kan grilla så kan man nog hitta på många goda nyttigheter.

Lycka till och ni är välkomna med era reflektioner och erfarenheter.
Vad är era bästa tips?

/Emelie
Schemalagt inlägg, skrivet 23 maj 2017

Likes

Comments

Familj

I söndags så firade vi farmor som igår måndag fyllde 92 år. Det är nog den piggaste 92 åringen som jag känner. Hon är verkligen pigg och det är ju så en annan inte hinner med. :)

Idag tog vi en runda på stan. Trodde hon skulle bli trött, men det var nog mer tvärt om att jag och Bella blev trötta.
Farmor bjöd då Bella på glass :) Så nu är premiären avklarad på glassiären.

Nu blir det en stunds jobb innan det är dags att dra igång med middagen. Vad vi nu ska hitta på. Dagens stora fråga.

Hoppas alla har en fin dag :)

Likes

Comments

Viktresan

Den 1:e maj bestämde jag mig för att dra ner på skräpmaten, börja att minst ut och gå och ta bort godis och snacks.
Det har gått väldigt bra. Visst har jag haft ett enormt sug efter godis och snacks ibland men inte värre än att jag kan hålla mig.

Jag har lyckats komma ut och gå. Jag har nu 3 rundor där 2 av dom tar ca 30 min vardera och dom tillsammans tar ca 1 timme.
Skönt att komma ut och röra på sig. Jag har också testat att köra ett intervallpass på motionscykeln, det kändes att det gjorde nytta, men motivationen till det är inte på topp nu när vädret är så härligt ute. Då vill man ju passa på att träna utomhus.

Skräpmaten är inget hinder då det innehåller mycket gluten som jag inte tål och med tanke på hur dålig jag blir av gluten så känns det väldigt bra att inte äta det alls.

Känner faktiskt hur dessa små förändringar har gjort mig väldigt gott. Man är piggare, sover bättre (självklart kör jag grönt te några kvällar i veckan också) och humöret är mer kontrollerat.
Man måste inte ändra allt på en gång om man tycker att det är mycket, utan ta små steg i taget. Jag ska köra på detta nu maj ut. I juni ska jag ta nästa steg. :)

Hur går det för er? Blir det vassen i sommar?
Kämpa på! Hälsan är viktig!

Likes

Comments

Familj

Ett glas rose i kvällsolen. Ny duschad sitter man i solen och njuter av livet. Vilken livskvalité detta är. Sitta på sin altan och drömma sig bort.

Pierre är och tränar. När han kommer hem blir det grillning. Hamburgare till dotterns stora förtjusning.

Men blir det att slappa en stund och bara njuta 😊

Ha en fin kväll alla läsare. 😘

Likes

Comments

Familj

Vilken skön dag! Idag har man verkligen fått smak på värmen. Så jäkla skönt!
Nästan snudd på att det var för varmt, men man ska inte klaga. När det är så varmt och skönt som idag så mår min kroppen toppen. Lite spänningar i nacken, men all smärta bara rinner av en och man blir både pigg och glad :)

Rensat lite rabatter och så tog vi oss en glass jag och Bella. Sedan hade Bella sina fina tofflor på sig. Jag kunde inte låta bli att köpa ett par foppatofflor jag också :) Haha neongröna dessutom, så jag syns i rabatten ;)

Nu hoppas jag det blir lika fint väder imorgon också så vi kan fortsätta att vara ute i solen :)
Man får så härlig färg i ansiktet. Gäller att smörja in sig väl :)

Ha nu en trevlig kväll allihopa! :)

Likes

Comments

Allmänt

Nya sponsoravtal skrivna med följande företag:


Pierre Robert har väldigt mycket snyggt och former som passar alla!
Schysta priser och ett stort urval. :)

Detta är en av mina favoritbutiker på nätet. Allt som jag har handlat där ifrån har passat jätte bra och produkterna har hållit sin kvalitet super bra.
Kan verkligen rekommendera att handla av XXL.

Så nu mina kära läsare så är det bara att ta fram plånboken och shoppa loss :)

Jag hoppas att ni har haft en bra dag, det har inte jag... Kände mig ledsen och tom inombords när jag kom till kontoret. Många funderingar snurrade i huvudet, varför, vad, hur och när... Ja, allt på en gång. Men nu tycker jag att det känns lite bättre. Ska snart ut och gå en runda. Det brukar lätta upp i huvudet och man får lite frisk luft som rensar :)

Nu önskar jag er en trevlig kväll :)

Kram!

Likes

Comments

Familj

Kör bil till jobbet varje dag och en del dagar så bevittnar man dom mest otroliga trafiksituationerna. Det är med andan i halsgropen som man kör bil, men nu när det har gått åt varmare tider så är tankarna på att cykla istället. Känns säkrare.
Med tanke på hur många beter sig i trafiken är det skrämmande att man inte vågar köra bil.

I helgen var det 2 bussar och 1 lastbil som höll på att köra på mig och min dotter i tre olika trafiksituationer. Alla var i eller vid en rondell.
Rondeller är svåra tycker många och sen skrattar dom. Ni kommer inte skratt den dagen det händer en olycka. Där NI med stor osäkerhet kör ett yttervarv för att svänga vänster i en rondell. Mitt i rondellen kommer ni på att ni kommer hamna i fel fil efter rondellen och "kastar" över er bil i innerfilen, men i den filen kör jag med min 5 åriga dotter i. Gör ni ett snabbt filbyte så kommer ni köra rakt in i min högersida där dottern sitter.

Alla ni som ligger i ytterfilen och skyller ifrån er att det är svårt, eller knepigt eller vad som, fråga en trafikskola eller någon som kan köra i en rondell hur man gör!
Ta hjälp istället för att chansa eller göra det som ni tror är säkert sätt, för det är FEL! Det är då det händer olyckor.

Ska ni svänga vänster i en rondell håll då innerfilen!
Alternativt titta på skyltarna hur ni ska köra!
Planera er körning!

Tack för att ni tog er tid!

Likes

Comments