Gick upp klockan 05.15 i morse för att direkt köra igång med ett pass. Det är lite segt i början men när man väl kommit igång med uppvärmningen så funkar det väldigt bra. Idag var det "Pure Cardio" som stod på schemat, riktigt jobbigt! Kanske skrivit det tidigare men det har inte riktigt samma upplägg som de andra utan här kör du 15 övningar direkt efter varandra och varje övning är 1 minut. Så 15 minuters intensiv cardio-träning, det tar verkligen musten ur mig men känns så himla härligt efteråt! Totalt är passet på 40 minuter med uppvärmning och stretch, perfekt att starta dagen med.

Nu blir det jobb fram tills ca klockan 16 och därefter ska jag till hästen och rida lite. Får se om jag åker och lagar mobilen idag, beror dels på om de fått reservdelarna och dels på om jag har tid. Tror att jag väljer att göra det imorgon istället, känns som tiden är lite knapp idag i och med att jag ska till stallet, det tar alltid längre tid än vad man tror.

Ha en bra dag alla fina!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Idag var det dags för "Insanity Workout Day 8 - Cardio Power & Resistance". Det har en hel del armhävningar på olika sätt och mina armar är helt slut. Så klen men blir förhoppningvis bara starkare och starkare. Tycker passen är väldigt roliga vilket är en stor fördel om jag ska klara av att motivera mig till att fortsätta med dem i 8 veckor till.

Imorgon har jag tänkt gå upp kl 05.00 och träna dagens "Insanity"-pass. På eftermiddagen ska jag eventuellt få min mobil lagad (i fredags fanns ej de reservdelarna som behövdes) och sedan ska jag till stallet och rida en sväng. Därför är det skönt om den andra träningen blir gjord direkt på morgonen för annars blir det mycket att hinna med på eftermiddagen och kvällen.

Så nu blir det snart sängen, måste ju vara utvilad och laddad för morgondagen! Och förhoppningsvis kan jag ta lite fina bilder imorgon kväll, annars får ni snällt vänta ett par dagar till och nöja er med enbart text.

God natt!

Likes

Comments

Fredagen blev inte alls som planerad... Hände en del saker och det blev helt plötsligt väldigt stressigt så fick hoppa både "Insanity" och ridningen, men bara lugna, jag har hunnit ta igen det i helgen. Haha!

Var som sagt hos en ortopedspecialist i fredags också. Han sa väl det jag redan visste, att mitt högra knä är helt kasst (inget främre eller bakre korsband, ingen inre menisk samt broskskador på ledytorna både på in- och utsida...). Operation innebär dock en för stor risk för att skada knät ännu mer så egentligen ska jag försöka undvika löpning och hopp och träna styrka för att stabilisera knät, men han förstod att jag som 27-åring vill träna "som vanligt" och så länge jag inte får extra ont så tyckte han att jag kan fortsätta ungefär som jag gjort innan. Tråkigt att höra att det är så slitet och att det inte finns något att göra åt det, men visste det egentligen så tog inte det särskilt hårt.

Lördagen började jag med en promenad på ca 1 timme tillsammans med en kompis. Underbart att gå i skogen endast iklädd linne och shorts. Därefter blev det lite solning, och eftersom jag och min sambo har lite svårt att ligga still så blev det lite strandtennis, volleyboll och fotboll istället. Eftermiddagen avslutades med "Insanity Workout - Cardio Recovery" och ridning, och därefter var jag ganska slut som artist. Blev god grillmat och rosévin till kvällen, sedan slocknade vi båda i sängen.

Söndagen började lugnt med lite scones till frukost. Därefter bestämde vi oss för att ge oss ut på en runda med cyklarna. Har inga toppenbra cyklar men man kommer ju fram i alla fall. Blev ca 1 timme och 20 minuters cykling på härliga lands- och skogsvägar. Väl hemma så lade jag mig i solen en liten stund och när pojkvännen hade pysslat färdigt med sin cykel så passade vi på att spela lite strandtennis igen. Innan det var dags för kvällsmat så körde vi "Insanity Workout - Plyometric Cardio Circuit", och jag vågade kör i bara shorts och sport-bh vilket är ett stort steg för mig!

Så allt som allt en ganska aktiv helg men ändå med en hel del njutande i solen. Precis så som jag vill ha det! Nu är jag laddad och redo för en ny vecka fylld med massa träning och annat roligt!

Likes

Comments

"Hann" inte skriva igår kväll så får bli ett litet inlägg såhär på morgonen istället. Anyway, låg i solen i ca 1,5 timme när jag kom hem från jobbet igår. Hur underbart?! Svepte en Nocco och sedan kände jag mig redo för lite träning. Började med 30 minuters promenad och därefter blev det "Pure Cardio". Det var ett litet annorlunda upplägg jämfört med de två tidigare passen, nu var det 1 min/övning och det var ca 15 övningar direkt efter varandra utan vila, det var väldigt jobbigt och roligt! Extra kul var det att köra med pojkvännen, pushade mig själv lite extra.

Idag var det meningen att jag skulle gått upp tidigt och kört "Cardio Recovery" men jag har varit lite dålig på att träna på morgonen den här veckan faktiskt. Har haft ganska mycket träningsvärk sedan "Insanity" och det har påverkat lite. Tar nya tag till nästa vecka helt enkelt!

Men i eftermiddag får det bli både "Cardio Recovery" och eventuellt ridning (beroende på vädret). Därefter kommer fredagskvällen att spenderas framför en fotbollsplan för att heja fram två av mina duktiga systrar! Önskar bara att jag kunde ha spelat med dem...

Nu ska jag jobba ett par timmar och därefter åka till en ortopedspecialist och kolla upp mitt knä. Ska bli intressant att se vad han säger. Då ska jag också passa på att fixa min mobilkamera så att jag kan ta lite mer ordentliga bilder, så stay tuned!

Likes

Comments

"Insanity Workout - Fit Test 1" 15/5 (Lite knäsmärta fortfarande):

- Switch kicks: 78 st
- Power jacks: 58 st
- Power knees: 102 st
- Power jumps: 35 st
- Globe jumps: 10 st
- Suicide jumps: 21 st
- Push-up jacks: 24 st
- Low plank oblique: 60 st

Ska bli roligt att se utvecklingen genom detta testet!

Likes

Comments

Nu på kvällen har jag kört "Insanity Workout Day 3 - Cardio Power & Resistance". Herregud, trodde aldrig jag skulle klara det med tanke med den träningsvärken jag har efter de två första dagarna, men jag pushade mig själv igenom det och det gick faktiskt riktigt bra! Vissa övningar kör jag lite långsammare för att skydda knät men jag är helt slut ändå. Försöker i och för sig att exempelvis gå djupare ner i knäböjshoppen istället för att hoppa högt och snabbt så kanske jämnar ut sig ändå, men hoppas såklart att jag snart kan köra på utan att behöva tänka på knät alltför mycket. 40 minuter inklusive uppvärmning och stretch och jag är helt färdig! Perfekt! Ska bli kul att se hur jag klarar träningen och hur min kropp har utvecklats efter 60 dagar (perfekt fram till min första semesterdag btw)!

Ungefär såhär ser upplägget på dagens pass ut. Detta är det passet som har lite mer fokus på styrka men givetvis med hög intensitet och mycket kondition också.

Uppvärmning 10:30 min:
* Jog 30 sek (jogga på stället).
* Power jacks 30 sek (jumping jacks fast man landar i bredbent squat).
* Log jumps 30 sek (hoppa högt från sida till sida som över ett hinder och följ efter med andra benet).
* 123-123 30 sek (tre steg åt sidan, lyft knät på sista steget, tillbaka).
* Butt kicks 30 sek (hälkick, sparka hälarna i rumpan).
* High knees 30 sek (knälyft/höga knän).
* Vertical jumps 30 sek (raka upphopp med sträcka armar från böjda ben).
Hela serien genomförs tre gånger utan avbrott, för varje gång ökar man hastigheten.

Vätskepaus 15 sek.

Stretch 6:40 min.

Vätskepaus 30 sek.

Serie 1 - 2 min:
* Power jumps 30 sek (höga upphopp från bred squat med uppdragna knän).
* Belt kicks 30 sek (stå bredbent med böjda knän, sparka framåt).
* Hit the floor 30 sek (hopp från sida till sida i ett snett utfallssteg där man nuddar marken).
* V push-ups 30 sek (armhävningar i typ yogaställningen hunden).

Vätskepaus 30 sek.

Serie 1 - 2 minuter.

Vätskepaus 30 sek.

Serie 1 - 2 minuter
direkt följt av:
* Triceps dips 30 sek.
* One-legged triceps dips 30 sek (dips med ena benet sträckt uppåt, byt ben efter 15 sek).

Vätskepaus 30 sek.

* Triceps ball push-ups 30 sek (armhävningar där man har benen uppdragna under sig).

Vätskepaus 30 sek.

Serie 2 - 2 min:
* Hurdle jumps 30 sek (sprinta på stället 3-4 steg, högt hopp åt sidan).
* Globe jumps 30 sek (stå bredbent på huk med händerna i golvet, gör grodhopp vänster, bak, höger, fram).
* Moving push-ups 30 sek (armhävningar där man "vandrar" åt sidorna, "ut" på ned, "ihop" på upp).
* Floor sprints 30 sek (armhävningsställning, "sprinta" fram och tillbaks med benen under kroppen).

Vätskepaus 30 sek.

Serie 2 - 2 min.

Vätskepaus 30 sek.

Serie 2 - 2 min.

Vätskepaus 15 sek.

* 8 Hop squats/8 Push-ups 60 sek (hoppa 8 ggr i squatställning, gör 8 armhävningar).

Direkt följt av:
Stretch 3:30, kortare variant av tidigare stretchen.
Jag stretchar lite extra efteråt.

Kommer INTE att beskriva varje pass såhär men tänkte att ni kunde få en aning om hur passen ser ut.

Likes

Comments

Idag har jag och min vän Elin (nouw.com/elinkatarina) bestämt oss för att börja blogga. Jag vet ju dock att motivationen går lite upp och ner men försöka går ju alltid. Känner mig motiverad nu i alla fall, så lika bra att börja skriva direkt! Haha!

Så vad har hänt för mig på senaste tiden? Jo, imorgon har jag varit utan onyttigt snacks i 1 månad. Det är stort för mig! Enda gången jag har ätit något var några kakor och en bit kladdkaka när jag var på 80 års kalas i helgen då jag tyckte att det kändes ohyfsat att tacka nej. Annars har jag varit utan lösgodis, chips, popcorn, glass, kakor, tårta, ja, you name it, och det känns otroligt bra! Har även hållit mig ganska bra borta från annat "nyttigt" snacks, bara ätit 2 st proteinbars under hela månaden och inget annat utöver det. Däremot druckit ca 6 st Nocco, men men... Jag är nöjd i alla fall! Och i övrigt försöker jag även ätit så nyttig mat som möjligt men väljer inte bort något, utan äter bara lite mindre och gör mer medvetna val.

Jaja, nog pratat om det! Träningsmässigt har det varit lite sämre under en tid pga att jag skadade mitt redan dåliga knä IGEN. Men har sedan 2,5 vecka kommit igång bra. Sedan 1 maj har jag snittat 3-4 stycken morgonträningar/vecka, oftast kondition, samt minst 3 st konditionspass och 2 st styrkepass på eftermiddagen/kvällen. Det tycker jag är superbra! Konditionen blir mest promenader och cykling/spinning då jag fortfarande inte känner att jag kan belasta knät med löpning, men kanske i början av juni, jag håller tummarna...

Sedan i måndags (15/5) har jag även börjat med ett nytt träningsprogram som heter "Insanity Workout". Enklast för att förstå vad det är för något är nog att googla på det men kortfattat är det intensiv träning ca 30-90 min/pass som fokuserar mest på konditionsträning men även har styrke- och rörlighetsövningar invävt. Hittills har jag bara kört ett "Fit test", som man ska göra varannan vecka, samt ett utav de vanliga passen men jag tycker att det verkar sjukt bra! Vet inte om jag någonsin har svettats så mycket, haha! Ikväll är det dags för pass 3, ska försöka komma ihåg att uppdatera efter det.

Sådär, en liten snabb (men låååång) uppdatering om hur läget ligger till för min del just nu. Och för er som inte fattat det uppenbara så är detta en blogg med fokus på träning, kost och hälsa, men givetvis kan det hända att det dyker upp något annat under tidens gång. Jag har även en instagram, "emeliedaniella", där ni kan följa mig om ni vill. Får hoppas på att motivationen hänger i så jag fortsätter att uppdatera här regelbundet.
Ha det bra alla fina människor där ute!

Likes

Comments