Hejsan allihopa! Det var ett tag sedan nu.. Bloggen har ju gått sådär på senaste tiden, dels för att vi har haft riktigt dåligt internet men mest av allt för att vi har varit ganska upptagna. Vilka veckor vi har haft!! Asså wow, är verkligen så glad över allt vi har upplevt och då är det fortfarande en hel månad kvar av resande.

I alla fall så tänkte jag försöka återberätta lite vad vi har underhållit oss med de senaste veckorna. Vissa ställen förtjänar verkligen att få egna långa inlägg men det får jag fixa när jag får tid. Sedan senaste inlägget har vi i alla fall spenderat fem dagar i Vietnam och tre veckor i Filippinerna.

Först ut, Vietnam och ön Phu Quoc!

En dag på finaste Sao Beach <3

I Vietnam besökte vi endast ön Phu Quoc. En supermysig och väldigt lugn ö. Vi båda kände oss ganska äckliga efter våra dagar på Koh Rong och ville bara ha några dagar där vi åt gott, rörde lite på oss, solade och blev fräscha igen. Phu Qouc var perfekt för detta! Vi spenderade dagarna på stränderna och eftermiddagarna och kvällarna med att cykla runt på hotellets cyklar genom staden. Mina tips om ni åker hit är att besöka Sao Beach, så fin strand (lite mycket turister bara) där vi hade en riktigt bra dag, gå på nattmarknad! En kväll gick vi på nattmarknaden och det var så mysigt, kolla i alla små affärer, ät mat och smaka på nötter, supermysigt. Mitt sista tips är att äta massa, massa frukt. Vi levde nästan på frukt här, det var fantastiskt gott!

En dag på Puka beach

Filippinerna, Boracay, vilket ställe! Jag hade kunnat skriva en novell om Boracay haha.. Här kan jag nog ha haft två av de roligaste veckorna i mitt liv. Ön, maten, stämningen och alla människor, allt var fantastiskt! Vi hade ganska många vänner som var här redan när vi kom och det var jättekul att träffa alla igen. Dagarna spenderade vi på white beach för det mesta. En dag åkte vi till Puka Beach, jättefin strand som man måste besöka om man är här. Vi gav oss ut på äventyr runt hörnet på stranden och hittade finaste stället någonsin. Klart vatten och inga turister, perfekt <3 Kvällarna spenderade vi på otroliga Mad Monkey och sedan på barerna på stranden. Om ni åker hit kan jag starkt rekommendera att bo på Mad monkey, kan bli det roligaste ni gjort. En av våra sista dagar tog vi även en båttur till "Ariel's point" vilket är ett ställe där man hoppar från klippor, paddlar kajak och paddleboard och bara har en asrolig dag, tips tips! Boracay var helt enkelt fantastiskt, svårt att förklara med ord så ni får helt enkelt åka dit.

Ni som har läst Almas inlägg och tror att det endast var jag som hade flytväst, icke sa nicke, även Alma gillar säkerhet! Hon tyckte även att den bidrog till en fin bild <3

Bilder från våra fina båtturer

Fina Nacpan Beach

Filippinerna, El Nido. El Nido kan ha haft något av den finaste miljön jag någonsin sett. Här åker man på båtturer (rekommenderar A och C) och herregud vad fint det är! Väldigt exotiskt med öar överallt var man än ser. Ena turen vi gjorde gick ut på att besöka massa fina laguner och den andra gick ut på att besöka fina stränder. Det var verkligen värt att åka hit och jag rekommenderar alla som ska backpacka att göra det, det finns även fina stränder som till exempel Nacpan beach som ni kan se över. Tyvärr var det mest miljön runt omkring staden som var fantastisk, staden var ingen hit, smutsigt och extremt dåligt wifi. Man var tvungen att hitta på saker när man var här, åka på turer, besöka olika stränder osv, det fanns inget att göra i staden direkt. Vi var här 6 dagar vilket var någon dag för mycket egentligen. Men det är absolut värt ett besök! Staden hade faktiskt även lite uteliv, vi gick bara ut en kväll men vilken kväll det blev! Hade riktigt roligt.

Just nu befinner vi oss i Puerto Princesa och imorgon flyger vi till Bali! Jag ser så mycket fram emot det och tror att det kommer bli grymt! Förhoppningsvis kan jag uppdatera er därifrån. Hörs när vi hörs!

Wow, vilken strand!! Stranden Long Beach på ön Koh Rong kan nog vara en av de finaste stränderna jag någonsin varit på, kanske till och med den finaste? Det var i alla fall helt klart den finaste på vår resa än så länge. Vi stannade på ön Koh Rong tre dagar och det var på vår sista dag som vi tog båten ut till Long Beach. Den ligger alltså en liten bit ifrån centrum men det går snabbt med båt. Vi hade en helt fantastisk dag. Vi köpte solstolar och bara solade och badade hela dagen. Stranden var kritvit och vattnet var så sjukt klart och fint, detta var verkligen verkligen en paradisstrand.

Dagen på Long Beach var också väldigt välbehövlig då resten av Koh Rong inte var speciellt "wow". För första gången på resan så var vi faktiskt inte nöjda med ett resemål, vi trivdes verkligen inte. Ska jag vara ärlig så längtade jag bort från ön redan dag ett, då är det illa. Stränderna var fina. Long Beach var ju som sagt helt otrolig och den andra stranden vi besökte (4K beach) var även den helt okej, inget speciellt men verkligen inte ful. Det jag inte tyckte om med ön var nog bara hela atmosfären, staden, människorna, känslan, allt kändes fel. Allting var som gjort för de mest extrema backpackersen. Detta ledda till att ingenting kändes direkt fräscht. Det kändes smutsigt och ganska äckligt på de flesta ställena. Det kanske låter hårt att säga att jag inte tyckte om människorna men jag vet inte vad jag ska säga, dem gjorde mig obekväm haha. Det är ingenting fel på människorna i sig och de är jättetrevliga men det kändes som om majoriteten av dem som var på Koh Rong var där för att röka marijuana, rocka rockring och kasta eld, så våra värderingar och prioriteringar skilde lite haha.. Jag kände mig helt enkelt inte bekväm i miljöerna på Koh Rong och kände mig tyvärr ofta ganska äcklad av saker och ting. Det värsta måste nog dock ha varit vårt boende, jag tror att min bild av Koh Rong blev ännu värre på grund av vårt fruktansvärda boende. Det är verkligen komiskt hur hemskt det var, jag och Alma skrattar liksom åt det nu för det var verkligen FRUKTANSVÄRT. För det första kändes det smutsigt (som allt annat på ön) men sedan var det även extremt lyhört, man hörde ALLT. Bredvid vårt rum låg såklart även en klubb som spelade hög musik det mesta av natten :)) När klubben äntligen stängde kom våra grannar hem (dem hade antagligen varit och festat bredvid) och dem hade lika gärna kunnat skrika, dem pratade extremt högt.

För att sammanfatta det här vill jag bara säga att Koh Rong var (förutom vår dag på Long Beach) en ganska hemsk upplevelse som vi nu i efterhand i alla fall kan skratta åt. Jag lär väll inte åka tillbaka direkt och när vi satt på båten därifrån var det med lättnad och glädje.

Efter Koh Rong tog vi en hotellbuss, följt av en vanlig buss, följt av ett flyg och då hamnade vi på vår nuvarande destination, ön Phu Quoc i Vietnam! Här känns allt fantastiskt än så länge och vi njuter till fullo! Här har vi även bra internet så förhoppningsvis kan vi blogga en del.

Hörs snart igen!!

(Glömde förresten skriva att jag fick cirka 50 myggbätt varav cirkus 30 av dem var på mina fötter :) detta plus lite strandloppor gjorde att man kände sig lite extra fräsch och fin.)

Bilder från Angkor Wat, staden mest kända tempel

Och lite bilder från Ta Prohm

Här har ni lite bilder från vår enda heldag i Siem Reap! Vi åkte ju då självklart och tittade på lite tempel eftersom att det verkade vara det man absolut skulle göra när man besökte staden. Det var superfint och trevligt men väldigt, väldigt varmt. Vi var inne i två tempel, Angkor wat och Ta prohm och sedan tittade vi lite snabbt på ett tredje som jag nu inte minns namnet på. Angkor wat är det mest kända och jag skulle säga att det var det jag tyckte mest om. Det var finast och kändes större och häftigare än Ta prohm.

Det här var ju vår enda dag i Siem Reap och jag tyckte absolut att det var värt att spendera den genom att titta på lite fina tempel, något man måste göra om man är där. På natten åkte vi vidare mot Koh Rong men mer om den ön får ni läsa i kommande inlägg!

På väg upp mot bron, att åka cable car upp var nästan lika bra som själva bron

En av dagarna på Langkawi var vi såklart tvungna att besöka den kända skybridgen. Vi hade verkligen en jättebra dag. Yr hade lovat regn men det blev strålande sol. Vi var uppe i tid och hade bron nästan helt för oss själva. Vilken utsikt det var! Himlans fint verkligen. Att åka cable car upp var även det en stor del av upplevelsen, bara få åka upp och blicka ut över Langkawi. Hela området nedanför bron var även det jättemysigt. Dem hade byggt upp det nästan som en liten mysig nöjespark och det fanns även några andra attraktioner man kunde besöka. Efter bron gick vi in på ett 3D museum vilket även det var riktigt roligt. Därifrån får ni dock tyvärr inte se några bilder haha..

Men det var en fantastisk dag, något man måste besöka om man är på Langkawi helt enkelt.

En av våra kvällar i Kuala Lumpur spenderade vi på denna helt magiska restaurang. Restaurangen heter Atmosphere 360° och den ligger längst upp i Menara tower, alltså cirka 280 meter upp i luften. Bara höjden ger restaurangen helt fantastisk utsikt men det är inte det enda, restaurangen snurrar också!! Haha, låter jätteskumt men det stämmer. Restaurangen snurrar hela tiden långsamt runt för att man verkligen ska få se utsikten över hela Kuala Lumpur, riktigt häftigt faktiskt. Jag menar ser ni sista bilden? Det var verkligen helt otroligt att få avnjuta sin middagen med denna utsikten. Maten var dessutom även den fantastisk, sushin var helt klart bäst. Ett stort dessertbord fanns också, helt underbart.

Det var verkligen en upplevelse och jag skulle rekommendera alla att gå dit. Priserna var väll lite över vår backpackning-budget men det var värt varenda öre. Allt var så fint, fräscht, mysigt och helt underbart. Det var även lite kul att få klä upp sig och göra sig lite fin. Kuala Lumpur bjöd på mycket bra grejer men det här tar priset, helt klart bästa middagen på resan än så länge.

Lite blandade bilder från våra dagar i Malaysia

Hej från Kambodja! Det blev inte riktigt lika mycket bloggning som jag tänkt från Malaysia.. På Langkawi var nätet riktigt dåligt och i Kuala Lumpur hade vi helt enkelt inte tid, det kändes som att vi gjorde någonting exakt hela tiden. Det har i alla fall varit några riktigt bra dagar!! Langkawi var väldigt fint och väldigt varmt, haha.. Eftersom att det är regnperiod i Malaysia var vädret inte alls lika bra som i Thailand men vi klarade oss ändå helt okej, de flesta dagarna var rätt disiga men vi slapp regnet.

När det var dags att åka till Kuala Lumpur var vi båda två extremt sugna på lite stadsliv och vi blev inte besvikna! Kuala Lumpur, vilken stad! Så fint och fräscht, trevliga människor och helt enkelt en härlig känsla. Dit vill jag verkligen tillbaka någon dag. Vi spenderade våra dagar där lite olika, vi hade tacokväll med några andra svenskar, vi gick på ett akvarium, strosade runt och tog kort på tornen, shoppade och åt en fantastisk middag med en ännu mer fantastisk utsikt (mer om detta kommer i ett annat inlägg). Det var några väldigt roliga dagar och det var lite sorgligt att lämna vårt fina och trevliga hotell igår när det var dags att åka vidare..

Nu har vi då anlänt till Kambodja! Vi kom fram igår och är just nu i staden Siem Reap. Här ska vi kolla på lite tempel, det verkar vara huvudattraktionen i staden. Redan i kväll sätter vi oss dock på nattbussen mot sol, bad och vita stränder. Vi ska till ön Koh Rong som är känd som en fantastiskt fin ö med otrolig miljö, den är även känd som ön där alla blir magsjuka men vi hoppas på det bästa!

Jag ska verkligen försöka få upp lite fler inlägg om Malaysia så ni får se Langkawis häftiga skybridge och vår fantastiska middag i Kuala Lumpur.

Nu ska jag dock gå och kolla på tempel, hörs senare!!

Lite av Thailand från mobilen

Hejsan allihopa, längesen nu haha.. Vi har haft fruktansvärt dåligt internet här på Koh lipe så det har varit väldigt svårt att blogga. Just nu bloggar jag från mobilen, att ta upp datorn är inte ens värt ett försök...

Vi har i alla fall haft det helt underbart här på Koh lipe, vilken ö!! Vi har träffat massa roliga människor och bara haft det så himla bäst. Innan vi åkte hit hade vi hört att det skulle vara en väldigt lugn ö så vi var beredda på några avslappnande dagar. Det blev inte riktigt som vi tänkt haha.. Vi har haft fullt upp hela dagarna och hela kvällarna och det har inte blivit supermycket sömn men vad roligt vi har haft. Jag älskar Koh lipe. Det är helt fantastiskt fint här, en riktig dröm. Jag rekommenderar verkligen alla att åka hit. Det passar perfekt för backpackers för det är hur lätt som helst att träffa folk men det passar även för alla andra på grund av hur fin ön är, man måste nästan se den.

Allt roligt har dock sitt slut. Idag lämnar vi nämligen Koh lipe och Thailand och beger oss istället mot Malaysia! Nu säger vi hejdå till Koh lipes vita stränder, utomhusbios och strandfester och ser vad Langkawi har att erbjuda. Jag är taggad till tusen, ser så mycket fram emot att få se hur Malaysia är!!

Eftersom att vår båt först lämnar Koh Tao ikväll har vi haft hela dagen på oss att hitta på något. Självklart var vi ju tvungna att besöka Koh nang yuan (och öns kända viewpoint) innan vi lämnar och det var faktiskt först idag vi kända att vi hade tid och lust. Man har ju sett massa bilder från ön och förväntningarna var ganska höga om man säger så. Det var verkligen jättefint. Helt klart vatten och kritvit strand. Dock var det väldigt mycket turister inpackade på en liten yta vilket förstörde lite. Alma har varit här för några år sedan och då var det tydligen inte alls lika illa.. nu kom det stora båtar och släppte av massa turister som alla skulle få plats på en och samma lilla strand. Det var lite synd tyckte jag för ön var verkligen superfin men det känns inte som att den bevaras helt. Men annars var ön jättefin och det är ju inte konstigt att man har sett så många bilder från viewpointen, så fin utsikt!!

Nu ska vi strax äta middag och sedan bär det av. Jag är riktigt taggad på koh lipe, tror att det kommer vara supermysigt. Vi är nog framme först imorgon kväll men förhoppningsvis får vi wi-fi snabbt så att jag kan uppdatera här igen!!

Haha, bilden på oss <3

Vi gjorde det!! Igår avslutade vi vår sista dag på Open water kursen och nu är vi alltså certifierade dykare! Vi gjorde alltså våra sista dyk igår och var nere på hela 18 meter, jag tycker verkligen att det är så djupt haha.. Kursen gick vi på Ban’s och vi är jättenöjda. Vi har haft världens mysigaste grupp och de bästa instruktörerna man kunde ha. Vi gick kursen på engelska men båda våra instruktörer var svenska vilket var lite roligt. Teoriprovet man behövde göra var väldigt avslappnat då man fick ta hem det och göra det på kvällen haha.. Det var inte speciellt svårt alltså.

Det har verkligen varit så himla roligt dessa dagar och igår samlades hela gruppen för middag och fortsatte sedan fira efteråt. Nästan lite sorgligt att det är över men jag känner mig ändå ganska klar och sugen på att hitta på något annat. Nu kan vi i alla fall dyka på fler ställen under vår resa och det ser jag verkligen fram emot!!

Dags att lämna denna mysiga ö

Idag är vi lite trötta efter firandet igår så dagen har varit väldigt lugn. Vädret har faktiskt inte varit på topp de senaste dagarna men det gör inte så mycket. Det är ganska skönt och avslappnande att ligga vid poolen trots att det inte är sol. Nu har vi stannat på Koh Tao lite över en vecka men imorgon så lämnar vi denna mysiga ö. Imorgon kväll påbörjar vi vår resa mot Koh Lipe, spännande!!

Vår sista dag i Bangkok spenderade vi på Chatuchak weekend market. Vi hade fått marknaden rekommenderad av en familjekompis och även läst runt att den skulle vara värd ett besök så vi tänkte att det var ett perfekt sätt att spendera vår söndag. Vi blev inte besvikna! Det var verkligen en jättemysig marknad. Den var väldigt stor, vi hittade nästan inte ut haha.. Det fanns i alla fall en massa mysiga saker att kolla på och vi lyckades även hitta en del fynd som fick följa med oss hem.

För att komma till marknaden behövde vi bara ta tunnelbanan från en station som låg precis vid vårt hotell så det var väldigt smidigt att ta sig dit. När man kom fram behövde man först gå igenom en park innan man kom fram till själva marknaden. Parkan var även den så mysig. Jag älskar verkligen parker, det spelar ingen roll i vilket land man är, parker är alltid lika mysigt. När vi hade gått runt ett tag på marknaden köpte vi med oss lite mat och en kall dricka och satte oss i skuggan av en palm i parken, så mysigt <3

Är ni i Bangkok rekommenderar jag helt klart den här marknaden, den är väl värd ett besök.

Nu har vi precis duschat efter ännu en dag på stranden. Snart är det dags för vår första lektion för dykarcertifikatet! Idag ska man dock bara få träffa gruppen och sedan ha lite teori, imorgon börjar det på riktigt!