I ett hav av vallmoblommor.
Igår tog vi bilen för att köra och handla till kvällen. Vi körde förbi ett fält med vallmoblommor och vi kände att vi var tvungna att stanna för att plocka en midsommarbukett. Fint blev det.

// Bloggen har jag lagt åt sidan och bloggar bara för mig själv nu, för att spara bilder och minnen. Ni som läser får läsa men det mest för mig själv.

Att vara på hemmaplan igen. Ja, det har jag varit i lite mer än en vecka nu. Jag och Affe landade på Kastrup förra måndagen och vi båda två var glada. Vi möttes av mina föräldrar på flygplatsen och de stod med flaggor och ett stort plakat där det stod "välkomna hem". De är bäst och vi grät.

Jag har inte haft lust till att blogga något alls, dels för att min dator inte vill samarbeta och för att jag bara inte känt för det. Det är svårt att komma hem när man varit borta så länge. En omställning jag kanske inte var helt beredd på. Det har varit ganska tufft den första tiden men också väldigt mycket glädje.

Hos mig är ingenting likadant men allt här hemma är precis likadant som när jag åkte, ungefär. Det är ganska svårt. Ena sekunden gråter jag för att jag bara vill bort igen och andra sekunden är jag sååå glad över att va hemma igen. Jag umgås mest med vänner och familj men har haft två dagar på nya jobbet också. Det börjar kännas bättre nu när jag vant mig mer. Första veckan var vädret hur bra som helst och det gjorde allt lättare. Men jag kunde aldrig tro att det skulle vara så jobbigt att komma hem, jag älskar ju mitt hem. Svårt att förklara. Just nu är jag glad för att jag är med mina vänner igen och familjen, har saknar dem.

älskar älskar älskar denna ö. Hade kunnat stanna här för alltid.

För ett par dagar sedan hyrde vi cyklar och tog oss till andra sidan ön, paradissidan. Där finns det knappt några turister, alla de härliga gungorna i havet finns där och stranden är kritvit. Längst med strandpromenaden finns en hel del mysiga restauranger och i vartannat träd hänger en hängmatta. Getter springer fritt och jag tror jag sett de sötaste, några bebisgetter.

Kvinnan som jobbar bakom juicevagnen är vår idol. Hon gör de godaste juicerna man kan tänka sig och vi får ha i vilka frukter vi vill och hon gör det magiskt gott varje gång. Alfred blir alltid kallad mister och hon är grym.

Älskade gili t.
I onsdags kom vi fram till gili t efter att ha spenderat några dagar på en annan ö. Tanken var att stanna på gili tre nätter men ni har vi sovit här sex nätter och vi stannar längre, resten av resan faktiskt. Gili är fantastiskt och jag älskar det lika mycket nu som jag gjorde förra året.

Jag och affe bor i ett mysigt rum som ligger på en av alla smågatorna. Standarden är okej och frukosten är såå god, älskar deras pannkakor.

Det visade sig att joel och alle också var här så vi har hängt med dem en hel del också, och lite andra människor då & då. Vi var ute de första kvällarna och vi hann med två dyk, amazing. Vi såg hajar med!!! Tyvärr blev jag sjuk sen och hade feber i några dagar men nu äntligen är jag bra igen.

Annars har vi spenderat dagarna på stranden, för de skippar jag inte trots feber haha. Vi snorklade igår med och såg en sköldpadda.

Dåligt wifi har gjort att jag inte fått upp något inlägg sedan sista, men vad gör det när jag har haft det fantastiskt ändå.

Just nu är vi på gili t men har en hel del bilder från när vi var på Nusa Lembongan, en ö mellan gili och Bali. Ön är känd som "smekmånadsön" och skulle vara fin och jag instämmer, den var fantastiskt. Den var så bra att vi blev kvar några dagar extra. Solade, snorklade i gigantiska vågor, såg manta ray, körde moppe och åt massor av nasi goreng.

Vi hyrde moppe alla dagar och med Alfred som chaufför känns det perfekt, han kör som en local nu. Vi körde över till grannön, ceningan, för att utforska ställena där. Vädret var inte på topp den dagen men det var så fint ändå. Den gula bron man kör över är ganska fin den också.

Tillslut hittade vi till stället som vi ville mest till, blue lagoon. Allting som finns i och på och under Bali är fint och såklart var detta stället precis lika fint. Vågorna var höga och vattnet slog in mot stenväggarna.

Vägarna är små och kurviga, tutar när man närmar sig en sväng så att den man möter vet att vi kommer, så gör alla locals och så gör vi.

En av dagarna körde vi till dream beach. Efter att ha kört fel några gånger hittade vi tillslut rätt & det var sååååå fint. En av de finaste stränderna jag sett i Bali än så länge.

Lite bilder från dagens snorkling.

Bokade en snorkling trip igår och idag var det dags. Upp tidigt och iväg på moppen för att sen hoppa i den lilla båten som skulle ta oss runt på lite olika ställen där vi sen skulle snorkla. Vi var ett ganska stort gäng, på denna lilla båt.

Utan att skriva en hel bibel om detta så var den första 1.5 timmen (nästan) fruktansvärd, trodde på riktigt att vi alla skulle dö. För att sammanfatta det kort så kom det otroligt höga vågor, flera meter & samtidigt som detta var flera av personerna i båten ute och snorklade ganska nära väldigt höga klippor. Vågen kom och personerna försvann. Tack och lov skadades ingen men det kunde ha slutat illa & jag är glad över att vågen precis missade båten, då hade den vält. Havet är märkligt, läskigt, har aldrig sett havet såhär som det är här. Vågorna går inte åt ett håll utan åt alla på samma gång.

Hur som helst, efter det som jag tyckte var så läsligt blev det bättre och vi fick snorkla på fina platser. Så fina ställen här både under vattnet och över. Kram

För två dagar sedan hyrde vi en moppe i ubud och tog oss själva på en upptäcksfärd. Jag har varit i ubud innan, för nästan exakt ett år sedan, så jag visste att det fanns en hel del platser att besöka.

Första stoppet blev risfälten eller risterassen som det heter. Det var lika fantastisk som förra gången och det är så häftigt. Affe som inte sett det innan tyckte som mig, så häftigt.

Vi lunchade på ett ställe som låg gömt bland risfält och små hus. Det tog oss ganska lång tid att hitta dit men efter att ha gått igenom flera människors trädgårdar, yes vi gick helt fel, kom vi äntligen fram till cafe yellow flower. Har sett att molly rustas och Fanny åt här bara för någon vecka sedan & det såg magiskt gott ut så var tvungen att testa. Det var de bästa smoothiebowls vi testat.

Sista stoppet blev en kaffe/teprovning och den var lika bra som allt annat. Vår guide var lika gammal som mig och affe ville bara ta med honom till Sverige och hjälpa honom. Han berättade att han tjänade otroligt lite varje månad och var tvungen att åka moppe 2 timmar varje dag till & från jobbet. Hur som helst, han var fantastisk och dryckerna var såååå goda. Ett måste om man är på Bali.

När vi var i uluwatu passade vi på att åka till single fin. Åkte på våra moppar dit och kom fram precis till solnedgången. Stället var helt fullt och vi fick ingen sittplats så stannade inte så länge. Såg solnedgången, kände stämningen & såg lite apor.

Villan var minst lika fin på kvällen med lampor i varje hörn.

I slutet av förra veckan checkade vi, sex personer, in i den finaste villan jag sett. Allting var perfektion och allting var så genomtänkt, det älskar jag Bali för, deras inredning.

Hur som helst, vi sov där två nätter och hade nästan tre dagar och vi solade, badade och bara njöt av att va där. Köpte hem massa ingredienser från en local store och Jakob lagade middag till oss alla. Det var fantastiskt.

Jag har nästan glömt bort hur det är att blogga varje dag, tänk att jag gjorde det flera gånger om dagen i flera år. Nu är det mycket annat som går före och jag är inte missnöjd med det heller, men jag vill bli bättre på att uppdatera här och har satt ett mål om att uppdatera en gång per dag nu när vi är i bästa Bali.

För några dagar sedan spenderade vi en dag i min favoritstad, seminyak. Vi var på potato head (beach club) och åt lunch pålade organic. Allt var precis likadant som sist jag var där, fantastisk med andra ord.

Vi gick runt på gatorna, kollade marknader & drack öl på ett favoritställe, en stor trappa. Efter en natt i seminyak åkte vi vidare mot andra roliga upplevelser, ska visa er något fint.