Idag poola vi, sola och till och med gick ut och sprang! (?)

I onsdags tvinga Alma och Max mig att springa med springgruppen och jag hatade varje sekund av det. På något sätt lyckades Vinona och Alma att mig att springa idag igen?? Va gör man inte för vänner... Så vi tre och Elesine sprang samma runda som vi sprang i onsdags och nu ville jag dö lite mindre än förra gången, men bara lite.

När vi badat efter springrunda överraskade vi Alma med ”Va vid gaten om 30 minuter - uppklädd!” Hon, Edit och Isak har fyllt år nu på jullovet så vi gick på resturang för att fira dem! Jättemysigt <3333

Hoppas er söndag var lika bra som min, puss

Lördag morgon och larmet var ställt på 06:00. Fotbollskup stod på schemat.

Vi spelade på Rift Valley Academy som låg 1,5 h bort i The Rift Valley. Det var åtta lag med och vi var uppdelade i två lag från SSN, + att killarnas basketlag var med i en egen turnering.

Efter massa hårda och svettiga matcher i värmen kom mitt lag på 3:e/4:e plats och den andra laget från SSN på 2:a plats! Grattis till dem liksom! Och oss! Det var så många nya i laget denhär terminen, tjejer som aldrig spelat fotboll innan så jag är så stolt över att vi kom så långt! Semifinalen som var den sista vi spelade var mot vårt eget SSN-lag där jag behövde stå i mål (?). Vi hade ingen i vårt lag som spelade som målis vanligtvis, så vi fick rotera lite mellan matcherna. Needless to say, vi torska. Men som sagt; andra SSN-laget kom då till final och kämpade på bra där med!

På hemvägen somnade nästan alla i bussen och sprang stolta in på skolan. Tack för idag SSN-girls!! ;))

Länge sen jag, Elesine och Vinona sågs så på Art Café idag pratade vi non-stop, Hahah himla skönt att vara tillbaks med alla andra här ♥️

Sen gick vi till Zucchini, som hade extrapris på plommon! Det är säsong för plommon nu så jag och Elesine köpte varsin stor påse.

Snart är det fotbollsträning, en extra eftersom vi ska spela kupp på lördag.

Trevlig torsdag på er!

Igår kväll 01:00 rullade två bussar in på parkeringen, fylld med resten av alla som varit i Sverige. Jag var i extas över att äntligen få träffa alla, hoppade runt medans vi väntade på bussarna och kramade sen Vinona och Elesine i flera minuter efter att ha hoppat in i deras famn!

Kärt återseende <3

Den 6e kom vi hem från Diani. Igår tidigt på morgonen åkte familjen hem. Imorgon börjar skolan igen. Här är resten av mina bästa bilder och stunder från Diani.

Här försöker Ragnar lära sig hjula...

Vissa tyckte det var roligast att läsa på båtturens fram och tillbaka!

Nyår!

Vi red kameler också! Det var nog allt från Diani, för den här gången!... ;)))

Idag var vi i Mombasa över dagen för att besöka staden!

Vi hade en guid som tog med oss till ett fort, delvis byggt på koraller (tredje bilden). Nästan 70% av fortets murar bestod av koraller och bara en liten del hade de behövt bygga på, coolt ändå! Vädret var som tur ganska molnigt. Kanske låter konstigt väder att vilja ha på semester. Det var redan 30+ grader med det vädret som vi hade och vi behövde alla ha långbyxor. Så molnigt var perfekt (🙏🏼)

Vi gick omkring i fortet i 1,5 h och kollade på utkiksplatser, pissoarer mitt i muren och ett skället på en valhaj som var ofantligt stort. Helt sjukt. Det var en väldigt lång tur på museet och i den värmen så testades mina gränser haha, men i helhet var det superhäftigt!

Valhajen!!!

Sen gick vi ut i staden på riktigt! Vår guide ledde oss genom ”old town” av Mombasa, mellan trånga gränder med små shops över allt. Husen var väldigt fina, med betoning på var. Arkitekturen är väldigt detaljerad över allt här i Kenya och hade det inte varit för att inga hus underhålls så hade de flesta nog fortfarande varit lika fina. Just Mombasa har också väldigt tydliga inslag av indisk kultur, då indier kom hit för att handla för många hundra år sen och mycket av människorna och kulturen lever kvar här än idag. Jag skrev en historiauppgift i ettan om handel mellan Indien och Östafrika. Så det var intressant att komma hit och verkligen se effekterna av och historian bakom handeln. Bland annat på fortet som i perioder hade varit erövrat av både portugiser och indier.

Det var allt från arkitektur som vår guide pratade om, inristningar från koranen på byggnaderna i fortet och moskéer och tempel över allt i Mombasa. Över allt såldes massa olika kryddor perfekta för grytor som är vanlig kenyansk mat, som vår guide också sa att indierna hade influerat landet med.

I ett av de små stånden stannade vi och köpte sandaler och i ett annat prutade jag till mig två superfina örhängen. Jag märker här hur olika priserna är beroände på vart en befinner sig i landet och hur hårda de är när det gäller att pruta ned priserna. I turistorter som vid stranden i Diani och till och med utanför Masai Mara så är priserna skyhöga och där är det svårare att pruta ned de också. Det går inte ens med ”Sir, I’m a resident, I know these are tourist prices” haha Men i de små gränderna i Mombasa där var det mycket enklare att pruta och priserna började också myckrt lägre, lägre än i Nairobi också.

Kolla så mycket fina skor! Och nu har jag äntligen flipflops! Går så mycket barfota på internatet att jag inte tänker på att mina sneakers kan bli för varma förens det är dags att få ut.. hehe nu är det problemet löst!

När vi kom till marknade kännde vår guide minst hälften av alla där. Han gick runt och bjöd oss på jackfruot, torkad mango och baobad, och visade oss alla möjliga tyg - och kryddbutiker som ni ser här på bilderna där vi luktar på kryddor.

Efter denna tur åt vi lunch på ett ställe med utsikt över kanalen in mot stan och tackade sen Mombasa för allt och åkte hem. Mycket mycket lyckad tur som var över mina förväntningar! Kan tipsa om att besöka Mombasa - om ni har vägarna förbi. ;))

(Bilder från Masai Mara för några dagar sen, från min lite bättre kamera.)

Här var det en jakt mellan två jackaler och en topiantilop och hennes unge. Vi kom precis när jakten hade börjat, men vi trodde det var slut då. Jackalerna var väldigt smarta; en av dem distraherade mamman medans den andra var på hennes unge. Mamman var så fokuserad på att få bort den ena jackalen så hon märkte inte ens stt hennes unge fightades mot en jackan som bet hårt om ungens nacke. Vår chafför sa att det kunnde bero på att hon var så ung mamma, inte ringt hade koll på läget.

Ett tag precis i början trodde vi att ungen hade dött. Den låg helt still pp marken i flera minuter medans jackalen bet överallt på den och mamman bara sprang runt efter den andra jackalen... Det blev förfärlig stämning Hoss oss då, ingen ville att den lilla ungens liv skulle ta slut så snabbt och vi stod och hoppades och hejade på att mamman skulle märka sin unges öde och hjälpa den. Det gjorde hon inte på ett tag, men tillslut ställde sig ungen upp och började bröla och då! Så fort mamman hörde ungen tjurar kom hon till undsättning - men blev snabbt folierad på den andra jackalen igen. Så fortsatte det ett tag, det lilla följet (heter det så ? Även om det inte precis är en häst?...) gömde sig bakom våra safaribilar, dit jackalen inte vågade ta sig. Men då hittade inte ens mamman sin unge!

Tillslut åkte vi därifrån utan att se hur det hela slutade, men vår chafför var ganska säker på att jackalerna till slut skulle vinna.

”It’s the cirkle of life”

I förrgår tog vi flyget från den lilla flygplatsen i Nairobi (verkligen såååå liten flygplats, tog ca 30 sek att gå igenom security!) och landade en timme senare på kusten!

I går var det förutom det ni alla vet det var som jag inte ens orkar kommentera för alla har redan hört det en gång för mycket också Arvids födelsedag! Jag blev väckt vid åtta-tiden och sen sjöng vi för honom och åt födelsedagsfrukost <3 Efter frukosten bar det av mot stranden och allt vi gjorde resten av dagen vara att chilla - och växla mellan pool och hav ibland! Precis samma sak idag också. Vi skålade in 2018 på stranden bland alla andra och sen sköt de fyrverkerier. Vilket jag hatar... jag gömde mig bakom mamma och pappa och blundade och höll för öronen i några minuter. ”HAPPY New year” Hahaha ...

Vi åkte tuctuc till resturangen idag, något jag inte gjort sen i Moçambique.

Nu har vi varit i Masai Mara i två dagar, och i skrivande stund har vi precis kommit fram till vår andra lodge. Första natten sov vi inne i parken, med utsikt över giraffer långt bort.Nu sover vi på Ilkeliani lodge, ett ställe utanför parken, där alla hus ligger precis vid en flod. Just nu är det dock inte mycket vatten i floden, men vi får se vad som dyker upp.

Fram tills nu har vi suttit i safaribussen hela dagen, från 07:15 till 15:00 med ett stopp för lunch.

Och inte vilket lunchställe som hälst!

De stannade bilarna vid ett träd mitt ute på savannen och bredde ut en filt för oss att sitta på. Några hundra meter bort hade vi precis sätt några lejon, men det verkade inte vara något större problem!

Här åkte vi i lerig vatten som stänkte upp ända in genom fönsterna, jag blev helt lerig haha.

Tidigt tidigt igår morse satte vi oss i safaribussarna som kom inrullandes på skolans parkering. Därifrån styrde vi mot Masai Mara: Kenyas mest kända nationalpark. Resan till Masai Mar tog som väntat nästan 8 timmar, men denhär gången kändes det mycket kortare än när jag åkte hit med skolan. Kanske för att jag nu hade mamma och pappa bredvid mig som hade fixat allt med snacks och sånt så jag inte behövde tänka på allt själv, kanske för att jag inte hade 30 andra skrikande ungdomar runt mig.

Vårt första stopp blev efter bara någon timme för att kolla på The Great Rift Valley och den sjuuuuka utsikten!

Där är Pelle och tar selfie med The Great Right Valley och skylten som visar hur den går från Israel till Moçambique. Lite extra speciellt tycker nog vi, eftersom den går ända ”hem”.

Framme på lodgen vi skulle sova på blev vi mötta med välkomstdrink. Så fort vi fick våra rum åt vi lunch och sen la jag mig på sängen och somnade direkt. En timme senare åkte vi ut på ännu en gamedrive för att se ännu fler djur och då var jag pigg och glad igen, haha. Har börjat sova middag jätteofta nu sen jag kom till Kenya. Jobbigt att vi på internat? Kanske ;)

Vi såg massa strutsar bland annat! Lite zebror, elefanter, bufflar och gnuer. Och så klart - impalor! Vi har ju varit på safari som familj massa gånger i Syd Afrika,men dethär var första gången familjen var på safari på savannen. Det är verkligen otroligt fint i Masai Mara, man kan se flera mil av bara gräs och något enstaka acasiaträd åt varje håll.

På kvällen fick vi gå med en av masaierna som jobbar på stället till floden bredvid lodgen. Sen åt vi mat och spelade kort tills vi avslutade kvällen tidigt.