Salut mes amis, jag är nu hemkommen från en helt underbar helg i Paris. Jag fick resan i 18-årspresent av min gudmor Carro, som är mammas bästa vän och vi åkte dit bara vi två vilket var så mysigt. Det var superkul att få spendera tid med henne ensam då vi sällan får göra det, och då Carro bodde i Paris två år efter gymnasiet och reser tillbaka ofta så kunde hon guida runt mig. Tänkte sammanfatta vår helg här iallafall.

Mamma plockade upp oss vid min skola på fredagen och skjutsade oss till Arlanda. Där åt vi avomackor på Joe and the juice till middag. Strax innan tio på kvällen anlände vi till hotellet som låg vid Saint Sulpice, precis vid Luxemburg-trädgården. Vi drack några glas rött på hotellrummet innan vi tog en kvällspromenad i området och gick ner till Seine.

På lördagsmorgonen åt vi frukost på hotellet innan vi gick begav oss mot en utställning om Dior på musee de l'art, för att fira att modehuset funnits i 70 år. När vi kom dit var det dubbel kö genom hela kvarteret, fast vi var där vid öppning. Två timmar senare var vi inne, och det var det värt. Så obeskrivligt fint och häftigt!!

Efter utställningen var vi hungriga, så vi bestämde oss för att köpa sushi och sätta oss i närmaste park. Det blev den kungliga trädgården som var gömd och helt omgiven av någon typ av slott, med blommor och alléer i mitten. Där satte vi oss på en bänk i solen och åt lunch.

Sedan började vi promenera uppåt mot Galeries Lafayette. Där kollade vi runt på fina väskor, råkade hitta en miniversion av Dior-utställningen som hette I feel blue, och gick upp på takterrassen. Därifrån var det helt fantastisk utsikt över Paris! Här nånstans insåg vi att det började bli lite stress för att hinna till vår middagsreservation vid 19, så vi tog en taxi till vår sida av stan. Sedan sprang vi och köpte en liten flaska champagne och varsin macaron att ha medan vi fixade oss inför kvällen.

Middag hade jag bokat på Kong, en asiatisk restaurang som ligger vid Pont Neuf. Den ligger högst upp i en gammal byggnad med glastak och utsikt över Seine och Pont Neuf. Vi hade otrolig tur och fick bord längst ut vid fönstret. Maten var super och en lite kul grej är att en scen i Sex and the city är inspelad på Kong. Därför drack vi givetvis cosmopolitans till maten.;)

På söndagen åt vi frukost nr två på hotellet (som bestod av mest croissanter och pain au chocolat...) innan vi började gå genom Paris. Då vi hade lunchbord nära Eiffeltornet gick vi ditåt och passerade fina affärer, sevärdheter och ett enormt lopp på vägen. Det var någon typ av halvmara som höll på, så stan var kaos på grund av alla människor. Tyvärr lite obehagligt att gå i så stora folkmassor i Paris när det även står militärer med vapen runt omkring.

Jag hade bokat lunch på Café de l'homme som ligger vid Trocadero, med en terrass som har magisk utsikt över Eiffeltornet. Wow det var helt ärligt topp tre luncher i hela mitt liv! Vi fick även denna gång ett galet bra bord, solen kikade fram så man kunde sitta utan jacka och maten var fantastisk. Vi beställde även in varsitt glas champagne till maten och kikade på personalen, som bestod av väldigt snygga fransmän.

Efter lunchen var planen att besöka Centre Pompidou, som är typ moderna museet/kulturhuset i Paris med en nice takterrass. Vi tog en taxi dit men insåg att kön var lika lång som till Dior och vi var inte sugna på att köa mer, så vi satte oss utanför och drack varsin café au lait istället och sedan promenerade vi runt i området. Vi gick genom hallarna, till Marais-kvarteren och därifrån till Bastille. Emellanåt kollade vi in i små butiker, men jag shoppade faktiskt ingenting på hela resan då jag försöker hålla i mina pengar. Hittade dock massor av grejer som mer än gärna skulle fått flytta in i min garderob.

Runt 19 började vi gå tillbaka mot hotellet, men var så trötta efter en hel dags promenerande att vi tog en taxi istället. Då plockade vi upp väskorna och åkte direkt ut till flygplatsen där vi köpte Vogue och proppade i oss macarons. Det kändes väldigt franskt haha. Runt två-tiden var jag hemma i min säng, dödstrött efter en intensiv men mysig helg. Paris är så fint!! Bisous.

Hej på er, idag är en riktig höstdag. Det är molnigt och blåsigt och träden är helt gula. Så mysigt tycker jag, älskar hösten. Drog på mig min kappa och en stickad poloklänning och åkte iväg till min körlektion imorse. Det gick väldigt bra, och fick en tid imorgon på morgonen också. Är klar med momentet stadstrafik nu, så det är inte mycket kvar. Längtar till körkortet och friheten det innebär! Efter min körlektion kom Alice hem till mig för pysselstund haha. Vi pysslade en grej till en biologipresentation och pratade om framtiden, gamla minnen och killar. Det var verkligen så mysigt med tända ljus. Nu ska jag ta tag i mindre kul plugg, kemi och matte, vilket resten av kvällen ska ägnas åt. Längtar till fredag, för då bär det av till Paris!!! Bokade några restauranger i helgen som mina kompisar som bott i Paris tipsat om. Det kommer verkligen bli så härligt. Pok!

Efter min sånglektion åkte jag och mamma och fikade på Norra Djurgården medan Linus spelade tennis. Vi satt i solen och planerade att vi eventuellt ska ha en kombinerad 50-års- och studentfest, på min födelsedag. Allt måste ju ändå firas, så varför inte slå ihop det och ha en stor fest tillsammans haha? Enda är väl att min mottagning isåfall inte skulle vara dagen jag tar studenten då det är en onsdag, och det går inte riktigt att ha en så stor fest en onsdag. Så jag skulle inte få någon "traditionell" student, men detta vore så mycket roligare. Så vi får se!

Igår var vi ett gäng som möttes och förare på Bara Enkelt på söder innan vi drog vidare till Sense. Klubben hade grym musik så dansade en hel del innan vi ändå åkte hem rätt tidigt. Hade väldigt kul iallafall! Idag måste jag tyvärr plugga mest hela dagen, men får se om jag träffar kompisar senare eller bara har en myskväll. Puss.

Min frukost och middag idag. Chiapudding med hallon och mango till frukost, och en sallad med lax till middag. Däremellan blev det pannkakor och pizza i skolan då vår skola av nån anledning haft pizza till lunch både igår och idag. Aldrig hänt någonsin haha? Och imorgon är det chicken nuggets. Drömskolmaten när man var liten. Imorgon får jag helg, och planerna är att gå ut med tjejerna på kvällen. Det är två kompisar som styr på den nyöppnade klubben SENSE, så det blir säkert kul. Pok.

De sista veckorna innan skolar började hade jag verkligen ångest inför att skolan skulle börja; ångest inför stressen och pressen och alla de svåra kurserna naturtrean innebär. Nu är vi snart mitt inne i det. Jag är en person som vill ha kontroll och struktur, och jag vill alltid ligga ett steg före för att känna mig lugn. Men alla kurser får så otroligt fort, och vi har så mycket att man måste plugga hela tiden för att ligga i fas. Att hinna med är absolut inte omöjligt, men det kräver att man hela tiden lägger energi och tid på allt. Försöker sänka mina skyhöga krav på mig själv, planera, göra något annat emellanåt. Längtar något otroligt till studenten...

Nog om skola. Det är bara att bita ihop och kämpa sig igenom, och faktiskt ta vara på det sista året. På tal om något helt annat ser man min nya fina kappa på bilden ovan! Pok.

Nu börjar det kännas som höst på riktigt, och jag älskar det. Alla orangea träd och ändå värmen och solen de senaste dagarna är så mysigt. Idag var min andra lektion inställd, så efter lunch gick jag och Alice till standardfiket Fabrique och fikade och pluggade. Hanna kom även dit en liten stund innan jag åkte till jobbet, och efter det spelade jag tennis. Spelade med ett nytt tennisracket vilket var spännande, men är osäker på om jag ska köpa det eller inte. Det kändes otroligt ovant iallafall, men vet inte om det var positivt eller negativt.. Ligger nu nyduschad i sängen och ska sova. Puss.

Idag hade jag en timme längre sånglektion än vanligt då jag sjöng ensemble med två andra tjejer. Efteråt åkte jag och mamma till Nk för att kolla på en kappa till mig. Hittade till slut en svart klassisk som jag kommer kunna ha både i höst och i vinter, år in och år ut. Känns som en bra investering och något som passar till precis allt. Resten av dagen har jag tagit det lugnt, tränat, pluggat lite och ätit tapas och druckit bubbel till middag. Pok.