Äntligen augusti och äntligen börjar skolstarten närma sig, jee jee. Tänkte lägga upp några bilder med vad jag har donat med i Juli månad.

Tack Olivia för bilderna jag stal från din blogg!

- Tapaskväll

- Festat på tomatkarnevalen, marknaden och en helg på tippon med Anna, Jesper & hans vänner.

- Cyklat ner till Nadja i Nämpnäs för att äta frukost

- Målat

- Femkamp hos Olivia. Tyvärr kom jag och min lagkompis Bill andra men det var ju som tur inte sist i alla fall.

- Tuurishopping med Senkas

- Båtat med Jesper

Plus andra saker som jag inte har bild på och därmed ej heller minns.

Har varit hemma nu i tre veckor, och här är allt som det var förr. Känns inte ens som man överhuvudtaget skulle varit utomlands. Men tiden här hemma rullar på som crääjzy, som det brukar göra på sommaren. Saknar fortfarande Porto men nog är det ju rätt najs hemma också i alla fall. Bloggen är lite nere för tillfället, eller för evigt. Jag har ännu inte bestämt mig om jag skall fortsätta blogga eller inte. Får se får se.

Varken brännan, eller vädret tog vi tyvärr med hem, men som tur kom i alla fall bruden på bilden med hem. Nu lever vi särbo liv men jag föredrog nog sambo livet. Men det var väl nog på tiden att vi blev särbosar, jag började nämligen drabbas av selektiv hörsel i slutet när Anna pratade. Jaja Hejdå kanske vi hörs nån gång. Får see.

På måndagskvällen åt vi min önskemat: Laxknyten på grillen mmmm.

Sedan när vi äter kommer Johnnas golf inkörande på gården, med Nadja och Anna. Då blev det bråttom det var en överraskning och vi skulle iväg. Vi kom till Johanna och möttes av denna skylt.

Bakom dörren satt dessa och skulle överraska oss men tror de blev mer överraskade av mig än vi blev av dem.

Picknick och kubb bjöd denna kväll på. Värmde hjärtat att de hade samlats ihop och fixat detta. Så tack alla fina ni!

Sedan har jag varit en sväng till Vasa med Jesper. Nadja fyllde år i onsdags så vi for till Jungman och åt.

​Ikväll blir det träff med ett gäng med bitches.

På söndagen var det dags att packa ihop och säga hejdå. Vi steg upp klockan 9 för att vinka Margot hejdå. Sedan inväntade vi vår hyresvärd för hon ville också säga hejdå och kolla om allt var okej. Sedan var det dags att vinka hejdå åt Simone och Lauri som for ner till Algarve. Sedan försökte vi ta en tupplur, men åtminstone jag somnade ej. Sedan åt vi frukost. Sedan packade vi ihop. Sedan kastade vi skräp. Sedan baxade vi ner kappsäckarna. Tror vi hade närmare 90 kg bagage totalt. Klockan 16.00 hoppade vi in i cabifyn. Då vi kom till flygfältet fick vi ta ett tidigare flyg till Lissabon, så vi behövde inte vänta länge på flygfältet i Porto. 17.30 for flyget till Lissabon och 18.30 landade vi. Åt middag på flygfältet. Skulle äta pasta men tydligen beställde jag in broccoli med lax. 11.60€ betalade för några bitar broccoli och en liten laxbit som inte ens gick att äta. Som att man inte var på dåligt humör före...

Efter detta skulle vi sitta på våra datorer, och ladda våra telefoner. NÅÅÅÅÅÅ Lissabons flygfält hade ju några skumma uttag så inte fick några telefoner eller datorer laddade (till först) och så förstås fungerade wifin eller telefonens nät............. Anna sa åt me ja sku andas men jag gick på wc istället och vad händer inte då? Joooo telefon flyger iväg och så spräcker skärmen!!!!!!!!!!!!! (Funkar dock så ingen fara) MEN ENDÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH å hongråt, å trött å grinåt! Sedan började det vända, hittade ett uttag och fick äta två pizzaslices från Pizzahut och dricka en somersby. Sedan äntligen fick vi gå till gaten. 23.25 skulle planet flyga iväg, men lite senare blev det.

Fick kudde och filt och så bäddade vi ner oss. Jag sov mot fönstret och Anna sov på mig, tror nog vi sov några snuttar. 06.00 landade vi i Helsingfors. Tog metron till Tikkurila där vi åt frukost medan vi väntade på tåget. Fick en käftsmäll och insåg att vi hade kommit tillbaka till Finland. Anna gick och köpte två kaffe, två rågbrödsmackor och två yoghurtar och betalade typ 21,35€!!!! Trodde vi skulle smälla av. Det satt en man bakom oss som jag såg inte kunde hålla sig för skratt. Han såg säkert att våra ögon tänkte hoppa ur. Nåjaa 07.39 hoppade vi in tåget, och passade på att blogga men det tar så länge så inte ens det hann jag göra färdigt innan vi var framme i Seinäjoki 10.16. Annas Jesper hämtade oss och 12 tiden var jag hemma i Kåtnäs! Från hus till hus blev det en resetid på nästan 20h. Eller 18h egentligen för man räknar väl inte tidsskillnaden.

Vi sov alla till eftermiddagen innan vi vaknade till liv igen. Vi gick till Spirito en sista gång för att fika.

Före vi for på festival tog vi en sista drink hos våra grannar, sedan for vi till stranden för att se solnedgången, och så åt vi en middag där.

Bästa grannarna, Fabio, Gonçalo & Diogo!

Denna kväll på festivalen höll vi oss alla lite längre bak, lite mer hard EDM musik denna kväll, tror jag. Huvudartisten Hardwell började spela 03.00 så vi väntade på han och sedan lyssnade vi kanske en halvtimme innan vi gick till bussen som tog oss till metron, som tog oss hem.

På fredagseftermiddagen flyttade Belgien/Holland bruttorna in hos oss, eftersom de var tvungna att lämna deras läggor. De fick hjälp av pojkarna att flytta alla kappsäckar. Så vi tog alla en sista middag innan vi skiljdes åt för sista gången.

Provade på en av de fem nya restaurangerna som öppnat runt omkring oss. Det var nog gåttt! Efter middagen kramade vi hejdå åt Belgiska Benjiboy, Tootsiboy from Eesti, Spanska Migge Miguel och fransyskan Marion. Buu. Men Estland är ju inte långt borta, Miguel lovade han skulle komma till Finland och vi brudar funderar redan på en träffis kanske i Amsterdam eller något.

Efter middagen var det dags för festival edp beachparty. Martin Garrix och Hardwell var de största artisterna, de andra har ingen aning vem de var haha. Kanske inte riktigt varken min eller Annas musiksmak på denna festival, men vi gjorde det som en sista fest. När vi kom till området skulle vi köa efter armbandet och jeezus trodde inte det fanns värre trängsel än på Sao Joao men tydligen. Det är ju Portugal så organiserandet var uselt. Men våra armband fick vi så vi kunde gå in. Då gick vi rätt långt fram och lyssnade lite, men sedan bestämde jag och Anna oss för att gå och dricka istället. Drack somersby tärtt kollon speta yöster väster. Fixade en party hatt gjorde vi också. NAJJJS. Fick även vara med på flera bilder, när folk frågade varifrån vi var, och vi svarade Finland blev svaret "OOOOOOOOOH did you hear they are from Finland, can we take a picture?" Roligt hade vi i alla fall, även om vi inte stod och studsade långt fram.

Somnade sött klockan 6 på morgonen.

På fredagsmorgonen (morgon är alltså klockan 13) gick vi iväg till ett café för att äta en frulle med bruttor.

På kvällen efter sista skoldagen gick en stor del av vår klass ut på middag, Adega sports och till sist nattklubben PlanoB. Det var en fin kväll!

Efter middagen var det dags att börja med avsked... Första som for iväg var fransyskan Alisson :( Efter att vi kramats hejdå gick vi över vägen till Adega sports.

Sedan fortsatte vi till Plano B.

Väntade att Mikk & Miguel skulle komma innan vi gick hem så vi skulle få kramas hejdå. Trodde nämligen det var sista gången vi sågs. Så när de kom tog vi en sista Team bild.

Ser lycklig ut, men efter att vi gick ut från Plano B insåg jag att jag kommer verkligen sakna dessa sötnosar. Nu när jag äntligen har vant mig och trivs att bo i Portugal då skall man åka hem...

SKOLAN ÄR ÖVER!! JEEEESSS FY FAN VA NAJS! 30 SP rikare. Idag hade vi avslutning. Hade demon på vår produkt och så fick vi vårt betyg. Vi avslutade dagen med lunch. Annas enchildas blev poppis! Tror alla supervisors sade att de var goda och funderade på ingredienserna, haha. Betyget då? Jo fick vitsordet 16 och vitsordet är mellan 0-20 men man skall ha 10 för att vara godkänd. Så jag e nöjd! Men hade varit nöjd bare det hade varit över 10.

På tisdag kväll skulle Simone, Lauri & Margot ha suit-up middag på någon restaurang med god mat, så jag, Anna & Alisson följde med.

Jag åt en rekti jääkla stor bläckfisk arm, gott men di e godan tå di e små.