Jag kom fram till mitt hostel gick in i rummet och där var Jess. Sen den första minuten har vi gjort nästan allt tillsammans, vi har hängt med tre andra killar från England som kör östkusten med bil. Vi har varit på olika stränder, hängt vid poolen någon dag och varje dag har vi tagit en promenad i National parken. Parken är så stor att man alltid kan se något nytt. Helt perfekt att killarna hade sin Roxanne (bilens namn) för vi kunde ta oss till ställen som man normalt inte tar sig till. Noosas natur är helt underbar, annars är det en liten stad som det inte händer så mycket mer i. Men jag gillar lugnet, det passar mig. Har träffat på lite svenskar med, Julia från Sundsvall, Sandra från Kävlinge och James från Kristianstad. Chocken när man träffar på en Kristianstadsbo som man inte har en aning om vem det är, men det hände och det var den trevligaste överraskningen jag varit med om på länge. Noosa kryllar av svenskar och Sandra och jag håller oss borta från dem. Vi kom ju inte till Australien för att hänga med massa svenskar, fast vi håller ihop dock.

Har inte så mycket att säga om Brisbane, de dagar jag spenderar här har bestått av tvätt, fixa med lite papper och chillat. Jag har gått runt i stan och kollat läget, inte överdrivet mycket som händer här men det är en mysig stad. Jag har inte haft ork att hitta på så mycket heller, två veckors festande och högt tempo har satt sina spår. Både Braden och Justin är förkylda och jag känner mig också lite halv kass. Så istället för att festa tillsammans har vi kollat på film. Vårt hostel har de skönaste sofforna och det är farligt lätt att somna i dem. En sådan soffa hade passat bra i vår soff-samling där hemma. Idag bär det av mot Noosa, vi får se vad som väntad där.

En lång strand, höga byggnader och massa fiskmåsar. Hittar man ett skönt gäng att hänga med så är det lätt hänt att man drar ut varje kväll. Vilket var vad som hände i surfers. Nu när jag har lämnat Byron och Surfers bakom mig och är framme i Brisbane så är det nyttig mat, tvättdag och planering som gäller. Men nu när man har rest ett tag så träffar man alltid på någon som man träffat innan och då vill man göra något roligt tillsammans. Braden och Justin är två kanadensare som jag har lyckats hamna på samma boende som i tre städer nu. Är nästan lite trött på dem.

Surfing och fest, det är vad som händer. Det är så lätt att fastna i Byron, en liten mysig stad med bra stränder och mycket fest. Rum 15 blev tajta, Tim från Tyskland, Nadia och Harm från Holland och Elin från Sverige. När man lever tillsammans även om det bara är i fem dagar så blir man tajta snabbt, för man gör nästan allt tillsammans. Byron är första stället där jag träffat på massa svenskar. Jag hängde rätt mycket med Klara och Sofia som jag av misstag hade stött på lite snabbt i Sydney. Vi surfade tillsammans och lyckades klämma in två utgångar tillsammans med. En dag spenderades med Harm på stranden och sista dagen lånade jag och Nadia cyklar och tog en runda i byn. Efter det var det BBQ på hostelt med Tim och två kanadensare som var riktig trevliga plus några nya vänner och utgång på det igen. Usch nej ska bli skönt att lämna Byron även fast man trivs så himla bra här. Kommer nog spendera slutet på min resa här.

En titt på kartan och jag hittade som i min egen ficka. Melbourne hade en väldigt mysig stämning i hela staden och alla var väldigt trevliga och hjälpsamma. Tog mig till Brighton beach en dag med Silja, annars njöt jag mest av staden bara.

I Bangkok bodde vi på Ko san road, en gata som är känd för alla sina backpackers. Vi bodde mitt i smeten och musiken kom från alla olika håll. Det är mycket som händer på Ko san road, det är barer överallt, stånd på gatorna med allt möjligt som kläder, smycken, mat, tatuerare, allt som du kan tänka dig. Grann gatan bestod mer av resuranger och barer så dit gick en över på kvällen när det var dags för käk. Lite längre ner på grann gatan blev det lite lugnare vilket var skönt om du ville komma ifrån det värsta. I Bangkok träffade vi på farmor och Janne, vi käkade middag tillsammans och begav oss till MBK det stora shoppingcentret. Där fanns det nästan för mycket att kolla på och man blev rätt förvirrad av att gå därinne. Efter några dagar i Bangkok så hade Linneas resa kommit till sitt slut. Medan min resa nästan bara hade börjat, jag begav mig vidare själv mot Australien, Melbourne.

Det har hänt lite nu som jag inte hunnit berätta om. I Krabi åkte vi på en dagstur med lite olika aktiviteter. Den första aktiviteten för dagen var att ta sig upp till tiger cave tempel. 1237 trappsteg, inte så farligt tänkte jag. Fy fan säger jag bara, att ta sig upp var lika ansträngande som en hel fotbollsmatch. Speciellt när det är stekande hetta med 35 grader. Väl uppe var såklart utsikten underbar men jag njöt inte så mycket eftersom fotbollsmatchen hade förlängning, vi skulle ta oss ner igen. Neråt var skönare än uppåt men på sluttampen när mjölksyran kickade in och benen skakade för varje trappsteg som togs då höll en hårt i handtagen som var där fast de var brännheta. Väl nere var det en kall Cola som gällde, en av de bästa jag har druckit i hela mitt liv. Lite kex på det också och vi var levande igen (jag överdriver såklart lite för att ni ska förstå känslan). Efter detta så åkte vi vidare till en vacker lagun där vi fick ta ett dopp. Sen bar det av mot en varmvatten källa där vattnet inte var speciellt svalkande då det var ca 40 grader varmt. Senare den kvällen somnade vi lätt.

Imorse lämnade vi Ko Lanta och åkte mot Krabi. Väl framme i Krabi så undersökte vi området runt hotellet. Precis utanför hotellet ligger matmarknaden och bara några meter bort ligger floden, så det är perfekt läge. Kvällen avslutades med en glass hos Swensens, så himla gott.

8.20 blev vi hämtade, Linnea fick sitta på flaket med de andra passagerarna medan jag fick sitta i framsätet med chauffören. Vi skulle på äventyr. På vägen till piren kände jag mig lite som hemma eftersom chauffören hade samma körstil som farsan, han körde som han ägde vägen och snabbt skulle det gå. När vi väl kommit på båten kunde vi räkna med att det skulle bli en blöt resa då vi fick sitta längst fram i en longtail. Blöt var den men vad gjorde de, vi skulle ändå hoppa i havet förr eller senare. Vi snorklade, käkade lunch på en fin strand och snorklade lite till. Men det bästa var när vi simmade igenom en grotta för att komma fram till en lagun, det var som en dröm. Båtresan hem var bättre för mig och Linnea då vi lyckades få lite bättre platser. Dock var det ett stort sällskap av kineser som inte hade det lika bra då alla blev sjösjuka. När jag säger sjösjuka menar jag inte till den mildaste graden utan det gick hela vägen, de spydde till höger och vänster. Medan de spydde hade jag musik i öronen på högsta volym, slöt ögonen och njöt av resan då jag tyckte den var rätt behaglig.