Älskade Bali,
Vi vinkade hejdå till australien och allt vad den resan har innefattat och välkomnade Bali med öppna armar. Vi landade på natten till måndagen & wifi här har inte riktigt samarbetat så har inte kunnat få upp något här på min plats, på internet.

Hur som helst, vi checkade in på ett hostel som vi hade bokat i förväg och vi hade bokat ett privatrum. När vi kommer fram möts vi inte av ett privatrum och boendet är ganska skumt men det gör inte så mycket faktiskt, allt annat är så bra.

Så de senaste dagarna har vi spenderat tid på stranden, det är något enoooormt varmt här, vi svettas och dricker vatten om vartannat. Första morgonen här lyxade vi till det med smoothie bowls, lika gott jag jag minns det. Vi har strosat runt på de små gatorna här i kuta, kikat på alla stånden och ätit frukt. Vi går mycket, vårt boende ligger en halvtimmes promenad ifrån stranden så vi går en hel del, det gillar vi.

Nu ska vi byta ställe, efter tre dagar i kuta, det blev en dag för mycket då vårt hostel på nästa ställe var fullbokat. Nu ska vi leta efter en taxi som kan ta oss till underbara seminyak.

Det är när det är molnigt som vi uppskattar solen. Denna resan har verkligen gjort att vi både två uppskattar småsaker. Ska försöka ta med mig det hem till Sverige, uppskatta det lilla och visa uppskattning. Bra va

Lukten av saltvattnet, huden som känns sträv och som luktar solkräm, palmerna vart än ögat vänder sig & sand mellan tårna. Det är vad jag vill ha i min vardag 365 dagar om året.

Dessa bilderna är tagna i airlie beach, ställer där vi hoppade skydive. Cyklonen hade förstört en del, träden var inte längre gröna och stranden var täckt av löv. Det är sorgligt men samtidigt fint när man ser hur mycket människor som hjälps åt för att återställa allt. Australien är fint, människorna här är fina.

VI GJORDE DET!!!
I måndags gjorde vi det coolaste, läskigaste & roligaste jag någonsin har gjort. Vi hoppade skydive, hoppade ut ur ett flygplan för att sedan falla fritt 4.6KM över marken. Känslan går inte att beskriva men hela jag fylldes av ett lyckorus efteråt.

Är verkligen så glad att båda två vågade, jag var livrädd innan. Vi har massor av bilder på datorn men har inte fått över de till mobilen än men de bilderna lovar jag er att jag ser så rädd ut. Det bästa jag gjort.

Detta är en av alla mina favoritstunder på resan. De senaste dagarna har varit de absolut bästa på hela denna resa, det har varit magiskt.

Den andra dagen hyrde vi paddle board och gav oss ut på det stilla havet, inte en våg, det enda som rörde sig var lite fiskar lite längre bort. Ibland kom en båt och skapade vågor, då satt vi istället ner på brädan, jag där fram och Alfus där bak, skrattade samtidigt som brädan tubbade över vågorna och vi kunde pusta ut över att ingen av oss ramlade i vattnet. Jag har testat paddle board en gång innan men aldrig på detta sättet. Nu fick vi under en timme röra oss hur långt ut vi ville och vi valde att paddla ganska långt ut innan vi sen paddlade tillbaka.
​Det var m a g i s k t.

Vi hade några bra dagar här. Detta stället har varit mitt och A favoritställen hittills. Vi har bara haft det så himla bra den senaste veckan/orna och vädret har varit på topp. Nu är vi inte längre kvar på vårt favoritställe utan rört oss uppåt. Just nu sitter vi faktiskt i en galleria och snor lite av deras wifi. Vi har kört i fyra timmar idag så båda två är ganska trötta så snart ska vi

vi är i P A R A D I S E T.
Vi är det, det är så fint här och vart vi än går ser vi havet, solen, den blåa himlen och stranden. Man kanske kan tycka att jag borde tröttna på detta livet, men det gör jag inte, kommer aldrig göra. Jag älskar att vara på stranden, vid havet och att inte ha några måsten, inte jobba utan bara njuta, ha kul, leva.

Paradiset som vi är i nu heter town of 1770/ april water. Väderleken visar sol så långt man kan se. Både igår och idag finns inte ett moln på himmeln. Igår upptäckte vi hur det ser ut här & var på stranden innan vi tog in på en campervan parkering. Något vi aldrig gör men här insåg vi att vi inte kommer kunna parkera utan att få en saftig böter hehe...men det var ett bra val. Billigt och så skönt. Vi stannade här två nätter, så bra är det. KRAM

Vi åkte vidare till Hervey Bay.
Ett ställe som var fint, magiskt och vi hade perfekt väder. Längst med stranden hängde det ljusslingor i träden och solnedgången var så fin. Det är något vi nästan aldrig ser här, solnedgången. Den går ner så tidigt här, solen alltså, och vi gör alltid något annat vid just den tiden men just denna kvällen såg vi den.

Ni ser ju hur fint det var. Den kvällen avslutades på en beach bar med varsin drink i handen. Dagen därpå spenderade vi i varsin sackosäckar med drinkar framför oss, denna gången alkoholfritt. Ischoklad och lime milkshake, mums.

När det är så fint väder som vi har nu, då glömmer jag bort att blogga för att jag hela dagarna går runt med ett lyckorus i kroppen, solar på stranden och hela kroppen är täcks av salt från havsvattnet.

Hur som helst, för ett tag sedan var vi i Noosa. Ett ställe som är ganska känt här på östkusten, vi älskade det. Just då hade vi hälften fint väder och hälften mindre fint. Första dagen tog vi bilen till ett naturreservat och gick en runda, såg fina utsiktsplatser och kollade på alla som surfade.

Det bästa med Noosa var alla mysiga caféer och affärer längst med gatorna. Livemusiken som hördes långa vägar och vi köpte ben & Jerry glass i kulform. Våran andra dag började vi på stranden men efter en liten stund började det regna och vi bestämde oss för att åka vidare. Nu är vi ganska långt ifrån Noosa och jag tänkte blogga om vart vi är nu, KRAM.

Jag har skrivit några gånger att vi parkerat bilen där vi ska spendera natten och tänkte förklara var man parkerar och hur & var man sover, mest för er nära där hemma som är intresserade.

Det är olagligt att sova i bilen i Australien, eller inte i alla stater men på de flesta platserna och i staten där vi är nu. Det första man måste göra när man ska sova i en bil är att man köper saker som gör att man inte kan se in genom fönsterna. Vi har satt marmorplast för fyra av våra åtta fönster och sen använder vi också två lakan som vi sätter upp för att man inte ska kunna se in genom bakrutan och framrutan. Det här med att det är olagligt att sova i bilen, man kan få ganska höga böter men man det tas inte på superstort allvar.

Vi försöker att leta upp platser där det finns toaletter, duschar, vatten vi kan fylla på och helst bbq (sittplatser under tak & grill). Allting för att underlätta + att dessa ställena brukar vara ganska mysiga.

Vi använder oss utav en app som heter wikicamps, som är en app där man kan se alla parkeringsplatser, stränder, rastplatser osv i Australien och nästan alla använder den. Genom den kan man se vilka platser som finns nära en och även om många platser är förbjudna att sova på gör många det ändå & då skriver man att det gått bra på wikicamps så fler vet det. De ställena som folk sovit på, sover vi på nu.

Hittar man ingen plats eller man är i ett område där det inte finns några platser letar man upp en liten bakgata i ett kvarter och sover där. Det är en frihet att allt man behöver finns i bilen och vi kan ta bilen precis vart vi vill. Bäst.

Brisbane
Ännu en storstad att checka av & denna gången Brisbane. Har inte kunnat blogga så detta är för några dagar sedan men vad gör det.

Brisbane överraskade oss på många sätt, både positivt och negativt. Så fin stad och vår favorit var nog att mitt i staden är där som stora pooler och en strand där man kan sola, bada och bara ta det lugnt. Helt perfekt i en storstad! Vädret var inte så soligt att vi kunde sola på stranden men vi gjorde mycket annat ändå.

Mycket höga hus och affärer, påminner lite om Sydney. Det som var mindre bra var att parkeringen inne i staden var överdrivet dyr, 700kr för att få parkera i ett garage i två timmar. Det som vägde upp det var att det fanns gratis wifi i hela staden, det var ett stoooort plus!

Den sista kvällen i Brisbane åkte vi upp till en ganska känd lookout. Molnen täckte himmeln ganska bra men vi kunde ändå se hur stor staden var, ett måste om man är där!