Någonstans mellan Bräcke och Ösd med cirka fem minuters försening. En död iPad så har de senaste timmarna inte kunnat kolla på någon serie så är lite sådär lagom less just nu. Borde lära mig att ha bättre laddning på den inför tågåkande. Är dessutom ofantligt kissnödig pga kaffets dag... Inte för att jag börjat dricka kaffe utan för att jag druckit ungefär fem muggar med varm choklad. Plus en flaska Loka därimellan. Det höga intaget av varm choklad beror på att SJ delat ut gratis kaffe, te eller varm choklad i bistron hela dagen i dag på deras tåg och pga att jag sitter cirka fem meter i från bistron. Och varm choklad är gott, speciell när den är gratis... och toaletterna närmaste har varit ur funktion hela resan. Kul kul.

Jag fyllde år i onsdags och denna sötnos i fredags. Enda som saknades på bilden var mellankusinen Ellen som fyllde år i torsdags.

Hade ett riktigt lyckat och mysigt kalas i onsdags med otroligt många släktingar och en mycket efterlängtad barndomsvän. Tror vi var 24 personer i min lägenhet samtidigt. Inte illa för att bo i en etta. (Iofs en relativt stor etta men ändå.)

Har nu jobbat i lite mer än två veckor på nya jobbet och trivs otroligt bra. Det läskiga med att köra i Stockholm har släppt även om jag rent utsagt avskyr stockholmstrafiken... Och att typ ingen söder om Uppsala vet hur man använder en blinkers.

Men annars då, har både klippt mig och bytt färg på det numera betydligt kortare och fräschare håret. Trivs otroligt bra även med det.

Nu, en helg i Kilafors och sedan ett par förberedelsedagar innan födelsedag.

I torsdags åkte jag tåg upp till Östersund för att umgås lite grann med mamma. Blev även en mindre heldag med Anna som efter en viss försenad fick sin inflyttningspresent. Passade även på att omdekorera lite i hennes lägenhet, vilket blev sjukt snyggt och verkligen pricken över i:et. Myspys på torsdagkväll och hela fredagen helt enkelt. Jag och mamma kollade även på nya avsnittet av Saltön, undra om jag kan få Gustav att kolla på de resterande avsnitten med mig..?

Standard... hade Lina varit med så hade det var ännu ett benpar i svarta jeans men med vita strumpor...

På lördagen åkte vi till Sundsvall och lillebror.... Gosinosplutten som flyttat hemifrån... Kändes väldigt konstigt att hälsa på hos Albin. Vi spanade in lägenheten innan vi åkte till tåget och hämtade upp Gustav för att sedan åka upp till Södra Berget. Incheckning och sedan en "liten" snabb måltid innan vi gav oss an Prison Island. Otroligt roligt och vill definitivt göra igen!! Lite grann som Boda Borg men ändå relativt annorlunda. Efter två timmars lek så blev det middag och tror fasiken att jag har en väldigt konstig träningsverk i ena låret (börjar ge med sig nu).
På söndagen efter en riktigt bra hotellfrukost tog vi en kort sväng längs Tarzanstigen innan vi checkade ut och åkte till Albins lägenhet. Lite ihopskruvande av Ikea-möbler innan jag, mamma och Gustav tog en promenad till högskolan fram och tillbaka innan vi åt lunch/middag och Albin och blev skjutsade till tåget hem till Gävle.

Måndagkväll bjöd på bio med Gustav, Anna och Simon och så helt plötsligt så var det tisdag och min första dag på Barking AB. Väldigt spännande och roligt. Det känns bra, känns rätt och jag ser fram emot det här!! Så nu ser jag fram emot fredag!

En myshelg i huvudstaden med älsklingen. Relativ spontanitet som ledde till något otroligt välbehövt och trevligt. En hel del shopping - förvånansvärt lite gnölande och suckande från Gustav, en massa god mat och ett antal glas bubbel. Myspys helt enkelt.

En veckas till ledighet/semester/mellanjobbtid innan jag måste komma in i rutiner med tider osv. Just nu känns det verkligen som slutet av sommarlovet innan skolan börjar igen. Lite motigt, lite spännande, lite efterlängtat.
Men först ska lillebror få besök i nya lägenheten i nya staden och utfrågas lite snällt om nya skolan. Bara så han vet och nu fått en liten förvarning, även om han borde ha vetat detta sen innan. Sett det komma etc.

Min lilla, lilla lillebror som nu från ingenstans blivit så stor... ❤

Har hänt en hel del sedan sist, en hel del som verkligen borde ha skrivits ner och dokumenteras. Bilder är tagna men det här med att få dom upplagda är det lite sämre med. Men, men, sammanfattar en händelserik månad i ett inte så jättelångt inlägg och med ett löfte till mig själv att bli bättre på att uppdatera. Plockar ut de mest minnesvärda händelserna och flikar in med vad som hände i slutet av maj.

Så innan jag sätter igång med det ska jag göra iordning lite frukost bestående av fil, müsli, banan och björnbär. gott gott gott

Roadtrip, födelsedag & bal.

På kvällen den 17e maj åkte jag och Gustav upp till Östersund, oanmälda och med syfte att överraska min familj och i huvudsak fira lillebrors 19års dag. Något som vi lyckades väldigt bra med då vi började med att nästan skrämma livet ur Albin och mamma när vi dök upp hemma på Frösön strax före tolvslaget inför födelsedagen.

Torsdagen började vi med att åka in till Edenbos för att köpa tårta och krama om Anna. Turen var verkligen på vår sida då hon inte hunnit börja jobba så vi kunde till och med sitta ner och prata med henne en stund innan vi åkte hem för att fira lillebror.

På fredagen tog mamma, jag och Gustav en tur runt Frösön med fika och ett stopp på golfen. Riktigt mysigt och vädret var på vår sida.

Lördageftermiddag åkte jag, Gustav och Albin hem till pappa och Carina för att överraska dom och för ännu ett firande av lillebror. Jag och Gustav stannade kvar i Mörtsjön på kvällen när Albin åkte hem och det blev en kväll med skratt, kortspel och en liten cykeltur.

Både torsdagen, fredagen och lördagen spelades det en hel del kort och monopol och det här med dåliga vinnare och dåliga förlorare var väl uttryck som kunde användas med riktighet.

Söndagen spenderas med en bilresa hemåt med ett stopp i Kilafors hos Gustavs faster.

Sen var jag hemma ett par dagar innan jag tisdagkväll satte mig på tåget upp till Östersund igen, denna gång för att kolla på studenternas bal. Finaste balparet var helt klart Albin och Ida. Stolt storasyster som stod i regn, blåst och kyla för att fotografera dom två fina när de anlände till marite. Var ju som lite tvungen att kolla på två andra bröder också, mina twinies. Känns så sjukt att alla dom har små pojkarna har vuxit upp. Får mig att känna mig gammal 😓

Jag och mamma hann med att gå på bio också, Guardians of the Galaxy 2 (sjukt bra film!!) innan jag tog tåget tillbaka mot Gävle på fredagen. Men hoppade av i Bollnäs och spenderade helgen i Kilafors med Gustav och delar av hans familj.

Sen kom vi in i juni och började med att åka till en av mina farbröder för att gå på min nyaste kusins namngivning. Esmeralda Miranda, en riktig sötnos. Lite kuriosa angående denna dag, det var första gången Gustav träffade min släkt på pappas sida. Och det utan att pappa var med. Lite extra roligt på grund av det som hände på midsommar, men mer om det senare.

Student

Min lilla, lilla lillebror....

Resan upp till Östersund den 8de juni var lite smått otursförföljd kan man nog lugnt påstå.

Började med att springa halva vägen till tåget, med kylväska, presentkasse och väska, för att jag trodde tåget gick en kvart tidigare än det gjorde. Att jag trott fel och kunde tagit det lugnt kom jag på nästan framme. Men men, hämtade andan i skuggan vid stationen innan tåget kom och gick på tid. Vi börjar åka och strax före Järvsö (tror jag, kan vara helt ute och cykla nu) meddelar konduktören att tåget kommer stå stilla i Ljusdal på grund av ett läckage av saltsyra. Ett rejält läckage fick jag reda på i efterhand. Min första tanke var att jag verkligen inte hade lust att åka buss hela vägen från Ljusdal till Östersund plus att jag hade en tid att passa, så att sitta stilla på ett stillastående tåg tills besked om buss eller när tåget skulle kunna åka, var något mina nerver inte skulle klara. Tåget blev dessutom inställt från Ljusdal, något de meddelande efter att ha stått på stationen i cirka 20-25minuter.

Som tur var lyckades jag få tag på farmor som var på väg med bil från Bollnäs upp till studentfirandet och hon kunde plocka upp mig på Ljusdals tågstation. Bilresan upp gick bra fram tills dess att vi hade några mil kvar bara och en sträcka som normalt borde ta typ 10min tog närmare en halvtimme på grund av vägarbete på tre ställen... men till slut kom jag och farmor upp till Östersund och svängde förbi mamma, som hade min kusin Oscar på besök, och tog en lite fika där innan vi åkte vidare till mörtsjön för en tjuvstart på firandet av lillebrors student. Syrran drack bubbel och den blivande studenten körde, något som var helt och hållet hans förslag.

Själva studentdagen började tidigt då kusin skjutsade lillebror till champagnefrukosten väääödigt tidigt och då mitt rum utlånats till morbror så fick jag sova i vardagsrummet och därav vakna till när de skulle iväg. Sen hade de utspring halv tolv och jag hann med att kolla på Ida och Joel som sprang ut i badhusparken innan. Var precis så det gick att få krama om dem lite snabbt innan jag skyndade upp till wargen. Hann med att krama om mina twinies och vidarebefordra en blomma till Frida innan jag fångade in min nyblivna student till lillebror. En massa fotograferande och storasyster kände sig extremt nostalgisk och ännu mera stolt. Sen vankades det flakåkning och det är verkligen en del av studentfirandet som jag skulle vilja göra om från min student.

Därefter åkte vi hem och storasyster fick hålla sig körbar tills dess att Albin åkt klart på flaket och ville bli hämtad. Hämtade honom och åkte hem och åt och fikade en massa. Albin tog en powernap innan han åkte in mot stan. Vi andra tog taxi in till rådhuset till tolvslaget för att titta på alla studenter. Vi avslutade med något att dricka på bishop innan vi åkte hem.

Lördagmorgon strax efter nio åkt jag med Oscar hem mot Gävle.

Mys med småfavoriterna.

Den 14e juni var jag och kollade på Henry och Esters skolavslutning, strålade solsken och fika i skuggan. Tisdagen därpå, den 20e var jag på bio med samma två underbaringar. Kollade på Babybossen och avslutade kvällen med middag på O'Learys där Gustav gjorde oss sällskap. Mysig middag med mysigaste sällskapet.

Midsommar

Midsommarafton hade en späckat schema, jag, Gustav, Oscar och Lisa började med att åka ut till limön för lunch och midsommarfirande med min släkt på mammas sida, utan mamma. Så första gången Gustav träffade släkten på mammas sida så var inte mamma med. I och för sig så hade han träffat några av dem tidigare men även då utan mamma. Supermysigt och vi hade vädret på vår sida. Själva firandet vid stången började kl 15 och 15.45 blev vi hämtade av Lisas pappa för att hon ville hinna till utvalnäs till 16 för det midsommarfirandet och träffa sin släkt. Jag och Gustav passade då på att hälsa på mamma och hennes kompisar som firade en bit bort vid vattnet.

16.30 åkte vi vidare mot Kilafors för att äta middag hos Gustavs faster med delar av hans släkt. Det är otroligt mysigt där uppe och dom har världens största katt..

Under lördagen, mellan regnskurar, byggde Gustav garage och jag umgicks med hans småbröder och kusinbarn. Spelade kort, kubb och tittade på film. Efter middagen badade vi badtunna innan jag, Gustav, hans faster och pappa spelade en parti plump på kvällen. En parti som jag vann. Finns bildbevis för alla att se ifall ni frågar fint. Kändes lite smått onödigt att lägga upp bild då detta inlägg redan är otroligt långt, men kände att jag bara ville förtydliga vinsten.

På söndagen åkte vi hem med Gustavs pappa och bröder. Vi mötte upp mamma för middag på Pinchos innan hon skulle åka upp till Östersund. Ett trevligt avslut på en trevlig helg.

Fritids

Då Ester inte ville vara på fritids ett par dagar så spenderade hon dem med mig. Helt underbart roligt och det gör jag mer än gärna om. Vi har åkt inlines, ätit glass, hoppat studsmatta, spelat minigolf, kollat på tv, lånat böcker, spelat mario och mycket mer. Vi hade helt enkelt väldigt roligt i två dagar. Och i tisdags följde hon med mig till jobbet en sväng. Min minime.

Annars så har jag träffat Vera lite grann, varit på bio med Gustav ett par gånger och jobbat en hel del. Imorgon ska vi ta oss ut till limön över helgen och förhoppningsvis få lite bra väder i alla fall.

Kanske har glömt något just nu men i det stora hela så är det här det jag gjort sedan senast.

Nu ska jag äta lunch... tog sin lilla tid att skriva det här.

Någon sa att det tydligen hade varit snö ute imorse... det tror inte jag på. För när jag vaknade så såg det ut precis som igår utomhus. Helt snöfritt. Temperaturmässigt har jag inget att säga till om då jag inte lämnat lägenheten. Har knappt lämnat sängen om jag ska vara ärlig. Och planerar inte att göra det på några timmar heller... Kommer mest troligt halvsitta kvar tills dess att Gustav kommer hem och då hoppa in i duschen för att gå ut och äta ikväll med honom. Har jag nämnt att jag älskar måndagar? Men denna måndag är lite speciell då den startar veckan som kommer bli min sista på M&B, för ett tag. Efter det väntar bl.a lite stolar som ska målas, en lillebror som fyller år och ska gå på bal och några dagars ännu oplanerat äventyr för att sedan förflytta arbetsplatsen tillbaka ut till hamnen som gjorde att jag först lämnade Östersund.

Så fort mina stolar har blivit målade och klara så kommer det komma lite bilder på lägenheten (efter lite mer än fem månader...), vet att några har väntat. Talking to you Frida 😘Och efter det är det egentligen bara lite taklampor och uterummet som behövs fixas.

Men nu väntar lite fler avsnitt utav en dokumentär om Australiens farligaste djur. Lär mig väldigt mycket och har svårt att förstå att jag gick runt i en botanisk trädgård nattetid när jag och Lina var där förra året. Eller rättare sagt hur jag ens åkte dit överhuvudtaget.

Hade en hel helg planerad i Sälen med skidåkning i solsken. Men ett litet telefonsamtal efter jobbet i torsdags ändrade de planerna något. Så vi drog till fjällen på fredagen, åkte skidor på lördagen och körde tillbaka till Gävle till kvällen. För här väntade nämligen världens bästa Lina som lite spontant följt med sin bror ner för att gå på hockey. Och förutom att träffa Lina, Martin och Johan så fick jag även krama om två andra underbara människor från Ösd, nämligen Saga och Eira. Tillsammans med två andra favoriter blev det helt enkelt en otroligt rolig kväll eller natt (beroende på hur man vill se på det). Men som vanligt så brukar en sådan utgång ta ut sin rätt och gårdagen spenderades för det mesta sovandes med ett avslut på Pinchos med Lisa och Oscar. Och medan Gustav och Oscar spelade lite biljard på Interpool halvsov jag och Lisa i soffan framför mysfilmer som Balto och Som Hund och Katt.

Sov kanske liiite för länge i dag men känner mig så otroligt utvilad just nu vilket är riktigt skönt. Måndagar med den ledighet som tillhör är en sån absolut underbar dag. En perfekt start på veckan som ger extra energi för att jobba resten av den.

En väldigt trevlig tisdagsöverraskning. Något som lixom förgyller veckan lite extra och får en annars vanlig och trist tisdag att bli så betydligt mycket bättre. En sån där grej som man kan leva länge på och som bildar ett leende på läpparna när man tänker på det. Helt underbart helt enkelt.

Har precis tagit mig upp ur sängen, duschat och ätit frukost. Sådana där saker som tar lite längre tid än normalt då jag har lite fler timmar på mig än normalt, haha... Men det är ganska skönt att ha lång tid på mig, kunna sova ut ordentligt och sedan inte behöva stressa trots att det är jobbdag.