Idag har vi legat på stranden i Port Stephens hela dagen, det är fantastiskt vackert här! Vi ska vara här i fyra dagar och har laddat upp med olästa böcker, picknickluncher och massa solkräm för att få några riktiga semesterdagar i solen innan vi åker vidare till det betydligt kyligare New york. Nu börjar vår hemresa närma sig så vi ska ta vara på de sista dagarna på bästa sätt. Om bara en vecka landar vi på Arlanda och våra tio veckor i värmen kommer att ligga bakom oss, galet! Ikväll har vi ätit halvfabrikat mat på hotellrummet för att spara pengar till New york och ska istället ta en promenad till hamnen för ett glas vin nu, prioriteringar. Idag har vi även totalt överskattat vår grundbränna så det kommer inte bli kul att sova på våra brända ryggar inatt, förlåt mormor!

Igår firade vi in det nya året! Vi hade köpt biljetter till en av de många parker som anordnar nyårsfirande i Sydney så att vi fick se fyverkerishowen över Harbour Bridge och operahuset. Vi preppade mat och hade picknick i solnedgången medan vi väntade på tolvslaget och några otåliga timmar senare var det äntligen dags! Det är nästan oundvikligt att få höga förhoppningar när man läser om nyår i Sydney och fyverkerishowen var verkligen magisk! Att man står som packade sillar med tusentals andra människor drar ju däremot ner lite på upplevelsen men på det stora hela hade vi ett underbart nyårsfirande. Idag ska vi nog ta oss in till Bondi Beach om solen vill kika fram. Hoppas att ni hade ett fantastiskt nyår!

Ojoj, nu var det länge sen! Dock har jag varken blivit bortrövad eller uppäten av hajar, utan vi har bara haft VÄLDIGT mycket för oss. Det här kommer därför bli ett längre inlägg men mängder av bilder!

Efter sköldpaddorna i Rainbow beach åkte vi vidare till Brisbane där vi hade riktig otur med vädret! Vi hade läst mycket bra om Moreton Island, som ligger strax utanför Brisbanes kust, så vi tog båten ut och det var fantastiskt vackert! Vi hade laddat upp med snorkelgrejer och picknick men så fort vi hade ätit upp lunchen och fått på oss badkläder, simfenor och gud vet vad så öppnas himlen och regnet börjar ösa ner, typiskt. Det slutade med en båtresa med illamåendet i halsen tillbaka till fastlandet.

Eftersom vi hade varit i Australien i sju hela veckor utan att se en enda koala så tog vi tag i det dagen efter vår mindre lyckade utflykt och åkte till en koalafarm. Där tog de hand om skadade och sjuka koalor som vi fick äran att titta på! Från koalafarmen åkte vi direkt till bussen som tog oss från Brisbane till Byron bay. I Byron bay hade vi en lång lista på saker vi ville hinna med på våra två dagar och även om vi knappt hann med hälften så promenerade vi över 15 kilometer båda dagarna. Jag har mest bilder på all mat vi åt och den fina fyren som vi tog oss upp till!

Nu befinner vi oss på vårt längsta och väldigt efterlängtade stopp Sydney. Här har vi nu bott i vår hyrda lägenhet i fyra dagar och vi börjar känna oss mer hemma för varje dag. Vi har hunnit med ett lussebullebak, en dag på stranden och massa matlagning. Igår fick vi även uppleva den mest folkfulla dagen i Sydney på hela året, Boxing day. Det var människor ÖVERALLT eftersom mellandagsrean drog igång så efter att ha köat in i fem butiker och armbågats fram för att få köpa kaffe så gav vi upp och åkte hem. Efter den traumatiska upplevelsen kände vi oss välförtjänta en kväll i soffan med vin och chips.

Som jag sa i början så blev det här inget av mina kortare inlägg och har du läst ända hit så ska du ha lite cred för det, haha. Nu ska jag lämna soffan och hjälpa Teo med maten, puss och kram.

Godmorgon!

Idag är det bara en ynka vecka kvar till julafton, det är galet hur snabbt tiden går. Det känns som att vi nyss lämnade Sverige och hade tio härliga veckor att se fram emot, och nu är det plötsligt knappt fyra veckor kvar..!

Jag tänkte bara slänga in bilderna från de senaste dagarna! Vi har grillat, ätit tacos och åkt på cykelutflykt i Agnes Water och igår fick vi se sköldpaddor och delfiner på decimeters avstånd när vi paddlade kajak i Rainbow Beach, det var så häftigt! Kram

Nu sitter vi på bussen, igen! Den här gången lämnar vi Airlie beach där vi har varit i två dagar. Igår hade vi en heldag ute på Whitsundays, vi snorklade bland färgglada rev och nemofiskar och sen besökte vi, vad som sägs vara, världens finaste strand. Vi höll väl inte riktigt med om det, men fin var den absolut! Snorklingen var fantastiskt rolig så det ska vi försöka hinna med att göra någon mer gång innan vi kommer till Sydney.

Nu ska vi försöka få lite sömn, vi har en nio timmars bussresa framför oss!

Nu sitter vi på bussen igen! Kan nog bli mycket bloggande från bussar framöver eftersom man har en hel del dötid när man sitter på en buss i allt från två till tio timmar... Efter ett tag tröttnar man på både serier och att sova kan jag säga. I alla fall så är vi nu påväg till Airlie Beach!

Idag har vi försökt hitta till en strand, gått vilse och insett vilka sjukligt långa avstånd det är mellan allt här. Den åtta kilometerlånga promenaden i 30 grader, som inte alls blev som vi tänkt oss, slutade dock bra och vi hittade till och med en fin strand tillslut!

Imorgon ska vi upp tidigt för att åka ut till Whitsundays i Barriärrevet. Där ska vi få se det välkända turkosblå vattnet, den kritvita sanden och snorkla bland det färgglada revet.

Nu sitter vi på bussen påväg till Bowen, en liten stad som ligger längs kusten, som är vårt nästa stopp. Vi har varit på Magnetic Island i två nätter nu och sett både fina stränder och vacker utsikt. Första dagen hyrde vi en liten bil, eller ja, mer något utan ett radiobilsliknande fordon utan väggar, tak eller dörrar, som vi körde runt den lilla ön med. Igår valde vi att gå en vandringsslinga på sju km upp i bergen som var superfin men galet jobbig, vi var helt genomsvettiga båda två när kom ner igen.

Vi åkte dit med höga förhoppningar på att se en koala eller två, eftersom vi hade läst att ön var känd för sina många koalor, men efter mycket letande utan framgång så gav vi upp och bestämde oss för att vi ska svänga förbi någon koalafarm senare istället.

Nu är vi alldeles strax framme och ska få i oss lite middag innan det är dags att avsluta dagen. Kram kram

Hej! Idag lämnar vi Port Douglas och vår fina lägenhet och åker ner till Cairns igen. Där ska vi köpa greyhound busspass och börja ta oss ner längs kusten. Eftersom bussen inte går förrän kl ett inatt så kommer vi behöva döda lite tid på någon uteservering under eftermiddagen/kvällen. Första stoppet ser ut att bli Townsville och sen tar vi sikte mot Magnetic Island där vi ska vandra och se koalor.

Port Douglas har varit supermysigt! Vi har lagat massor av mat, varit på stranden, sett solnedgången, tränat. Och, vi har äntligen fått igång vår kamera igen, så nu blir det fler fina bilder!

Nu sitter vi och väntar på bussen som ska ta oss från Palm cove till Port Douglas. Efter två nätter här i Palm cove så har vi gjort det mesta i den här lilla staden, solat, badat och ätit gott. Nu ser vi fram emot vår lägenhet, snorkelturer och regnskog i Port Douglas. Teo har drömt sig bort till köttfärssås och köttbullar med brunsås så idag ska vi storhandla och jag ska baka lussekatter för att få lite julstämning här borta. Vi är lagom trötta på att gå ut och äta mat varje dag efter en månad så det ska bli superhärlig att få laga lite själva, framförallt eftersom allt kött är så otroligt billigt! Puss och kram

Vi trodde först att det var fåglarna som gjorde ett så skrikande ljud ifrån sig varje kväll innan vi insåg att det var stora fladdermöss, och dessutom galet många!

Hej! Jag har precis hällt i mig litervis med snabbkaffe för att hålla mig vaken till incheckningen på vårt hotell. Att boka flyg över natten för att spara en natt på hotell lät som en smart idé till en början men när jag nu mer och mer börjar likna en zombie eftersom jag absolut inte kan sova på flygplan så är jag inte lika övertygad längre. Solen har precis gått upp här i Cairns och det ser ut som att det här blir en lång dag med ett bra antal koppar kaffe till.

Igår hade vi hela dagen på Bali innan vi var tvungna att åka till flygplatsen på kvällen så vi passade på att ta oss runt till några av de där turistiga sevärdheterna som kostar alldeles för mycket pengar. Vi hann bland annat med att besöka Tegenungan Waterfall som var fint men inte mycket mer än så. Sen, däremot, åkte vi till risfälten i Ubud och det var fantastiskt vackert. Vi hann oturligt nog dit tillsammans med regnet så det blev en ganska kort visit som slutade med att vi var både leriga och blöta när vi kom till flygplatsen.