Från en dag förra veckan då jag mötte upp fina Elin. Vi gick ner mot Circular Quay, som för övrigt är så mysigt. Det är ett ställe, eller kanske snarare mer känt som en tågstation där man sen kan ta färjan till Manly. Ligger precis vid vattnet och där är så många mysiga restauranger och caféer som ligger längst gatorna. Vi gick förbi ett ställe som luktade väldigt gott, tog en titt på menyn och insåg att de sålde crepes. Kände att vi var tvungna att testa för de såg så goda ut & det var dem också. Något som var ännu bättre var att jag fick lite tid med Elin, det gillar jag!

Annars tog min ledighet slut och i måndags började jag jobba igen. Har varit mycket förändringar inom jobbet då jag vaknade upp till att jag skulle byta location. Det blev nog ganska bra till slut ändå. Trodde att jag skulle få en mjukstart efter "semestern" men denna veckan har jag jobbat ihjäl mig, har aldrig tidigare jobbat så många timmar som jag gjort. Min kropp är trött men plånboken tackar. Jag har blivit en hejjare på att ta orders kan jag säga, och på att känna igen alla australienska mynt & sedlar, det var lite klurigt i början men nu efter 7 veckors jobb är jag nog mästare på det. Känns bra! Idag hade jag lyckligtvis en halvdag på jobbet så efter lite mer än 5 timmar checkade jag ut och tog helg. Tog bussen till Bondi och la mig på stranden och bara tog det lugnt. KRAM

Den perfekta väskan hittar ni HÄR.

För några dagar sedan gick vi ner mot "hamnen" för att kolla på solnedgången och bara gå rundar. Gick förbi massa mysiga ställen och bland annat ett av mina favoriter, Hyde Park. Passade på att fota en väska som kom för ett tag sedan också, ny favorit. Parken är i alla fall så fin och jag älskar att vi bor två minuter ifrån den. Älskar att så många människor spenderar tid i parkerna här, man är ju aldrig själv och det finns alltid någon att prata med. Så fort man går någonstans kommer det fram personer för att prata, alltid så trevliga och ger så mycket komplimanger, något man inte är van vid i Sverige. Ville egentligen bara visa upp den nya väskan men det fick bli ett kort inlägg med, KRAM.

Idag mötte jag upp Sally för en brunch. Hon har precis flyttat till Randwick så jag hoppade på en buss som gick dit. Jag är så van vid att "nästa hållplats" står i bussen eller sägs ur en högtalare, men här gör dem inte det & det är krångligt ibland. Måste hålla koll på var man är någonstans och sitta med google maps hela resan & för mig, med väldigt dåligt lokalsinne blir det svårt ibland. Denna gången gick det dock hur bra som helst!

Vi åt på Café Randwick och det var kanske lite dyrt för vad man fick men vad gör det när man har ett bra sällskap. Efter vår brunch gick vi runt i ett tag innan jag tog bussen hem igen. Väl hemma somnade både jag & alfred och vaknade inte upp förens tre timmar senare...när vi vaknade gjorde vi fetaostbiffar & sen tog vi på oss skorna och gick ut en lång runda. Gick ner till hamnen och allting var så fint, perfekt väder här ikväll! Resten av kvällen har spenderats i Joel och Alles lägenhet där vi har spelat kort & nu ska vi snart sätta på en film innan vi somnar. Godnatt!

Igår gick vi tre beach walk mellan coogee & bondi beach. Kan knappt förstå att detta ligger så nära centrum och människorna som bor här på heltid har så nära till detta, det är min dröm. Det var så härligt att gå och ja, ni ser ju själva hur fint det är. Min favoritplats är och kommer alltid vara vid havet.

Dagarna rullar på och min sista semestervecka är inledd. Några dagars ledighet kvar och jag försöker ta vara på den så bra jag kan. På måndag öppnar mitt café jag jobbar på dörrarna igen och då ska jag servera kaffe som aldrig förr. Inte mig emot! Annars träffar vi vänner, spelar biljard, träffar gamla som nya vänner & upptäcker allt fler fina ställen här, både en bit iväg och runt hörnet. Sommaren här som sagt här men vi har förstått vad många menar med "vädret i Sydney varierar, ena dagen är det strålande sol & andra ösregn", vädret vill inte riktigt hålla sig utan soldagarna kommer med jämna mellanrum och sen regnar det någon dag, mulet nästa och sen lite sol igen. Lite trist då jag helst vill spendera varenda minut på stranden. KRAM

Ett gäng bilder som togs genom iphonekameran under nyår. Året avslutades på bästa sätt och startades på ytterligare ett bra sätt.

Jag hade först tänkt skriva om året som gått, men sen insåg jag att det är inte så roligt att läsa om. Sen att det är roligt att gå igenom allt man gjort under året är en annan sak, men jag scrollar mig tillbaka i arkivet här på bloggen istället. EDIT: Insåg att det var ganska kul att skriva en kort summering om året så det gjorde jag... Hur som helst har jag haft ett av de bästa åren i mitt liv, 2016 har toppat allt och jag har fått vara med om så mycket. Att jag bara spenderat 4.5 månader i Sverige säger det mesta, resten av tiden har jag spenderat på det jag älskar mest av allt-att resa.

2016 började med att jag & två fantastiska vänner tog våra stora ryggsäckar och satte oss på ett plan mot asien. Det visade sig bli det bästa jag gjort i hela mitt liv, resan som utvecklade mig väldigt mycket & jag fick perspektiv på saker jag inte tidigare hade. Under resans gång ändrades planer och vissa saker kom till, jag var iväg i 4.5 månader och under dessa månader fick jag vara med om ALLT bra man kan tänka mig. Aldrig har jag träffat så mycket härligt folk, dansat så mycket, festat så mycket, badat & solat så mycket, gjort så häftiga saker & levt så mycket.

När resan började närma sig sitt slut fick jag en klump i magen av att "bara" återvända hem till livet jag hade innan, så jag fick för mig att boka en tågbiljett till Göteborg, för det var dit jag ville och jag ville bo där. Sagt och gjort, fyra dagar efter jag kom hem åkte jag till Göteborg och stannade där. Det var en väldigt stor utmaning och jag hade inte planerat någonting med denna flytt men allting löste sig väldigt bra. Fick heltidsjobb på ett jobb jag trivdes riktigt bra på, var omtyckt på jobbet och kände att jag gjorde bra ifrån mig, hittade lägenhet & träffade fantastiska vänner. Mina göteborgvänner ligger mig varmt om hjärtat precis som alla mina andra vänner <3

Efter 4.5 månad i Göteborg fick jag ytterligare ett ryck och kände att jag måste göra något annat, och när jag får ett ryck måste jag göra något NU på en gång. Det jag inte nämt i texten än är att jag träffade Alfred i Asien, en person som numera är min pojkvän och som är bäst i hela världen. Vi träffades väldigt spontant och det ledde till något fint, vi båda var pepp på australien men eftersom vi inte hade träffat varandra under så lång tid var vi lite osäkra på om det var det bästa men vi orkade inte tänka så mycket utan bara körde istället, en enkelbiljett till Australien bokades och en månad efter det flyttade vi hit där vi är idag. Detta är en ny resa som jag än så länge ÄLSKAR, något helt annat än asien då vi jobbar här & har en vardag på ett annat sätt. Ska bli spännande att se vad 2017 har att ge, jag är i alla fall redo & jag vet att större delen av året kommer att spenderas utomlands vilket är det jag alltid drömt om. Hoppas ni får ett grymt år! KRAM

Sweatshirt HÄR & mjukisbyxor HÄR.

Det är först de senaste veckorna som värmen har kommit till Sydney på riktigt, nu är det så varmt vissa dagar att man knappt orkar va ute. Men i början av vår resa var det ganska kyligt på kvällarna och speciellt i lägenheten så jag passade på att beställa en tjocktröja & ett par byxor att ha här hemma. Tröjan använder jag ofta på kvällarna här med, supermysig!

Min favoritklänning hittar ni HÄR. Använder den så ofta här nere, både färgen & materialet är perfekt. Fått så många komplimanger för den!

Tyvärr blir bilderna i så dålig kvalité och jag vet inte varför. Det är i bra kvalité på andra sociala medier men just på bloggen är det superdåligt. Har mailat till nouw och frågat vad det kan bero på, så tröttsamt.

I måndags var vi sugna på en bbq kväll & vi letade efter en park där det var tillåter att grilla men den jakten gick sådär, ganska stränga regler här. Det slutade med att vi packade vår kylväska med goda saker & tog bussen till coogee, något som antagligen var bättre än en park, jag menar, kolla utsikten.

Precis vid stranden hittade vi en gräsplätt med små gula hus där det fanns bbq stations. Det bästa är att man slipper ha med kol och allt annat som vanligtvis behövs, här står det elgrillar och det är bara till att trycka på en knapp & börja grilla. Jag som hade köpt marshmallows blev lite ledsen när jag insåg att det inte går att grilla det över elgrill. Jag & Sally stod ett tag och försökte men efter en stund gav vi upp haha...hände inte så mycket.

Hur som helst, en mysig kväll och efter detta var tanken att vi skulle på en fest i bondi. Men med bussar som aldrig kom och ändrade planer blev det att vi tog tåget dit och sen hem igen, som det kan gå. KRAM

Tröjan hittar ni HÄR.

Ett gäng bilder som togs för några dagar sedan & en av tröjorna som kom i ett paket för några veckor sedan. Hur som helst, de senaste dagarna har spenderats på det vanliga stället-bondi beach. Vädret har varit riktigt bra och jag har badat i havet för första gången här. Trots att det är så varmt i luften är det fortfarande ganska kallt i havet, börjat tvivla på att det ens blir varmt.

Igår var boxing day här i Australien vilket är som mellandagsrean hemma så vi kikade i en del affärer men kom hem ganska tomhänta. Den enda som fick med sig något hem var Joel men jag tänkte kika lite mer i affärerna imorgon och hoppas på att jag hittar nytt något till nyår.

Annars spenderade vi kvällen igår på coogee beach där de har bbq stations. Sally kom och mötte oss där och sen grillade vi burgare och pratade tills det blev mörkt, supermysig. De bilderna visar jag er imorgon. Nu börjar det bli sovdags här och eftersom att jag har "semester" i två veckor ska jag hitta på något imorgon, vad vet jag inte riktigt än men det brukar lösa sig. Godnatt!

24 december, julafton

Det var en annorlunda julafton igår, inte direkt några julkänslor men vi lyckades få till det ganska bra ändå. Vi började morgonen med en brunch i parken. Caféet jag jobbar på har stängt i två veckor nu under jul & nyår så i fredags fick jag med massa gott hem vilket bidrog till att brunchen blev perfekt. Favoriten är granolan, som jag för övrigt äter till frukost de flesta dagarna, mums. Efter brunchen gick vi hem och bytte om, tog tåget till bondi beach och spenderade några timmar på stranden-tills det började regna. Lite likt vädret där hemma...

På kvällen gjorde vi ett försök till att laga ett svenskt julbord, blev imponerad av hur duktiga vi var och att vi lyckades fixa det vi tycker mest om. Att joel till & med gjorde egen rödbetssallad säger en hel del haha...det är svårt när man är van vid att fira jul med familj & släkt men vi försökte göra det bästa av det och eftersom vi nyss flyttat har vi inte så mycket saker än men det gick bra ändå. avslutade kvällen med julklappsleken & andra spel. Min julafton var bra & god jul till er <3