Nu har det gått en vecka sedan vi kom hem till Swedenland igen och därmed också flyttade till vår nya lägenhet. En intensiv vecka minst sagt. Tack vare mamma och pappa kom vi iordning rätt snabbt ändå, trots att dom förra ägarna var sämst i världen på att städa. Vi har också fått hjälp av C's syster som kom upp i onsdags, väldigt uppskattat. Då hann vi packa upp det sista och få lite bättre ordning, även om vi såklart fortfarande inte är klara.

Det är småpiff kvar och lite lampor osv. Sedan städa undan och rensa förrådet på alla kartonger som vi bara ställt in där. OCH, tvätt-och diskmaskin! Pappa ska hjälpa oss med det i helgen då dom kommer upp hit, ska bli så jäkla härligt. Tvätten och disken hamnar efter sååå mycket nu, vi har inte heller bokat tvättstugan så en tvättmaskin är minst sagt efterlängtat!

Vi har också köpt nytt porslin, kastruller och glas. Det vi hade sedan tidigare var så blandat och omaka, så vi köpte lite nytt som går ihop. Påfyllning på bestick och annat nödvändigt är också fixat. Det är så roligt att äntligen ha större lägenhet så det går att göra till ett riktigt hem! Vi stortrivs iallafall och det känns som vi alltid bott här, nu ska vi bara försöka fixa ordning så det blir mysigt och "hemma"!

Detta är ett samarbete.

HÄR KOMMER ÅRETS JULKLAPPSTIPS; Ett egen-designat mobilskal eller skin till laptopen!

Jag har själv beställt från CaseApp flertalet gånger och blir alltid lika nöjd när varorna trillar ner i brevlådan. Dessutom är det himla roligt att få designa skalen helt utifrån sina egna önskemål. Det är halva grejen, haha.

Jag valde att endast använda mig utav en enda bild på både mitt iPhoneskal och mitt skin till laptopen, det var så dåligt internet på Kuba när jag beställde så det fick bli så. Hade jag varit hemma hade jag dock gått crazy bland alla designs och valmöjligheter, det finns SÅ mycket roligt att klicka runt bland!

Beställa gör man enkelt via deras hemsida CaseApp, antingen på mobilen eller datorn. Det fungerar lika smidigt oavsett vad. Välj mellan egna bilder, collage, stickers, fri text, matt, glansigt och mycket mer. Leveransen är snabb och ni kommer inte bli besvikna, verkligen en superrolig grej att ge bort eller behålla själv!

Personligen älskar jag CaseApp och är därför väldigt glad över detta samarbete, ännu gladare är jag över att kunna ge er en rabattkod som ger hela 20% rabatt! Koden som ger 20% rabatt är: "ELIIN20". Perfekta julklappen till dig själv eller någon du tycker om! HAPPY SHOPPING!

Som ni säkert förstått är vi på svensk mark igen. Och även om uppdateringen uteblivit så gick hemresan kanonbra, planet tog sig hela vägen till Arlanda.

Torsdag den 30 november kl 18.00 kubansk tid, 00.00 svensk tid, lyfte vi från Varaderos flygplats. Vi åkte till flygplatsen från hotellet runt 15 efter att ha packat, ätit lunch och solat på förmiddagen. Resan till flygpplatsen var rätt kort, så väntetiden innan boarding blev desto längre. Vid gaten började Freja bli riktigt trött så efter ett tag blev hon övertrött och jätteledsen, inte ens selen hjälpte. Jag började frukta flygresan på ca 9.5 timmar, men när vi klivit på planet och dessutom blivit flyttade till 4 lediga platser på rad, var hon samma glada bebis igen. Vi lekte, åt lite majskrokar och så småningom gröt. När vår mat serverades efter ca 2 timmar i luften var Freja sovredo med pyjamas och grötmage, så när jag slängt i mig middagen la jag henne vid bröstet och hon somnade. Sedan sov hon tills vi landade på Arlanda, men undantag för lite amning vid 1-2 tilfällen då hon blev väckt av andra passagerare. Dom hade släkt ner planet och som sagt placerat oss vid 4 tomma säten, så Frejsan kunde ligga raklång mellan oss på 2 stolar. Perfekt!

Det blev dock lite kalabalik på planet då en herre blev dålig och läkare tillkallades, allt ordnade sig dock och vi kunde fortsätta till Arlanda där sjukvårdspersonal tog emot honom. Men fy vad obehagligt det var, jag fick panik och började grina. Tänkte att "tänk om det händer Freja", också är man uppe i luften. Jag hade fruktat det så mycket, att hon skulle bli dålig eller att det skulle hända något uppe i luften, så när det utbröt kaos brast det för mig. Men allt gick som sagt bra och när vi kom till bilen och rullade från Arlanda somnade Freja igen och vaknade inte förrän i Söderhamn där vi plockade upp moster Ellen. Det vankades flytthelg så mamma och pappa var redan uppe i Hudiksvall. Såå mysigt att äntligen få krama om dom igen, och att dom dessutom stannade och sov över hela helgen. Perfekt start på hemmaplan!! Mer om flytten kommer, jag har Såå mycket att skriva men så lite tid. Bebis är dessutom mammigare än någonsin och jag får inte en sekund för mig själv om dagarna. KRAM så länge.

​Lite sista häng i solen!

Varadero flygplats, såå liten haha.

​I måndags kom vi äntligen iväg på vårt äventyr till Havanna! Vår chaufför plockade upp oss klockan 08.00 utanför hotellet, och efter att vi packat vagn och bebis i den gamla Mercedesen så påbörjade vi den 2 timmar långa resan till La Habana.

Bilen skulle enligt kvinnan på vårt hotell som vi bokade hos vara ny, ha AC och vara allmänt tip top. Men alltså nja, den var nog inte jättemånga år yngre än mig själv, och AC:n märkte jag inte av utan det var mer KD - korsdrag. Dessutom fanns det bara 3 fungerande säkerhetsbälten. Welcome to Cuba!

Nä men bilen var helt okej och det var inte så varmt i den heller, kanske fanns det AC eller så gjorde vädret att det gick bra ändå. Solen stekte nämligen inte. Freja satt i sitt babyskydd i det fungerande bältet i baksätet, själv blev jag utan. Chauffören skrattade och menade att det bara är lag på att ha bälte i framsätet ändå, och att det inte är så jättemånga bilar på vägarna på Kuba. Cool-lugnt med andra ord.

Freja somnade rätt snabbt i den gamla Mercan och vaknade inte förrän Alex, vår chaufför, skulle stanna och gå på toa på en restaurang efter vägen. Gissa om denna mamman tyckte det var VÄLDIGT onödig att stanna bilen med 4 mil kvar till mål, när bebisen sov. Payback blev dock att Freja bajsade precis när Alex var klar, så då blev det till att byta bajsblöja på en toalett någonstans mellan Varadero och Havanna. Dock var hon glad och pratig hela vägen till Havanna sedan, så det gick toppen!

I Havanna (och på vägen dit) öste regnet ner. Vi åkte därför runt i bilen i det så kallade ”nya Havanna”, besökte en cigarrfabrik och fick en historielektion av Alex. Cigarrfabriken gick jag och Freja dock ut ifrån rätt snabbt då det röktes lite därinne. Inte sådant barnvänligt område, så C köpte med en cigarr som vi kan ha som souvenir. Alex tyckte dock vi skulle köpa en hel låda för närmare 600 svenska kronor, trots att vi själva inte röker. Han menade att cigarrer inte är farliga utan bara naturligt, inte alls som cigaretter. Men vi skippade det.

Vi åkte vidare och efter att ha tagit Freja upp och ner från babyskyddet några fler gånger än vad som var populärt, var det dags för lunch. Alex körde oss till en privat jättefin restaurang någonstans i Havanna, vi hade ingen aning om var vi var och hoppades att vi inte skulle bli lämnade där. Då skulle vi aldrig hitta hem.

Maten var god, vi beställde något fläskkött ur den rätt begränsade menyn och Freja fick bröd och matklämmis. Brödet delade vi i små bitar så hon fick plocka med själv, vilket resulterade i att ett gäng höns var under vårt bord. Hemma i Sverige är det hunden som brukar hänga där, men här var det alltså höns. Freja såg mest förvånad ut och satt och kikade ner mot golvet.

Efter lite mat i magen, dagens andra bajsblöja och hönsupplevelsen så åkte vi vidare mot gamla Havanna. Där blev vi avsläppta och fick strosa själva, äntligen. Även om det är intressant att få lite guidning så föredrar jag att upptäcka saker på egen hand genom att gå runt och titta bland gator och gränder. Freja blev trött och mammig så hon somnade i bärselen en sväng innan vi åkte hem igen. Dålig tajming för det resulterade i att hon var vaken hela vägen i bilen tillbaka till Varadero och hotellet. Dock måste jag säga att det gick bra ändå, vi stannande för byte av blöja och lite amning, men annars kunde vi gasa på hemåt. Hon tyckte väl inte att det var superkul så det blev en del underhållande med leksaker, majskrokar och videos på henne själv på telefonen. Men hem kom vi och jag och C gjorde high five när vi klev in på hotellet igen, vi fixade en roadtrip på Kuba med en 9 månaders.

Vi är förvånade över hur bra det gick och har sagt till varandra flera gånger att det är galet vad duktig Freja är, jag menar det är trots allt varmt och fuktigt här borta, inga ytor att krypa på riktigt och många tråkiga situationer så som bilåkning i 2-3 timmar. Men inte ett gnäll, och gnäller hon går det alltid att roa henne så hon börjar flina igen. Så vi är himla glada att vi åkte, och stolta att vi vågade för det gick ju hur bra som helst!

Idag söndag var första gången jag fick till ett videosamtal med dom där hemma! Äntligen hittade vi en app som fungerade, det tog sin tid minst sagt. Skype, messenger, viber.. känns som vi testat allt. Efter lite googling hittade jag en app som skulle fungera här på Kuba, och det gjorde den! Väldigt roligt att äntligen kunna se och prata med mamma, pappa och syskonen, som jag saknar dom!!

Efter videochattandet där efter frukost så sövde vi Freja i vagnen och gick mot stranden. Sedan dess har vi väl hunnit med både strand-lunch (såå goda hamburgare där), poolhäng och en tur till "köpcentret" mot kvällen. Ikväll blev det middag i buffén, pasta. Dom gör den på beställning efter egna önskemål så det är en favorit! Igår åt vi middag på den Italienska restauranger här på hotellet, bra betyg fram tills kyparen sträckte sig över barnvagnen där Freja sov (vi satt i hörnet av restaurangen) och kastade vattenflaskan i ishinken PRECIS bredvid Freja. Stackars Freja vaknade i panik och gallskrek, jag fick krypa in i vagnen och lugna henne. Förståeligt, jag hoppade också 3 meter från stolen. Vi lämnade direkt utan en krona i dricks. Jag tar det mesta, men hela situationen var så jävla onödig och korkad. Till och med bordet bredvid kollade.

För att prata om något roligare, imorgon måndag far vi till Havanna! 2 timmar bilresa dit, håller alla tummar för att det går bra. Vi ska ladda upp med klämmisar, majskrokar och leksaker. Vi har en privat taxi med förare hela dagen, så det känns skönt! Ska bli spännande att få se Havanna!

Idag vid lunchen kom det fram en man och frågade om det inte var jobbigt att resa med en sådan liten. Men nej, det är det faktiskt inte. Inte på det sättet folk tror, det som är "jobbigt" är allt passande på icke-barnvänliga ställen. Freja är väldigt rörlig och aktiv, vilket resulterar i ett evigt underhållande och passande. Det ska bli skönt att släppa ner henne på golvet i lägenheten i Sverige och ha koll på omgivningarna, haha.

Men förutom att hon inte kan röra sig som hon vill går det jättebra. Klart man blir lite begränsat, VING's guidade charterbuss till Havanna kunde vi inte ta pga brist på bälten t.ex. Men helt ärligt, vem vill åka på "skol/klassresa" på semestern, några svenskar vi träffat här berättade om resan med bussen och var inte så nöjda. Hellre en privat bil och egen chaufför. Jag är allergisk mot guidade bussresor.

Sedan får man pyssla lite med gröt, middag för päronen och sovning osv. Men herregud allt går så lätt så det är löjligt egentligen. Freja har tagit hela all inclusive-hotellet med storm, och dom som inte visar något intresse för henne försöker hon charma ändå. Hon badar i poolen, urforskar sanden, flirtar med dom andra gästerna och tittar på allt med stora blå ögon. Det är fantastisk roligt att resa med barn, det känns fint att upptäcka världen med henne.

Vi har det fortsatt bra. Hänger på stranden, badar och dricker pina coladas. ☀️🌴

Ikväll tog vi en strandpromenad till "gallerian" innan middag. Köpte lite chips och strosade längs havet. Det finns inte något speciellt att köpa här på Kuba, inga strandförsäljare eller stånd med fake-varor. Det är liksom klassiska souvenirer i trä och "I Love Cuba"-tröjor. Freja fick som sagt en hatt med texten "Cuba" på. Men det är skönt också, vi får väl se hur Havanna är om vi tar oss dit, hoppas verkligen på det! Vi pratade med dom på hotellet idag och förhoppningvis bokar vi i dagarna så vi åker nästa vecka. Håller tummarna.

Kvällens middag blev Buffé, Freja fick sin kvällsgröt där inne också. Efter middagen gick vi till rummet och gjorde henne klar för kvällen innan vi bäddade ner henne i vagnen och gick mot stranden. Hos oss på land är det klar himmel med stjärnor, men ute till havs är det världens oväder. Blixtarna lyser och har show vid horisonten. Väldigt mäktigt. Hoppas det inte kommer hitåt bara utan vandrar vidare bort från oss!

Från kvällens promenad.

Från ingenstans drog ett regnväder in och solen gick i moln. Första gången på en vecka som solen inte skiner, rätt skönt faktiskt. Vi har stekt vid havet hela förmiddagen då Freja sov, så det är skönt att slappa inne lite nu när hon sover sin andra vila. Kolla internet och sippa på en Pina Colada.

Vi har börjat gjort så, att vi går till havet när hon sover på förmiddagen. Vi har hittat världens härligaste ställe utan massa turister och musik, längst upp mot palmerna är det dessutom skugga så Freja kan sova skönt medan vi badar. Idag var havet dessutom helt stilla och solen sken, så jäkla fint och verkligen "Karibien-känsla". Fattar inte varför folk väljer solstolarna vid hotellet när det fina sådana mysiga ställen! Jag och C badade och flöt runt i havet hur länge som helst. Superhärlig förmiddag!

Såhär kan våra förmiddagar se ut, dröm.

Det är svårt att förstå att det är snö och vinter där hemma. Här borta svettas vi och inte ens kvällarna kräver en tjockare tröja.

Tisdagkväll tog vi en taxi in till Varadero, en resa på 10 minuter och 10 pesos. Det går bussar också men pga bältes-brist tog vi taxi så vi kunde spänna fast Frejsan. Vi har med oss babyskyddet hemifrån, ett jäkla släpande men var gör man.

Väl där strosade vi omkring bland både lokalbefolkning och turister. Vi besökte en marknad och Freja fick sig en solhatt som det stod Kuba på, hon måste ju ha ett minne från sin första resa haha.

Jag vill inte uttala mig om hur Varadero är som stad då vi sett så lite, men första intrycket var rätt smutsig. Vi såg bara litegrann då vi stannade nån timme, men vi lär åka tillbaka igen och kika på marknaden antar jag. Sedan vill vi gärna försöka fixa en resa till Havanna, vi har någon krok ute så det kanske löser sig! Det är 2 timmar med bil dit, så en taxi med chaufför är vår plan.

Iallafall, när klockan närmade sig 18 tog vi en taxi tillbaka till hotellet för middag och lägga bebis. Det blev buffé, lunchen brukar vi dock käka på stranden. Dom grillar så goda hamburgare där nere!