Hoppsan, där gick det en vecka... Får be om ursäkt för dålig uppdatering det senaste! Här kommer ett lite längre inlägg om vad vi har haft för oss.

Vi har valt att stanna i Ho Chi Minh hela våran vistelse här i Vietnam. Anledningen: vi orkar inte kuska runt mer haha. Ett beslut som vi båda är väldigt nöjda med iallafall. Som Jesper uttryckte det idag: "jag har inte tröttnat på denna stad än och vi åker härifrån imorgon".
Sen har vi inte spenderat hela tiden här i stan utan snarare haft det som utgångspunkt för olika utflykter.

Låt oss börja med förra fredagen:
Detta var "min" dag och då valde jag shopping och balett ;-). Vi strosade runt på stan under dagen i jakt på representabla kläder till kvällens evenemang (den slitna backpackergarderoben med urblekta t-shirts och mina numera trasiga, och något rostiga(?), tofflor från skopunkten höll inte måttet) och fick se en hel del av stadskärnan.

Vi såg Askungen och även om det var väldigt vackert är ju balett en lite långsammare underhållningsform än man är van vid. Jesper frågade mig efter första akten "så det är slut nu va?", haha fasan i hans ansikte när jag förklarade att det vi just sett bara var första delen av tre.
Men vi båda enades om att det trots allt var värt ett besök!

Efter baletten blev det ett spontanbesök till en av de kändare takbarerna/klubbarna i HCMC - Chill Skybar. Väldigt stekigt ställe med cocktail-servitriser i guldiga paljettklänningar och folk vid reserverade bord som beställde in champagneflaskor och helrör på rullande band. Vi testade iallafall några otroligt goda drinkar och dansade medan vi njöt av utsikten.

Fastnade till och med på en mingelbild ;-)

Under lördagen var det sightseeing och givetvis SM-finalen i ishockey som gällde!

Köpte med oss massa frukt och snacks och bänkade oss framför CMore. Ibland är det lika mysigt som något tjusigt restaurangbesök!

måndagen besökte vi Independence Palace där den sydvietnamesiske presidenten bodde och arbetade under Vietnamkriget. Det var även här som kriget tog sitt slut i och med att de nordvietnamesiska kommunisterna tog över Saigon och körde en stridsvagn genom palatsets grindar och hissade den nya flaggan.
Detta palats kallas även för Reuinification Palace då det syftar på att landet åter blev enat i och med detta.

På de små bilderna ser ni den stora bunkern där b.la. kommunikation och ledning sköttes under kriget. Sängen på den högra bilden är faktiskt den som presidenten sov i!

Måste dela med mig av denna bild med. Såhär har Jesper ätit de gånger vi bara har fått pinnar och skedar haha.

Efter ett svettigt besök på palatset unnade vi oss att njuta av kvällssolen från staden högsta byggnad!

Tisdag betydde ett besök vid Cu Chi tunnlarna! Jättespännande att se och svårt att föreställa sig kriget som blixtrat här.

Det var stundtals ganska (läs väldigt) mycket folk!

"Vad jobbar du med?" "Äsch jag är tortyr-fälls-demonstratör bara"

Vi fick även testa att skjuta lite. Första och förmodligen sista gången som jag avfyrar en AK47:a!

Dag ett här i Vietnams största stad har vi besökt krigsmuseet där vi fick ta del av många starka starka bilder och berättelser. Absolut ett måste att besöka när man är här!

Ikväll ska vi gå på marknad och pruta och äta streetfood.

Vi hörs.

Vi har nu tagit farväl av vackra Filippinerna och tagit oss västerut till Vietnam.

Vår tid i Filippinerna avslutades med att fira min och Jesper årsdag under den sista kvällen i El Nido (<333) och två nätter i provinsen Palawans huvudort Puerto Princessa.

Under vår heldag i Puerto Princessa passade vi på att besöka ortens stora turistattraktion: Underground River.

En över 20 kilometer lång underjordisk flod som lockar stora grupper turister dagligen. Det blev vi varse om. Dagen bestod till största del av väntan och transport.

Först en två timmar lång bilfärd, sedan två timmars väntan vid en hamn, sedan ytterligare någon timmes väntan vid grottans öppning för att till slut få ta plats i en av båtarna som tog oss in i mörket.

Vi försökte hålla minerna uppe.

Men ibland tröt orken...

Visst, väl på plats var det en häftig upplevelse. Men värt den långa väntan? Knappt.

Det var inte det lättaste att ta fina bilder i mörkret.

Sedan, efter den 45 minuter långa båtfärden bland fladdermöss och häftiga stenformationer var det dags att bege sig hemåt igen.

Så nöjda efter tre fantastiska veckor har vi nu tagit oss vidare till Vietnam!

Vi har nu befunnit oss på fina El Nido i tre dagar och hunnit med lika många utflykter. I torsdags besökte vi berömda Nacpan beach. Fint absolut, men att ta sig dit var ganska tugnt. Det tog ca 30 minuter med tricycle (filippinska versionen av tuk-tuk) och det största delen av vägen bestod av grus som dammade i ögonen och stora stenar och hål som gjorde turen ganska studsig. Utöver det kostade det 1200 pesos tur och retur vilket kändes ganska saftigt.

Dagen efter besökte vi en annan strand; Las cabanas som vi tyckte om mycket mer! Detta var verkligen en jättemysig strand kantad av trevliga små restauranger och barer. Det fanns även en hel del träd som gav skugga vilket vi saknade på Nacpan. Utöver det hade de även zipline till en liten ö precis jämte!
Stranden var full av musik och glada människor som satt vid vattenbrynet och drack drinkar, snorklade eller satt och snackade i solstolarna och sittpuffarna som fanns överallt. På denna strand ska det tydligen också vara riktigt bra fest på kvällarna och man märkte att ju längre ner solen gick desto skönare stämning blev det på stranden!
Hit kommer vi nog komma tillbaka innan vi åker härifrån!

Här ser ni ön man åkte zipline till!

Igår åkte vi på en underbar båtutflykt där vi både fick snorkla, äta lunch på stranden och paddla i en lagun.

Jesper ville inte bränna sig haha

Underbara dagar!

Idag har vi utforskat Bohol's landsbygd och besökt flera olika sevärdheter längs vägen! Vi började med att besöka en historisk staty och en kyrka byggd helt av koraller. Inget jättespännande enligt mig och Jesper men det blev en liten bensträckare iallafall.

De enda bilderna vi tog på första stoppet var när vi stod och väntade på att toaletten skulle bli ledig... Men kyrkan var väldigt fin, ni får lita på mig ;-)

Sedan rullade vi vidare till en fjärilspark där vi fick lära oss lite om fjärilens livscykel med mera. Fick flashbacks till biologilektionerna på gymnasiet.

Den lilla killen i grön tröja smugglade alltså med sig en jättestor fjäril tillbaks till bussen utan att någon märkte haha.

Efter det åkte vi till ett "wild-life-observatorium" som i praktiken bara innebar fina djur instängda i alldeles för små burar </3. Så tråkigt att se likadana apor som vi såg i Monkey Forrest på Bali instängda på bara någon kvadratmeter. De hade även örnar i såå små burar. Dessa magnifika fåglar som liksom symboliserar friheten är inget kul att se i det skicket... Utöver det hade de även en enorm pytonorm på nästan 300 kg som turisterna fick klappa och ta kort med. Hon hade legat i den buren sedan 1996. Alltså 21 år av fångenskap.

Nej, nej, nej.

Eftersom förra stoppet inte var något för mig blev jag glad när vi fick veta att nästa stopp skulle vara ett besök i ett stort reservat där spökapor lever och skyddas! Dessa små krabater är mindre än en knuten hand och så himla söta!

Verkligen ett av naturens under.

Efter det var det dags för ett stopp vid chocolate hills där man fick chansen att köra fyrhjuling! Har aldrig gjort det innan så var lite nervös men fasen vad kul det var!

Vår guide verkade hellre vilja vara modefotograf och dirigerade oss som en galning om hur vi skulle posera på de olika stoppen.
"Hoppa!" "Gör ett hjärta!" "Nej handen på höften!" "Kolla ditåt!" "Så! Bra! Andra hållet nu!" "Ett, två, tre!".
Detta resulterade i en serie ganska roliga bilder på mig och Jesper där vi kämpar för att uppfylla hans krav haha.
Enjoy ;-)

Vi fick även i oss en stadig lunch som Jesper tyckte var viktig att förverkliga :-))).

Till sist fick vi kika på "Man-made forrest"och utsikten över kullarna. Efter det somnade jag gott i bussen hem!

Vi hörs!

Alltså detta var såå kul?!?! Åkt rutchkana i vattenfall, simmat genom grottor och hoppat från klippor. En dag fylld med adrenalin och så fina vyer. Vårt team av 4 tog oss fram som elitsoldater (nästan) med hjälp av våra fantastiska guider Andrew och Alan.
Canyoneering, som namnet antyder, går ut på att man tar sig genom en ravin. Hela sträckan tog ungefär 2,5 timmar och slutade vid fina Kawasan falls där de högsta hoppen fanns; 10 respektive 13 meter! (Frivilliga såklart)
Rekommenderar alla som befinner sig på Cebu att testa detta!

Nu ska vi rulla vidare mot Bohol där vi ska spendera några nätter. Panikbokade boende där i sista sekund igår kväll (vi lär oss aldrig att vara ute i god tid) och Jesper är väldigt skeptisk haha. Vi får helt enkelt se hur det blir! Jag är taggad iallafall!

Höres.

Igår blev Jesper jätteförnärmad när han trodde att taxichaufförerna ropade "white bitch" efter honom. Det visade sig senare att de bara undrade om vi ville åka till den populära stranden "white beach"; vilket vi gjorde idag!

Stranden var verkligen definitionen av paradiset och vattnet var kristallklart och stilla. Simmade man 20-30 meter ut i havet väntade fantastisk snorkling med helt orörda koraller och massvis med fiskar (bl.a. enorma stimm av sardiner). Här ska det även finnas gott om sköldpaddor även om vi tyvärr ej såg några </3.

Imorgon ska vi iväg på canyoneering redan vid klockan 9 så nu är det dags för oss att försöka få lite sömn. Hörs imorgon!