Tjena!

Idag har vi sovit ut, vilket behövdes! Vi har jobbat sena kvällar och tidiga morgnar senaste veckorna och inte riktigt sovit ut så verkligen skönt att göra det. Vi lagade en god frukost, jag gjorde en risomelett med rödlök och två rågmackor med skinka, keso, paprika och gurka på! Riktigt gott att äta lite annorlunda ibland!

Igår bestämde jag och Elin att vi skulle träna tillsammans på hennes gym och att jag skulle få bestämma upplägget på passet. Vi tränar sällan ihop och just därför är det kul att få ihop ett pass! Vi körde tre muskelgrupper under passet, bröst, axlar och triceps. Alla övningar gjorde vi kontrollerade, inget kastande med vikter! Jag brukar säga att lämna sitt "ego" vid dörren när du går in, viktigt att göra rätt istället för att jaga tunga vikter, det kommer med tiden!

Vi började med bröstet. Vi körde:

Bänkpress - 5 set x 5-8 repetitioner
Lutad bröstpress i smithmaskin - 3 set x 12-15 repetitioner
Hantelflyes - 3 set x 12-15 repetitioner

Efter det gick vi på axlarna, där körde vi:

Sittande enarmspressar med hantel - 3 set x 8-12 repetitioner
Sidolyft med hantlar - 3 x 10 repetitioner

Och vi avslutade med att köra slut på våra triceps!

Smal bänkpress - 3 set x 8-10 repetitioner
Kabel "kickbacks" - 3 set x 12 repetitioner

Efter passet åkte vi hem, käkade gårdagens middags rester som lunch och började fixa lite hemma. Vi har inte gjort många knop idag, städat, tvättat och lagat fler matlådor för luncher samt middagar till kommande veckan. Vi lagade tandoorikyckling med ris och basilikakyckling med broccoli, gröna bönor och vitlök. Ska bli gott att ha två till maträtter till att kunna variera på utöver köttfärssås och woken vi lagade i förra veckan! Elin har även testat att göra grönkålschips som vi ska testa senare!

Nu ska vi se vår favoritserie Blindspot, som finns på viaplay, äta halloumiburgare och bara varva ner inför nästa vecka! Hoppas ni haft en bra vecka/helg och att ni ser fram mot nästa!

Ha det bra!

/ Jonathan

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Som rubriken låter, frukost är mitt viktigaste mål mat om dagen. Jag vaknar oftast hungrig på morgnarna och klara inte gå mer än 20-30 min innan jag måste äta något, varför vet jag inte.

Frukost för mig är också ett av de godare målen mat! Jag äter i princip samma sak varje dag med en viss skillnad på helgen. Min frukost består av 1.5 dl havregrynsgröt där jag blandar i 1 dl proteinpulver, en tsk jordnötssmör, en tsk hazelnutcream och lite salt. Jag brukar även äta ett eller två ägg och självklart dricka en kopp kaffe. På helgen kan jag ta några mackor med skinka, ost, lite grönsaker, kanske en omelett eller liknande, beror lite på vad jag är sugen på, men på vardagarna håller jag mig alltid till gröt! Min frukost håller mig oftast hela vägen till lunch. Om inte brukar jag försöka äta lite mellis av något slag.

Jag rekommenderar gröt till alla! Lätt att laga, går att variera i all oändlighet och du håller dig mätt länge! Havregryn har även ett mycket bra näringsinnehåll: Det är proteinrikt, sänker ditt kolesterolvärde och innehåller mycket magnesium som är bra för hjärtat.

Jag förstår att många tycker havregrynsgröt är trist när de äter de utan något på. Testa slänga i lite frusna bär, mjölk av egen preferens, jordnötssmör, banan eller varför inte en proteinbar i bitar? Det finns som sagt oändligt många variationer på gröt, testa dig fram till vad just du tycker smakar bäst!

Vad äter just du till frukost? Kommentera gärna och berätta varför!

/ Jonathan

Likes

Comments

Hej på er!

Snart är helgen slut och en ny vecka startar, för oss blir det första jobbdagen på 2 veckors ledighet. Idag har vi bara tagit det lugnt. Dagen började med en promenad för att senare komma in äta lite frukost. Efter det har vi plockat iordning och städad lite, mest har vi bara legat och kollat på TV.

Både jag och Jonathan gillar att kolla på serier, vi har kollat på en del tillsammans. Vi har som regel att den andra inte får kolla på "våran" serie och så kollar vi bara när båda är lediga. Just nu kollar vi på en serie som heter Blindspot, den är grymt bra! Serien handlar om en tjej som hittas i en väska på Times Square. Hon är naken och tatuerad över hela kroppen, när hon vaknar i väskan har hon ingen aning om vart hon är eller vem hon är. Hennes tatueringar på kroppen har olika betydelser och är åter för olika uppdrag och fall som serien kommer att handla om.

Här nedan ger jag er några förslag på serier som vi kollat på senaste tiden och vi och tycker är väldigt bra. Du får gärna komma med förlag om du har någon serie som vi missat och borde se!

Ha en fortsatt mysig söndagskväll!

/ Elin 

I alla dessa serier så är det olika brott eller fall som ska lösas vilket vi tycker gör det extra spännande. Man får nästan en relation till skådisarna i jämförelse om man ser en snabb film. Alla dessa serier hittar ni på Netflix och är länkade nedanför.

1. Blindspot / 2. Shooter / 3. Homeland / 4. Breaking Bad / 5. Unabomber / 6. Prision Break

Likes

Comments

God kväll! 

Jag hoppas ni haft en bra lördag än så länge. Idag har har jag och Jonathan varit ute på en långpromenad under förmiddagen. Idag var det lite kallare här i Stockholm, hela -4 grader! Det var otroligt skönt att det inte regnade utan att det är lite kallare och att solen kikade fram.

Vi båda tycker det är jätteskönt att vara ute på promenad, men vi blir ofta väldigt uttråkade fort. Så här kommer ett tips för dig som lätt blir uttråkad under din långpromenad.

Beroende på hur lång din promenad är bestämmer du att du ska göra vissa "uppgifter" efter vägen. Som t.e.x Idag gick vi ca 7 km, och vid varje km så gjorde vi 10 stycken knäböj. I och med detta hinner man inte bli uttråkad lika snabbt, och efter din promenad har du gjort 70 stycken knäböj utan att det var speciellt anstängande. Du kan välja att göra utfall, upphopp, armhävningar osv, det är bara fantasin som begränsar dig. För att få upp pulsen så kan du springa/jogga mellan lyktstolpar, då kommer du göra din promenad/power walk ännu mer effektiv eftersom du kommer hålla pulsen uppe under hela rundan.

Ha en underbar lördagskväll! Vi ska bara ta det lugnt och ev. gå på bio!

/ Elin

Likes

Comments

Matlådor - ordet får mig att tänka på tråkiga, torra kycklingfiléer och ris utan grönsaker eller sås till. Matlådor behöver verkligen inte vara tråkiga! Jag och Elin lagar nästan alltid "för mycket" mat så vi kan ha i våra lådor eller äta någon annan dag.

Igår lagade vi en köttfärssås/köttfärsgryta som tillslut blev tio matlådor! Vi använde oss av mycket olika grönsaker, köttfärs, passerade tomater, soya, mjölkfri grädde (oatly) och fond. Grönsakerna bestod av morötter, lök, champinjoner, paprika, tomater och vitlök.

Jag har precis lagt upp ett inlägg på min instagram om matlådor och att laga storkok när du väl lagar mat. Jag och Elin lagar storkok minst en, men oftast två gånger i veckan så vi har inför de andra dagarna som kommer och slipper tänka på vad vi ska äta till middag eller lunch när vi jobbar sent eller tidigt. Att laga matlådor behöver verkligen inte vara tråkigt! Det tog oss inte ens två timmar att laga mat för tio matlådor!

Fördelar med att förbereda matlådor är att du vet exakt vad maten du ska äta innehåller, det är du själv som bestämmer vad du stoppar i maten. Det är nyttigare än att gå ut och äta lunch varje dag, men framför allt billigare och mer ekonomiskt! Tänk att en lunch kostar runt 90 kr om dagen, 90 kr * 7=630 kr! 630 kr i veckan, varje vecka blir snabbt mycket pengar. Att laga matlådor eller storkok sparar även tid som du kan göra annat på!

Vårt bästa tips är att förbereda två-tre olika maträtter under helgen inför nästa vecka, frysa in de och sedan ställa fram en matlåda i kylen så den tinar tills nästa dag innan den ska ätas!

Vad är din bästa matlåda? Kommentera gärna nedan!

Ha det bra sålänge,

/Jonathan


Likes

Comments

Kul att just du hittat hit!

Vi är ett par som länge funderat på att börja blogga. Då detta är helt nytt för oss båda så bestämde vi att vi kör en blogg ihop för att det skulle underlätta. Det blir kanske jättebra, eller så blir det skit. Men det vet vi aldrig innan vi provat.

Day One Or One Day - Idag bestämde vi oss för att göra något åt saken, då det precis blivit ett nytt år så måste vi testa våra möjligheter detta år. Varför ska man gå och vänta på att den rätta dagen är här, tror inte vi är ensamma om att göra så.

I den här bloggen kommer ni kunna läsa om träning, mat, resor, vardag och mycket annat, saker som helt enkelt pågår i vår vardag.


Möt oss:

Elin och Jonathan.

Vi är båda utbildade, certifierade personliga tränare samt kostrådgivare och jobbar även som det, fast på olika gym. Som ni säkert förstår älskar vi träning i alla olika former. Vi bor tillsammans i en tvåa i Stockholm. Vi vill med denna blogg kunna inspirera er i eran vardag, oavsett om det gäller träning eller annat.

Detta räcker för nu, vi gör ett inlägg senare om oss själva där ni får en bättre insyn vilka vi är!

Ha det bra,

Elin & Jonathan

Likes

Comments