Idag tog vi båten från El Nido till Coron. Det tog 7 timmar och gungade som bara den, inte särskilt roligt alls. Men nu är vi framme och det verkar väldigt fint här! Vi har inte hunnit se oss runt så mycket men hittills trivs jag iaf här.
I måndags flög vi från Cebu till Puerto Princesa och tog sedan bil i några timmar till El Nido. Det var en väldigt liten men fin stad. Andra dagen där hyrde vi scootrar och körde till Nacpan beach en bit ifrån staden. Där var det väldigt fint men lite mer folk än vi hade förväntat oss. Vågorna där var riktigt stora så vi guppade runt bland dom och hade roligt haha.
De andra dagarna i El Nido låg vi mest och solade och tog det lugnt. Äntligen har man börjat få lite mer färg också!
Här i Coron kommer vi vara fram till andra februari, sen kommer vi ta oss ner till Puerto Princesa, flyga till Manila och sedan flyga till Singapore. Vi kommer vara i Singapore fram till den sjunde och efter det bär det av hemåt. Känns lite konstigt samtidigt som det ska bli skönt.

Här kommer det några dagar försenade inlägget om canyoneeringen och valhajarna. Internet här i El Nido är inte det bästa så därför har det inte gått så bra att ladda upp någonting. Hur som helst, dagen då vi gjorde canyoneering blev vi upplockade riktigt tidigt på morgonen från vårt hotell i Cebu och åkte bil i någon timme tills vi var framme i Moalboal. Där fick vi våra våtdräkter och tillbehör och åkte seden upp i bergen på en väldigt ostadig och brant väg. Sen fick vi gå en ganska bra bit innan vi kom till vattenfallets början. Man hann få riktigt varmt i sin svarta våtdräkt, så när vi äntligen fick hoppa i vattnet var det riktigt skönt. Vi tog oss fram genom vattenfallet genom att hoppa från klippor, vada i vattnet och åka med strömmarna. Det tog flera timmar men var riktigt roligt och inte som något jag gjort förut. Längst ner var också de större vattenfallen som var riktigt fina. Efter den dagen var vi väldigt trötta och somnade nästan direkt när vi kom tillbaka till hotellet.

Två dagar efter kom en bil och plockade upp oss och tog oss till Oslob, vilket var ännu lite längre bort. När vi kom fram fick vi lite frukost och åkte sen till stället där man får dyka med valhajarna. När vi först kom dit sa dom att det inte var säkert att alla skulle få åka ut och dyka med dem eftersom det var så mycket skräp i vattnet och så mycket folk, men tillsist fick vi åka. Vi tog en liten roddbåt bara ungefär 100 meter ut och där fick vi hoppa i. De matade valhajarna så de kom upp precis vid båtarna och kom väldigt nära så lite rädd blev man, men det var så häftigt att se dem! Vågorna var dock riktigt stora så man måste se upp lite att man inte fick en båt i huvudet haha. Vattnet var också skräpigt pga att det hade varit en tyfon där några dagar tidigare, så man såg inte jätte bra under vattnet.
Efter 30 minuter åkte vi in till land igen och åkte till ett litet vattenfall i närheten. Det blev en lång dag med långa bilresor men det var ändå värt det!

Nu har vi varit här i Filippinerna i ungefär en vecka. Vi började i Boracay, som jag verkligen tyckte om! Vi bodde precis vid white beach där dom varje kväll spelade live musik, så mysigt! Vi hade inte jätte tur med vädret men jag tyckte om stället ändå.
För några dagar sen kom vi till Cebu där vi fortfarande är. Det är en storstad och vi verkar bo i slummen där det är jätte smutsiga gator och inte särskilt fint. Tycker inte riktigt om detta ställe men på måndag åker vi vidare till El nido där det lovas massa sol!
Det enda bra med detta ställe är att det går massa utflykter härifrån. Igår var vi på canyoneering till Kawasan falls, då hoppade vi från klippor och åkte med i strömmar från vattenfallet, riktigt häftigt! Idag var det meningen att vi skulle åka till Oslob och simma med valhajar men det blev lite fel med vår bokning av utflykten, så det får bli imorgon istället. Jag ska lägga upp ett skilt inlägg med canyoneering och valhajarna imorgon eller om någon dag med massa bilder!
Idag ska vi bara ta det lugnt och ligga vid poolen och sola fast det är rätt mulet haha.

Nu har vi varit här i Kuala Lumpur lite längre än vad som var tänkt. Planen var att skaffa visum till Australien och åka dit i nån vecka även fast det är rätt dyrt. Men så började Fannys och mitt visum att strula och flygpriserna gick upp på bara någon dag. Eftersom vi inte visste vart vi ville åka efter KL blev vi att stanna här två extra dagar. Idag har vi suttit och funderat hela dagen och nu har vi äntligen bestämt oss för Filippinerna! Så imorgon runt 21 tiden bär det av dit.
Hittills har vi hunnit med att shoppa lite, besöka Petrona Towers och en vatten/ nöjespark. De andra hoppade även bungyjump igår, men det var jag för feg för haha.
Igår kväll åkte vi till Ikea för att få äta lite svensk mat! Det blev köttbullar och potatis och massa sås, såå gott när man inte ätit det på så länge. Man kände sig verkligen som hemma där haha.
Allt som allt trivs jag inte jätte bra i den här staden. Vi har knappt sett en enda annan backpacker eller ens västerlänning. Alla glor på oss hela tiden för att Alicia och Fanny är blonda och för att vi ser annorlunda ut. I början var det lite roligt att folk kom fram och ville ta selfies med oss men när folk hela tiden tar smygbilder och glor så blir man bara irriterad. Men vi ska ju inte va här så länge till nu iallafall.

Under vår sista vecka i Thailand har vi haft lite otur. De andra fick vad vi tror är magsjuka och mådde dåligt flera dagar. Jag trodde att jag klarade mig undan det, men igår kväll började jag må riktigt illa jag med. Vi tror att det jag har fått kan vara matförgiftning eftersom vi dumt nog åt bollglass, ingen bra idé!
Iallafall var min natt ett helvete men jag börjar känna mig bättre nu, och tur är väl det eftersom vi ikväll flyger härifrån Phuket till Kuala Lumpur.
Sista dagen på Phi Phi åkte Fanny och jag på en utflykt till lite olika ställen med båt. Vi fick bland annat snorkla, se Maya bay och umgås med lite fler apor! På kvällen mötte vi sedan Jannica, Signe och Hanna som just har börjat sin resa. Det var kul att få träffa dom när det ändå var en månad sen sist.
Nästa dag åkte vi till Phuket och välkomnades med ösregn hela dagen. Vårt hostel här (chillhub hostel) är det fräschaste nånsin och så fint! Men vi bestämde ändå oss för att ganska snabbt lämna Thailand och flyga vidare till Kuala Lumpur eftersom det bara lovades regn. Idag är det dock gassande sol så man kan inte alltid lita på väderleksrapporterna haha.
Imorse klockan 4 åkte Emma iväg till flygplatsen för att åka hem till ön igen, lite tråkigt att hon lämnar oss men det var kul att hon kunde komma några veckor ändå!
Nu ligger jag i sängen och försöker få i mig lite mat och vatten. Det var riktigt otur att detta kom just nu, men så är väl livet. Jag får vila ut ordentligt imorgon i KL istället.

Nu var det ett tag sen sist igen. Nyår firades på Koh Samui som vi hade planerat från första början. Den andra januari åkte vi sedan vidare till Phi phi där vi fortfarande är. Det är jätte fint här och känns lite annorlunda jämfört med de andra öarna. Hittills har vi hunnit festa lite (vilket det finns mycket av på denna ö), åkt på utflykt till monkey beach och solat och simmat. Imorgon är planen att åka på lite mer utflykter och sen på fredag åker vi vidare till Phuket. Där stannar vi tills den nionde och åker efter det till Kuala Lumpur och sedan Australien!

Nu var det ett tag sen jag skrev någonting här, har inte riktigt haft tid då vi gjort ganska mycket och varje gång jag har tänkt blogga har jag varit så himla trött. Men iallafall, i fyra dagar gick vi vår open water kurs på Koh Tao. Vi gick på dykskolan Ban's och hade en svensk instruktör så det var jätte skönt. Vi gjorde sammanlagt 4 dyk. Jag trodde att jag skulle vara jätte rädd under vattnet då jag varje gång jag snorklat har fått panik för att det är så djupt, men det gick hur bra som helst! Det var verkligen jättehäftigt att se alla koraller och fiskar nere på havets botten.
Vår sista dag på Koh Tao spenderade vi med ett gäng från dykkursen. Vi åkte ut till ön Koh Nangyuan som ligger en liten bit från Koh Tao. Det var var verkligen ett jättefint och häftig ställe!
Idag tog vi färjan vidare till Koh Samui där vi har tänkt fira nyår men vi får se ifall vi åker över till Koh Phangan istället.

Igår firade vi en lite annorlunda jul. Det var sol hela dagen och vi hade en jätte fin dag på stranden. Vi solade, simmade i det klarblåa vattnet och paddlade sup bräda. Så härligt, trivs verkligen här på Koh Tao! På kvällen åt vi middag vid stranden och gick sedan till hotellrummet och hade julklappsutdelning. Det var mysigt att ändå få några julklappar. Sedan skypeade jag lite med familjen där hemma. Lite längtade man väl hem men vi har det ju ändå så bra här så man ska inte klaga!
Idag börjar vi vår open water kurs för att få dykcertifikat. Kursen är 4 dagar lång och efter det har vi bara en dag kvar här på Koh Tao.

I onsdags tog vi flyg från Bangkok till Surat Thani och därifrån buss till piren och sedan båt till Koh Phangan. När vi hade kommit till hotellet var det rätt sent så vi gick och la oss ganska direkt. Nästa dag gick vi en bit och kom till en fin, men ganska öde strand. Där jobbade vi på brännan tills vi tröttnade och åkte sedan tillbaka till hotellet. På kvällen åkte vi till Same Same bar som är en skandinavisk bar. Där drack vi några drinkar och målade oss med neon färg, sen bar det av mot halfmoon party ute i djungeln! Men vi var inte så taggade på fest och musiken var inte så jätte bra så vi drog därifrån rätt tidigt. Men det var iallafall häftigt att se!
Trots att vi bara var två dagar i Koh Phangan kände man sig ändå ganska färdig med det. Idag tog vi båten över till Koh Tao, det finaste stället vi varit på hittills tycker jag! Vi har inte hunnit göra så mycket idag, bara gått runt och tittat lite.
Imorgon är det julafton vilket det inte alls känns som, haha. Vi har iallafall köpt julklappar till varandra som vi ska dela ut. Annars är väl planen att gå till stranden och sola och bara ta det lugnt.

Ännu några dagar ha gått i Bangkok. Nu har vi äntligen fått sola lite och börjar få lite färg.
Igår tänkte vi åka till ett tempel men det stängde redan klockan fem, så en gubbe erbjöd sig att skjutsa oss till en stor Buddha staty med sin tuk tuk. Där fanns också ett fint litet tempel som vi gick in i, det var riktigt fint att se!
Igår va vi också ut och tog några drinkar på khao san road. Det är kul att det är sånt drag överallt, men det ska ändå bli skönt att få komma till öarna där det säkert är lite lugnare.
Imorgon åker vi till Koh Phangan där vi bara stannar två dagar. Sen åker vi vidare till Koh Tao där vi kommer fira jul, och sen beger vi oss till Koh Samui för att fira nyår.