Den 4 maj åkte vi hem, och den 4 maj var ett datum vi länge sett fram emot. Båda två hade mycket hemlängtan i slutet och kände att, borta bra men hemma bäst.

Med minnen från 4 månader i Asien och Australien väntade nu en lång flygresa hem mot familj och vänner.
Vi hade bestämt oss för att inte säga något till våra familjer och på så sätt överraska dem allihopa. Vi hade några "mullvadar" (Moa, Josefin och Markus) som visste om när vi skulle komma hem och hjälpa oss att få ihop överraskningsplanen.

Vi landade den 4 maj på morgonkvisten på Arlanda en ganska varm och skön vårdag, Josefin och Markus hämtade oss på flygplatsen och körde oss till Dalarna.
Väl framme, blev överraskningarna lyckade och både glädjetårar, kramar och skratt utbyttes!

När allt börja komma till sin rätt igen i Sverige började vi tänka tillbaka mycket på våran resa och bestämde oss för att göra en sammanfattning.

Vi tycker:

Bästa maten kom ifrån:

Vietnam.
I Vietnam varierade maten överallt i landet, beroende av var i landet man befann sig. Varje stad/by/samhälle hade sina egna lokala rätter, men även sin egna lokala ölsort.

Några rätter: vårrullar både "fresh" och friterade.
White rose (en typ av vietnamesisk dumpling från staden Hoi An).

Bästa sevärdheterna hittade vi i:

Australien.
I Australien hittar man det bästa naturen har att ge, från vattenfall till regnskog och inte att glömma det stora Barriärrevet.
Även i Australiens storstäder finns det mycket att se,
värt att nämna är Sydney som har det fantastiska operahuset, Sydney Harbour Bridge mm.

Roligast hade vi i:

Indonesien, Bali.
Bali tar inte pris som det mest intressanta ställena vi befunnit oss i, men i Bali var vi ett stort kompisgäng som tillsammans hyrde ett hus. Vi hade massvis med skoj, med mycket party!

Bästa stranden var:

Hikkaduwa, Sri Lanka.
Stranden i Hikkaduwa är otroligt fin. Den är väldigt bred, så den får plats med massvis med små hotell, restauranger, barer, volleybollplaner mm. Stranden är kritvitt och vattnet är turkosblått och varmt!
Längs med den långa stranden finns massvis med solsängar att låna helt gratis.
Det bästa med alltihop var också att det inte var överbefolkat med turister.

Finaste stranden var:

Whiteheaven Beach, Australien.
Denna strand blir bäst beskrivna med det egna ögat. Stranden är helt orörd, det finns verkligen ingenting på hela ön som stranden tillhör, som människan har lagt ditt. Allt är bara från naturen. Stranden är verkligen kritvit och finkorning (som mjöl). Och runt stranden finns olika utsiktsplatser som ger en överblick över alltihop, magiskt.

Bästa dykningen fanns i:

Det stora Barriärrevet, Australien.
Här finns världens längsta barriärrev med ett enormt undervattensliv. Här tog vi vårt Padi Advance.

Bästa storstaden var:

Singapore (men Bangkok, we Love you).
I Singapore finns allt, staden(eller landet), dyker upp i Asien som en friplats mot smuts och stök. Staden är jätteren och fin, folket är trevligt och det finns massa saker att göra.

Sämsta landet var:

Malaysia.
Stämningen i Malaysia passade verkligen inte oss. Det kändes otryggt och lite hotfullt. Folket kändes inte bekväma med turister. Det fanns inte mycket att se och göra, jämfört med resten av ställena vi varit på. Åk ej dit.

Trevligaste folket fann vi i:

Australien.
Här var alla hjälpsamma, hälsade på varandra och de fick en att känna sig välkommen.

Billigaste landet var:

Thailand.
I Thailand är verkligen allting billigt (förutom vin kanske), man kan få en god måltid från 10 kr. Att bo är även billigt och shoppingen. Vi gillar Thailand i de flesta kategorier..

Bästa landet i helhet:

Vietnam.

Med allt sammanställt så tyckte vi bäst om Vietnam. God mat, bra priser, trevligt folk, mycket historia och bra sevärdheter.

Planen efter Australien från början var att åka till Tokyo, men det gick åt mer pengar än beräknat i Australien så vi bestämde oss för att åka tillbaka till Thailand där man kan leva billigt.

Vi landade sent i Bangkok och sov första natten där innan vi dagen efter åkte till ön Koh Chang som ligger ca 5 timmar från Bangkok. Vi bokade ett jättestort och fint hotell för att tanken var att vi skulle bara sola och bada, äta god mat och shoppa lite i ca 1 vecka.

En dag åkte vi iväg och dök. Vi fick göra 3 dyk den dagen. Första dyket fick vi dyka vid ett skeppsvrak och vi fick även dyka in i det. Skeppet var från andra världskriget och den tillhörde den thailändska armén. Det var verkligen jättehäftigt! Andra och tredje dyket var inge vidare, det var väldigt starka strömmar och sikten var jättedålig tyvärr.

Efter lite mer än en vecka på Koh Chang åkte vi tillbaka till favoritstaden Bangkok. Där spenderade vi våra sista tre nätter på resan. Vi shoppade som bara den de dagar vi var där, förutom den sista dagen då Adam tatuerade sig och Emelie solade. Den 4 maj var vår långa resa slut och flyget från Suvarnabhumi till Arlanda lyfte. Efter 16 veckor utomlands var det så skönt att komma hem igen. Borta bra men hemma absolut bäst.

Vi fick inte riktigt någon rättvis bild av Koh Chang eftersom det var lågsäsong och knappt var några turister där alls, men ön är ändå väldigt fin. Koh Chang får 6/10. Bangkok har ju allt man behöver och man kan inte ha tråkigt i Bangkok! Om det bara var minde avgaser så man kunde andas bättre hade det varit en fullpoängare men nu får Bangkok 9/10.

Efter Gladstone körde vi till Airlie Beach där de jättefina öarna Whitsunday Islands är. Vi tog in på en camping i tre nätter där. Första dagen så gick vi och bokade en tur med en båt som skulle ta oss runt alla de fina öarna.
På eftermiddagen när vi kom tillbaka till bilen och skulle låsa upp den och dra ur nyckeln så gick den av på mitten och halva nyckeln satt kvar i bilen. Det ska tilläggas att detta även var en lördag såklart. Vi stressar upp oss eftersom vi hade köpt båtturen dagen efter för ca 3000kr och vi kunde ju inte lämna bilen olåst med alla våra grejer där i. Adam ringer till företaget som vi hyrde bilen av och dem säger att de kan skicka en som tar ut nyckeln åt oss. Men de kunde inte skicka en låssmed som kan göra en ny nyckel åt oss eftersom vi är
i en sådan liten stad och där finns det ingen låssmed som jobbar lördag eftermiddag/kväll. Det kommer i alla fall en otroligt trevlig man och får ut nyckeln åt oss och säger "tappa inte bort dessa två delar nu för då kommer inte låssmeden kunna göra en ny nyckel åt er". Det hinner gå ca 2 minuter sedan har Emelie råkat putta ned den ena delen av nyckeln i en liten springa vid instrumentpanelen... Hon springer då fram till mannen som sitter i bilen och ska precis åka och frågar om hjälp. Den trevlige mannen suckar och skrattar och hjälper oss få fram den genom att skruva bort större delen av instrumentbrädan. Vilken hjälte!!!
Adam fortsätter att ringa till uthyrningsfirman och säger att de måste skicka en låssmed nu. Efter någon timme så ringer de upp och säger att en låssmed är på väg. Han fixade en ny nyckel åt oss så allt gick bra till slut!

Dagen efter var det alltså dags för båtturen bland öarna. Här var den sydligaste delen av det stora barriärrevet. Vi åkte först till Whiteheaven Beach som är en helt fantastisk fin strand. Kritvit strand och helt turkost vatten. Det bästa är att stranden är helt orörd, det finns inte en enda restaurang eller hotell så alla fick en liten kylväska med matsäck med sig. Vi fick sedan åka och snorkla vilket var helt värdelöst jämfört med dykning. Sista stoppet var en ö där det fanns en utsiktsplats med en helt otroligt vacker utsikt. Whitsunday Islands var helt magiska! Sista dagen vid Airlie Beach chillade vi och solade och badade vid deras lagoon men vi skulle kalla det för en stor utomhuspool.

Från Airlie Beach åkte vi till Townsville som var en relativt stor stad. Townsville var vårt sista stopp innan slutdestinationen Carins. Tanken var att vi skulle stanna en natt bara men vi checkade in på ett motell som var fint och ägdes av en väldigt trevlig kvinna så en natt blev två.

Ca 2 veckor och 300 mil senare (vilket motsvarar sträckan från Borlänge till Madrid) var vi alltså framme i Carins. Cairns som stad är inte så mysig, hela staden är centrerad kring den stora vägen som går igenom hela landet. Vi skulle vara i Carins i nästan en vecka totalt och efter en natt kom även Theo dit så då checkade vi in i en stuga. Cairns ligger nästan så långt norrut i Australien man kan komma och inte alltför långt utanför kusten ligger stora barriärrevet. Vi ville dyka mycket där och då bestämde vi oss för att göra advancedkursen. Då fick vi dyka 6 dyk sammanlagt på 2 dagar. Vi fick simma genom långa tunnlar av korallrev, vi fick se en haj och vi fick dyka helt själva utan en instruktör, jättehäftigt!

Sedan åkte även på en guidad tur i området omkring Cairns. Vi åkte först till regnskogen där vi träffade en aborigin som pratade om hans förfäder och traditioner. Sedan fick vi vandra lite i regnskogen och bada i en bäck. Vi åt lunch på stranden vid en liten strandbar efter vi hade åkt båt på en flod och fått se vilda krokodiler. På vägen hem stannade vi vid en kvinna mitt ute i ingenstans som hade flyttat dit från London för att göra glass. Det fanns glass i alla möjliga olika smaker.

I Cairns fanns det ett svenskt café som hette "Café Fika". Där fanns allt svenskt man kunde önska sig. Vi gick dit och åt köttbullar med mos och en kötbullemacka med rödbetssallad. Till efterrätt blev det jättegott kaffe, chokladboll och kanelbulle. Vi köpte även med oss en falukorv så vi åt falukorv och makaroner till middag en kväll, sååå gott.

Den 21 april var vår resa i Australien slut och vi flög vidare tillbaka till Thailand. Sammanlagt var vi en månad i Australien.

Airlie beach och Whitsunday Islands var så vackert så det får 10/10. Cairns som stad var inte särskilt bra men att vi har fått upptäcka stora barriärrevet är häftigt så Cairns får 7/10.

Airlie Beach

Whitsunday Islands

Dykningsdags

Häng på campingen

Ute i regnskogen

Alla glassmaker

Vår roadtrip började alltså 30/3 (ja vi ligger väldigt mycket efter i bloggen) med the blue mountains som ligger ca 100km från Sydney in i landet. Det är en nationalpark där bergen och utsikten är jättefina. De har olika små stigar som man går efter till olika utsiktsplatser. Helt fantastiskt fint var det! Vi spenderade vår eftermiddag där och när det började skymma åkte vi till närmaste camping för att campa där över natten. Vi kände oss inte riktigt helt klara med nationalparken så vi var där på förmiddagen nästa dag också innan vi åkte vidare uppåt i landet.

Vi passade på att köra så länge vi hann innan skymningen föll (våran försäkring på bilen täckte inte mörkerkörning). Bilen var från år 1998 och om vi körde fort så slukade den bensin så vi fick köra ganska sakta. Men vi hann köra 21 mil till en camping som låg vid ett litet samhälle som hette Lake Macquarie. Det var ganska mysigt där med en fin sjö och en fin strand vid havet.

Dagen efter körde vi vidare uppåt och efter vägen stannade vi vid en reptilpark. Det var inget zoo där de sitter i burar utan djuren fick gå fritt. Vi tyckte det var bra att djuren fick vara så fria tills det låg en liten krokodil på stigen framför oss och en orm när vi vände på oss. Det slutade med att vi sprang ut därifrån. Vi körde denna dag 28 mil och övernattade vid ett ställe som hette Port Macquarie.

Efter Port Macquarie ville vi komma fram till Byron Bay som låg 40 mil bort. Vi körde dessa 40 mil under dagen och kom fram till Byron Bay på kvällen och där valde vi att stanna 2 nätter. Byron Bay är ett ställe där alla hippies var förr, och det märks än idag. Det har dock blivit dyrt där nu och det är hippiesarna arga över. Det finns i alla fall där en väldigt fin strand och det är mysigt med restaurangerna och de olika barerna. Det är väldigt många surfare som hänger där också.

Blue mountains och Byron Bay var alltså de två höjdpunkterna under den första delen av roadtripen. Både Blue Mountains och Byron Bay får 7/10.

Lake Macquarie

Tyvärr så lyckades vi inte ta en enda bild i Byron Bay. Urdåligt verkligen

Söndagen den 27/3 flög vi från Melbourne till Sydney, en flygning på ca 1,5h. Vi hyrde en lägenhet i Sydney så när vi kom fram på kvällen lagade vi tacos som var utsökt!

Första dagen i Sydney gick vi och tittade på Sydneys två absoluta höjdpunkter, operahuset och Sydney harbor bridge. Häftigt att vi har fått sett det i verkligheten! Detta var på annandag påsk så det var väldigt mycket folk ute. Vi hamnade bl.a. i en park där det var kristna som sjöng och hyllade Gud. Vid operahuset var det väldigt mycket gatushower så vi gick runt och tittade på alla dessa. På kvällen fick vi till Darling Harbor där det var väldigt mysigt så vi satte oss på hard rock och drack vin och öl.

Andra dagens uppdrag var att hitta en bil som vi kunde hyra. Vi hittade ett bra ställe där vi hyrde vår van som vi skulle åka med hela vägen upp till Cairns. Sen var planen att vi bara skulle strosa runt på stan och titta i affärer men vädret var inte det bästa och senare började det även regna. Som tur var så hade vi med oss ett paraply men det gick såklart sönder. Så det hela slutade med att vi gick på bio på eftermiddagen, vad filmen hette minns vi inte men den var bra i alla fall!

Den 30/3 hämtade vi upp vår van och åkte först till Bondi Beach som ligger ca 20 minuter med bil från Sydneys centrum. Vi solade och badade aldrig där utan åkte bara dit och tittade hur det såg ut och åt lunch. Efter Bondi började vår roadtrip på riktigt och vi styrde kosan inåt landet, mot the blue mountains!

Någon random kyrka vi gick in i.

Några av alla gatuuppträdanden.

Darling harbor

Bondi Beach!

Äntligen var det dags för Australien!! (22/3) Vi flög från Kuala Lumpur till södra Australien, närmare bestämt Melbourne.

Det första vi lade märke till på flygplatsen var hur trevliga alla var! Hittills har alla australiensare som vi träffat varit jättetrevliga. Det börjar bli höst nu i Australien så i Melbourne var det inte så varmt. Vi tyckte det var skönt att det var lite kyligare och luften var inte fuktig som i Asien, vilket var också väldigt skönt.

Vi var i Melbourne 4 nätter sammanlagt. Första dagen strosade vi bara runt på gatorna och konstaterade att staden är jättemysig med en fin flod som rinner igenom hela staden. Det är väldigt mycket gatumusikanter som gör det hela ännu mysigare!

Långfredagen spenderade vi med Adams gudsyster Victoria som bor i Melbourne sedan 5 år tillbaka. Vi träffade Victoria och hennes pojkvän vid lunchtid och åt lunch tillsammans vid floden. Sedan gick vi till ett högt torn med utsikt över hela Melbourne innan vi strosade runt mer i staden. En väldigt trevlig dag!

Vår sista dag i Melbourne hade vi tänkt att åka på en guidad tur längs med kusten men Adam fick feber och hosta så vi blev tvungna att ligga inne på hotellrummet hela dagen istället 🙁

Melbourne är en väldig fin och mysig stad, med många mysiga caféer och restauranger. Vi gillade verkligen Melbourne och därför får staden 8/10.

Den 26/3 flög vi vidare från Melbourne upp till Sydney!

Efter Singapore flög vi vidare till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur.

Att flyga till Kuala Lumpur direkt efter Singapore förtydligar kontrasterna mellan Singapore och resten av sydöstra Asien. Även då Kuala Lumpur är en världsstad med många olika människor, kulturer och språk, blir bara staden för oss ett litet bakslag och vi är inte imponerade.

Stadens i sig har inte så mycket att visa upp förutom landets högsta byggnad/er, Petronas Twin Towers och även några riktigt stora köpcentrum (i det allra största köpcentret finns det alltså ett nöjesland med en stor bergochdalbana..!).
Men med dessa sevärdheter jämfört med andra stora städer i Asien blir Kuala Lumpur bara en blek kopia.

Nåväl, vi bestämde oss för att se vad Malaysia hade att erbjuda i resten av landet. Vi hade blivit tipsade av en engelsman på en pub i Kuala Lumpur att åka till en ö vid namn Penang. Enligt mannen skulle denna ö vara helt "fantastisk", "ett måste att åka till om man är i Malaysia" osv osv. Vi läste sedan om ön i vår guidebok och konstaterade att ön faktiskt var nummer 1 på listan att göra i Malaysia.
Så, vi bestämde oss för att åka dit.

Med höga förväntningar tog vi tåget i 4 timmar och sedan färja över till Penang. Vårt hotell låg i ett skumt område och det var lite obehagligt att gå runt i vårt kvarter. Vi fick sedan bekräftat att vi bodde i slummen.

Malaysia har varit en engelsk koloni (som nästan hela övriga Asien) och de hade några sevärdheter från denna tid i öns "huvudstad" Gerorgetown. De hade mycket gamla och fina byggnader som engelsmännen byggde och så hade de en gammal klocka och en fästning. Men detta var inte så mycket att se, vi hade sett allt på 2 timmar och sen fanns det inget mer att göra i Georgetown och vi skulle vara där i 3 nätter.

Vi var på en bar en kväll och det var ett trevligt par som ägde den. Kvinnan var från Georgetown och mannen var från Serbien. De hade även en väldigt söt liten hund som vi fick gosa med samtidigt som mannen spelade Peps Persson i baren. Vi bestämde oss för att åka på en tur runt ön dagen efter med kvinnan som ägde baren.

Vi blev hämtade tidigt på morgonen för att se alla Penangs sevärdheter. Vi började med att åka till ett buddhistiskt tempel som låg uppe på ett berg. Vi är väl inte jätteimponerade av tempel för de flesta ser väldigt lika ut. Sedan åkte vi vidare till Penangs högsta berg "Penang Hill". För att komma upp till toppen av berget åkte vi ett tåg som liknade en berg-och-dalbana. Tyvärr så var det väldigt disigt ute så utsikten var inte så bra. Efter detta åt vi jättegod lunch för endast 5kr inklusive dricka! Kvinnan berättade för oss att malaysier inte brukar laga mat hemma för att det är så billigt att köpa mat, de enda som lagar mat hemma är stora familjer. Innan vi åkte tillbaka besökte vi en botanisk trädgård där det fanns mycket apor.

Efter vår vistelse på Penang var vi så trötta på Malaysia och ville bara resa vidare till Australien som var vår nästa destination men det återstod fortfarande 3 nätter tills flyget skulle lyfta. Så vi åkte tillbaka till Kuala Lumpur och bokade ett hotell med pool så vi skulle bara kunna hänga vid poolen tills det var dags att flyga vidare. Nu sa vi även hejdå till Theo och Jonathan som skulle resa vidare i Malaysia.

Vi gillade inte Malaysia och därför får Malaysia endast 3/10. Hörs hej!

Äntligen var det dags för Singapore! Landet som i stort sett består av en stad och är som ett spindelnät av olika nationaliteter och kulturer. Singapore dyker upp i sydöstra Asien som något helt annat jämfört med sina grannländer och vi verkligen älskade Singapore!

I Singapore finns det så mycket att hitta på, men till skillnad från många andra länder i Asien, så är priserna mycket högre och därför blir vistelsen lite kortare där än i andra länder. Vi (Adam, Emelie, Jonathan och Theo) stannade i Singapore i 5 nätter (8/2-13/3) och på den tiden hann vi bland annat med att:

Besöka "nöjesparken" Universal Studios. Vilket är som en värld uppbyggd efter filmbolagets olika filmer med olika tema inspirerande karuseller och andra attraktioner. Ungefär som Disney land!

Vi åkte till Singapores största och första ölbryggeri som tillverkar deras öl Tiger. Där fick vi en rundtur på det stora bryggeriet, se film om dess historia, lära oss att drafta den perfekta ölen och även prova deras stora sortiment i bryggeriets egna bar. Det var riktigt häftigt! (Tyckte framförallt Adam).

Vi passade även på att bota lite hemlängtan med mat på Ikea! Köttbullar, potatis, brunsås och lingonsylt med kanelbulle till efterrätt 😋 vi köpte även lösgodis och ostbågar, så gott!

Singapore är ett land med mycket historia, och en av historierna som man fortfarande kan uppleva och smaka på.. Är deras mytomspunna drink Singapore Sling som dricks bäst på det fina och gamla hotellet Raffels i centrala Singapore. Drinken var i och för sig ingen sensation för smaklökarna enligt oss, men det var kul att fått checka av det på vår to do list. Och Raffles sen, vilket hotell!

Eftersom det är dyrt att bo och leva i Singapore, så bodde vi ganska simpelt och billigt (singaporiska mått) första nätterna, i ett så kallat dorm. Vilket är som sovsalar med våningssängar och delat badrum. Men detta tog vi igen rejält sista natten då vi flyttade till det kända hotellet Marina Bay sands, med en infinitypool på 57:e våningen och massa annat lyx!! Det var en grym upplevelse. Se bilderna nedan så förstår ni.

Vi besökte även landets olika massiva shoppingcentrum (fönstershoppade) och kikade runt i stadens olika kvarter. Singapore är ett av världens renaste länder och har hårda lagar för tex nedskräpning. Detta gör landet väldigt enkelt att besöka. Singapore kan summeras med renligt, säkert, roligt, dyrt(men prisvärt), stort och väldigt fint.

Vi älskade Singapore och därför får landet solklart 10/10!

Bryggeriet

Efter rundturen fick vi hur mycket öl vi ville under en timme.

Raffles hotell.

Vårt dorm.

Vi uppgraderade oss ganska rejält 😉

Infinitypoolen på 57e våningen!

Vår utsikt från vår balkong.

Hotellets lobby.

Så här såg hotellet ut från utsidan.

Den 23/2 reste vi från Vietnam ner till Bali. Där skulle vi möta upp Moa, Jonathan och Theo och efter 6 nätter skulle även Anton och Robin komma! Eftersom vi var så många bestämde vi oss för att hyra vårt egna hus i Kuta under 2 veckor! Vi hittade huset på airbnb och vi hade pool och så fick vi gratis dricksvatten under hela vistelsen + frukost varje morgon, allt det för ca 100kr/natt!

Kuta ligger i den södra delen av ön Bali som tillhör Indonesien och Kuta är mest känd för surfing och party. Det är väldigt mycket turister där, speciellt australiensare.

Eftersom vi hade ett hus i Kuta så hade vi ju även ett litet kök så då passade vi på att laga egen mat några gånger. Vi åkte till en gigantisk matbutik och handlade allt som behövdes. Första kvällen lagade vi tacos, en riktig "svensk" tacos, och det var såååå gott! Vi lagade även spaghetti och köttfärssås och spaghetti carbonara. Till lunch många dagar åt vi också en nudelkopp som kostar typ 2kr.

En dag spenderade vi på Kutas vattenland Waterboom som enligt tripadvisor är Asiens bästa vattenland och världens tredje bästa! Det spöregnade under nästan hela dagen men det gjorde inget eftersom man ändå var blöt hela tiden och då var det ju ingen kö! Vattenlandet var verkligen jätteroligt och stort!

En annan dag åkte vi minibuss till en fors för att åka forsränning. Det var väldigt roligt men samtidigt lite läskigt. Floden avslutades med ett vattenfall på typ 5 meter!!

Vi, Theo och Jonathan har dykarcertifikat så då åkte vi fyra iväg för att dyka en dag. Vi åkte upp till den norra delen av ön, Tulamben, för där var det bäst dykning. Det tog ca 2,5 timme att komma dit. Där finns det ett amerikanskt skeppsvrak från andra världskriget som vi dök vid. Det var häftigt!

Vi ville sedan upptäcka mer av ön så vi bokade en tur runt stället Ubud som ligger i mitten av Bali. Först besökte vi en vulkan, vi såg den dock bara från håll, vi gick aldrig upp på den som man kan göra. Sedan åkte vi vidare och stannade vid en spicegarden där de hade olika kryddor men de hade mest kaffe och te. Deras kaffe gör dom från ett djurs bajs (låter konstigt men det var gott). Efter detta åkte vi vidare till ett ställe i Ubud som det finns många apor vid. Man betalade inträde i en park men aporna var inte fångade utan de kunde springa vart de än ville, de var alltså vilda, vilket vi tyckte var bra. Aporna fick mat av de som jobbade där, därför var det så många apor just på det stället. När jag (Emelie) satt på en bänk och vilade kom en apa hoppandes emot mig för att jag hade mina solglasögon i urringningen på linnet. Apan ville såklart sno dom. Det lyckades han inte med så han satte sig i mitt knä ett tag, det var häftigt!

Bali och kuta som helhet kan beskrivas som ett klassiskt turistställe översköljt med försäljare, mopeder och taxibilar. Letar man efter det oupptäckta i Asien är inte Kuta på Bali platsen man ska till. Men söker man efter party med billig mat och dryck och varmt väder, kan vi rekommendera det. Jämfört med de andra ställerna vi besökt i Asien blir Bali och Kuta dock bara en dålig kopia av allt, och får därför 5/10.

Hörs hej

Godaste tacosen!!

Poolparty i vår pool 💃🏼

Theo fick en gratis klippning av Adam, som resulterade i ett besök hos frisören för Theos del.

Hela gänget samlat + två extra Borlängebor Sofia och Marcos!

Bild från raftingen, haha som vi har skrattat åt denna bild!

🐵🙊🙉🙈

Den lilla gränden på väg till vårt hus.

Legian street, huvudgatan i Kuta där festerna är.

Från Nha Trang tog vi sleepingbus återigen vidare till Ho Chi Minh City (Saigon) som är Vietnams största stad (dock inte huvudstad, det är Hanoi). Staden hette förr Saigon men har bytt namn till Ho Chi Minh City, men många säger fortfarande Saigon.

På bussen så blev Adam sjuk (troligtvis matförgiftad) så när vi kom fram till Ho Chi Minh tidigt på morgonen den 21/2 så gick vi till hotellet och där blev Adam sängliggande hela dagen. Emelie gick runt lite själv i staden medan Adam låg hemma och sov.

Dag 2 så gick vi runt på stan, först till en marknad och sen såg vi deras sevärdheter som finns i Ho Chi Minh. Vi var och såg på deras kända kyrka Notre-Dame, central post office som ligger i en fin gammal byggnad och så var vi på war remnants museum. Det museet är alltså ett minnesmuseum från vietnamkriget, det var intressant men samtidigt väldigt hemskt.

Vi hade bara bokat 2 nätter i Ho Chi Minh eftersom vi skulle möta upp våra kompisar sedan på Bali. Vi ville båda jättegärna ner i tunnlarna som finns kvar efter Vietnamkriget men eftersom de tunnlarna ligger ca 3 mil utanför staden och Adam inte mådde bra andra dagen heller så kunde vi tyvärr inte besöka dem, så tråkigt.

Trots omständigheterna så får Ho Chi Minh City 7/10 emedams.

Vi båda gillade Vietnam mycket, dock så hade vi ju otur i båda deras storstäder, Hanoi och Ho Chi Minh City. I Vietnam får man vara max 15 dagar utan visum så vi har inte kunnat stannat på de olika platserna så länge för att hinna med allt, men vi har ändå sett allt vi vill se!

Efter Vietnam flög vi vidare till Bali!

Hörs hej

Vi gillar att de har mysiga parker i deras storstäder!

Bilder från museet

De hade satt upp massa affischer från alla länderna som stod bakom Vietnam och tyckte USA gjorde fel. Det var väldigt många affischer från väldigt många olika länder. Denna var från Sverige.

En till svensk affisch där folk protesterar i Stockholm.

I hela Vietnam kryllar det verkligen av mopeder!

Denna vackra bild är från Hoi An, men vi glömde lägga upp den då.