Bananen har nog alltid varit den mest omtalade frukten när det kommer till träningssammanhang. Man får nästintill alltid höra att "en banan innan träning samt en efter" är det optimala.

Däremot är det inte lika många som vet varför. Ska jag vara ärlig så gör faktiskt bananen väldigt mycket mer nytta än att bara vara god - äter du 2 bananer om dagen så får du även allt detta på köpet:



1. Hjälper mot depression
Det har visat sig att bananen kan hjälpa dig att övervinna depressiva syndrom. Anledningen är den att bananen innehåller höga halter av aminosyran tryptofan, som i kroppen ändras till serotonin. Serotonin är ett signalämne som brukar kallas för kroppens glädjehormon.

2. Skyddar mot högt blodtryck
Bananen innehåller inget salt, lite natrium och mycket kalium. Detta gör att den hjälper dig att minska risken för högt blodtryck och skyddar dig mot stroke och hjärtinfarkt.

3. Motverkar astma
En studie gjord vid "Imperial College of London" visade att barn som åt en banan om dagen löpte 34% mindre risk att drabbas av astma.

4. Bra för blodet
Bananen är ett bra kompliment för dig som har järn och blodbrist. Om du äter bananer så stimulerar du blodtillförseln i din kropp.

5. Lindrar pms-symtom
Bananen innheåller mycket B6 och järn, vilket har visat sig kunna lindra klassiska pms-symtom som ex. humörsvängningar.

6. Bra för magen
Den höga fiberhalten i banan har visat sig kunna bidra till att förbättra tarmrörelsen, vilket kan hjälpa mot förstoppning och diarré.

7. Energikick
Frukten innehåller tre olika sockerarter; sackaros, fruktos och glukos i kombination med fibrer. Detta är anledningen till att idrottsmän ocfta äter banan innan träning. Forskning har nämligen visat att 2 bananer ger tillräckligt med energi för en ansträngande träning i 90 minuter.

8. Motverkar stress
B-vitamin motverkar stress. Banan är full med b-vitamin, vilket gör att bananen kan hjälpa dig att motså stress.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments


Läkerol minty licorice - betyg: 1,5/5 läppsyl

Jag hade väldigt höga förväntningar på denna om jag ska vara ärlig, vilket den tyvärr inte nådde upp till. Den smakade ungefär som läkerol original och det var svårt att hitta någon mintsmak alls.


Likes

Comments

Jag har de senaste dagarna hittat en ny storfavorit till mellanmål. Nämligen att blanda ICAs kokoskvarg med propud, banan och kanel. 😍

En perfekt smakkombination samt konsistenskombination (skulle gissa på att lite granola på toppen skulle passa hur bra som helst!!). 👌🏼 Lätt att få i sig om man inte är superhungrig och med finfina proteiner.



Ingredienser:

250g kokoskvarg från Ica

200g propud vanilj

1 hel banan

Kanel


Såhär gör du:

1. Lägg kvarg i en sida av en skål och propud i den andra. Toppa sedan med banan och kanel.

2. Njut.


Likes

Comments


Godkväll på er finisar! Hoppas att ni har haft en bra lillördag. 😀 Min har vart väldigt bra med tanke på att jag imorse fick finbesök av min bästisfestis.

Dagen har rullat på som vanligt och därför har det inte heller blivit mågot direkt intressant inlägg här. 😉 Mys med mandis, en tur i gallerian och sedan praktik till 7.

Nu har vi ätit, fixat färdigt matlådorna till imorgon och ska nu mysa ner oss i soffan med serier. 😍 Puss på er


Likes

Comments


Det var inte sådär väldigt längesedan jag och Richard beställde två nya burkar med bcaa, men trots det så är båda nästan slut redan.

Därför blir "veckans vill ha" min favoritsmak på bästa bcaan - xlnt från mmsports.


Likes

Comments

Jag har inte tränat ett seriöst pass sen förra fredagen. Lördag var det vila och övriga dagar så har jag kommit till gymmet, kört 1-3 övningar, för att sedan avbryta passen.

Motivationen har vart i botten, kroppen har känts tung, mjölksyran har kommit direkt, styrkan vart som bortblåst och det har framförallt inte funnits någon glädje alls i att vara där.

Så igår bröt jag ihop. På gymmet. Det ÄR hemskt att inte kunna eller vilja göra det som man egentligen vet att man älskar mest av allt. Och jag vill så mycket, så otroligt mycket.



Efter mycket prat med gymmets underbara pt så kom vi fram till att det inte alls är konstigt att jag känner såhär just nu. För det första så har träningen gått SUPER ända sen i julas, så jag väntade i princip bara på att få en dipp. Och sen så har jag extremt mycket i huvudet som stressar mig, bland annat flytt, skolbyte, lägenhet, jobb, Richards jobb osv - vilket i sin tur leder till att hjärnan och kroppen ingen riktigt orkar koppla just nu. Jag är ju trots allt inte mer än människa.

Så det blev "riktig" vila igår, idag och imorgon. Så får vi helt enkelt se hur jag känner mig på fredag. Jag måste lära mig att lyssna på min kropp.


Likes

Comments


Tisdagsmyser i soffan såhär efter första arbetsdagen på veckan. 😍 Hemmagjorda chips, grönsaker och dipp.

Vi gjorde chipsen i airfryen, men det går absolut lika bra att tillaga dem i ugn! 😀 Nyttigt, kalorisnålt och OTROLIGT gott!



Ingredienser:

3 normalstora potatisar

10g rapsolja

Flingsalt, ("smörkrydda")


Såhär gör du:

1. Skiva potatisarna med en osthyvel och blötlägg i ca 20-30 min.

2. Ta upp skivorna, torka dem på en handduk och lägg i airfryen (ugnen). Häll över oljan och krydda med flingsalt och ev. andra kryddor.

3. Ha i dem i airfryen i 35-40 min. Låt svalna samt stelna - njut.


Likes

Comments


Idag stod vågen på 60.3kg vilket betyder en ökning med ungefär 1kg den senaste månaden (lyckades gå ner drygt 2kg under semestern i februari, men är nu alltså tillbaka igen).

Känner mig riktigt bekväm i den här formen och vikten måste jag säga, och har absolut inte problem med att lägga på mig drygt 2-3kg till innan dietstart. Känner mig fyllig och stark!

Midja: 68cm

Höger arm: 30cm

Bröst: 85cm

Rumpa: 97cm

Höger lår: 57cm

Höger vad: 35cm


Likes

Comments