I skrivande stund sitter 3/4 av festivalcrewet på tåget hem till Stockholm efter en renodlad festivalupplevelse att berätta om för barnbarnen och hänga i julgranen.

Det finns mycket bra saker att komma ihåg och förvånansvärt få missöden att skämmas över. Jag tackar min resegrupp bestående av Elvira, Klara och Siri för det.

DAG ETT

Efter föredrag med Hans Roslings barn och hans fru, en kort visit hos Tove Styrke följt av Migos där vi gjorde egna moshpits och var white trash avslutades kvällen med kolhydratladdning och slutligen Frank Ocean. Helgens behållning enligt somliga, bra konsert enligt mig. Hade inte lyssnat så mycket på honom innan så jag kunde inte sjunga med, men håller med om att det var den bästa helhetsupplevelsen på hela festivalen. Dessutom sjunger han skitbra live och stråkarna var ett ytterst delikat komplement:3

DAG TVÅ

Dag två innehöll den mysigaste konserten (Jens Lekman med Elsa), godaste lunchen (tikka masala med kikärtor) och mest lit pådrag (Major Lazer).

DAG TRE

Igår var både blötast och då jag hade minst energi. Dagens behållning var när jag följde med till Elsas vandrarhemsrum och åt kakor och drack te och fick en paus från regnet och den konstant höga ljudnivån. Efter det klarade jag mig igenom en bra konsert med Regina Spektor och en mindre bra med Lana Del Rey.

Ger ändå trots den energikrävande sista dagen Way Out West bra betyg. Nyckeln till framgång tror jag är intervaller med vila och dans. 10/10

Igår var det TEL AVIV DAY med alla juniorer. Upplägget var en guidad tur på förmiddagen, shawarma eller falafel till lunch och nån form av amazing race liknande aktivitet på eftermiddagen med massa uppdrag på olika ställen i Tel Aviv. Det var skitvarmt hela dagen och enda gången vi fick sitta ner var på lunchen. Inte världens bästa förutsättningar kanske och helt ärligt var det inte lika kul som jag hade tänkt mig. Tog iallafall en hel del bilder.

Eftermiddagen var dock en klar förbättring eftersom vi fick träffa våra familjer och jag kunde sova över i pappas och Rakels lägenhet.
Vi åt middag på en mysig restaurang i old Yafo och idag har vi ätit frukost på Café Xoho.

Nu ska vi till stranden och bada med maneterna (har blivit bränd 2 gånger Haifa redan)

Just nu är jag i Israel i 2 veckor och spelar fotboll i världens 3:e största turnering. Det är väldigt hektiskt här men igår fick vi ta det lugnt och träffa våra föräldrar vilket var skönt.

Efter att ha varit på stranden med Rakel och pappa träffades vi i lagen på hotellet och gick till Bahá'í Gardens som ligger i Haifa där vi bor. Där fick vi en guidad tur av trädgården och lärde oss om religionen Bahá'í.

Igår tog vi det gamla tåget från 1912 till Sóller. Resan tog ungefär en timme och landskapet erbjöd många fotomöjligheter.

När vi hade åkt en bit stannade tåget vid en plattform med världens utsikt där vi fick kliva av och ta bilder.

På slutet åkte vi förbi massa citron- och apelsinträd

Så det blev en juice- & fikapaus innan vi började utforska staden.

Det var vaaaarmt så vi tog spårvagnen ner till havet och badade

Sen fick vi skynda till spårvagnen för att passa tåget där vi somnade

Finaste ankomsthallen jag har sett

Nu går flyget mot Stockholm!

Igår träffade jag Tanja som är på semester här samtidigt som vi. Eftersom hon hittar bra i de centrala delarna av Palma och jag ganska bra (hittade till mötesplatsen iallafall) startade vi på Plaza Major och gick sedan en promenad/upptäcksfärd genom en massa gränder och hamnade tillslut norr om stan. Väl där fick vi använda våra orienteringskills för att hitta tillbaka, inga problem nu när fler abonnemang har surf i EU!

När vi hade hittat tillbaka till stan mötte jag upp resegänget för att fira mammas födelsedag på restaurangen La Rosa.

Produktplacering?

Det var en mysig restaurang om än lite högljud. "10 decibel för mycket för mig" -Bengt

Vissa rätter var jättegoda som t ex deras boquerones, medan andra var ganska skeva, typ en majonäsröra med grönsaker i som inte smakade nånting.

Efterrätten blev varsin glass på samma ställe som Tanja visade mig tidigare samma dag.

Nu ska vi till stranden o bada igenB)

De senaste två dagarna har halva sällskapet hållit till i stan trots 32° och sol medan resterande två hängde på stranden utan sällskap av blåhajen som nu är död. (Den dök tydligen upp på 3 andra stränder och när den undersöktes av strandpersonalen såg de att den hade en krok fast i munnen som gjort allvarlig skada och var anledningen till att hajen blivit desorienterad och simmat in på grunt vatten.)

Jag tillhörde statsgänget och vi har shoppat både i affärer och på marknaden

Vi har även gjort kultiga saker som att gå in i katedralen i La Seu

Det var fotoförbud inne i katedralen, men utanför gick jag loss med mobilkameran

Från gammal till ny konst, idag gick vi på Es Baluard-museet och tittade på både tavlor och videoinstallationer, tex två personer som pussade på ett kokt ägg. Rekommenderar att gå dit eftersom det var lagom stort, var varierat, hade fina typsnitt och världens mest effektiva luftkonditionering.

Förutom utställningarna inne på själva konstmuseet fanns det gott om utekonst och en restaurang med väldigt fin terass där vi åt lunch, Oscars sista måltid i Palma för den här gången.

Tjenis, igår firade vi Johannes döparens dag genom att ta ett dopp i havet. Där fick vi sällskap av en BLÅHAJ som hade simmat fel in i viken där vi badade. Folk fick panne, men jag trodde det var en pigghaj så på videon på Expressen kan man se att jag garvar när vi hade tagit oss upp på stranden.
Strandpersonalen tog dock det hela väldigt seriöst och åkte ut med båtar och en helikopter för att leta efter hajen som antagligen redan var ute på djupt vatten igen där de brukar hålla till.

Efter att både ha simmat med havsmonster och blivit tv-kändisar somnade Oscar och jag i en solstol.

En välbehövlig siesta eftersom vi skulle in till stan och äta middag på tapasrestaurangen Tast. 10/10

Idag ska vi till stranden igen, hoppas hajen håller sig undan!

En midsommar på stranden var inte så dumtB)

Det blev ingen snaps och potatis, utan pintxos. Saknade laxen men annars var det ett klart uppköp.

Bland gårdagens händelser kan tilläggas att jag blev grovt prankad av en rebus.

Idag blir det en favorit i repris, alltså playan.

😀 👦🏻💦 🌛->🌞!

Den som löser rebusen blir känd här på bloggen

Igår bar det av mot Palma!

Det hela började med att jag o Oscar missade 3 flygbussar pga kö men tillslut kom vi fram till flygplatsen där resten av sällskapet väntade.

Efter att ha kollat in lägenheten lite gick vi ut o åt mat! ¡Yey!

Det var ganska svårt att ta fina bilder eftersom jag var helt snurrig så bättre lycka nu när vi ska till Magaluf!!! Där måsarna skrattar sig hesa