Oj, sista dagen här i Los Angeles och sista dagen på min och Kajsas resa. Imorgon åker vi alltså hem till Sverige!! Det är helt sjukt, 2.5 månader har gått så himla himla snabbt verkligen! Är dock lite taggad på att komma hem, svensk god mat, min säng och mitt rum, rutiner och min bil! Och familjen såklart haha! Svenska faciliteter!!
Imorgon, måndag 27/3 lyfter vi vid 15:00 från LAX! Och landar i Stockholm på tisdag 28/3 klockan 16:00 svensk tid. Flygtiden är ca 13h, helt okej..
Idag har vi strosat runt här på Venice, ätit mat, solat, köpt godis och packat om våra väskor! Shoppingen fick plats, tro det eller ej haha.
Sista inlägget för denna resa, känns ändå lite konstigt måste jag säga hehe.
Så hur avslutar jag? Vet inte egentligen, men, hejdå! :)

Heeej!!
Igår spenderade vi precis hela dagen på Universal Studios här i Hollywood!! Vi gick från hostelet vid 7 på morgonen och kom hem runt 20.
När vi kom fram till Universal började vi med frukost på Starbucks och sen fixade vi våra Front of Line biljetter. De biljetterna innebär att vi får gå först i köer till alla attraktioner och shower en gång, och det var så värt! Istället för att stå från 50-90min i kö så stod vi max 10 minuter.. vi hann med väldigt mycket tack vare dom!
Vi började i Harry Potter-världen, allt var så himla fint!! Kolla på bilderna nedan. Vi åkte även en 4D karusell, där vi satt 4 st i varsin stol som skulle framstå som en kvast. Riktigt coolt, det kändes verkligen som om vi var med i Harry Potter!

Efter Harry Potter gick vi på en show - special effects show. Där visade dom olika specialeffekter haha, ganska självklart va? Typ hur dom gör blod, eld, flyger, olika ljud osv osv! Efter det gick på en till show, nämligen hur dom gör med djuren i filmerna, hur dom tränar dom ungefär. Vi såg en kändis!! Nämligen en golden retriver från Super Buddies, jag har inte sett filmen haha, men ändå!
Showerna var 30 minuter var och bra dessutom.

Resten av dagen så undersökte vi alla grejer som fanns! Väldigt mycket 3D och 4D. Vi gick till the Simpsons, Jurassic park, Transformers och the Mummy.

Det sista vi gjorde var att åka en studio tour! Riktigt coolt!! Vi åkte ett tåg igenom där dom spelar in filmerna och olika 4D shower när vi satt kvar i tåget haha. Det sista vi gjorde på touren var en 4D show med Fast and Furious 8 - the Fate of the Furious. Det var såå himla roligt, det var som om vi var med i filmen och jag tycker om dom filmerna så mycket!
Här kommer massa bilder både random och från touren! Men först touren:

När vi kom hem hade jag feber och mådde jättedåligt. Jag sov i ca 15h men idag har vi inte gjort något typ. Jag har inte mått helt bra, utan sovit i typ 3h till, så vi har bara legat i sängarna. Men imorgon är det vår sista heldag här innan hemfärd till Sverige! Hur sjukt är inte det?? Så då ska vi gå ner till stranden här vid Venice, vi bor precis brevid, vi behöver inte ens gå över en gata, men vi sparade det till sista dagen haha!

Heej!
Idag gick vi upp tidigare än vi gjort i veckan för att ta bussen mot Hollywood! Det tog ca 1h och 20 minuter men det gick ändå väldigt snabbt och smidigt. När vi väl kom in till Hollywood och början på Hollywood Boulevard = Walk of fame så fångades vi upp av en turistagent eller vad det heter.. en sån där som har turer runt om i Hollywood. Vi bokade en tur med dom för att lättare kunna ta oss upp till skylten och även ta en sväng i Beverly Hills! Så det gjorde vi nästan direkt, först fikade vi lite bara.

Vi åkte förbi massa kändisars hus!! Har massvis med kort, men huset nedanför tillhör Beyonceeeee! Blev inte så jättebra bilder på husen nu när jag kollar igenom haha.
Efter Beyonces hus kommer Lindsey Lohans! Den med svarta bilen utanför. Sen sista bilden är Scarface's hus!

När vi kom tillbaka från turen så började vi gå på Walk of Fame, fokusen låg på stjärnorna hela vägen haha. Jag hann dock med lite shopping och till lunch åt vi på Panda Express, vilket är så himla gott!! Vi gick förbi China Teatern, där dom delar ut Oscars.

Vid 5 tog vi bussen hem, den innehöll ett byte och på något sätt råkade vi ta bussen som gick åt fel håll.. haha! Så vi fick hoppa av några block upp och vända ner igen. Nu ska vi sova, för imorgon ska vi upp väldigt tidigt, runt 6. Vi ska till Universal Studios!!!

Målet för denna onsdag var att vi skulle käka mat på Santa Monica Pier, vilket vi gjorde! Först på morgonen tog vi det lugnt och sen promenerade vi mot piren! Vi var såå hungriga och maten var galet god efter den långa promenaden haha. Vädret har varit mycket bättre idag så vi gick upp en sväng på stan igen en liten snabbis och sen drog vi hem igen. Imorgon händer det lite mer än idag, vi ska nämligen till Hollywood!!!
Juste, restaurangen vi åt på är typ till heder för Forrest Gump! Därav heter restaurangen Bubba Gump! :)

Igår när vi kom fram till hostelet på Venice Beach var klockan 17:00 ungefär, då kollade vi in rummet, packade upp och sen gick vi ut och käkade på restaurang. Vi bor precis vid stranden men i ett lite mindre fint område.. Gatan utanför oss, vid stranden är full av hemlösa människor, massvis med turister och olika konstiga affärer! Bilder nedanför från igår 20/3:

Idag, 21/3, andra dagen här i LA så bestämde vi oss att gå till Santa Monica och shoppa, vädret var nämligen inte så fint.. det har varit mulet och duggat typ hela dagen! Vi "svängde" förbi piren också, men vi ska dit igen när det är lite finare väder. Shoppingen bjöd på bra grejer! Det är billigare här än på Hawaii, vilket vi hoppades på och trodde! Vi har totalt gått 17km idag, så ikväll har vi legat i sängen bara haha. Det är 3km till Santa Monica och som det ser ut nu så är "måste" vi gå dit mer eller mindre varje dag för att ta oss någon stans, men det kan vi behöva för att kompensera lite med maten vi äter hehe!

Maten vi åt idag var så himla god!! Spagetti med köttbullar och vitlöksbröd!!

Idag den 19/3 är den sista dagen här på Hawaii, imorgon flyger vi vid 08:00 till Los Angeles, så himla kul!!
Dessa dagar här på Hawaii har verkligen varit slappdagar, stranden typ varje dag haha.
Idag gick vi till Diamond Head Lighthouse, tanken var att vi skulle se den lite närmre än från själva hiken, men vi kunde inte komma in på området. Det var tydligen bebott.
Vi fick oss en ganska bra promenad ändå, runt 9km, vi gick nämligen till Taco Bell efter och åt lunch! Så gott!
Denna eftermiddag har vi varit på stranden en sista gång innan hemresa till Sverige och sen har vi packat om våra väskor inför flyger! Imorgon ska vi upp vid 4:15 ungefär, 5:00 kommer en taxi som kör oss till flygplatsen, sen flyger vi som sagt till Los Angeles. Ska bli så himla kul!! Vi har massa planerat :)

Efter fem dagar här på Hawaii bestämde vi oss idag för att vi måste röra lite på oss också haha.
I förmiddags vid 11 gick vi därför 2.5km till Diamond Head som är en vulkankrater här precis vid Waikiki. Väl där började vi en 3km lång hike uppför vulkanen för att få se över Waikiki och Honolulu. Det var det jobbigaste vi har gjort på väldigt länge haha. Det var runt 30 grader varmt och strålande sol, uppför och massa trappor. Men vi gjorde det. Vi kom högst upp på vulkanberget och utsikten var jättefin! :)
Neråt var det lättare att gå, och sen satte vi oss i en park vid Visitor Center för att äta lunch som vi hade med oss. Vi var totalt borta i 3h kanske och gick över 1 mil, så nu känner både jag och Kajsa att imorgon blir det en dag på stranden haha.
Vi har som sagt varit här i 5 dagar, vi har 5 dagar kvar. Helt sjukt vad tiden går fort, vet att jag har sagt det förrut men varken jag eller Kajsa fattar haha. Vi har snart varit hemifrån i 2.5 månad och det känns som om vi åkte igår typ..

Alohaaa!
Hawaii levererar riktigt bra än så länge. Honolulu/Waikiki (där vi bor) har mer eller mindre allt som du behöver. Dock saknar vi en stor supermarket. En negativ grej är att det är så fruktansvärt dyrt här, dollarn står i 9.3 ungefär så allt blir svindyrt. En påse chips kostar runt 50kr (!!!), jag köpte äpplen för 70kr och sen kollade jag på vanligt bröd, en limpa kostar 60kr. Förstår inte hur folk har råd med mat här. Det har varit dyrare än vi trott så tyvärr kommer vi inte kunna göra några större sevärdheter här (som kostar pengar). Vi bestämde oss i alla fall att skydiva idag (13/3) och det var sååå sjukt!! Berättar mer om det snart, det kostade 3000kr allt som allt, med video, upplevelsen och så är man ju tvungen att tippa allt och alla här..

Igår, söndag, 12/3, gick vi mot Blue Lagoon för att sola och bada. Men det var en besvikelse så vi la oss på en annan strand istället. Sen på kvällen var det Honolulu festival, egentligen hade vi inte tänkt att kolla något på det. Vi "råkade" se lite när vi var och handlade. Det är en festival för/av asiater/japaner. Jag vet faktiskt inte vad det går ut på, men dom gick och representera olika saker tror jag. Konstigt var det i alla fall haha! Sen låg vi på rummet och hörde hur det small, som om någon sköt, vi sprang ut till havet (100m nedanför) och det var massa fyrverkerier. Som att avsluta festivalen liksom! Det var dom största och mest högljuddast fyrverkerierna både jag och kajsa någonsin har sett. Dom var "värre" än dom i Darling Harbour i Sydney på Australiens Nationaldag!! Så det var riktigt coolt faktiskt!
Första bilden är från Blue Lagoon, verkligen inte märkvärdigt..
På andra bilden ser ni Duke, han var den som åkte världen över för att introducera surfingen! Såklart att han är från Hawaii lxm haha.

Och idag... klockan ringde 06:15, vi skulle med en buss vid 07:00 som skulle ta oss till North Shore, andra sidan ön, för att Skydiva. Jag har velat göra det sen Australien, min plan var att göra det där, men det fanns typ aldrig tid till det på något sätt. Sen tänkte jag att jag skulle göra det på Nya Zeeland, där ska det tydligen vara det finaste stället att göra det på, men även där så fanns inte tiden för det och det var väldigt dyrt. Så jag bestämde mig för att göra det här på Hawaii, Kajsa var lite tveksam, men jag fick med henne tillslut! Klockan 10, efter ca 2h väntan var det äntligen vår tur att gå mot planet och åka 14000feet upp = 4200m. Vi hade varsin kameraman och en som vi satt ihop med, det var tandem. Så totalt 3 stycken som hoppade på en och samma gång! När vi väl lyfte med planet fick jag en sån kick och var riktigt taggad på att hoppa ut, Kajsa var andra ut och jag bara såg hur hon försvann från planet haha. Sjuk syn faktiskt!! Sen var det 2 till som skulle hoppa och sen var det min tur, sist ut från planet. Att stå precis på kanten till ett plan, 4200m upp och veta att du snart ska kastas ut är så himla galen upplevelse. Och jag kan inte beskriva hur det kändes, men herregud vilken adrenalinkick man fick!! Jag går på den fortfarande såhär 8h senare!! Det fria fallet varade i ca 3 minuter, det var den sjukaste delen av allt, och sen när han väl tog upp fallskärmen flög vi kanske 100 meter upp igen och sen bar det av ner till backen i lugnt tempo i ca 7 minuter. Där uppe var det helt tyst, det enda jag hörde var min guide som snacka eller fallskärmens susande när vi svängde. Vyn var så himla fin, kristallklart vatten, jag såg en val, ett stimm av delfiner och massa surfare. På andra sidan var det fullt av vulkanberg, jättefin kontrast!!
Jag köpte videon på mig, Kajsa köpte bara bilder. Bilderna på mig kommer därför vara av sämre kvalité för jag har screenshotat från en youtube-video (filmad med go-pro). Kajsa fick bilder direkt från filmen vilket gav bättre kvalité på själva bilderna, men vi ville ha olika!
Jag skulle verkligen göra det igen! Det var det absolut sjukaste jag har gjort, det slår raftingen, men den är inte så långt under haha. Och man får verkligen en sån adrenalinkick som varar i timmar, jag tror att jag kommer gå på den i flera dagar. Bara att kolla på videon så återupplever jag allt igen typ, haha. Galet!!!

Haha och nej, jag kommer inte länka videon haha..

Första natten är spenderad i Hawaii och nu ska vi snart äta kvällsmat. Här är det 10/3 och vi är nu -11h från Sverige istället för +9-12h! När vi flög från Nadi den 10/3 klockan 13:40 så åkte vi över datumlinjen vilket gör att vi vinner en dag. Så vi kom fram 11:30 den kvällen, men istället för fredagkväll var det torsdagkväll. Lite krångligt haha.. tydligen så krångligt att det bolag vi har bokat flygen med messed up och skrev att vi skulle va framme den 11 mars, dom glömde väl antagligen datumlinjen. Så vi kom fram till flygplatsen och hade ingenstans att sova eftersom vi hade bokat från den 11 mars... vi ringde runt till lite hostel och fick tag på ett som hade plats för oss. Där ska vi nu sova i två nätter! Så sista natten ikväll.
Vi tog oss från flygplatsen med en taxi, och taxin som hämtade oss var en limousine.. Hahah vi vart väldigt chokade men tackade och log lite extra. Så vi cruisade omkring i den till hostelet mitt i natten! Vi kom fram runt 2:00 på morgonen och lade oss och sov. Nu idag, den 10/3, har vi kollat in området lite grann, vi shoppade lite (såklart) och sen gick vi till stranden.
Allt är så himla dyrt här i USA jämfört med Australien och Nya Zeeland. Jag visste att det skulle va skillnad men inte så stor skillnad!
Vi bor i Waikiki i Honolulu, där allt mer eller mindre ligger, det är skönt att bo centralt.
Godnatt!!

Hej!!
I två dagar har vi befunnit oss på Mantaray Island! Det tar ungefär 3h med båt från Nadi. Där fick vi faktiskt fint väder nästan hela två dygn, så vi har solat och badat. Mycket mer har inte funnits att göra på öarna, ingen civilisation eller matbutik. Man har kunnat snorkla, dyka, paddla osv, men allt har varit så dyrt så jag och kajsa nöjde oss med att sola och bada. Det har verkligen varit en vecka av bara slapp här på Fiji!
Nu är vi tillbaka i Nadi och här ska vi sova en natt. Imorgon (10/4) flyger vi till Hawaii!!! Vi är sååå taggade. Det ska bli skönt att komma till civilisation och att ha ett kylskåp med mat i! Vi längtar efter att få laga vår egna mat, för maten här på Fiji var inte så bra för varken mig eller kajsa tyvärr!
Fiji till utseendet är verkligen ett paradis som de flesta säger. Så himla himla fint med havet och alla öar! Dock verkligen en solsemester destination, och 6 dagar var tillräckligt. Slänger in en hel del bilder, svårt att få med allt det fina på bild dock..