Nu har jag varit hemma ett bra tag, men har inte riktigt haft sug efter att skriva ett sista blogginlägg, kanske för att jag inte helt vill att resan ska vara över. Min sista dag i Matemwe blev riktigt härlig. Jag gick mest runt och njöt av allt en sista gång samt fick besök av idrottsläraren på skolan. Han hade skrivit mig en avskedslåt där han sjöng om att ingenting skulle bli detsamma utan "baby simba" som varit mitt smeknamn. Teacher Ramadhan kommer jag då aldrig glömma, världens härligaste människa! Att säga hejdå till alla var såklart tråkigt men jag var redo att åka hem. Känslan av att jag klarat av resan gjorde mig också så lycklig så att det va svårt att vara ledsen.

Nu har jag mer och mer kommit in i mina gamla vanor igen, men nu med lite mer motivation och glädje. Att få ett avbrott från allt har varit väldigt hälsosamt. Såklart saknar jag Zanzibar och den lilla byn Matemwe, men jag har också så himla mycket fint i mitt liv här hemma i Göteborg. Jag har inte bara fått lära känna en ny kultur och lärt känna nya människor, utan jag har verkligen lärt känna mig själv bättre. Att på egen hand bryta sig loss från sin comfort zone och skapa en vardag långt hemifrån har varit nyttigt. Vill jag åka tillbaka? Kanske, men jag vill också se fler delar av världen. Det finns så mycket andra länder, städer och byar som man inte vet någonting om, och så mycket andra människor som man ännu inte träffat. I mitt första inlägg på denna bloggen skrev jag att denna blogg nog skulle besvara frågan gällande varför jag åkte. Har den gjort det? Jag vet inte vad ni tycker. När folk har frågat varför jag åkte har jag svarat "för att jag ville det". Jag tror faktiskt att svaret är så enkelt. Sen många år tillbaka har mitt hjärta sagt att jag borde åka och jag visste att allt handlade om att våga. Vågade jag inte så skulle den rösten i mig heller aldrig bli tystad och begäret skulle inte försvinna.

"Vad händer nu i livet då?" är en fråga jag fått av många det senaste. Jag vet inte riktigt, och jag tycker det är skönt. Jag tänker stanna kvar på mitt jobb ett tag, tjäna ihop nya pengar, umgås mycket med min kärlek samt mina vänner & min familj. Jag tänker njuta av att ha så goda möjligheter till att göra vad jag vill- det är det inte alla som har. Jag kommer även eventuellt fortsätta ha kontakt med Amzungo och försöka få fler att åka via dom ner till Zanzibar och detta projektet. Kanske är du intresserad?

Detta blir nog det sista inlägget här, jag känner mig inte som någon större begåvning när det kommer till bloggandet. Jag får tacka för mig helt enkelt!

Jag ville åka iväg på en volontärresa och därför gjorde jag det. En av de få saker som jag faktiskt kan säga att jag är stolt över. Ta nu hand om er & lev era drömmar!

Fredag kväll och resan är snart över. Kan knappt förstå det. Har endast en dag kvar här på Zanzibar, en dag kvar av resan som jag så länge drömt om. Att säga hejdå till skolan idag var såklart sorgligt, men alla människor här är så genuint glada & tacksamma, vilket gör det svårt att vara direkt ledsen. Jag är så tacksam över allt det jag fått vara med om, på enbart 2 månader.

Gårdagen flög verkligen iväg, plötsligt började det mörkna och jag och Elisa låg i varsin solsäng och delade på en flaska vin. Så kul att få lära känna människor man aldrig annars hade träffat på! Idag har varit en riktigt lugn dag i form av knappt något jobb alls i skolan. Började dagen med att få en avskedssång samt en gåva, så fint! Efter det lekte jag mest runt, ordnade lite material och sa hejdå. Efter skolan hängde jag vid poolen som vi kan låna när det inte bor någon i villan som den tillhör. Började sen packa lite och åt middag på ett ställe längs stranden tillsammans med Jason & Elisa. Vi slog till på en riktigt festmåltid i form av öl, pizza och grekisk sallad. Tanken va att vi skulle gå bort till Bandas och ta en drink samt lyssna på livemusiken, men tröttheten kom över oss och stannar därför hemma.

Imorgon ska jag ta en dag för mig själv, de andra ska iväg till Kendwa samt på en lektion som en elev till oss håller i. Men jag valde att skippa båda äventyren och njuta det allra sista på egen hand här i Matemwe.

Igår besökte vi Changuu Island (också kallad Prison Island) som ligger strax utanför Stone Town. På ön blev vi guidade runt lite och hälsade på aldabraskölpaddorna. En härlig utflykt! Efter det åkte vi in till stan igen, åt en god lunch på en lokal restaurang och kollade runt lite. På kvällen åt vi middag på ett ställe längs stranden som hade lagat lite annan lokal mat åt oss, den gick dock inte riktigt hem hos mig.

Idag blir en lugn dag. Ska tvätta lite, planera min sista vecka, prata med min kära syster och förhoppningsvis sola lite. Just nu har vi dock tjocka moln på himlen. Hur sjukt att jag åker hem om en vecka? Väldigt.

Vi hörs!

Igår eftermiddag åkte vi ut och snorklade med ungdomarna från eftermiddagsundervisningen. En dykarklubb sponsrade Tamani med detta, så bra! Majoriteten hade nämligen aldrig snorklat tidigare och det fanns några som inte kunde simma ordentligt. Trots det, var alla så duktiga och vi hade en härlig eftermiddag ihop! Jag kom inte åt min telefon igår så bilderna är Mimmis/Alvas.

Idag var det Mimmis sista skoldag vilket va lite sorgligt. Vi såg dock till att roa oss med lite sol & drinkar efter skolan. Imorgon ska vi till Prison Island!

Igår snorklade vi en liten bit utanför ön Mnemba, på ungefär samma ställe som sist. Så härligt kan jag lova! 🙏

Idag har vi varit på besök i en by som några av våra elever från eftermiddagsundervisningen bor i. En fantastisk upplevelse! Vi tog dala dalan till byn och genast där vi anlände så fick vi en skara barn efter oss som hängde med oss mot slutet av besöket. Först besökte vi en elevs hem där vi blev bjudna på mango och små soltorkade fiskar. Hans mamma är änka och ensamstående med 11 barn, som hon ska försörja. Något som en annan inte ens kan föreställa sig hur man klarar av! Hon har därtill skulder med anledning av att ha låtit en av sina äldsta söner studera. Han är sen pappan dog den som försöker hjälpa till att försörja familjen. Att mätta 12 magar dagligen kräver en inkomst. Trots detta skickar dom med oss ett flertal mangos när vi ska lämna deras hem, som en gåva. Även en annan elevs hem som vi besökte idag fick vi med oss gåvor från, en generös påse med guava och en form av druva som växer på ön. Ett av många bevis på hur otroligt varma och givmilda människorna är här! Vi hade med oss en stor påse med godis, vilken dom inte kunde sluta tacka oss för. Önskar innerligt att vi hade tagit med fler!

Efter att ha fått se byn, pratat med människorna i den och hälsat på i två hem begav vi oss till marknaden i Kinyasini där vi strosade runt samt smakade på lite streetfood. Därefter hoppade vi och våra vänner på en dala dalan mot Matemwe. Dock så var den i princip endast fylld med stora säckar innehållande ris som det senare visade sig skulle lastas av i en liten by. Påväg dit får vi dock punka på dala dalan, vilket till en början såg lite kritiskt ut men det löste sig tillslut- ”hakuna matata”. Slutligen nådde vi Matemwe igen där vi tog med våra vänner till hotellet bredvid för att bjuda på en dricka och tacka för dagen.

Det har varit en intressant dag! Har varit omgiven av så mycket leenden, värme och lycka. Något jag älskar med att vara här är att vi inte bara får se de vackra stränderna och hotellen, utan att vi ser till att få uppleva och se det riktiga Zanzibar. Man ser knappt skymten av några turister när man är ute och åker med dala dalan, är på marknader, i stan eller ens går runt i byn. Dom är i princip bara på hotellen och på turistattraktionerna vilket är synd, för dom går miste om så mycket.

Imorgon är det dags för snorkling igen!

Ännu en skolvecka har passerat! Idag efter skolan tog vi en taxi till en supermarket. Köpte bland annat yoghurt & bran flakes. Sitter och äter bran flakes direkt ur förpackningen just nu faktiskt, saknar fibrer såpass mycket att det blir till ett nöje en fredagskväll. Vi passade även på att dra nytta av en happy hour på hotellet bredvid där vi unnade oss några drinkar för halva priset. Imorgon ska vi på äventyr med en av eleverna från eftermiddagsundervisningen. Vi ska mest bara få en inblick hans vardag samt få se hur livet i hans by ser ut. Blir intressant!
Vi hörs senare i helgen 👋

Hejhejhej. Hoppas allt är bra med dig!

Dagen har varit bra! Började med en morgonpromenad på stranden. Ljudet av havet, folk som ropar “jambo” långa vägar och synen av solen som går upp är en väldigt bra start på dagen. Började skoldagen med en pojke som behöver öva på bokstäver och att få ihop ord. En så himla rolig pojke att spendera tid med! Så full av energi och vill mest busa och sno saker hela tiden, men idag blev han en riktig gosepojke som bara ville vara nära, ligga i mitt knä, kramas och hålla hand. Därefter hade jag idrott där vi körde doppboll och senare fick vi volontärer en lektion där vi fick lära oss lite swahili. Därefter hade jag skrivtid innan det var dags för lunch samt eftermiddagsundervisningen med de äldre. Veckans tema är att öva på att formulera frågor! Efter skoldagen nått sitt slut så gick vi en promenad in till byns ''centrum'' för att köpa vatten och bananer. Kommer uppskatta att kunna dricka vatten ur kranen när jag kommer hem!

Ska planera lite inför morgondagens eftermiddagsundervisning innan det är dags att krypa ner i sängen. Är alltid helt slut om kvällarna här!