Hej från ett regnigt Funkan!
Det har öst ner hela dagen och lär nog inte sluta imorgon heller, när det väl regnar här så verkar det verkligen komma mycket. Jag sitter i trappan med en kopp te och ska strax krypa ner i min varma säng och läsa lite Harry Potter, men först tänkte jag visa lite snapchat-bilder från helgen som var.

På fredagskvällen tog jag en liten springtur på stranden i solnedgången (med betoning på liten - fotade mest haha). Sedan gick jag ut och åt med Anders & Lena på godaste paellastället jag testat här hittills: Pata Rusa.

A&L kom och hälsade på hemma hos oss i Torreblanca på lördagen innan lunch. Tror att de verkligen gillade Mary, det är svårt att inte göra det faktiskt<3 Efteråt åkte vi in till marknaden i stan där jag fyndade fyra finfina avocados för 1€. Vi hann även med lite tapas innan jag tog tåget hemåt igen.

På lördagskvällen firade vi fina Ebba med middag på Vintage nere vid stranden. Är så tacksam att jag lärt känna henne, hon är grym. Efteråt fortsatte kvällen ute på bargatan. Själva utgången kanske inte var min bästa hittills men den var ändå helt okej tack vare härligt sällskap.

Söndagen inleddes med en sen brunch med Mathile på min balkong. Senare kom Hanna över och bakade chokladbollar med mig och Elin. Vi fick även en hel del plugg gjort vilket kändes hur skönt som helst. Gillar att plugga tillsammans och särskilt med något smarrigt pluggsnacks och bra sällskap som i söndags!

Ska äntligen lägga mig nu, natti! Kom dock precis på att jag glömt Harry Potter boken ute i regnet på balkongen (<//3) så det blir nog inte mycket läsa av.. Alltså lol hur klantig är jag inte???

Hejsan allesammans!

I måndags hade jag varit här i 70 dagar och det var 40 dagar tills jag åker hem till Sverige på jullovet. Tiden har bara flugit förbi, men samtidigt som dagarna passerat väldigt fort så känns det som att man har varit här hur länge som helst. Jag vet många andra här som känner samma sak och det är så skönt att kunna prata om sånt här tillsammans. Det känns förresten som att man känt vännerna här såå mycket längre än drygt två månader. Det är både skrämmande och liite skönt att över halva höstterminen redan har passerat. Jag längtar så efter att få komma hem till mitt rum, min familj och mina fina vänner i Sverige på jullovet. Samtidigt så vill jag inte att det här äventyret ska ta slut för fort!

Det har varit tyst här på bloggen ett bra tag nu, men jag har faktiskt ett par inlägg på lager om vad vi hade för oss för sisådär 5-6 veckor sedan, så det är på gång, (inte en dag för tidigt). Det stressar mig att ligga så himla långt efter med bloggandet, särskilt nu när skolan kommit igång på riktigt. Plus att det är drygt att inte kunna skriva om nutiden eftersom jag vill att inläggen kommer i kronologisk ordning. Men jag tänkte att jag kunde ge er en liten uppdatering om hur landet ligger nuförtiden. Jag kanske kommer att göra så i slutet av inläggen ifrån förr som jag inte hunnit lägga upp ännu - en liten live update helt enkelt!

Live update från dag 72
• En trevlig grej just nu är att farmors bror Anders och hans fru Lena är här i Fuengirola. De brukar hyra en lägenhet på samma gata som skolan under en månad varje år sedan ca. 10 år tillbaka och denna gång stannar de till första advent. Det är jättemysigt att ha dem här, de är som min extrafarmor och -farfar kan man säga.

• Den första dagarna nu den här veckan har varit svalast hittills, runt 15 grader max. Men förra veckan var det 17-22 och det ska bli varmare igen verkar det som, idag var det redan över 20. Hörde att ni har massor snö på vissa håll i Sverige, saknar det faktiskt! Här har det regnat ungefär sex/sju gånger sedan jag kom hit och har bara haft jeans tre dagar av dessa 72, går dock runt i andra långbrallor ibland men man kan fortfarande vara barbent om man vill (gal1).

• I lördags hade vi en liten överrasknings-brunch på Pan y Chocolate (favoritkaféet) för Hanna som fyllde år, mys♡ I fredags var det förresten två månader kvar tills jag fyller 18 (!!?).

• I måndags var det kladdkakans dag, vilket självklart skulle firas. Bella och Lova kom över till Elin och mig i Torreblanca och så gjorde vi kladdkaka tillsammans. Utseendet kan väl diskuteras, men riktigt god var den. Sen satt vi på golvet i mitt rum och åt och hade det mysigt.

Hej så länge!

På onsdagar börjar jag inte förrän 12:35 så jag brukar träna lite på morgonen och sedan äta lunch hemma. Idag tog jag en springtur på stranden vid tiotiden. Solen sken och det hade redan börjat bli riktigt varmt. När man för en gångs skull får till ett träningspass på morgonen så blir det verkligen en bra start på dagen. Dels är det skönt när man kommer hem sedan på kvällen att bara kunna ta det lugnt. Men också för att jag brukar ibland få lite feeling och bli inspirerad att vara nyttig hela dagen (plötsligt händer det haha). Så efter att jag duschat gjorde jag avokadomackor till lunch och cyklade till skolan för första gången istället för att ta tåget. Det tog inte alls så lång tid utan var riktigt smidigt.

Skoldagen bestod endast av en spanska- och en svenskalektion innan jag slutade vid 14:45. Efteråt cyklade jag och Elin till "svensken" (en nordisk mataffär<3) för att köpa ingredienser till kvällens middag. Vi hade länge tänkt att bjuda värdfamiljen på mat så nu tog vi äntligen tag i det. På väg hem mot Torreblanca cyklade vi längs strandpromenaden, så fint var det! Har fortfarande lite svårt att ta in att det är vardag för oss att kunna glida runt i solen på strandpromenaden, men älskar det! Till middag slängde vi ihop kyckling, klyftpotatis och en sallad med vattenmelon och fetaost. Och juste: bearnaisesås till också. Supergott var det (fast inget slår min faders bearnaise förstås). Vi fick även till en liten efterrätt: frödinges äppelpaj med vanijsås (<3). Jag tror att det var väldigt uppskattat av värdfamiljen, fast sonen var lite tveksam till bea:n (?).

Varje vecka de tre första skolveckorna hade gäststudenterna möten i små grupper tillsammans med Liza som har hand om allt som rör oss gäststudenter. Vi pratade om hur det var i värdfamiljerna, hemlängan och en hel del om utelivet. Liza varnade om vad man kan råka ut för och berättade lite om när det gått snett tidigare år... Hon gav även oss en lista med tips. Vi gäststudenter måste vara hemma senast 23:00 varje kväll förutom fredagar och lördagar då vi får vara ute till klockan 03:00 (Förutom de två första veckorna då det var elva varje kväll). Denna fredag var första gången vi fick vara ute till tre och vi alla var väldigt taggade på det.

Kvällen började på skolan som bjöd alla gymnasieelever på tacos, mumsi. Elevkåren delade in oss i tio lag med runt tio personer i varje. Vi skulle genomföra olika uppdrag (med bildbevis) medan vi tog oss till stranden där vi hade Aquatlon två veckor tidigare. Det flöt på bra för min grupp och vi klarade alla uppdragen förutom det med polisen. Jag blev tvungen att göra det med kondomerna och det kändes verkligen förnedrande därför att killen vid kassan förstod direkt vad jag ville, hann knappt börja gestikulera. Sedan försökte vi ta oss ur situationen så smooth som möjligt på spanska och sprang därifrån med bildbevis... vi vann dock inte tyvärr, haha. Men det var kul ändå och kvällen var verkligen hur fin som helst med fullmåne och allt.

Väl framme på stranden började nollningen för ettorna. De hade fått en napp i ett snöre runt halsen och lyckades någon rycka loss nappen väntade ett straff för dem. Straffet gick ut på att de fick ha en blöja på huvudet resten av kvällen, så det var ingen fara på taket. Vi hann även med lite aktiviteter på stranden innan alla rörde sig vidare mot barerna och klubbarna. Sedan har jag inte så många fler detaljer att bjuda på men det var iallafall en toppenkväll med härliga människor, mycket dans och lagom mycket tequila.

Ingen live update just idag, vill bara såsåså gärna komma i fas med bloggandet, det är himlans skevt just nu heh
Kramar!

Efter skolan denna dag tog jag och ett gäng tjejer bussen från Fuengirola till Mijas Pueblo. Det är en by lite högre upp i bergen, fast det tog bara en kvart att ta sig dit. Utsikten över Fuengirola där uppifrån var helt fantastisk. Något som var mindre fantastiskt däremot var att det fanns massor åsnor där för turisternas skull. Åsnorna var bundna så att de knappt kunde vrida på huvudena och stod där i värmen och lukten av sitt eget urin hela dagen. Det var knappt någon som red på dem och självklart gjorde inte vi det heller.

Istället åt vi världens godaste pizzor och strosade runt bland vita hus och söta små souveniraffärer. Till sist hamnade vi i en liten, liten chokladfabrik. Där kunde man få tillverka sin egen choklad för samma pris som den skulle kostat om man köpte den i deras butik. Vi kommer definitivt testa på det någon gång i vinter, men redan idag fick vi en liten guidning i fabriken utan kostnad.

Här kommer till sist en liten bildbomb för det var verkligen hur fint som helst. Supermycket fotocred till Jenni & Elsa och shoutout till min amiga Lova ( http://nouw.com/lovasedigh ) som även har gjort en jättemysig film från dagen, kolla in den vetja!

Hola, här kommer lite bilder från den första helgen här. Egentligen är det helg nummer fem när jag skriver detta och jag vill gärna hinna ikapp med bloggandet. Så därför tar jag bara helgens höjdpunkter lite snabbt:

Mary (aka madre eller värdis) gjorde pannkakor till frukost både lördag och söndag. // Poolhänget hos Lova på lördagen med Maja och Hanna var tipptopp. Poolen låg uppe på taket av en mataffär vid ferian (marknadsplatsen i stan). På kvällen gick vi till baren Ocean drive för några små (stora) drinkar, trevligt trevligt.

Söndagen spenderades också vid poolen, fast vår egen hemma i Torreblanca. Mathile, Elin och jag tog det lilla lugna men vi orkade med en liten fotosession. Det kommer nog fler bilder från den om jag skulle få bildbrist i framtiden (inte så troligt dock). Kramar från España!

Den första fredagen här var det dags för Aquatlon - klasskampen mellan gymnasieklasserna (Na2, Sa2, Ek2, ettorna och treorna). Redan på infomötet i början av augusti visades en film om detta och det verkade väldigt prestigefyllt. Tävlingen var en stafett i åtta varv på en bana med tre st 60-metersstäckor i sanden och en ca 20-30 meter lång simsträcka.

Vågorna den här kvällen var skyhöga, så det var verkligen bra jobbat av de som slet i vattnet. Växlingen var ungefär där vågorna bröt och det var många som fick vågorna över sig och blev halvt neddragna. All cred till de som simmade, jag hade inte velat vara en av dem.

Själva tävlingen gick väldigt fort, plötsligt hade den startat och lika plötsligt var den över. Det var svårt att hålla koll på ställningen och hur många varv som var kvar. Kul var det i alla fall, även fast vi i na2 slutade fyra. Ek2 hade vunnit varje år sedan ett bra tag, men i år bröt Sa2 den sviten.

Efter Aquatlon fick vi korv och festis på stranden. Senare på kvällen gick jag och ett mysigt gäng chicas vidare till en bar vid ån precis innan utloppet i havet. Där tog vi några drinkar och hade det jättetrevligt. Omkring halv 11 fick vi börja röra oss hemåt eftersom vi gäststudenter måste vara hemma senast 11 varje kväll de två första veckorna. Trots den tidiga utetiden får kvällen och sällskapet 10/10.

Dag 2

På vår sista sommarlovsdag åkte jag, Mathile och Elin med madre (Mary) till Miramar, ett stort shoppingcenter i utkanten av stan. Där inhandlades lite smått och gott inför skolstarten. Därefter svängde vi förbi skolan som hade öppet hus och resten av dagen spenderades på stranden och vid vår pool. Det kändes som att semestern precis börjat fast det egentligen var tvärtom.

Dag 3

Den första skoldagen ägnades åt att gå igenom kursplaner, betygskriterier och annat kul. Nu när jag skriver detta har nästan tre hela skolveckor passerat och jag måste säga att jag fortfarande gillar skolan väldigt mycket här. Min klass är jättehärlig, lärarna är bra och skolmaten likaså. Vi får melon nästan varje dag på lunchen - me gusta mucho. Till och med mitt schema är riktigt najs, trots att jag läser flera poäng (kurstimmar) i tvåan än jag gjorde i ettan och kommer att göra i trean. Om någon undrar så läser jag Svenska 2, Engelska 6, Spanska 4, Matte 3c och 4c, andra halvan av Idrott 1, Fysik 1, Kemi 2 och den bästa av dem alla: Humanistisk specialisering (Humhum). Det är en kurs där vi lär oss om Spaniens kultur och hur spanjorer och det spanska samhället fungerar. Vi kom att få uppleva spanska traditioner, prata om kulturkrockar, dansa salsa, smaka spansk mat, resa runt i Spanien och massor annat kul. Under en av de första lektionerna har vi till exempel fått lära oss hur man kommunicerar med en solfjäder.

Älskar lunchbrickorna

Dag 4

Skoldag nummer två stod en stadsvandring på schemat. Det var välbehövligt eftersom jag knappt hade varit inne i Fuengirola ännu. Nu i början känns staden ganska stor, fast ändå lagom stor enligt mig. Jag har dock hört att man kommer uppleva att staden blir mindre och mindre med tiden. Stadsvandringen var mysig men mitt lokalsinne är långtifrån pålitligt så jag lär virra bort mig här flera gånger ändå.

Det är svårt att beskriva känslan de första dagarna - allt kändes så himla overkligt. Innan jag åkte hade jag tänkt mig att jag i början skulle vara superfascinerad och överexalterad, men det var som att jag inte kunde ta in alla uttryck. Såklart tyckte jag att allt var häftigt och så, men jag var liksom bara halvt närvarande kändes det som. Jag var förberedd på att de första dagarna skulle vara intensiva, men under dagtid när man var mitt uppe i allt så kändes det inte som att det var så värst intensivt. Jag tror inte att min hjärna hängde med på vad som hände riktigt. Men varje kväll somnade jag helt utmattad trots att mitt rum var kokhett (innan jag fick en fläkt<3) - så de första dagarna var nog rätt så intensiva ändå.

Hej från Fuengirola!

Den här bloggen har jag dels skapat för familj/släkt och vänner, men även för min egen skull - för att i framtiden kunna se tillbaka på äventyret här i Spanien. Egentligen är jag långt ifrån en bloggtjej, så vi får väl se hur det blir med uppdateringen.. (Känns ju lagom lovande med tanke på att första inlägget kommer nu efter 19 dagar här eheh). Jag vill ändå börja från början, så de första inläggen kommer att bestå av en liten resumé av den sista tiden i Sverige och de första dagarna här!

Innan jag åkte var det avskedsmiddagar, -fikor och -fester var och varannan dag kändes det som. Vi hann även med en liten tripp till ett av mina absoluta favoritställen: farmor och farfars sommarstuga Kolartorp för att ha släktkalas för två mycket bra kusiner: Eskil och Amanda. Själv insåg jag inte att jag inte skulle träffa alla dessa härliga människor på flera månader. Det enda min hjärna kunde ta in var hur mysigt och kul det var att umgås med la familia, släkten och alla fina amigos så mycket. När jag tog farväl av vännerna för allra sista gången kändes det väldigt konstigt, men jag var liksom inte ledsen. Jag kunde verkligen inte greppa att det är så lång tid till vi ses igen. Sista dagen skulle jag säga hejdå till alla i familjen förutom pappa (den enda som kunde följa med till Arlanda). Först då kom tårarna på riktigt. Efter jag pussat och kramat vår lilla vovvsi Aya kunde jag inte sluta gråta förrän halvvägs till Arlanda. Det berodde dock ganska mycket på att natten innan ägnats åt att försöka banta bort min väskas övervikt (maxvikten var 20kg). Dessutom hade jag sjukt svårt att sova så det blev bara runt 2 timmars sömn (bra uppladdning, I know).

Jag flög med Ebba som också har flyttat hit (shout out till henne: http://nouw.com/ebbag ) vilket var trevligt, plus att det var en stor lättnad att slippa flyga själv. Vi kom hit måndagen den 29 augusti och jag möttes på skolan av mina två roomies Elin och Mathile som båda verkade jättesnälla. Vår värdmamma Mary var också där och välkomnade mig med kindpussar och en solfjäder i present (God bless her för det! I skuggan var det nämligen uppemot 40 grader). Vi bor i ett trevåningshus i Torreblanca i utkanten av Fuengirola. Vår skola, El colegio Sueco, ligger ganska nära Fuengirola centrum. Det skulle ta runt en halvtimma att gå dit, men vi kan ta tåget gratis och komma till skolan på en kvart.

Huset är beläget mindre än 10 minuter från havet och förutom Mary bor här hennes tjugoåriga son Lucas, Golden Retrivern Khan och en afrikansk papegoja. Jag har mitt rum med dubbelsäng och egen balkong på tredje våningen (lyxigt värre). Det finns även en stor pool precis inpå huset. Den delar vi med några grannar och de som hyr lägenheterna bredvid poolen, men det är sällan folk där (förutom vi såklart, vi är stammisar). Vid poolen finns även ett pyttelitet gym med två cyklar, löpband, crosstrainer, en multimaskin, bänkar och lite sådant.

Allt är verkligen tipptopp här: staden, klimatet, huset, värdfamiljen, alla amigos och andra fina människor. Trots att det är hur härligt som helst har jag under den första tiden haft väldigt mycket hemlängtan, vilket är supertrist och jobbigt. Det är ju så himla underbart här egentligen. Hemlängtan förtar liksom en del av det roliga plus att det nästan känns lite otacksamt att längta hem när jag verkligen lever livet. Det har blivit bättre nu sedan första veckan, men jag kanske skriver mer om hemlängtan i ett senare inlägg ändå, vi får se.

Hoppas att ni vill hänga med mig på äventyret här!