Det har redan gått nästan 2 månader sedan jag kom till Italien. Jag har förälskat mig i detta land, och framförallt människorna som jag har lärt känns här. Jag har haft en fantastiskt tid här i Tropea. Jag har lärt mig väldigt mycket, både inom yrket som reseledare och guide, men också om livet. Den öppenhet som man lever med här i Italien är fantastisk. Det är liknande i Spanien och säkert i andra länder runt Medelhavet också. Men som att Franco, en av busschaufförerna bjöd hem mig på familjemiddag hemma och honom en kväll är helt fantastiskt. Franco kommer jag sakna en hel del. Han är den som lärt mig all italienska jag numera kan, och det är ganska mycket för att ha lärt sig på knappt två månader om jag får säga det själv.
Men det är också med spänning jag lämnar Italien inatt, för nu börjar nästa äventyr..

Tiden går fort när man har roligt!

Det har redan gått en månad sedan jag landade här i Italien. Jag har haft en helt fantastiskt månad, en otroligt tuff, med mycket nytt som skulle läras, både arbetsuppgifter, MASSOR av fakta som ska förmedlas vidare till våra härliga gäster (för det tycker jag faktiskt att de är, i alla fall de allra allra flesta). Samtidigt som det var massor av nytt att lära sig så var det också en nya kultur, nytt språk, nya områden man skulle känna till. Så jag kan sammanfatta denna månaden som otroligt intensiv och fantastiskt underbar och rolig.

Jobbet som guide är fantastiskt roligt, och jag rekommenderar alla som ens funderar på det att söka! Det är ett väldigt givande jobb, med massor av problemlösning, service, glädje, möten med människor, utvecklande situationer och mycket mer där till, allt som man kan önska av ett jobb egentligen.

Den del av jobbet som jag gillar allra mest är utflykterna. Man får en helt annan kontakt med gästerna, en personligare och djupare kontakt. Flygplatsdagarna är också roliga, framförallt för att man känner sig så fin och uppklädd i flygplatsuniformen, haha.

Det hela kan enkelt och lätt sammanfattas som att jag har det otroligt bra och älskar det jag gör!

Hoppas att ni har det bra!

Ciao!

Jag bara måste visa min fickparkering som jag lyckades med idag! Jag börjar bli som en riktig italienare, för såhär tight fick skulle jag aldrig fått för mig att ens föröka klämma mig in i hemma i Sverige. Men stolt är jag i alla fall. Det var till och med en man som stannade och stod och kollade på när jag körde fram och tillbaka medan Sofie stod utanför och skrev 10 cm till, 7 cm till, 3 cm till. Han var i alla fall mäkta imponerad och berömde oss när vi var klara! Haha

​Jag vet att det är MASSOR av bilder, men det är så vackert så jag kan bara inte låta bli att bomba!

Det har från det att jag kom fram till nu egentligen, varit helt galet mycket folk här i Tropea. Det är massor av norditalienare som åker till Tropea på somrarna för att fira sin semester här. Men nu, denna veckan, börjar man känna att det har minskat på folk. Till exempel så är det faktiskt möjligt att hotta parkering utanför Conad - matbutiken. Det märktes också väldigt tydligt igår kväll när vi var ute en sväng, Tropeas enda nattklubb var inte full. Jag tycker att det ska bli lite skönt också att det börjar lugna ner sig och bli lite mindre turistat och mer genuint som det är resten av året.

Idag är min lediga dag, Sofie är också ledig, så vi har bestämt att vi ska åka ner till stranden och njuta av sista augustisolen. Förhoppningsvis så är det inte lika smockat på stranden som det brukar vara.

​Denna bilden är från mitten av augusti, helt smockat på stranden.

Ikväll skulle vi åkt och ätit på en restaurang i en by i närheten, där vi äter lunch under premiumutflykterna. Dessvärre var det fullbokat, så vi tog oss in till Tropea istället och åt middag där. Efter det stannade vi kvar inne i Tropea för en drink och för att strosa runt inne i Centro Storico. Det var en mysig kväll. precis som vanligt.

Imorgon är jag och Sofie lediga, vilket betyder en heldag på stranden. Det börjar tydligen bli lite kallare nu, så de säger att man får passa på att ligga på stranden så länge det fortfarande är varmt.

Nu ska jag äntligen sova, i min nya stora säng dessutom! Jag har bytt till det stora rummet i lägenheten, så att det finns ett rum till Thea när hon kommer på Torsdag också.

Ciao!

​Vårt lilla team här nere i Kalabrien!

Idag har jag varit i Taormina på Sicilien igen, det är en så fantastiskt stad och jag blir bara mer och mer förälskad i staden för varje gång jag åker dit. Efter att jag hade ätit idag så gick jag bara runt på gatorna och bland gränderna och strosade. Vi var hela 45 personer på bussen idag, näst intill full buss, så jag träffade på många gäster under dagen också. Det är så kul att kunna hjälpa till och att de är intresserade och vill veta och lära sig saker som jag vet och kan hjälpa dem med.

Varje gång vi åker till Italien så har vi en busschaufför som he´ter Franco. Han är helt fantastisk. Det är också han som lär mig italienska här nere. Han pratar inte engelska, men vi lyckas ändå hålla konversationer i timmar. Han är en väldigt bra lärare med andra ord, och jag är en intresserad och energisk elev, haha. Han är också en guldklimp att ha med sig eftersom han kan en hel del om områdena vi åker igenom och väldigt mycket random fakta om allt möjligt. Så efter att jag har gått igenom mina punkter som jag vill berätta om så sitter han och berättar saker för mig och jag översätter till gästerna. Detta brukar vara ganska uppskattat också för att det kommer direkt från en italienare och blir då väldigt trovärdigt.

Jag hoppas att ni har det bra!

Ciao!

Imorgon är det ÄNTLIGEN utflykt till Taormina på Sicilien igen. Och det roligaste av allt är att den är näst intill fullbokad, 47 personer ska åka med! Jag är så taggad på att få överträffa mig själv från förra veckan och ge gästerna en fantastisk utflykt till Taormina!

Idag har det varit Informationsträffar, som alltid dagen efter transfer. Jag hade ett möte där vi fyllde upp hela restaurangen på ett hotell. Det är jättekul att få hålla i möten där det sitter runt 50 personer och lyssnar på en, för de allra flesta är så glada över att vara här och vill verkligen veta och höra på vad du har att säga. Det kan man kalla skillnad från när jag jobbade som lärare på en högstadieskola och man gjorde allt i sin makt för att eleverna skulle se någon glädje i att få lära sig det man pratade om.

Nu är det fullt fokus på att göra utflykten imorgon till den bästa utflykt gästerna någonsin har varit på!

Underbara Taormina!

Vi vaknade idag till nyheten att det hade varit en jordbävning norr om Rom, det är 65 mil dit härifrån, men det känns fortfarande som att det är nära. Man märker att det har hänt en tragedi i landet när man pratar med invånarna här, de är tagna av situationen, precis som vi. Som tur är så är italienarna ett ganska positivt folk som vid tillfällen som dessa ser till att ta vara på livet lite extra, för att man vet aldrig vad som händer.

Efter vår transfer idag så hade vi bokat in middag på ett av våra all inclusive-hotell. Det är så lyxigt att få maten serverad (eller bara att plocka kanske är bättre uttryckt) efter en lång och hektisk dag som onsdagarna alltid är, ska dock tilläggas att transferdagarna är bland de roligaste. Efter att vi hade ätit på Rocca ikväll så kom vi ut till ett galet blixtrande och blinkande på himmelen. Först trodde vi att det var en gatlampa eller liknande som stod och blinkade för att det var ett sånt intensivt blinkande, till vi insåg att det faktiskt var åskan. Så det kommer antagligen bli en stormig natt. Dock gör det inte så mycket här nere för av något konstig anledning så är det alltid fint väder på dagen även om det är jättestormigt på nätterna.

Nu ska jag plugga på Taormina, som jag ska hålla på fredag, plus att jag ska lära mig alla premium-utflykterna. Det är så intressant att plugga och lära sig allt detta, jag antar att motivationen kommer från att jag vet att jag kommer få ha så fantastiska utflykter framöver!

Ciao!

​Jag bjuder på en selfie idag, med utsikten från min dörr/ kök/ terrass.

Det är helt otroligt att jag faktiskt får möjligheten att bo och jobba här i detta paradis! Det är så fantastiskt vackert, samtidigt som jag får lära känna en ny kultur och i alla fall början på ett nytt språk.

Dessutom så är jobbet jätteroligt, imorgon är det transfer igen. Jag älskar att ta på mig transfer uniformen med mina pumps, man känner sig så uppklädd. Nästa vecka kommer en ny tjej vilket blir jättekul, då blir vi två stycken som antagligen kommer vara entusiastiska över jobbet, dessutom så ska hon bo med mig, yey!

Ciao!

Utsikten från min uteplats/köksdörr. På den nedre bilden så ser man Stromboli väldigt tydligt idag, det är nästan så att man kan se husen på ön.

Linda och jag vid Le castella från Capo Rizutto igår.