Fick halv uppleva studenten igen genom Viktor som tog studenten för två veckor sen nu. Var rätt avundsjuk, jag ville också åka flak! Men grattis (igen) till Viktor!

Prickade hemkomsten jättefint med Aqua Blå och såklart blev det fest på Vänersborgs ända happening. 3 kvällar och jag hade mycket roligare än förväntat! Jag har rätt grymma vänner ändå!

En resa i statistik:
46 timmar på en buss i Australien
566 mil körda i USA
76 nya Facebook vänner
11 kronor för den billigaste lokala ölen (Vietnam)

--------

Jag har fått frågan "Har du haft det bra?" ja vet inte hur många gånger sen jag kom hem. Och jag vet aldrig hur jag ska svara på den frågan. Jag vet liksom inte vart jag ska börja någonstans. Det är så otroligt mycket jag har sett, gjort och upplevt. Både av det bästa och det värsta. Det här halvåret har varit det bästa i mitt liv, även om det inte alltid har varit en dans på rosor. Men jag har lärt mig extremt mycket om mig själv och hur jag fungerar. Tillexempel att är introvert, men att jag kan vara utåt och framåt om jag vill. Eller som att jag har en stark vilja och inte gör någonting jag inte vill göra. Självständig har jag alltid varit, men jag har nog tagit det till en ny nivå. Jag vet att jag klarar mig själv i 6 månader och i länder jag inte vet någonting om. Jag kan landa i ett land utan att ha något planerat. Det löser sig. Så klyschigt som det än är så stämmer det. Jag har mer och mer hamnat i sinnesstämningen att precis allt inte måste planeras. Att säga att jag inte förändrats något är en lögn och ska jag vara ärlig så gillar jag personen jag är nu bättre. Jag är mer öppen, säger vad jag tycker, vågar stå på mig och bryr mig ännu mindre om vad andra tycker om mig. Den största utmaningen nu när jag är tillbaka kommer vara att fortsätta vara den här personen.

Just nu känner jag mest, vad har jag ens gjort dom senaste månaderna? Det hela känns som en dröm. Men jag har hikat up för en vulkan i bäckmörker. Jag har hånglat till Calvin Harris "I feel so close". Jag har sett Two Door Cinema Club på Coachella. Jag har badat med elefanter. Jag har simmat i vattenhål mitt ute i ingenstans. Jag har sett solen gå upp i 3 världsdelar. Jag har fått vänner över hela världen. Jag har sett vilda delfiner.
Jag har glömt att käka lunch. Jag har trott att jag ska dö på en båt. Jag har haft bakisångest. Jag har vart matförgiftad. Jag har åkt ambulans. Jag har betalat alldeles för mycket pengar på taxis. Jag har sovit på flygplatser. Jag har fått köpa nya flygbiljetter. Jag har längtat hem.
Men jag har alltid haft pengar så det räcker och det har alltid löst sig. På ett sätt eller annat. Med hjälp från en eller annan.

För jag har träffat så extremt mycket olika människor det här halvåret. Vissa har betytt mer än andra. Något jag har lärt mig är att är du öppen så kommer troligtvis personen du träffat också att vara det. Det är lättare att prata om dina problem med någon du inte känner. Men jag har också lärt mig att man ska lita på sin magkänsla. Känns det som att du inte kan lita på den här människan så kan du antagligen inte det. Det tåls att sägas att 90% av alla människor jag träffat har vart helt fantastiska. Och alla väldigt olika. Vissa kommer jag alltid sakna, vissa kommer jag vilja åka och hälsa på och vissa är rätt skönt att inte behöva träffa igen.

Det är det bästa jag gjort och ni som innan jag åkte sa "Nu när du är ute och reser kommer du säkert komma på vad du vill göra i framtiden!". Ja jag har kommit på vad jag vill göra, jag vill inte jobba, jag vill resa mer!

Kryssningen hade olika teman på middagarna och 2 utav kvällarna var det "gala kväll". Vilket betydde uppklätt och lite finare mat. Sista kvällen var vi dock inbjudna till "cocktails med kaptenen" eftersom att Morfar fyllde 80 när vi var på båten. Var absolut ingenting speciellt, men morfar fick hälsat på kapten i alla fall.

Nästa land och stopp var Mexico. Där vi stannade i Costa Maya och åkte på utflykt till Maya ruiner. Det jag minns starkast därifrån var "hur fasen byggde dom det här så jäkla längesedan?", att det var 40 grader, att jag tappade kameran rätt ner i stenen och att mitt lår krampade. Men det var kul att ha sett!

Andra stoppet på kryssningen var Honduras. Eller ah, en ö i honduras, Roatan. Det var säkert 40 grader i luften och 30 i vattnet. Jag gjorde mitt bästa för att försöka sola, men det gick bara inte.

I från Kuba hoppade vi på en kryssning som gick runt ön och till ett par andra länder i central Amerika. Första stoppet var Belize! Det var extremt varmt ute men vi gick i land och åkte på en liten guidad tur. Land nr. 29 för mig och nr. 12 på denna resan!

Anledningen till att vi åkte till Kuba var för att fira morfar som fyllde 80år och mormor som fyller 75år. Den stora dagen för morfar började med champagnefrukost med choklad doppade jordgubbar, följt av biltur i Havanna.
I födelsedagspresent fick de varsin smartphone vilket verkade uppskattas. På kvällen friade vi med tårta till middagen och det blev en riktigt lyckad dag!

Fråga mig inte vad det var för bil, för jag är varken intresserad eller har någon aning. Allt jag vet att det var en fin gammal bil som brummar så där som gamla bilar gör. Men vi fick och en fin tur runt Havanna, blandat med lite historia och fina vyer.
PS. Båten i bakgrunden är våran lilla båt.

Över 30 grader i luften, mer än 25 grader i turkosblått vatten och fri bar på det. Har det rätt bra här på stranden i Varadero.