Vi har börjat känna oss riktigt hemma här nu i El nido. Vissa dagar gör vi mer och andra gör vi mindre. Ibland går vi bara i princip till stranden och hem. Andra dagar åker vi på marknad, lagar större middagar eller går ut och tar en drink på kvällen. Vi har även hängt en del dagar med några tjejer från gamla handbollslaget som kom hit i ett par dagar. Då hade vi lite mer på schemat. Vi besökte två stränder här i närheten och hade en del trevliga middagar ute på restaurang. En dag åkte vi också på snorkeltur. Såg så många häftiga djur den dagen! Nemofiskar, en sköldpadda, två valar och delfiner?! Just nu håller vi på och lagar pizza tillsammans med paret som äger hotellet vi bor på. Tyvärr har jag inte tillräckligt bra internet för att få upp några bilder här på bloggen..

Nu är det tre dagar sedan vi landade i Filippinerna. Vi började med att sova en natt i Puerto Princesa innan vi tog oss vidare till El Nido. Väl framme i El nido hade vi bokat ett boende för en natt som liknande en fängelsehåla med en stark avloppslukt. Ina började till och med fundera om en del fångar faktiskt har det bättre än så. Så vår första dag gick vi omkring och letade efter ett nytt boende men upptäckte snabbt att allt var fullbokat och svindyrt?! Så vår utväg blev att gå tillbaka till det boende där jag och Linn bodde på när vi var här förra året och där bor vi nu! Kvinnan som äger det här boendet kände igen mig direkt och vi har känt oss så välkomna här! Vi får även använda köket hur mycket vi vill så igår gick vi till affären och handlade. Kändes rätt konstigt att laga mat och diska då vi ätit alla måltider ute nu i två månader.. Men vi gillar det! Känns redan som hemma här.

Igår lämnade vi Gili T för att åka tillbaka till Bali. Kändes faktiskt lite sorgligt att åka därifrån. Dels för att jag tyckte om det väldigt mycket, vi började känna oss så hemma på vårt hostel och personalen där och även för att jag inte kände mig helt klar där när jag lämnade. Färjan tillbaka tog oss ungefär 4 h så vi var inte framme i Seminyak förren sent på eftermiddagen. Här i Seminyak kommer vi stanna nu sista tiden på Bali innan vi flyger iväg igen! Nu bor vi i en sovsal för 43 personer vilket är rekord för resan. Dock har vi ett eget kryp in med gardin så märkligt nog känns det knappt som de andra är där.

På kvällen råkade vi gå förbi en restaurang med väldigt bra priser just den kvällen, så där blev det en riktig brakmiddag innan vi gick hem och la oss.

Idag har vi promenerat omkring här i Seminyak, kollat in stranden, kikat i butiker och liknande. Vi stannade även till på Cafe organic för lunch, som är ett rätt omtalat matställe här. Jag gick därifrån mätt och belåten efter min maffiga macka som ni ser på bilden till höger. Ina däremot var mindre nöjd då hon fick in en skål med kaninmat som hon själv uttryckte det.

Nu har det varit väldigt tyst här på bloggen i ett par dagar men här ovan ser ni en del bilder från de senaste dagarna. Tyvärr blev Ina sjuk igen här på Gili T så hon har spenderat en del dagar inne på rummet medan jag har cyklat till stranden, kikat i butiker eller liknande. Här tog vi även kontakt med en läkare så Ina fick vara på kliniken där under dag och få dropp och då blev hon mycket bättre vilket vi båda är jätteglada över! Efter att en del av mina kläder krympte och blev rosa när jag lämnade in de på tvätt så var jag i stort behov av lite nytt. Att hitta nya kläder har dock varit mycket svårare än vad man kan tro men efter att ha skannat i stort sett hela ön så kom jag till slut hem med lite nytt. Vi har också besökt en hel del trevliga restaurangen, cyklat ner till stranden och tittat på solnedgången, firat in det nya året på ett stort dansgolv på stranden och åkt på snorkeltur till de andra gili öarna.

Idag började vi dagen med att hyra varsin cykel här på vårt hostel. Då det inte är tillåtet med motorfordon på ön så cyklar alla eller åker häst och vagn för att ta sig runt, vilket jag älskar! Ger en så mysig vibe på gatorna! Vi cyklade runt ön på förmiddagen och vi båda fick en så bra inställning till Gili t efter det. Här finns både en viss avslappnad stämning samtidigt som du kan hitta lite liv och rörelse på main road. Ikväll tänkte vi ta cyklarna till en restaurang på stranden som vi synat in. Vi har hört att den ska vara bra att besöka lagom till solnedgången.

Igår kände sig Ina fortfarande inte helt hundra och ville spendera dagen inne men jag var sugen på strand så jag gav mig av på egen hand. Bad om skjuts från hotellet till dream beach som jag hört skulle vara fin. På vägen dit stannade han även till för att visa mig en rekreationscermoni som pågick under dagen vilket var kul att se! Stranden var jättefint, helt fascinerad över hur blått vattnet är här. Passade även på att gå bort till devils tear och kolla där då det inte ligger alls långt bort från dream beach.

Dream beach

Supergod sushi som jag åt till lunch på en trevlig restaurang på stranden.

Devils tear

Igår firade vi julafton här på nusa lembongan. Vi började dagen med ett spabesök vilket var så härligt! Där fick vi fotbad, massage, bodyscrub och även en facial för mig och hårbehandling för Ina. På kvällen åkte vi ner till en restaurang som kallas Mama Mia där vi åt middag. Jag åt en jättegod fisk och skaldjurstallrik med espressomartini till efterrätt. Sedan avslutade vi kvällen med ett dopp i poolen på hotellet. En minst sagt annorlunda julafton, men trevligt var det!

I tisdags åkte vi från Ubud till Nusa lembongan som är en ö utanför Bali. Tyvärr har Ina inte mått så bra sen vi kom hit så hon har spenderat senaste dagarna inne på hotellrummet och jag vid poolen. Men har varit skönt med ett lugnare tempo ett tag nu faktiskt. Vi har fått tid till att läsa, kolla på serier och liknande.

Igår pratade vi ihop oss med en tjej på vårt hostel från Tyskland om att åka runt till lite sevärdheter i Ubud. Så klockan 7 imorse lämnade vi vårt hostel och kom inte hem förens hela nio timmar senare. Vi fick tag i världens bästa chaufför som var med oss hela dagen och gav oss så bra tips om allt möjligt!

Vårt första stopp var risterasserna. Då vi startade så pass tidigt var vi där först av alla. I vanliga fall hade det funnits massor av turister som förstört de fina bilderna ovan.

Efter risfälten föreslog vår chaufför att vi skulle åka till kaffeplantagen vilket vi är så glada för att han gjorde, då vi verkligen gillade det stoppet. Här fick vi provsmaka på alla möjliga kaffe och tesorter. Det är även här de tillverkar världens dyraste kaffe. Detta tillverkas med hjälp av ett djur som kallas palmmård som av naturlig instinkt kan välja ut de finaste kaffebönorna. Avföringen från djuret används sedan för att tillverka kaffet. Från vad vi har hört ligger det dock extremt djurplågeri bakom tillverkningen så vi betalde inte för att provsmaka på det kaffet.

Nästa stopp var denna utsiktsplats där vi fick se denna vulkan som finns på Ubud.

Hit tog vår chaufför oss för lunch. Det var en jättefin anläggning med supergod buffé och underbar utsikt.

Vårt sista stopp var detta vattenfall. Vi hade även planerat att besöka ett väldigt fint tempel som finns här i Ubud men tyvärr så blev så otroligt dåligt bemötta och de försökte lura oss på en massa pengar, så vi valde att inte gå upp till templet. Trots detta hade jag en av de bästa dagarna hittills på resan!

Idag tog vi en taxi till anläggningen Junglefish som vi hade läst om tidigare samt blivit tipsade om. Vi hade en så trevlig dag där och wow vilken omgivning. Anläggningen hör till en resort men för 82 svenska riksdaler kan man få spendera dagen där. Vi spenderade några timmar där med att plaska omkring i infinitypoolen, knäppa bilder, äta en gudomlig lunch och läsa på solstolen.

vår lunch som fick 10 av 10! Så gott!