Hej på er!

Dagen började med frukost på hotellet som var jättegod och man blev lite för mätt.

Efter frukost bar det av till South beach som är en del av Miami beach. Där blev det att njuta det sista av sol och bad innan det är dags att åka hem till Sverige.

Efter South beach åkte vi till en biltvätt för att tvätta bilen både invändigt och utvändigt. En bil blir rätt skitig efter att man nästan bott i den i en månad.

Sedan var det dags för middag och vår favorit hamburgerställe i New york är Shake Shack och de fanns även i Miami så vi provade det. Hamburgarna var goda men inte lika som i New York men det kanske är stämningen som höjer lite också eftersom det ligger i Madison square park vid Flatiron building.

Efter det åkte vi till hotellet för att packa och göra klart allt tills imorgon då vi åker hem.

Miami visade sig inte från sin bästa sida idag, vi vaknade till regnet som öste ner utanför. Vi fick planera om för tanken var att åka till stranden men istället blev det en dag på USAs största shoppingcenter, Sawgrass mills.

Tror jag läste någonstans att det finns 350 butiker på Sawgrass mills och även om vi kanske besökte 15-20 butiker så var vi där i flera timmar. Det går både att spendera tid och pengar där. Det blev några kassar som fick följa med oss hem.

Vi käkade mat på cheesecake factory som fanns på Sawgrass Mills. Cheesecake factory har inte bara sjukt goda cheescakes utan även god mat.

När vi kom till hotellet blev det att testa så att allt fick plats i väskorna, det har ju blivit en hel del shoppande. Allt får plats men frågan är vad väskorna väger, vi får väl se på lördag när vi åker hem.

Idag var det dags för vår sista etapp på denna resa och mot vårt sista stopp, Miami. På vägen från Key West stannade vi i Maraton för att bada lite, vi stannade på Sombrero beach. Det var en fin strand och härligt vatten så där blev vi kvar några timmar.

Sedan åkte vi vidare mot Miami. Efter några stopp bland annat matstopp, tankstopp och Walmart-stopp så kom vi fram till Miami när det hunnit blivit mörkt. Så vi har inte sett så mycket av Miami än, det få bli imorgon.

Horseshoe bent besökte vi en sväng när vi var i Page, Arizona. Horseshoe bend är en sväng i Coloradofloden som är väldig cool. Tyvärr var det någon som fick lite panik när det bara var ett högt stup rakt ner så vi var där en kort stund. Ser man på bilderna så var det väldigt vackert iallefall.

Hejsan!

Idag började dagen med lite frukost på hotellet, sedan var det dags för ett besök på stranden. Vi hade googlat fram en strand som vi trodde skulle vara bra men den visades vara alldeles för stenig och oskön att ligga på. Vi var där ett tag innan vi tröttnade att ligga på stenar och letade upp en ny strand denna gång som hade sandstrand. Vi hittade en som vi åkte till och var där några timmar.

Framåt eftermiddagen/kvällen gick vi ner för att kolla runt i stan här i Key West. Staden är så gullig, allt är gulligt. Det är en gata, Duval street, där allt händer. Går man ifrån den gatan så blir det helt lugnt och tyst.

På Duval street sålde de lite underliga grejer, detta var en butik som sålde olika bångar för att röka på och andra konstiga saker.

Vi gick sedan och åt på en resturang som låg på Duval street. För första gången åt vi även en förrätt, vi åt räkor. Räkorna här är inte som de är hemma, de är mycket större och inte alls lika goda som hemma. Vi testade även på Key lime pie som är en efterrätt som kommer härifrån. Key lime är en citrusfrukt som finns här som pajen är gjort på. Den var riktigt god och syrlig.

Ja det är ju inte lite mat man får här i USA som ni kanske ser på Eriks tallrik.

Imorgon åker vi vidare mot vår slutdestination Miami. Det är inte många dagar kvar i USA och vi åker hem på lördag. Det ska faktiskt bli skönt att komma hem till Sverige, få sova i sin egen säng och äta sin mat.

Inte lika smidig som den lilla pojken...

Det blev lite många bilder men det var ju så fint där!

Hejsan!

Idag var det dags att lämna Sarasota och åka till Key West. Tanken var att komma iväg tidigt vid 7 men är man morgontrött och på semester var det svårt att komma upp ur sängen. Vid före 9 var bilen packad och vi åkte söderut mot Key West. Key West är en ö i gruppen Florida Keys och ligger så långt söderut man kan komma i USA. Resan var rätt lång och vi stannade och käka på en kinesisk resturang som hade buffé, det vad faktiskt godare än vad vi trodde eftersom ställer såg lite sunkigt ut. Det gick till och med att dricka vattnet där vilket inte gör på något av ställena vi varit på grund av smaken, det smakar bara klor. När man tvättar händerna eller duschar känner men doften av klor och det är inte gott att dricka. Det gick även att dricka vattnet på restaurangen vi åt middag så kanske vattnet här i Florida keys inte innehåller lika mycket klor.

Vid halv 5 var vi framme i Key West där det regnade odrägligt mycket. Vi tog en liten tupplur på rummet innan vi gick ner på stan för att käka lite middag. Denna kväll blev det italienskt och pasta för hela slanten, gott och otroligt mättande.

Här ser ni sträckan som vi körde idag.